abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221474570

Wat is een podcast?
Een podcast is een audiobestand dat je kan streamen of downloaden en worden aangeboden door middel van web feeds.
Dankzij de introductie van draagbare mp3-spelers zoals de iPod was deze vorm van uitzenden snel populair onder radioamateurs. De term podcast is dan ook een samentrekking van iPod en broadcast

Podcasts zijn er in verschillende soorten en maten: van lange thrillerseries en grote interviews tot hoorspelen, korte nieuwsverhalen en gesproken columns. Veel mediabedrijven gebruiken podcasts voor series in verhalende vorm.

Voordelen van podcasts

In de trein, in de auto, of tijdens het wachten: er zijn de hele dag door momenten waarop een podcast uitkomst biedt. Met de downloadfunctie kan de luisteraar een podcast op elk gewenst moment afspelen, zelfs als er geen internetverbinding is. De podcast is de afgelopen jaren in populariteit gegroeid, vooral ook doordat het gemakkelijk is te gebruiken op de smartphone.

Hoe werkt het?

Podcasts worden vaak aangeboden in speciale apps. In deze apps kan je bladeren en zoeken naar interessante podcasts, en die meteen beluisteren. Om vaker naar dezelfde podcast te luisteren kunt u een abonnement nemen. Nieuwe uitzendingen worden dan automatisch op de smartphone gezet.

Gratis apps
Er zijn talloze gratis podcast-apps, die op iedere smartphone te downloaden zijn. Een aantal websites biedt ook gratis podcasts aan

Spotify
i Tunes
Pocket Casts
NPO luister
Podcastluisteren
  vrijdag 31 juli 2026 @ 17:52:28 #2
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_221474699
Ik ben toevallig net die epiloog aan het luisteren @Blues
pi_221476009
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 juli 2026 17:52 schreef BE het volgende:
Ik ben toevallig net die epiloog aan het luisteren @:blues
Jammer dat er zoveel drempels (moeten) zijn waardoor je als community en politie elkaar wat in de weg zit.
Ik hoop echt op getuigen die het anoniem aandurven ^O^
pi_221476616
Ik ben bezig aan Ontvoerd naar Noord-Korea, maar ik vind het jammer dat ik teveel een Telegraafsausje bemerk.
De presentator zit erg op het emotionele in zijn verhaal, trekt voorbarige conclusies en stuurt je behoorlijk met zijn woordkeuze.
En dan ben ik nu bij iemand die aangeeft niet opgenomen te willen worden, toch opgenomen is en een stemacteur die zijn verhaal even J. Het Nederlands voorleest.

Verder was de informatie dat Noord-Korea door ontvoeringen spionnen klaarstoomde nieuwe informatie, dus dat was leerzaam.
pi_221476837
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 juli 2026 22:13 schreef Meridiaan het volgende:
Ik ben bezig aan Ontvoerd naar Noord-Korea, maar ik vind het jammer dat ik teveel een Telegraafsausje bemerk.
De presentator zit erg op het emotionele in zijn verhaal, trekt voorbarige conclusies en stuurt je behoorlijk met zijn woordkeuze.
En dan ben ik nu bij iemand die aangeeft niet opgenomen te willen worden, toch opgenomen is en een stemacteur die zijn verhaal even J. Het Nederlands voorleest.

Verder was de informatie dat Noord-Korea door ontvoeringen spionnen klaarstoomde nieuwe informatie, dus dat was leerzaam.
Hé, die luister ik nu ook! Echt wel een cool onderwerp. Kun je nog wat aanbevelen in deze richting?

