abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 5 augustus 2026 @ 13:44:37 #1
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_221506369
Man wil thuiswerken omdat zijn vrouw borstkanker heeft, maar dat betekent al snel het einde van zijn carrière

Een man die vaker thuis wil werken om voor zijn vrouw met borstkanker en hun jonge kinderen te zorgen, wordt door zijn werkgever wekenlang bespioneerd via zijn laptop. Dat mag niet zomaar, oordeelt de rechter. Het technologiebedrijf uit Delfgauw moet de financieel manager daarom ruim 90.000 euro aan vergoedingen betalen.

De man werkt sinds 2022 als manager Finance en IT bij EControls Europe, een leverancier van gasmotorbesturingssystemen en wagenparkbeheer. Jarenlang is de directie tevreden over zijn functioneren. Dat verandert in 2025 als zijn partner de diagnose borstkanker krijgt.

‘Zeer regelmatig afwezig’
Om de intensieve medische behandelingen te combineren met de zorg voor hun jonge kinderen, krijgt hij toestemming om vaker thuis te werken. Toch ontstaat bij de directie al snel wantrouwen. In plaats van het gesprek aan te gaan, houdt het bedrijf vier weken lang in het geheim de in- en uitloggegevens van zijn laptop bij.

Volgens EControls blijkt daaruit dat de manager in één maand 29 uur te weinig heeft gewerkt. Het bedrijf ontslaat hem daarop op staande voet wegens ‘dagdieverij’. In de ontslagbrief verwijst de werkgever naar ‘zeer regelmatige afwezigheid op kantoor, het niet behalen van deadlines en het afschuiven van werkzaamheden op collega’s’.

Vernietigend oordeel
De man is het niet eens met zijn ontslag. Volgens hem heeft er geen zorgvuldig proces van hoor en wederhoor plaatsgevonden en baseert zijn voormalige werkgever zich vooral op aannames.

De rechter geeft hem daarin gelijk. Vaststaat dat de manager toestemming had om thuis te werken, mede vanwege zijn lastige situatie thuis. Dat thuiswerken kan volgens de rechter dan ook geen reden zijn geweest voor het onderzoek van EControls.

Niet heel dringend van aard
Ook de signalen waarop het bedrijf zich beroept, rechtvaardigen volgens de rechter geen geheim onderzoek. Zo waren er slechts twee algemene herinneringsmails verstuurd.

Daarnaast was de brief van de accountant vanwege het niet halen van deadlines volgens de rechter ‘niet heel dringend van aard’ en kreeg de manager zelfs nog genoeg tijd om de gevraagde gegevens aan te leveren.

Op basis daarvan valt volgens de uitspraak niet vast te stellen dat hij belangrijke werkzaamheden liet liggen of zijn uren niet werkte. De rechter zegt niet te kunnen uitsluiten dat de manager ook ‘offline werkzaamheden heeft verricht in de gemeten periode’.

Hoge werkdruk
Bovendien is een dergelijk heimelijk onderzoek volgens de privacywet AVG niet eens toegestaan zonder zwaarwegend belang. EControls had eerst met de werknemer in gesprek moeten gaan. Daarbij weegt mee dat de manager eerder al had gewezen op zijn hoge werkdruk en persoonlijke situatie.

Tijdens de zitting verklaart de leidinggevende dat er bewust niet vooraf met de manager is gesproken omdat hij anders mogelijk ‘zijn gedrag zou aanpassen’. De rechter noemt die redenering ‘opmerkelijk’, omdat gedragsverandering juist een doel van werkgevers hoort te zijn.

Ook de gebruikte controlemethode houdt volgens de rechter geen stand. In- en uitlogmomenten kunnen niet zomaar worden gelijkgesteld aan begin- en eindtijden van werkzaamheden. Een financieel manager verricht immers ook veel werk offline.

De rekening
De financiële gevolgen voor het bedrijf zijn fors. In totaal moet EControls Europe ruim 90.000 euro betalen. Het grootste deel daarvan bestaat uit een billijke vergoeding van 60.000 euro wegens het onterechte ontslag.

Daarnaast ontvangt de manager een transitievergoeding van ruim 12.000 euro, een vergoeding van ruim 11.500 euro vanwege onregelmatige opzegging en een uitbetaling van resterende vakantiedagen en vakantiegeld.

‘AVG-lat ligt hoog’
Het gebeurt de laatste tijd vaker dat werkgevers zelf onderzoek instellen op basis van vage vermoedens, zeggen Danielle Pinedo en Anna van Bracht van Baker McKenzie Amsterdam tegen deze site. „Dit speelt bijvoorbeeld bij ziekte waarbij werkgevers op social media foto’s zien van de werknemer die er wel op uit gaat naar bijvoorbeeld festivals.”

Werkgevers ‘vergeten’ hierbij dat je niet zomaar een heimelijk onderzoek mag instellen maar daarvoor regelingen moeten hebben zodat werknemers weten dat dit kan gebeuren en in welke omstandigheden, zeggen Pinedo en Van Bracht. „De AVG-lat ligt dus hoog.”
pi_221506390
Man heeft zijn prioriteiten op orde. Krijgt nu een zak geld, en kan (als het thuis past) mooi elders aan de slag.

Man heeft alles goed gedaan, ik zou het ook zo doen.
pi_221506414
Wat voor een baggerwerkgever is dat zeg. 29 uur te weinig 'gewerkt'. Het zal me een rotzorg zijn hoe veel uur mijn personeel werkt, als ze het werk maar afkrijgen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_221506445
... en daarnaast: iedereen die met borstkanker te maken heeft gehad, snapt dat je je als bedrijf coulant op moet stellen.

Mijn werkgever is er ook zo eentje, van diversity & inclusion, en "our employees are our biggest asset”. Maar die houding wordt subiet uit het raam geflikkerd als iemand een levensbedreigende ziekte heeft, dan wordt er alles aan gedaan om die persoon de deur uit te werken. Maar wel tranen met tuiten huilen als een collega overlijdt.

[ Bericht 4% gewijzigd door Lyrebird op 05-08-2026 18:33:06 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  woensdag 5 augustus 2026 @ 14:06:20 #5
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_221506498
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2026 13:50 schreef Lyrebird het volgende:
Wat voor een baggerwerkgever is dat zeg. 29 uur te weinig 'gewerkt'. Het zal me een rotzorg zijn hoe veel uur mijn personeel werkt, als ze het werk maar afkrijgen.
Dit sowieso en stel als ze iets van die uren zijn, 29 uur over een maand is elke week ongeveer een dag te weinig gewerkt of anderhalf uur minder per dag. Maar als zo iemand ineens allemaal zorg moet geven voor de kleine kinderen en andere dingen moet regelen is dat helemaal niet zo raar toch? Als ik 8 uur werk op een dag achter mijn computer ben ik ook niet 8 uur aan het gaan en als ik thuiswerk draai ik ook wel een wasje tussendoor ofzo.
  woensdag 5 augustus 2026 @ 14:13:57 #6
490724 Mr.Sandman
Beats all you never saw
pi_221506534
Lastig, als je stelselmatig niet in staat bent om je uren te maken, ook al is dat volgens omstandigheden helemaal te begrijpen, dan is het natuurlijk niet vreemd dat een werkgever daar een mening over heeft.

Ze hebben het alleen wel erg vreemd en schofterig aangepakt.
pi_221506539
EControls Europe lijkt me een kutwerkgever, beter niet solliciteren of werken bij EControls Europe. Het is nog fijner om met een uitkering in de voortuin halve liters te drinken dan te werken voor EControls Europe.
pi_221506604
quote:
Dat was volgens werkgever niet de enige reden.

quote:
In de ontslagbrief verwijst de werkgever naar ‘zeer regelmatige afwezigheid op kantoor, het niet behalen van deadlines en het afschuiven van werkzaamheden op collega’s’.
...hier om je mars te breken.
pi_221506626
:P Ik zit nu zelfs onder werktijd .. scheelt dat als er spionage software zou moeten komen dat ik degene ben die het allemaal moet regelen, en zoals Lyrebird zegt je kan beter sturen op output dan tijd en moeite spenderen aan extreme controle/monitoring wat uiteindelijk alleen maar weer zorgt voor slechtere output.
  Moderator / Miss SHO woensdag 5 augustus 2026 @ 14:29:10 #10
22592 crew  Ole
pi_221506637
quote:
14s.gif Op woensdag 5 augustus 2026 14:13 schreef Mr.Sandman het volgende:
Lastig, als je stelselmatig niet in staat bent om je uren te maken, ook al is dat volgens omstandigheden helemaal te begrijpen, dan is het natuurlijk niet vreemd dat een werkgever daar een mening over heeft.

Ze hebben het alleen wel erg vreemd en schofterig aangepakt.
Dan kun je in overleg gaan en niet stiekem doen. Wellicht tot andere oplossing komen
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_221506656
quote:
Wat voor een baggerwerkgever is dat zeg. 29 uur te weinig 'gewerkt'.
Archetype micromanager.
quote:
Het zal me een rotzorg zijn hoe veel uur mijn personeel werkt, als ze het werk maar afkrijgen.
Precies.
  woensdag 5 augustus 2026 @ 14:41:27 #12
490724 Mr.Sandman
Beats all you never saw
pi_221506694
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2026 14:29 schreef Ole het volgende:

[..]
Dan kun je in overleg gaan en niet stiekem doen. Wellicht tot andere oplossing komen
Ja, precies. Je kunt ook niet alles op coulance blijven gooien als iemand stelselmatig (veel) te weinig uren maakt. Ook niet als output vergelijkbaar blijft. Dan moet je geen contract tekenen voor x aantal uur.
  woensdag 5 augustus 2026 @ 15:04:26 #13
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_221507062
EControls Europe is een walgelijke werkgever zo te zien
Wat een teringlijers zeg, als je je zo opstelt heb je echt een zooi afslagen in je leven gemist en de hele schil aan mensen bij EControls Europe die hieraan heeft bijgedragen ook :r :r :r
Schaam je
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  woensdag 5 augustus 2026 @ 15:05:06 #14
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_221507073
quote:
14s.gif Op woensdag 5 augustus 2026 14:41 schreef Mr.Sandman het volgende:

[..]
Ja, precies. Je kunt ook niet alles op coulance blijven gooien als iemand stelselmatig (veel) te weinig uren maakt. Ook niet als output vergelijkbaar blijft. Dan moet je geen contract tekenen voor x aantal uur.
Jij werkt bij EControls Europe of solliciteert voor een baan daar?
  Moderator / Miss SHO woensdag 5 augustus 2026 @ 15:05:49 #15
22592 crew  Ole
pi_221507083
quote:
14s.gif Op woensdag 5 augustus 2026 14:41 schreef Mr.Sandman het volgende:

[..]
Ik bedoel de werkgever in dit geval
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  woensdag 5 augustus 2026 @ 15:07:14 #16
490724 Mr.Sandman
Beats all you never saw
pi_221507107
Heeft een werknemer dan geen enkele verantwoordelijkheid of plicht om een goede werknemer te zijn?

Staat buiten kijf hoe schofterig de werkgever is geweest in deze zaak, maar toch. Het gesprek aangaan gaat twee kanten op als je het allemaal niet meer aan kunt.
  woensdag 5 augustus 2026 @ 15:08:36 #17
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_221507122
quote:
14s.gif Op woensdag 5 augustus 2026 15:07 schreef Mr.Sandman het volgende:
Heeft een werknemer dan geen enkele verantwoordelijkheid of plicht om een goede werknemer te zijn?

Staat buiten kijf hoe schofterig de werkgever is geweest in deze zaak, maar toch. Het gesprek aangaan gaat twee kanten op als je het allemaal niet meer aan kunt.
Waaruit blijkt dat deze werknemer zijn situatie en tijdelijke beperkingen niet geadresseerd heeft? Waarom denk je dat?
  woensdag 5 augustus 2026 @ 15:13:10 #18
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_221507152
Econtrols Europe klinkt als een verschrikkelijk bedrijf om te werken.

Je partner krijgt borstkanker waardoor je meer thuis wil zijn en dan geeft Econtrols Europe je nog een schop na.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  woensdag 5 augustus 2026 @ 15:19:19 #19
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_221507192
Ik werkte 10 jaar bij een consultancybureau. Uurtje factuurtje klant, was een top scoorder
Mijn man kreeg kanker en nam veel vrij, zorgverlof en werkte thuis. Allemaal in orde. Jaar later, je bent wel weinig facturabel geweest.
Uiteindelijk met een extra jaarsalaris daar afscheid genomen
  woensdag 5 augustus 2026 @ 15:27:18 #20
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_221507230
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2026 15:19 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik werkte 10 jaar bij een consultancybureau. Uurtje factuurtje klant, was een top scoorder
Mijn man kreeg kanker en nam veel vrij, zorgverlof en werkte thuis. Allemaal in orde. Jaar later, je bent wel weinig facturabel geweest.
Uiteindelijk met een extra jaarsalaris daar afscheid genomen
Verkankerde zielen zonder geweten, bah
pi_221507231
Ik hoop dat dat bedrijf tot de grond toe afbrand.
  woensdag 5 augustus 2026 @ 15:36:43 #22
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_221507275
Tot een jaar of 20 ongeveer was het vrij normaal dat wanneer het goed ging met het bedrijf, het goed ging met de medewerkers
Dat is voor een groot deel verdwenen
pi_221507294
Ik ga na het lezen van dit artikel niet snel meer reageren op een vacature van EControls Europe. Ook al heb ik er altijd van gedroomd om onder leiding van Eelco van Grootheest in Delfgauw te werken aan o.a. emissieoplossingen voor industriële motoren, CNG brandstofsystemen voor heftrucks en fleet management voor intern transport.

Een beetje je personeelsleden die in de shit zitten bespioneren. Wat een schande. Dat soort praktijken had ik niet verwacht je niet in een organisatie met HR Manager Judith Reijntjens. Dan kan je nog de leading supplier of Gaseous Engine Controls Systems and Fleet Management zijn, je bent geen knip voor neus waard.
  woensdag 5 augustus 2026 @ 15:51:46 #24
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221507346
Net alsof mensen op kantoor wel 8/24 ingelogd zijn…
The End Times are wild
pi_221507356
quote:
14s.gif Op woensdag 5 augustus 2026 15:07 schreef Mr.Sandman het volgende:

Dat heeft de werknemer wel degelijk gedaan:
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2026 13:44 schreef Momo het volgende:
Daarbij weegt mee dat de manager eerder al had gewezen op zijn hoge werkdruk en persoonlijke situatie.
De werkgever daarentegen:
quote:
Tijdens de zitting verklaart de leidinggevende dat er bewust niet vooraf met de manager is gesproken omdat hij anders mogelijk ‘zijn gedrag zou aanpassen’. De rechter noemt die redenering ‘opmerkelijk’, omdat gedragsverandering juist een doel van werkgevers hoort te zijn.
Colleziono francobolli di bambini
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')