abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter woensdag 5 augustus 2026 @ 23:20:49 #1
485843 crew  Jippie
pi_221510074
Klanten van webwinkels Bol en de Bijenkorf zijn mogelijk slachtoffer van een datalek na een cyberaanval op logistiek dienstverlener Ceva Logistics. Beide bedrijven hebben getroffen klanten via e-mail gewaarschuwd. Naast de mogelijke schending van persoonsgegevens ondervinden klanten ook vertraging en annulering van bestellingen.

Cyberaanval bij logistiek partner Ceva

Onbevoegden hebben mogelijk toegang gekregen tot systemen van Ceva Logistics, de partner die voor Bol de verwerking en bezorging van bestellingen vanuit één distributiecentrum verzorgt. Bol benadrukt dat de eigen systemen van het bedrijf niet zijn geraakt. Ceva greep na ontdekking van het incident direct in om de onbevoegde toegang te stoppen en trof aanvullende beveiligingsmaatregelen. Beide webwinkels hebben het datalek gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Welke gegevens zijn mogelijk gestolen

Voor klanten die een waarschuwing hebben ontvangen, bestaat het risico dat persoonsgegevens in verkeerde handen zijn gevallen. Het gaat om naam, adres, postcode en woonplaats, en mogelijk ook telefoonnummer, e-mailadres en bestelgegevens. Bol en de Bijenkorf melden dat er vooralsnog geen aanwijzingen zijn dat betaalgegevens, wachtwoorden of inloggegevens bij het datalek betrokken zijn. Volgens VRT worden wachtwoorden niet met de logistiek partner gedeeld, waardoor deze niet zijn ingekeken.

Gevolgen voor bestellingen bij Bol en de Bijenkorf

Het datalek raakt ook de logistiek van beide webwinkels. Bol heeft het assortiment op de getroffen locatie tijdelijk offline gehaald, waardoor sommige bestellingen zijn geannuleerd of vertraging oplopen. Ook bij de Bijenkorf loopt de verwerking van orders vertraging op. Het is nog onduidelijk hoeveel klanten precies zijn getroffen; de Bijenkorf laat weten een extern onderzoek te zijn gestart naar de oorzaak, omvang en mogelijke gevolgen van het incident.

Tijdlijn: waarom klanten pas later werden ingelicht

Ceva Logistics bracht Bol op 1 augustus op de hoogte van het mogelijke datalek. Twee dagen later, op 3 augustus, werd de Autoriteit Persoonsgegevens ingelicht. Klanten kregen pas op 5 augustus een e-mail. Volgens de NOS liet een woordvoerder van Bol weten dat eerst grondig moest worden onderzocht wat er precies aan de hand was en welke klanten mogelijk zijn getroffen, voordat zij konden worden geïnformeerd.

Bron
pi_221510096
Bizar zeg, dit verwacht je niet.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_221510340
Het feit dat ze nog moeten onderzoeken wat er gelekt is, betekent doorgaans een compleet hopeloos IT landschap.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  Moderator / Colorchick donderdag 6 augustus 2026 @ 07:00:49 #4
382129 crew  Donna
pi_221510425
Ik had mail.
pi_221510428
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2026 23:26 schreef Mike-The-Situation het volgende:
Bizar zeg, dit verwacht je niet.
:') dan ben je erg naïef
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
pi_221510431
ik heb (nog) geen mail gehad
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
pi_221510433
Nog geen mail van bol gehad.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_221510459
Ook mail van BOL gehad. Ik was 'één van de getroffenen' (wss). Meer dan NAW gegevens krijg je niet zij zo'n dozenschuiver lijkt me, maar soit.
pi_221511925
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2026 07:00 schreef Donna het volgende:
Ik had mail.
Ik ook
  donderdag 6 augustus 2026 @ 11:38:49 #10
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_221511928
Ff bollen :P
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_221511942
Zijn er überhaupt nog Nederlanders te vinden wiens gegevens NIET op een of andere manier getroffen zijn bij datalekken?

