We kunnen wel een x iets ondernemen als je wilquote:
Samen in de bodyscan?quote:Op donderdag 13 augustus 2026 00:16 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
We kunnen wel een x iets ondernemen als je wil
Kzal jouw body wel ff scannenquote:
Een bodyscan bestaat al jaren. Zie niet orde in wat daar nou gek aan is.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 00:31 schreef matspontius het volgende:
De huidige samenleving is echt compleet gestoord en het wordt gekker en gekker....
Maat ik ben srs fucked, ik kan niets hiervan afvinken:quote:
quote:Hij noemt voldoende slaap, gezonde voeding, niet roken, weinig alcohol en sociale contacten als belangrijkste factoren.
Ik ken iemand, op leeftijd, die er een goedaardige hersentumor mee heeft gevonden.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 02:43 schreef 111210 het volgende:
[..]
Een bodyscan bestaat al jaren. Zie niet orde in wat daar nou gek aan is.
Nee,jij snapt heel goed de strekking van de OP. Chapeau 🙏quote:Op donderdag 13 augustus 2026 02:43 schreef 111210 het volgende:
[..]
Een bodyscan bestaat al jaren. Zie niet orde in wat daar nou gek aan is.
quote:Op donderdag 13 augustus 2026 00:06 schreef Jippie het volgende:
Hij noemt voldoende slaap, gezonde voeding, niet roken, weinig alcohol en sociale contacten als belangrijkste factoren. Eenzaamheid noemt hij daarbij expliciet als een ongezonde factor.
Zullen vast wel preventief dingen zijn te winnen, maar niet met een total bodyscan. Ik heb zelf ook wat medische geschiedenis, maar dat is allemaal zonder bodyscan prima goed gekomen, dokters weten echt wel waar ze mee bezig zijn. Het voegt niks toe.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 05:30 schreef Lyrebird het volgende:
Bodyscans zijn duur, gebruiken een mep rontgenstraling en hebben nog steeds een gebrekkig contrast en dito resolutie. Als je kanker hebt / denkt te hebben, dan zijn ze een noodzakelijk kwaad, maar als je gezond bent, dan moet je daar niet aan beginnen.
Dat staat toch nergens? De één voelt zich al eenzaam als hij een dag niemand ziet, de ander kan weken zonder gezelschap. Feit is dat chronische eenzaamheid ervaren (de één doet dat dus onder andere omstandigheden dan de ander) wél samenhangt met een kortere levensduur, simpelweg omdat het je stresslevels verhoogd, met alle daaraan weer gekoppelde lichamelijke factoren.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 09:20 schreef PurifieR het volgende:
[..]![]()
Ja, want iedereen is hetzelfde en heeft op dat vlak exact dezelfde behoeftes.
Maar daar hebben we geen bodyscans voor nodig? Als ze daarmee echt iets vinden dan is het toch al te laat. Er is te winnen op preventief onderzoek, maar daar zijn we al heel ver mee. Dat gaat een bodyscan niet veranderen.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 09:52 schreef DrDentz het volgende:
Ik snap het wel, als je wat ouder bent en je hebt wat centjes, dat je dan ieder jaar even zo'n scan doen. Je auto gaat toch ook naar de APK, je rijdt niet door totdat de wielen eraf vliegen. Je wilt toch zo lang mogelijk van je gouden jaren genieten.
Al die tijd dat het nodig was stuurde de huisarts mij voor vervolgonderzoek. Al die tijden niet zei die rot op wat doe je hier.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 12:29 schreef Ronald-Koeman het volgende:
In het buitenland is het heel normaal om een algemene gezondheidscheck te laten doen. Misschien niet meteen de scanner in maar wel allerlei andere testen en onderzoeken die iets over je gezondheid zeggen en dingen aan het licht kunnen brengen. Heel laagdrempelig en goedkoop. Typisch Nederland dat we dit aan banden willen leggen. De huisarts is heilig en pas als hij/zij het zegt dan mag het. Ik snap best dat huisartsen veel te maken krijgen met mensen die testresultaten meenemen waar uiteindelijk niks uitkomt en dat dat irritant en verspilling van tijd is maar de gemoedstoestand van de patiënt telt ook mee en af en toe komt er wel degelijk iets zinvols uit. Bijv. bij mijn vader.
Je hebt hier wel een punt. Als Nederlander gaan we gemiddeld gezien weinig naar de huisarts. In andere landen lopen ze deur plat bij een verkoudheid.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 12:29 schreef Ronald-Koeman het volgende:
In het buitenland is het heel normaal om een algemene gezondheidscheck te laten doen. Misschien niet meteen de scanner in maar wel allerlei andere testen en onderzoeken die iets over je gezondheid zeggen en dingen aan het licht kunnen brengen. Heel laagdrempelig en goedkoop. Typisch Nederland dat we dit aan banden willen leggen. De huisarts is heilig en pas als hij/zij het zegt dan mag het. Ik snap best dat huisartsen veel te maken krijgen met mensen die testresultaten meenemen waar uiteindelijk niks uitkomt en dat dat irritant en verspilling van tijd is maar de gemoedstoestand van de patiënt telt ook mee en af en toe komt er wel degelijk iets zinvols uit. Bijv. bij mijn vader.
