Dit zou je niet verwachten van een partij die altijd het morele gelijk claimt en regelmatig anderen beschuldigt van anti-democratische praktijken. Pure kiezersbedrog maar Amsterdam kennende zal ze er wel mee wegkomen.quote:Amsterdamse D66-leider hield miljoenen-tegenvaller stil tot na verkiezingen: oppositie eist ’volledige openheid van zaken’
Amsterdam- De Amsterdamse wethouder Melanie van der Horst wist al voor de raadsverkiezing van 18 maart dat de brug over het IJ honderden miljoenen duurder zou worden dan begroot. De gigantische tegenvaller hield zij bewust stil tot na de verkiezingen. Oppositiepartijen zijn in shock.
Niet 336 miljoen euro, maar 650 of zelfs 850 miljoen euro. De eerste brug over het IJ bleek na de formatie van het nieuwe college veel duurder dan gedacht. Maar die raming was al ruim voor de verkiezingen bekend, blijkt uit onderzoek van stadsomroep AT5. Wethouder Van der Horst besloot dit echter niet te delen met de raad.
Van der Horst was op dat moment niet alleen verkeerswethouder, maar ook D66-lijsttrekker. Het startschot voor de brug was het grootste succes voor de bestuurder, die daarnaast vooral bekend was van de knip in de Weesperstraat.
Raming kosten brug over het IJ niet gedeeld
Maar terwijl zij in de campagne goede sier maakte met de komst van een brug over het IJ, wist zij in tegenstelling tot de anderen dat de kosten explosief zouden stijgen. AT5 ontdekte met een Woo-verzoek dat al in februari de nieuwe raming bekend was. Toch werd de nieuwe raming ’vanwege de verkiezingen’ niet met de raad gedeeld.
Zo kon Van der Horst als lijsttrekker niet alleen campagnevoeren met het succes van een brug waarvan de dekking inmiddels ontbrak, maar andere partijen wisten ondertussen van niets. Zij konden ook niet het debat aangaan over de gevolgen van de kostenstijging, door bijvoorbeeld alternatieven bespreekbaar te maken. Met als gevolg dat de Amsterdamse kiezer zich daar niet over kon uitspreken.
https://www.telegraaf.nl/(...)zaken/159861847.html
Ik vraag mij echt oprecht af welke figuren die offertes maken voor het rijk....quote:Niet 336 miljoen euro, maar 650 of zelfs 850 miljoen euro.
Veel té ver. Aangifte heeft dan ook geen enkele zin tegen dit soort volk. Pek en veren! En dan de stad uit jagen, misschien krijgen ze dan eens wat fatsoen in hun flikkerquote:Op dinsdag 11 augustus 2026 20:33 schreef suijkerbuijk het volgende:
Kan burgers geen aangifte doen tegen haar als persoon.
Tot hoever zijn hun inderdaad beschermt
En de slachtofferrol in, echt alles 100% volgens het scriptquote:AT5
@AT5
·
1m
Wethouder reageert fel na kritiek op niet delen informatie Oostbrug: "Aanval op mijn integriteit"
Oh my...quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 20:45 schreef HeatWave het volgende:
[..]
En de slachtofferrol in, echt alles 100% volgens het script.
Dit betreft een serieuze vertrouwenskwestie en in een goed functionerende democratie zou Van der Horst weggestuurd worden met een motie van wantrouwen, maarja dat gaan haar progressieve vriendjes natuurlijk niet steunen.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 20:23 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Maakt niet uit, wat verontwaardigde oppositiepartijen en verder gaat dit helemaal geen gevolgen hebben.
Ja, en die idioten die er op blijven stemmen vinden het blijkbaar ook wel best. Het doel heiligt alle middelen bij progressievenquote:Op dinsdag 11 augustus 2026 20:50 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Oh my...
Alles klopt hieraan.
Ze wanen zich echt god en onaantastbaar daar in de stopera.
Wie kan hun wat maken?
Lijkt wel omerta inmiddels. En de rest is bühne werk.
Ja uiteraard zou dat moeten, maar dat gaat allemaal niet gebeuren. Alleen al om de rest van haar partij niet verder te beschadigen zou deze mevrouw in een normaal functionerende bestuurlijke situatie de eer aan zichzelf moeten houden en dus opstappen, maar het tegenovergestelde zullen we wel zien gebeuren waarbij de gelederen zich juist sluiten en er gezamenlijk een verontwaardigd toneelstukje wordt opgevoerd alsof het eigenlijk de buitenwereld is die verkeerd zit. Zie ook alvast haar eerste reactie voor een opzetje daartoe.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 20:51 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Dit betreft een serieuze vertrouwenskwestie en in een goed functionerende democratie zou Van der Horst weggestuurd worden met een motie van wantrouwen, maarja dat gaan haar progressieve vriendjes natuurlijk niet steunen.
Wie had vorige week dat plaatje dat 'progressieven' geweld zelfs niet schuwen om hun doel te bereiken?quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 21:04 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Ja, en die idioten die er op blijven stemmen vinden het blijkbaar ook wel best. Het doel heiligt alle middelen bij progressieven
Geen idee. Klopt wel.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 22:08 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wie had vorige week dat plaatje dat 'progressieven' geweld zelfs niet schuwen om hun doel te bereiken?
Het is zeker een aanval op haar integriteit ja, dat zegt ze goed. Een zeer terechte aanval.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 20:45 schreef HeatWave het volgende:
[..]
En de slachtofferrol in, echt alles 100% volgens het script.
Neuh, dit is ‘by design’. De overheidHet volk betaalt toch wel.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 20:24 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Ik vraag mij echt oprecht af welke figuren die offertes maken voor het rijk....
Een aap met een telraam denk ik...
Hetzelfde als het Binnenhof, die is ipv 500 miljoen,bijna 3 miljard....!!!!!!
Dit is ordinair schuiven met belastinggeld, hier worden figuren gewoon heel rijk mee..
Lekker allemaal met de pont waar ze geen personeel voor kunnen vinden en wat op termijn alleen maar duurder isquote:Op dinsdag 11 augustus 2026 20:12 schreef thedeedster het volgende:
Gewoon helemaal niet aan beginnen, die brug.
Na mijn pensioen wil ik misschien wel een of twee dagen per week voor ze gaan varen. Misschien.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 08:15 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Lekker allemaal met de pont waar ze geen personeel voor kunnen vinden en wat op termijn alleen maar duurder isbizar eigenlijk dat daar niet al eeuwen geleden een brug is gelegd.
Moet je binnenvaartschipper voor zijn. Lijkt mij ook leuk hoor, maar de meeste binnenvaartschippers kiezen voor lucratievere baantjes. Leg die brug gewoon aan en gooi het binnenhof plat.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 08:36 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Na mijn pensioen wil ik misschien wel een of twee dagen per week voor ze gaan varen. Misschien.
Maar dan wel gewoon het dubbele vragen van wat vooraf is afgesproken hèquote:Op woensdag 12 augustus 2026 08:36 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Na mijn pensioen wil ik misschien wel een of twee dagen per week voor ze gaan varen. Misschien.
Groot vaarbewijs en marifoon is voldoende.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 08:37 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Moet je binnenvaartschipper voor zijn. Lijkt mij ook leuk hoor, maar de meeste binnenvaartschippers kiezen voor lucratievere baantjes. Leg die brug gewoon aan en gooi het binnenhof plat.
Op beide volmondig ja natuurlijkquote:Op woensdag 12 augustus 2026 08:38 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Maar dan wel gewoon het dubbele vragen van wat vooraf is afgesproken hè
En systematisch 3 dagen te laat komen natuurlijk.
Aannemers zijn geniaal in het zo laag mogelijk bieden en vervolgens je leeg te zuigen op het zogenaamde meerwerkquote:Op woensdag 12 augustus 2026 08:40 schreef Chadi het volgende:
De vraag is waarom is die brug zo duur? Of is het een normale prijs?
Maar kunnen de deskundigen die voor de gemeente werken dan niet van te voren een goede inschatting maken op basis van onderzoek?quote:Op woensdag 12 augustus 2026 08:42 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Aannemers zijn geniaal in het zo laag mogelijk bieden en vervolgens je leeg te zuigen op het zogenaamde meerwerk
Niet alleen aannemers, gebeurd in heel veel sectoren met aanbestedingen...quote:Op woensdag 12 augustus 2026 08:42 schreef Sodeknetters het volgende:
Aannemers zijn geniaal in het zo laag mogelijk bieden en vervolgens je leeg te zuigen op het zogenaamde meerwerk
Ja, dat moet je dus dichtzetten als tegenpartij, maar als je mbo inkoop hebt gedaan, werkt dat niet zo goed.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 08:42 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Kennelijk niet. En als het om geld van anderen gaat hoef je niet op een duppie te kijken natuurlijkquote:Op woensdag 12 augustus 2026 08:50 schreef Chadi het volgende:
[..]