Ik denk oprecht van niet.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam, met dubbel s welteverstaan.
  donderdag 6 augustus 2026 @ 11:42:53 #12
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_221511945
quote:
6s.gif Op donderdag 6 augustus 2026 07:34 schreef nostra het volgende:
Ook mail van BOL gehad. Ik was 'één van de getroffenen' (wss). Meer dan NAW gegevens krijg je niet zij zo'n dozenschuiver lijkt me, maar soit.
Toch is dat best kut. Ik heb al een aantal keer een smsje van een scammer gehad met persoonlijke aanhef. Dat maakt het nog makkelijker voor de boomers om erin te trappen dan.
pi_221511983
Heftig zeg, ik heb ook mail gekregen. Komt wel echt dichtbij zo.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_221512017
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2026 04:28 schreef raptorix het volgende:
Het feit dat ze nog moeten onderzoeken wat er gelekt is, betekent doorgaans een compleet hopeloos IT landschap.
Het kost moederholding Ahold Delhaize, met een jaaromzet van tientallen miljarden euro's, blijkbaar te veel om de handel goed te beveiligen. Of ligt de oorzaak ergens anders?
pi_221512032
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2026 11:53 schreef Peppert het volgende:

[..]
Het kost moederholding Ahold Delhaize, met een jaaromzet van tientallen miljarden euro's, blijkbaar te veel om de handel goed te beveiligen. Of ligt de oorzaak ergens anders?
Ahold heeft zijn IT behoorlijk goed voor elkaar weet ik, dit is puur een bedrijf waar ze mee samenwerken en ze doorgaans moeten vertrouwens op audit reports.
pi_221512070
Gegevens worden al te koop aangeboden hoor ik zojuist op net nieuws.
pi_221512099
quote:
7s.gif Op donderdag 6 augustus 2026 12:03 schreef vosss het volgende:
Ik mag hier vast niet zeggen wat ik vind wat er met dat soort volk zou moeten gebeuren. Zowel kopers als verkopers.
pi_221512130
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2026 12:09 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Ik mag hier vast niet zeggen wat ik vind wat er met dat soort volk zou moeten gebeuren. Zowel kopers als verkopers.
Van mij gerust. O-)
  donderdag 6 augustus 2026 @ 12:20:39 #19
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_221512164
Van Bijenkorf had ik een mail, ooit 1x wat besteld jaren geleden.

Bol geen mail gehad hoewel ik daar wel regelmatiger wat bestelde. Maar goed tegenwoordig is alles al wel eens gehackt, of het nou Booking of KPN of iets anders is.
  donderdag 6 augustus 2026 @ 12:24:41 #20
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_221512178
quote:
Via Bol?
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_221512184
  Spellchecker donderdag 6 augustus 2026 @ 12:28:53 #22
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_221512203
quote:
Ja op t darkweb.

En toen ik ging googlen op "bol.com gehackt en gegevens te koop" kwam ik een lange lijst tegen.
pi_221512240
quote:
89s.gif Op donderdag 6 augustus 2026 11:42 schreef vosss het volgende:
Zijn er überhaupt nog Nederlanders te vinden wiens gegevens NIET op een of andere manier getroffen zijn bij datalekken?

Ik denk oprecht van niet.
Tenzij je natuurlijk achter in de negentig bent, in een gereformeerd gat woont.
geen internet hebt, alleen een vaste telefoon en radio, alles cash betaald bij de dorpssupermarkt en denkt dat sociale media iets is wat je kan eten. Dan mischien.
pi_221512247
quote:
1s.gif Op donderdag 6 augustus 2026 12:40 schreef Joopklepzeiker het volgende:

[..]
Tenzij je natuurlijk achter in de negentig bent, in een gereformeerd gat woont.
geen internet hebt, alleen een vaste telefoon en radio, alles cash betaald bij de dorpssupermarkt en denkt dat sociale media iets is wat je kan eten. Dan mischien.
Want dan zit je niet in IT systemen?
pi_221512264
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2026 12:41 schreef raptorix het volgende:

[..]
Want dan zit je niet in IT systemen?
Als je ouders je toendertijd niet hebben opgegeven bij het bevolkingsregister en je nooit te maken hebt gehad met instanties en ook geen werkgever omdat je leeft van je geërfde boerderijtje, ja, dan kan dat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')