Had destijds ook een prima gevoel bij die podcast Wind of Change dat de CIA met rockmuziek en westerse beïnvloeding achter het IJzeren Gordijn vertelde. Echt cool.
  Redactie Frontpage / Weblog zaterdag 1 augustus 2026 @ 09:23:11 #6
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_221477590
Op zoek naar Marlotte nu ook gelusiterd, bizar idd

Wat ik laatste tijd vaak omzet via youtuba naar mp3 als podcast: moordcast :D

Verder is archief van: kind van de jaren 90 wel leuke interviews https://podcastluisteren.nl/pod/Kind-van-de-jaren-90
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
pi_221478340
Beetje in de lijn van 'Goliath' als ik het zo lees (moet nog gaan luisteren) is :
Bouma vs KLM
https://www.vpro.nl/artik(...)ogen-van-gerry-bouma

quote:
KLM betaalde vrouwelijk personeel tot 1992 aanzienlijk minder dan mannen, voor hetzelfde werk. Gerry Bouma maakte daar een eind aan.

In de jaren tachtig ontdekt KLM-purser Gerry Bouma dat ze fors minder verdient dan haar mannelijke collega’s die precies hetzelfde werk doen. ‘Dit is gewoon niet eerlijk,’ blikt Bouma terug in de audiodocumentaire Bouma vs KLM.

Ze verdient destijds 800 gulden minder dan haar mannelijke collega’s, in die tijd een gigantisch bedrag. Na een onbevredigend gesprek met personeelszaken besluit ze de feministische advocaat Gabi van Driem in de arm te nemen en spant ze eigenhandig een rechtszaak aan tegen haar werkgever.

Bij de kantonrechter wordt ze eerst in het ongelijk gesteld, maar ze laat zich niet tegenhouden en procedeert verder. Mannelijke collega’s zijn bang voor het eigen salaris, ze ontvangt dreigbrieven in haar postvakje. Het duurt tot aan de Hoge Raad voor Bouma eindelijk in 1992 in het gelijk wordt gesteld, hetgeen een belangrijke mijlpaal en voorbeeldzaak zou zijn voor vrouwelijke werknemers in Nederland die minder betaald krijgen dan hun mannelijke collega’s.
pi_221482216

quote:
Van zijn opa hoort journalist Roeland Wendel een bizar verhaal: op een Katwijkse vissersboot zouden drie moorden zijn gepleegd. Het dorp wil het er niet over hebben. In Zwijgen aan Zee ontdekt Roeland wat er in 1915 werkelijk gebeurde aan boord en waarom het verhaal zo lang verborgen bleef. Zijn onderzoek neemt onverwachte wendingen door geheime archieven, langs boze nabestaanden en gestolen documenten.
https://npo.nl/luister/podcasts/1391-zwijgen-aan-zee

Aanrader. ^O^

[ Bericht 5% gewijzigd door Jester65 op 01-08-2026 20:23:35 ]
  zaterdag 1 augustus 2026 @ 20:49:56 #9
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_221482398
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 10:51 schreef Blues het volgende:
Beetje in de lijn van 'Goliath' als ik het zo lees (moet nog gaan luisteren) is :
Bouma vs KLM
https://www.vpro.nl/artik(...)ogen-van-gerry-bouma
[..]

Ja deze luisterde ik gisteren. Boeiend verhaal! En zo goed dat ze doorgezet hebben! O+
in de haak.
pi_221543040

quote:
De lelijkste flat van Amsterdam
Aan het Amsterdamse Surinameplein staat het flatgebouw De Klokkenhof, door velen bestempeld als de lelijkste flat van de stad. Het afgelopen jaar haalde de flat de landelijke krantenkoppen toen het gebouw grootschalig werd gekraakt terwijl er nog tientallen vaste huurders woonden. De situatie tussen die bewoners en de krakers liep volledig uit de hand. Journalist Pietro Tramontin fietste er jarenlang langs, maar besluit nu naar binnen te stappen.

Hij komt erachter dat de chaos van vandaag wortels heeft in een fascinerend verleden. De flat, die ooit werd gebouwd als een prestigieus en luxueus wooncomplex voor ongehuwde werkende vrouwen, staat inmiddels symbool voor de grillige Amsterdamse woningmarkt. Hij spreekt met angstige bewoners en idealistische krakers over de situatie van nu, en duikt met historici in de glorietijd van het gebouw. Hoe kon De Klokkenhof haar glans zo verliezen?
https://www.parool.nl/podcast/de-lelijkste-flat-van-amsterdam/

Interessante podcast.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')