quote:
Tofik Dibi lijkt spoorloos verdwenen. De 45-jarige Amsterdamse fractievoorzitter van Bij1 heeft geen vaste woon- of verblijfplaats meer, maar wel een schuld, zo blijkt uit een oproep in de Staatscourant. Een deurwaarder heeft namens een particuliere woningverhuurder een openbare kennisgeving laten plaatsen, in de hoop Dibi zo te kunnen bereiken. Er is beslag gelegd.
Er ligt een kopie van een openbaar exploot bij de deurwaarder klaar voor de fractievoorzitter, maar die heeft hij voor zover bekend nog niet opgehaald. In de Staatscourant staat dat de deurwaarder op verzoek van particuliere woningverhuurder Vesteda ’een proces-verbaal van derdenbeslag heeft betekend’.
Bij1-politicus stapt op: ’Er zijn dagen dat je Tofik Dibi niet kunt bereiken’
Dylan Bakker op campagne voor zijn partij.
Dat houdt in dat er beslag is of wordt gelegd, bijvoorbeeld op een bankrekening, loon bij een werkgever of tegoeden bij andere instellingen. Via een openbaar exploot wordt voldaan aan de wettelijke verplichting om iemand op de hoogte te stellen.
Er staat niet vermeld welke schuld Dibi heeft, maar omdat de vordering van Vesteda is, wijst alles erop dat het om een huurschuld gaat. Een woordvoerder van de woningverhuurder kan desgevraagd weinig zeggen. ,,Ik kan niet op individuele kwesties rondom huurders ingaan, of ze nu wel of niet huren van Vesteda.”
Forse huurschuld
Bronnen van De Telegraaf bevestigen dat het inderdaad om een forse huurschuld zou gaan. In het exploot wordt hij overigens Tovek Dibi genoemd, wat zijn officiële naam lijkt te zijn. De genoemde geboortedatum komt overeen met die van de Bij1-politicus.
Dat Dibi niet bereikbaar is, merkt ook De Telegraaf. De telefoon van de lokale politicus, die in het verleden ook Tweede Kamerlid was voor GroenLinks, staat uit. Ook berichten komen niet aan. De nummer twee van Bij1 in Amsterdam, Saskia Meiland, laat weten nergens van op de hoogte te zijn. ,,Ik zal vragen of hij contact opneemt”, meldt ze. Dat was nog niet gebeurd.
Dylan Bakker tijdens een flyeractie voor Bij1 in 2023 in Reigersbos, Amsterdam.
Het rommelt al langer rond Dibi. Eerder deze maand vertrok raadslid Dylan Bakker al bij Bij1 in de Amsterdamse gemeenteraad. Hij gaf als een van de redenen aan dat ’er dagen zijn dat je Tofik Dibi niet kunt bereiken’. Hij voegde toe: ,,Ik moest constant invallen voor zowel Tofik als Saskia als zij er niet waren. Dat vond ik zwaar.”
De wisselvallige aanwezigheid van fractievoorzitter Dibi werd onlangs ook al op andere manieren duidelijk. Hij zou alleen present zijn op dagen dat er een debat op de agenda van de Stopera staat.
,,Ik moest constant invallen voor zowel Tofik als Saskia als zij er niet waren. Dat vond ik zwaar.”
Dylan Bakker
Opgestapt raadslid Bij1
Afgelopen maart keerde Bij1 terug in de gemeenteraad met twee zetels. Bij de verkiezingen van 2022 haalde de partij er nog drie. Die fractie viel echter uiteen in twee afsplitsingen.
Anderhalve maand geleden plaatste Dibi op sociale media een post over ’hosselen en fakeness in de politiek’. Hij gaf daarin ook ’een groot compliment aan de coalitie voor het recht op een fout voor mensen die niet altijd alle shit op orde hebben voor de overheid’. Daarop reageerde iemand met de opmerking: ’Deurwaarders en incassobureaus aan banden!’ gevolgd door een smiley.
https://www.telegraaf.nl/(...)urder/159193444.htmlBlijft bizar dat je daar de raad in kan om vervolgens bijna nooit op te komen draven, uiteraard wel je handje ophouden iedere maand̷
(Niet mijn OP)