abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 5 augustus 2026 @ 07:23:12 #1
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_221503826
Naar aanleiding van Eightyone in 40+ / Ieder die 40+ is zal deze producten herkennen #35 Nooit weg doen meuk

In dit topic kan je beelden uit oude tijdschriften delen, als je die nog ergens hebt.

Tijdperk: jaren 70 t/m begin jaren 10; daarna werd het lezen van bladen steeds meer door social media vervangen.

quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 09:01 schreef Eightyone het volgende:
Wie kent de Yes nog?

Binnenkort gaan er wat oude naar een volgende eigenaar, want het neemt toch allemaal ruimte in; ik ben ze nu aan het filmen, omdat ik dat anders niet durf. Of eigenlijk: ik schiet een foto van elke pagina en plak het geheel in OpenShot aan elkaar, met een vaag ambient-muziekje onder.

Maart 1996 hadden ze nog een wijs advies, ergens rechtsonder in het artikel: "Ga nooit met een draagbare telefoon de straat op!"

Ik heb er even een paar die al klaar waren 'unlisted' op m'n account gezet. Let bij die tweede, van april 1996, vooral op dat jeans-advertentie-boekje halverwege.

Bekijk deze YouTube-video
En als je in de 90's op de middelbare school zat, was er eens in de zoveel weken een nieuwe gratis Pauze. Er was best wat in te lezen.

Die hieronder komt uit april 1994.

Het maken van die video's valt qua tijd wel mee, veel minder erg dan je zou denken. Het programma waarmee de foto's aan elkaar geplakt worden, Open Shot, is kleuterniveau.
pi_221504116
Leuk. Ik heb bij een vorige verhuizing met pijn in m’n hart hele jaargangen Yes en Viva uit eind jaren 80 en begin jaren 90 weggedaan. Ik had al bij de start van Yes een abonnement volgens mij, ik weet nog dat de meneer van Media Express die de Libelle kwam brengen vertelde dat er een nieuw tijdschrift was dat precies voor mijn leeftijd was.
Ik herinner me Pauze ook nog wel, eind jaren 80, toen ik op de middelbare school zat.
Paar jaar geleden een ingebonden jaargang van Margriet uit de jaren 50 of 60 gekocht, mooi om door te bladeren.
  woensdag 5 augustus 2026 @ 09:09:33 #3
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_221504201
Qua 'met pijn in het hart wegdoen': De verzameling zoals 'ie heel kort geleden nog in huis lag, ruim twee plastic dozen vullend, dat was eigenlijk nog de harde kern. Ik heb door de jaren heen extreem veel bladen gelezen.

Sommige exemplaren zien er zo beroerd cq. stukgelezen uit dat ik ze niet eens in een buurtkastje durf te stoppen (is met o.a. een aantal van die Yessen wel gedaan), of de filmpjes durf te posten.

[ Bericht 10% gewijzigd door Eightyone op 05-08-2026 17:17:34 ]
  woensdag 5 augustus 2026 @ 17:12:29 #4
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_221507991
In de jaren 80 en 90 had je het blad Disco Dance (wat later weer een opvolger kreeg in de vorm van 10Dance), dat uitgebreid praatte over de dancewereld van toen. Hier staan veel pdf's:

https://24italo.nl/pdf-disco-dance-magazine/
https://www.radiostaddenhaag.com/dance-disco/

Ik kende het blad begin jaren 90 niet, of het nou Disco Dance of 10Dance heette. Ze verkochten dat niet waar ik m'n Hitkranten e.d. haalde. Maar ik zou destijds zeker geïnteresseerd zijn geweest, zelfs al was het ten opzichte van m'n luistergedrag relatief serieus.

Edit: Een Disco Dance (juni 1993) die niet in de archieven hierboven zit:

Hier is nog een 10Dance-editie van november 1993 (ik vond in een later stadium wat van die bladen tweedehands):

En hier is een Dance Update-krantje van april 1993:

[ Bericht 11% gewijzigd door Eightyone op 06-08-2026 17:25:17 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')