Ik weet eigenlijk niet of ons systeem nou beter is of in de landen waar men wel vaker naar de huisarts gaat. Ik denk dat het ook deels te maken heeft met waarvoor het zorgsysteem is ingericht.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 14:08 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Je hebt hier wel een punt. Als Nederlander gaan we gemiddeld gezien weinig naar de huisarts. In andere landen lopen ze deur plat bij een verkoudheid.
In Japan was zo'n jaarlijks gezondheidsonderzoek verplicht, omdat de werkgever daarmee kon bezuinigen op uitgaven voor gezondheidszorg, of zo, ben het even kwijt. Maar het was verplicht. Dan werd een deel van de campus ingericht als een klein ziekenhuis waarbij je van de ene naar de andere tafel werd gedirigeerd, waar ze dan naar je hart luisterden, je ogen werden getest etc.
Het Nederlandse systeem is gebouwd op pragmatisme. Op zich is dat prima. Maar in Nederland ben ik wel eens met serieuze problemen naar de dokter geweest ("ik ben zo rechts", no jk), en de dokter vertelde me dat ik daar maar mee moest leren leven. Als gevolg daarvan ga ik alleen naar de dokter als het echt niet meer anders kan.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 14:47 schreef Timwonnacott het volgende:
Paar jaar terug ben ik na een afwijkend bloedonderzoek de hele molen door getrokken, op meerdere ziektes getest, naar het ziekenhuis voor hart onderzoek, longen, maag/darm echo, slaaponderzoek, nog 20 buisjes bloed voor de hematoloog. Dat speelde allemaal net voor de corona vaccinaties dus ook meteen uitgebreid gemonitord voor, tijdens en na de vaccinaties. Bleek gelukkig uiteindelijk een relatief onschuldig iets te zijn maar ben wel echt grondig onderhanden genomen.
Maar dat is met die full body scans niet anders. Ik ben ook wel eens door de medische molen getrokken, maar of ik wel of niet jaarlijks hypothetisch zo'n scan zou hebben gedaan dan zou het resultaat niet anders zijn geweest. Huisarts --> ziekenhuis, en klaar. Huisartsen weten echt wel wanneer ze mensen voor vervolgonderzoek moeten sturen.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 14:47 schreef Timwonnacott het volgende:
Paar jaar terug ben ik na een afwijkend bloedonderzoek de hele molen door getrokken, op meerdere ziektes getest, naar het ziekenhuis voor hart onderzoek, longen, maag/darm echo, slaaponderzoek, nog 20 buisjes bloed voor de hematoloog. Dat speelde allemaal net voor de corona vaccinaties dus ook meteen uitgebreid gemonitord voor, tijdens en na de vaccinaties. Bleek gelukkig uiteindelijk een relatief onschuldig iets te zijn maar ben wel echt grondig onderhanden genomen.
Ik vind het prima om in de meeste gevallen op de huisarts te vertrouwen maar daarnaast zou ik ook de optie willen om een checkup te kunnen doen, puur omdat de huisarts ook niet onfeilbaar is en ook niet alles kan zien. Waarom kunnen beide opties niet bestaan? De huisarts is niet heilig en niet onfeilbaar.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 13:59 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Al die tijd dat het nodig was stuurde de huisarts mij voor vervolgonderzoek. Al die tijden niet zei die rot op wat doe je hier.
Bloedonderzoek, hartfilmpje, huidcontrole, prostaat, geslachtsdelen etc.quote:En welke andere testen zat je aan te denken dan? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Maar daarna moet er altijd vervolgonderzoek komen. Bovendien ga je heel veel afwijkingen vinden die gewoon geen betekenis hebben. Mijn leverenzymen waren een keer heel erg verhoogd bijvoorbeeld, maar dat kan prima en hoeft niks te betekenen. Voor alles ga je wel afwijkingen vinden of vals positieven. Ik denk niet dat de opbrengst heel hoog gaat zijn eerlijk gezegd, vooral als je gewoon verder gezond bent en geen klachten hebt.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 15:16 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Met name bloedonderzoek is een belangrijke. Bij de huisarts moet je altijd eerst aangeven wat de klachten zijn en dan krijg je een verwijzing om bloed te prikken waarbij er slechts naar een paar specifieke waarden wordt gekeken i.p.v. een groot breed spectrum. Komt daar niks uit dan is het de conclusie niks aan de hand en is dat het einde van het traject (terwijl jij nog met klachten zit).
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |