abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 6 augustus 2026 @ 23:50:12 #1
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221516448
quote:
Rapper Tony Scott overleden (54), vaandeldrager van het genre hiphouse
Deel dit artikel
De Nederlandse rapper Tony Scott is overleden, heeft zijn familie bekendgemaakt. Hij is 54 jaar geworden. Eind 2014 kreeg hij de diagnose MS, waardoor hij vrijwel doof en blind werd.

Peter van der Bosch, zoals Tony Scott eigenlijk heette, scoorde tussen 1989 en 1992 negen hits in de top 40, met twee in de top 10: Get Into It (nummer 4, 1990) en Love Let Love (nummer 7, 1991). Ander bekende nummers van Scott waren Gangster Boogie en From Da Soul.

Hij was een van de vaandeldragers van hiphouse, een combinatie van house en hiphop. Eerst was dit genre voornamelijk bekend in de underground, maar Scott zette dit internationaal op de kaart. De rapper uit Weesp, die in Suriname werd geboren, boekte met name successen in het Verenigd Koninkrijk en de VS.

Radiomakers Henry Schut en Lex Gaarthuis maakten zich er in 2021 hard voor om Scotts muziek beschikbaar te krijgen op Spotify en andere streamingplatforms. Waarom zijn muziek daar niet beschikbaar was, wist Scott zelf ook niet. Waarschijnlijk had het ermee te maken dat de platenmaatschappij waar hij destijds onder contract stond niet meer bestond.

Liefde voor muziek
De Nederlandse dj en producer Ben Liebrand, met wie Scott veel samenwerkte, schrijft op Facebook dat Tony, omringd door liefde, in alle rust is heengegaan.

"Voor velen was hij een artiest, een pionier en een inspiratiebron", zegt hij. "Voor ons was hij boven alles een geliefde broer, oom, familielid en vriend. Zijn warmte, humor, kracht en enorme liefde voor muziek zullen voor altijd voortleven in de harten van iedereen die hem heeft gekend."

Scott gaf in 2016 zijn afscheidsconcert in Paradiso, waar onder anderen Liebrand, Candy Dulfer en Loïs Lane optraden. In een interview met het AD vertelde hij dat hij een gehoorimplantaat had, omdat hij rechts nog maar 5 procent hoorde en links nog 15 procent. Ook liep hij met een taststok vanwege zijn beperkte zicht.

"Ik zie nog wel iets, maar steeds minder. In de toekomst wordt het misschien wel een blindenstok. Sinds kort weet ik waar die geribbelde tegels bij een zebrapad voor zijn. Toen ik nog goed kon zien, had ik daar geen idee van."

Eerder deze week liet de familie al weten dat de behandeling van Scott niet werd voortgezet, omdat er geen uitzicht op herstel was. "Deze beslissing hebben wij met veel verdriet, maar ook uit liefde voor hem genomen."
Wel een van de rap pioniers in eigen land. Was al lang achteruit aan het gaan qua gezondheid.

Bekijk deze YouTube-video

pi_221516466
Heel jammer. Hij kwam vaak bij ons langs op school om te helpen met muziek en toneelstukken. Enorm optimistische kerel.

Kutziekte MS. Gelukkig zijn er wel behandelopties nu. Maar die kwamen voor hem te laat denk ik.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_221516469
Alweer?
pi_221516518
Damn :'(

Jeugdheld uit de nineties.

Wist niet dat ie zo ziek was.

RIP
pi_221516525
quote:
2s.gif Op donderdag 6 augustus 2026 23:56 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Heel jammer. Hij kwam vaak bij ons langs op school om te helpen met muziek en toneelstukken. Enorm optimistische kerel.