Maar kunnen de deskundigen die voor de gemeente werken dan niet van te voren een goede inschatting maken op basis van onderzoek?
Helaas maar al te waarquote:Op woensdag 12 augustus 2026 09:12 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Niet alleen aannemers, gebeurd in heel veel sectoren met aanbestedingen...
Nadeel van ambtenaren en politici is dat ze vooral geld van anderen uitgevenquote:Op woensdag 12 augustus 2026 09:22 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, dat moet je dus dichtzetten als tegenpartij, maar als je mbo inkoop hebt gedaan, werkt dat niet zo goed.
Helaas moet de rest van Nederland er ook voor betalen. Groot hek om dat hele Amsterdam heen is de enige oplossing.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 08:29 schreef William_Papadin het volgende:
Amsterdam krijgt wat het verdient
Hoeveel deskundigen hebben ze in de gemeente Amsterdam denk je?quote:Op woensdag 12 augustus 2026 08:50 schreef Chadi het volgende:
[..]
Maar kunnen de deskundigen die voor de gemeente werken dan niet van te voren een goede inschatting maken op basis van onderzoek?
Ik weet het niet maar ik zou wel een paar ton over hebben voor een deskundige bij een project van 300 miljoen.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 09:30 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Hoeveel deskundigen hebben ze in de gemeente Amsterdam denk je?
Het is niet alleen een kwestie van achteloos omspringen met geld van anderen, soms lijken er ook van die (prestige)projecten te zijn waarvan wel duidelijk is dat de verantwoordelijke bestuurders helemaal gefixeerd lijken te zijn geworden op het idee dat een project er domweg MOET komen (allicht omdat deel uitmaken voor het verwezenlijken van zoiets ze een carriereboost geeft, of een plekje in de lokale geschiedenisboeken), en dan zijn alternatieven, terechte kritiek of stijgende kosten voor hen van geen belang meer.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 09:28 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Kennelijk niet. En als het om geld van anderen gaat hoef je niet op een duppie te kijken natuurlijk
[..]
Helaas maar al te waar
[..]
Nadeel van ambtenaren en politici is dat ze vooral geld van anderen uitgeven
Ja maar als die deskundige mogelijk negatief nieuws brengt over je voorgenomen project, terwijl jij als bestuurder heel graag wilt dat het er hoe dan ook wel komt, dan heb je zo iemand natuurlijk liever niet.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 09:49 schreef Chadi het volgende:
[..]
Ik weet het niet maar ik zou wel een paar ton over hebben voor een deskundige bij een project van 300 miljoen.
Ik neem aan dat je die beslissing niet alleen neemt bij zoveel geld en dat je het project moet onderbouwen met echte cijfers voordat je groen licht krijgt. En dat die cijfers komen van deskundig onderzoek en advies.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 09:55 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ja maar als die deskundige mogelijk negatief nieuws brengt over je voorgenomen project, terwijl jij als bestuurder heel graag wilt dat het er hoe dan ook wel komt, dan heb je zo iemand natuurlijk liever niet.
Onzin. Wat kost een extra pont? Wat kost een extra brug? Dus hoezo op termijn duurder?quote:Op woensdag 12 augustus 2026 08:15 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Lekker allemaal met de pont waar ze geen personeel voor kunnen vinden en wat op termijn alleen maar duurder isbizar eigenlijk dat daar niet al eeuwen geleden een brug is gelegd.
Ik ben oprecht bang dat dat voor vele, zo niet alle, partijen al een gepasseerd station is. Dat velen al opereren volgens een 'nou, als de kans enigszins redelijk is dat je met die misleiding weg komt, én het kan ons electoraal flink baten, dan doen wij alsof onze neus bloedt hoor'. Waarbij, mocht de boel dan uitkomen, er geen oprechte mea culpa komt, maar de partijreactie bepaald wordt door spindoctors en politieke strategen. En dan wordt dat 'doen alsof je neus bloedt' dus zelfs ook nog eens een 'doen alsof het de schuld van een ander is dat je neus bloedt'.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 10:22 schreef FlippingCoin het volgende:
Tja als je als partij integriteit hoog hebt zitten zou je hier wel aansturen op een vertrek lijkt mij, niet goed voor het imago al die schandalen.