Kutziekte MS. Gelukkig zijn er wel behandelopties nu. Maar die kwamen voor hem te laat denk ik.
Schijnt ook muziekleraar te zijn geweest.
Aardige en sociale kerel.
  Moderator vrijdag 7 augustus 2026 @ 00:42:19 #6
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221516533
NEEE! Dit was een ekte Baas man.
Rustaaagh...
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 01:10:37 #7
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_221516547
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2026 23:57 schreef DrDentz het volgende:
Alweer?
Nee, het bericht van enkele dagen geleden was te vroeg:

https://dwtonline.com/ton(...)m-respect-en-liefde/

Hij was een absolute pionier, en dan zo eindigen -O-

RIP
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_221516550
quote:
9s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 01:10 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Nee, het bericht van enkele dagen geleden was te vroeg:

https://dwtonline.com/ton(...)m-respect-en-liefde/

Hij was een absolute pionier, en dan zo eindigen -O-

[ afbeelding ]

RIP
Pionier idd, samen met King Bee in die periode.
Swingbeat _O_

Hadden internationaal zeer groot kunnen worden.
Net als E-Life jaren later.
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 02:16:39 #9
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_221516568
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 01:18 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Pionier idd, samen met King Bee in die periode.
Swingbeat _O_

Hadden internationaal zeer groot kunnen worden.
Net als E-Life jaren later.
Hij was internationaal redelijk doorgebroken, maar het had inderdaad groter kunnen worden. Op een gegeven moment was hij niet zo actief meer. Hij heeft echt goede muziek gemaakt _O_

Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 03:32:04 #10
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_221516599
Dat was een van die types die enigszins met terugwerkende kracht in beeld kwam, toen ik pas net muzikaal actief was. Hij stond op net iets oudere TUTB-verzamelaars (vanaf ongeveer deel 14 zijn ze 'uit mijn tijd') die ik bij de bibliotheek leende. Er hing een zweem van hiphouserige toestanden over m'n hele vroege muzikale jeugd, deels eigenlijk eurodance-avant-la-lettre.

Zeker the chief (1989) bleek een blijvertje, dat is anno nu een zeer grote favoriet. Helaas staat het nog steeds niet op Spotify. En vergeet ook Love let love niet:

Dit, uit 2022 en in samenwerking met o.a. een andere (hip-)housedino, zal waarschijnlijk het laatste zijn wat van hem naar buiten kwam:

[ Bericht 1% gewijzigd door Eightyone op 07-08-2026 07:41:24 ]
pi_221516665
Rip aan de nabestaanden
pi_221516761
RIP.

54 jaar :'(
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 07:52:39 #13
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221516792
Deze schijnt ook door hem gemaakt te zijn

vrijdag 7 augustus 2026 @ 08:35:31 #14
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_221516890
Dat was wel een mismatch met die Gooise kinderen.
pi_221517967
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_221518013
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 03:32 schreef Eightyone het volgende:
Dat was een van die types die enigszins met terugwerkende kracht in beeld kwam, toen ik pas net muzikaal actief was. Hij stond op net iets oudere TUTB-verzamelaars (vanaf ongeveer deel 14 zijn ze 'uit mijn tijd') die ik bij de bibliotheek leende. Er hing een zweem van hiphouserige toestanden over m'n hele vroege muzikale jeugd, deels eigenlijk eurodance-avant-la-lettre.

Zeker the chief (1989) bleek een blijvertje, dat is anno nu een zeer grote favoriet. Helaas staat het nog steeds niet op Spotify. En vergeet ook Love let love niet:

Dit, uit 2022 en in samenwerking met o.a. een andere (hip-)housedino, zal waarschijnlijk het laatste zijn wat van hem naar buiten kwam:

Turn Up the Bass _O_

Ik ben in 1976 geboren en ik had echt een hekel aan muziek, want al die typische jaren 80 muziek was zo ontzettend niet mijn ding.

Pas toen ik in de laatste jaren van de eighties TUtB ontdekte, samen met rap/hiphop, begon ik van muziek te houden.

Hiphouse/swingbeat was een groot iets toen.

De hoesjes van de tapes van deel 1 en 2 hadden een hele aparte geur.
pi_221518015
Donnie :r :r :r
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:17:26 #18
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_221518067
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 12:07 schreef StateOfMind het volgende:
Donnie :r :r :r
Boerenslimme Donnie is overal waar munt uit te slaan valt.
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:23:09 #19
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_221518103
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 12:07 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

De hoesjes van de tapes van deel 1 en 2 hadden een hele aparte geur.
Misschien wel een die ik van tweedehands cd-winkels ken.

[ Bericht 12% gewijzigd door Eightyone op 07-08-2026 16:52:31 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')