De conclusie voor mij is dat democratie in haar huidige vorm gewoon erg slecht werkt.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 10:39 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik ben oprecht bang dat dat voor vele, zo niet alle, partijen al een gepasseerd station is. Dat velen al opereren volgens een 'nou, als de kans enigszins redelijk is dat je met die misleiding weg komt, én het kan ons electoraal flink baten, dan doen wij alsof onze neus bloedt hoor'. Waarbij, mocht de boel dan uitkomen, er geen oprechte mea culpa komt, maar de partijreactie bepaald wordt door spindoctors en politieke strategen. En dan wordt dat 'doen alsof je neus bloedt' dus zelfs ook nog eens een 'doen alsof het de schuld van een ander is dat je neus bloedt'.
"We worden oneerlijk behandeld!" als reactie op terechte verontwaardiging op je misleiding. Verdediging als beste aanval.
Dit soort misleiding door achterhouding wordt helaas al jarenlang niet meer afgestraft. Niet door de partijen, niet door de politiek, en ook nog niet genoeg door de kiezer.
Een extra pont plus vast personeel plus onderhoud van de pont plus brandstof voor de pont. Het zal even duren, maar een brug is een veel duurzamere oplossing. Schandalig dat zo'n progressieve stad daar geen rekening mee houdt.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 10:26 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Onzin. Wat kost een extra pont? Wat kost een extra brug? Dus hoezo op termijn duurder?
Daarnaast; deze brug komt helemaal in het oostelijk gedeelte van het IJ. Niemand gaat zover omrijden.
Een brug behoeft geen onderhoud?quote:Op woensdag 12 augustus 2026 10:50 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Een extra pont plus vast personeel plus onderhoud van de pont plus brandstof voor de pont. Het zal even duren, maar een brug is een veel duurzamere oplossing. Schandalig dat zo'n progressieve stad daar geen rekening mee houdt.
We praten over een fietsbrug. Nou, ik vind dat weggegooid geld. Je hebt geen verdienmodel - de fietsers reizen gratis - en het wordt ook niet gecompenseerd met de rijtuigenbelasting.quote:Niet 336 miljoen euro, maar 650 of zelfs 850 miljoen euro.
Als dit soort misleiding geen ruimte zou hebben, dan zouden er de afgelopen 10 jaar al veel meer politici, zowel links als rechts, gedwongen het veld geruimd hebben. Dat is niet het geval, dus we zitten met een politiek landschap waarin dit soort misleiding in het slechtste geval (door partijen) actief aangemoedigd wordt ("we gaan dit achterhouden want .."), in het beste geval oogluikend toegestaan. Noem het 'wegkijken en liever mogelijk achteraf met ophef rondom het uitkomen van je misleiding dealen, dan het vooraf actief tegenhouden'.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 10:42 schreef Richestorags het volgende:
[..]
De conclusie voor mij is dat democratie in haar huidige vorm gewoon erg slecht werkt.
Dat lijkt me dan ook geen doorslaggevend criterium voor overheidstaken. Ik durf zelfs denk ik wel te stellen dat een overheid zich inzet voor collectief nut, juist wanneer er geen direct verdienmodel is.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 10:55 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Een brug behoeft geen onderhoud?
[..]
We praten over een fietsbrug. Nou, ik vind dat weggegooid geld. Je hebt geen verdienmodel - de fietsers reizen gratis - en het wordt ook niet gecompenseerd met de rijtuigenbelasting.
In elk geval minder frequent. Ze moeten het natuurlijk wel een brug maken geschikt voor zowel fietsers/voetgangers als gemotoriseerd verkeer.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 10:55 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Een brug behoeft geen onderhoud?
[..]
We praten over een fietsbrug. Nou, ik vind dat weggegooid geld. Je hebt geen verdienmodel - de fietsers reizen gratis - en het wordt ook niet gecompenseerd met de rijtuigenbelasting.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |