quote:Daarnaast blijft er een groep over met een laag inkomen en relatief lage energiekosten. Die huishoudens besparen bijvoorbeeld door de verwarming uit te laten, maar kunnen volgens TNO ook hulp gebruiken.
Verduurzaming van woningen kan mensen in energiearmoede absoluut helpen, stelt TNO-onderzoeker Batenburg. Daarnaast werkt het effectiever om een relatief kleine groep huishoudens met hoge energiekosten gericht te ondersteunen dan veel huishoudens een algemene compensatie te geven.
quote:Op donderdag 23 juli 2026 02:46 schreef Elan het volgende:
Een tiende op aan energie?? Stumpers zullen vast wel weer niet werken en vervolgens de hele dag thuis de kachel en tv aan hebben.
Te laag inkomen dus, niet per se bizar hoog verbruik.quote:De energierekening van een huishouden in energiearmoede bedraagt gemiddeld zo'n 190 euro per maand. Dat verschilt nauwelijks van het landelijk gemiddelde. Voor deze huishoudens gaat ruim een tiende van het maandinkomen op aan energie. Een kwart is zelfs meer dan 13 procent van het inkomen kwijt aan de energierekening.
[…]
Verder komen vrouwelijke kostwinners en kostwinners met een migratieachtergrond vaker in de knel dan gemiddeld.
Ik vind 190 euro anders een tamelijk bizar bedrag voor energie.quote:Op donderdag 23 juli 2026 04:17 schreef EvilSkittle het volgende:
[..]
[..]
Te laag inkomen dus, niet per se bizar hoog verbruik.
1: het gaat niet of nauwelijks om fulltime werkendenquote:Op donderdag 23 juli 2026 04:48 schreef raptorix het volgende:
Misschien moeten deze slimme statistisci eens uitleggen hoe een percentuele verhoging van kosten en lasten zit.
Wat veel mensen vergeten is dat mensen met een hoger inkomen door een percentuele verhoging van hun salaris beter gecompenseeerd worden dan mensen met een laag inkomen.
Raptorix verdient 100K
Torentje verdient 50K
Nu krijgen we allebei 5% compensatie in loonsverhoging van 5%
Dat betekent dat ik 2500 per jaar meer krijg dan torentje.
Echter de kosten van een kar boodschappen gaan voor ons allebei evenveel omhoog, net zoals die van onze energie rekening. Daarnaast is het ook nog zo dat mijn besteedbaar inkomen al hoger lag omdat ik meer verdiende.
Het probleem zit dus niet zozeer in de kosten van zaken, maar dat mensen gewoon te weinig verdienen.
En mijn drie honden dan?quote:Op donderdag 23 juli 2026 07:18 schreef RamboDirk het volgende:
Hadden ze maar zonnepanelen en een warmtepomp moet kopen ipv shag en bier. Je krijgt er notabene subsidie voor.
In nederland is dat veel te duurquote:Op donderdag 23 juli 2026 07:21 schreef Jahr00n het volgende:
Moet je die vechthond weg doen en niet iedere week naar duitsland rijden voor wijn uit pak en kilo's shag.
Als deze mensen 100k per jaar zouden verdienen zouden ze nog steeds geld tekort komen.
Of geven ze teveel uit aan onnodige zaken? Dat lijkt me eerder het probleem. Je hebt geen huisdieren nodig, je hoeft geen A-merk levensmiddelen te kopen of regelmatig naar de chinees/snackbar, je kunt ook zonder die extra doos nieuwe lego of nieuwe iphone, etc.quote:Op donderdag 23 juli 2026 04:48 schreef raptorix het volgende:
Misschien moeten deze slimme statistisci eens uitleggen hoe een percentuele verhoging van kosten en lasten zit.
Wat veel mensen vergeten is dat mensen met een hoger inkomen door een percentuele verhoging van hun salaris beter gecompenseeerd worden dan mensen met een laag inkomen.
Raptorix verdient 100K
Torentje verdient 50K
Echter de kosten van een kar boodschappen gaan voor ons allebei evenveel omhoog, net zoals die van onze energie rekening. Daarnaast is het ook nog zo dat mijn besteedbaar inkomen al hoger lag omdat ik meer verdiende.
Het probleem zit dus niet zozeer in de kosten van zaken, maar dat mensen gewoon te weinig verdienen.
Ja, en de levenskosten zijn ook gigantisch gestegen, mijn punt is gewoon dat het scheeft loopt als levensonderhouds kosten hard oplopen.quote:Op donderdag 23 juli 2026 07:14 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
1: het gaat niet of nauwelijks om fulltime werkenden
2: de lage inkomens zijn de afgelopen jaren procentueel véél harder omhoog gegaan dan modaal tot 2x modaal. Door forse verhogingen van minimumloon en "centen in plaats van procenten" bij CAO-akkoorden.
Het punt is juist dat ook in middenklasse veel van dit soort armoede ontstaat, heb je bijvoorbeeld een verzamelinkomen van 1.5 keer modaal en 2 pubers in huis dan word het allemaal heel erg krap.quote:Op donderdag 23 juli 2026 08:00 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Of geven ze teveel uit aan onnodige zaken? Dat lijkt me eerder het probleem. Je hebt geen huisdieren nodig, je hoeft geen A-merk levensmiddelen te kopen of regelmatig naar de chinees/snackbar, je kunt ook zonder die extra doos nieuwe lego of nieuwe iphone, etc.
Ik geloof best dat er een groep is die heel verantwoordelijk met geld omgaat en écht tekort komt. Maar dat is eerder een fractie van deze half miljoen huishoudens, dan het overgrote deel.
Ken het ook nog Suzi Wan nasi of blikken Ravioli van een onbekend merk. ER zijn mensen die het slecht hebben en er weinig aan kunnen doen maar vaak zie je mensen klagen met mooi interieur, dikke stereo en TV en veel plaatsjes op de armen en benen.quote:Op donderdag 23 juli 2026 08:08 schreef Irritatie100 het volgende:
Toen ik net op mezelf ging wonen verdiende ik nog geen reet, dat waren best tijden waarin er geschraapt moest worden. Ik maakte echter altijd prioriteit van belangrijke zaken als de huur en de energie, dan maar een keer minder (of helemaal niet) naar de kroeg/op vakantie/A-merken kopen etc. Best maanden gehad waarin er de laatste dagen bijvoorbeeld alleen droge pasta gegeten werd ofzo, maar nooit in de problemen geraakt met belangrijke vaste lasten. Met een beetje redelijke mindset red je het altijd wel.
Met een verzamelinkomen van 1.5x modaal heb je als ik het goed begrijp zo'n 4'800 - 4'900 euro netto per maand te besteden. Daar moet je normaal gezien toch, ook met 2 pubers, van rond kunnen komen als je fatsoenlijk met geld omgaat?quote:Op donderdag 23 juli 2026 08:18 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het punt is juist dat ook in middenklasse veel van dit soort armoede ontstaat, heb je bijvoorbeeld een verzamelinkomen van 1.5 keer modaal en 2 pubers in huis dan word het allemaal heel erg krap.
Ik bedoel rondkomen wel, maar dat is mijn punt, vroeger was dat gewoon een zeer goed inkomen, nu is het zo dat er maar weinig van over blijft, je wilt ook een beetje kunnen sparen enzo.quote:Op donderdag 23 juli 2026 08:34 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Met een verzamelinkomen van 1.5x modaal heb je als ik het goed begrijp zo'n 4'800 - 4'900 euro netto per maand te besteden. Daar moet je normaal gezien toch, ook met 2 pubers, van rond kunnen komen als je fatsoenlijk met geld omgaat?
Maar was dat vroeger echt zoveel beter? Ik vind het lastig vergelijken, want moet je zien wat we nu allemaal in huis hebben in vergelijking met toen. Bijvoorbeeld meerdere tv's in plaats van 1 in de woonkamer, 2 auto's per gezin in plaats van 1, hele gezin smartphones in plaats van 1 huistelefoon, spelconsole(s) ipv 2x per jaar lenen bij de speel-o-theek, all-in vakanties in het buitenland ipv een weekje op de camping in Zeeland etc. De behoeftes zijn ook wel veranderd toch?quote:Op donderdag 23 juli 2026 08:59 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik bedoel rondkomen wel, maar dat is mijn punt, vroeger was dat gewoon een zeer goed inkomen, nu is het zo dat er maar weinig van over blijft, je wilt ook een beetje kunnen sparen enzo.
Zeker, wij hadden vroeger thuis idd ook niet zoveel, maar we kwamen ook niet echt dingen tekort, maar ik bedoel meer dat mensen met zo een inkomen in relatief korte tijd wel veel moeten inleveren. Bijvoorbeeld twee auto's word dan lastig, dure hobby van kinderen (Paard bijvoorbeeld) kan dan niet meer. Ik bedoel het is geen levensdrama maar leuker word het er niet op, en zeker als we straks een economische crisis ingaan dan is het drama niet te overzien.quote:Op donderdag 23 juli 2026 09:44 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Maar was dat vroeger echt zoveel beter? Ik vind het lastig vergelijken, want moet je zien wat we nu allemaal in huis hebben in vergelijking met toen. Bijvoorbeeld meerdere tv's in plaats van 1 in de woonkamer, 2 auto's per gezin in plaats van 1, hele gezin smartphones in plaats van 1 huistelefoon, spelconsole(s) ipv 2x per jaar lenen bij de speel-o-theek, all-in vakanties in het buitenland ipv een weekje op de camping in Zeeland etc. De behoeftes zijn ook wel veranderd toch?
Als de een modaal verdient en de ander half modaal wel.quote:Op donderdag 23 juli 2026 08:34 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Met een verzamelinkomen van 1.5x modaal heb je als ik het goed begrijp zo'n 4'800 - 4'900 euro netto per maand te besteden. Daar moet je normaal gezien toch, ook met 2 pubers, van rond kunnen komen als je fatsoenlijk met geld omgaat?
Die koop ik af en toe bij voor de noodvoorraad. Met de gedachte 'weten wat ik heb' heb ik ze een tijdje terug eens uitgeprobeert. Prima te eten, zelfs 10 jaar na datum.quote:Op donderdag 23 juli 2026 08:28 schreef hondonspain het volgende:
Suzi Wan nasi of blikken Ravioli van een onbekend merk
Klopt. Er is weinig sociaals aan sociaal huren. Iedereen die wel eens in een buurt met sociale woningbouw heeft gewoond, zal dat beamen.quote:Op donderdag 23 juli 2026 10:04 schreef Leandra het volgende:
De sociale verhuurders zijn intens langzaam met het renoveren van hun woningvoorraad.
Welnee, dit komt door "sterke mannen" die overal zinloze oorlogen beginnen waardoor er tekorten ontstaan. Je verhaaltjes om hen uit de wind te houden kunnnen naar BNW.quote:Op donderdag 23 juli 2026 09:59 schreef Lyrebird het volgende:
Dit kon iedereen met twee hersencellen zien aankomen. Kosten van energie kunstmatig opdrijven, waardoor de armsten niet meer rond kunnen komen. ... zodat die armen gecompenseerd zullen moeten gaan worden. Waardoor de staatsuitgaven toe zullen nemen, waardoor de belasting, ik noem maar iets, de belasting op energie weer toe moeten nemen.
Daarom ook meteen 3quote:Op donderdag 23 juli 2026 09:58 schreef GGMM het volgende:
In dit soort topics krijg je altijd dat vervelende gezeik van 'ja ik kwam rond dus dit probleem bestaat niet' en direct op de stoel van deze mensen gaan zitten die blijkbaar allemaal roken en 6 honden bezitten
We worden steeds egoïstischer met z'n allen
We hebben pas sinds kort tekorten. Hm?quote:Op donderdag 23 juli 2026 10:15 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Welnee, dit komt door "sterke mannen" die overal zinloze oorlogen beginnen waardoor er tekorten ontstaan. Je verhaaltjes om hen uit de wind te houden kunnnen naar BNW.
Ja sinds er weinig meer uit de Perzische golf komt door weer een zinloze oorlog. Ga maar verhaal halen bij Donald.quote:Op donderdag 23 juli 2026 10:16 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
We hebben pas sinds kort tekorten. Hm?
Daar is geen woord Perzisch aan!quote:Op donderdag 23 juli 2026 10:19 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja sinds er weinig meer uit de Perzische golf komt door weer een zinloze oorlog. Ga maar verhaal halen bij Donald.
De energie is hier het duurste van europa. Dat is het probleem.quote:Op donderdag 23 juli 2026 04:17 schreef EvilSkittle het volgende:
[..]
[..]
Nee ik haal verhaal bij de Nederlandse regering.quote:Op donderdag 23 juli 2026 10:19 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja sinds er weinig meer uit de Perzische golf komt door weer een zinloze oorlog. Ga maar verhaal halen bij Donald.
Maar dat is al jaren zo. Men denkt dat we armen pamperen met allerlei toeslagen maar in principe pamperen we de bedrijven want zo kan het salaris laag blijven.quote:Op donderdag 23 juli 2026 04:48 schreef raptorix het volgende:
Raptorix verdient 100K
Torentje verdient 50K
Ga het maar aan de Groningers vertellen dan.quote:Op donderdag 23 juli 2026 10:26 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Nee ik haal verhaal bij de Nederlandse regering.
Als je verstandig beleid voert maak je jezelf namelijk niet afhankelijk van allerlei instabiele regio's. Zeker niet als je zelf op de grootste gasbel van europa zit.
Het is incompetent bestuur, en niets minder.
Vroeger was het niet beter. Veel genoemde zaken bestonden niet eens.quote:Op donderdag 23 juli 2026 09:44 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Maar was dat vroeger echt zoveel beter? Ik vind het lastig vergelijken, want moet je zien wat we nu allemaal in huis hebben in vergelijking met toen. Bijvoorbeeld meerdere tv's in plaats van 1 in de woonkamer, 2 auto's per gezin in plaats van 1, hele gezin smartphones in plaats van 1 huistelefoon, spelconsole(s) ipv 2x per jaar lenen bij de speel-o-theek, all-in vakanties in het buitenland ipv een weekje op de camping in Zeeland etc. De behoeftes zijn ook wel veranderd toch?
Hangt er vanaf hoever je terug wenst te gaan. Maar de jaren 70-80 waren voor eenverdieners met een beetje loon wel een stuk aantrekkelijker.quote:Op donderdag 23 juli 2026 10:39 schreef Cherni het volgende:
[..]
Vroeger was het niet beter. Veel genoemde zaken bestonden niet eens.
De behoeftes zijn inderdaad veranderd. Je kunt inderdaad de vergelijking niet maken. Overigens is er altijd wel armoede geweest bij bepaalde gezinnen.
Groningers moeten gewoon goed gecompenseerd worden. Groningers zijn het probleem ook niet, dat is de overheid.quote:Op donderdag 23 juli 2026 10:31 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ga het maar aan de Groningers vertellen dan.
Het 'sterke mannen' deed me even aan het gebruikelijke gebral over 'sterke mannen' en 'automobilisten' van die wappie denken, vandaar.quote:
zelfgerold uit duutsland, goedkoop voer waar je hond van gaat ruften, een syaon yong 42 inch... het kan best hoor.quote:Op donderdag 23 juli 2026 10:50 schreef de_boswachter het volgende:
Maar wel geld voor sigaretten, huisdieren en breedbeeld TV’s. Jaja. Prioriteiten stellen, daar zouden ze eens meer op moeten sturen. Maar goed, ze zullen de rekening van die arme drommels wel betalen zodat ze de volgende keer wel echt goed op gaan letten waar ze hun geld aan uitgeven
Kost dat allemaal geen geld dan?quote:Op donderdag 23 juli 2026 10:51 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
zelfgerold uit duutsland, goedkoop voer waar je hond van gaat ruften, een syaon yong 42 inch... het kan best hoor.
Zulke mensen zijn er altijd, maar natuurlijk werkt het niet bij iedereen zo hè.quote:Op donderdag 23 juli 2026 10:50 schreef de_boswachter het volgende:
Maar wel geld voor sigaretten, huisdieren en breedbeeld TV’s. Jaja. Prioriteiten stellen, daar zouden ze eens meer op moeten sturen. Maar goed, ze zullen de rekening van die arme drommels wel betalen zodat ze de volgende keer wel echt goed op gaan letten waar ze hun geld aan uitgeven
Tuurlijk wel, maar ik bedoel dan nog ben je tantoe meer kwijt aan zorgverzekeringen, kleding, eten, huur, "enrichment" voor de kids, school (god verhoede dat je een auto nodig hebt) . Kunnen veel gezinnen iets bezuinigen? Ja. Vast wel. Is dat het echte probleem? Vaak niet. (soms wel kut tokkies)quote:Op donderdag 23 juli 2026 10:52 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Kost dat allemaal geen geld dan?
Hij zei "verzamelinkomen", dus ging uit van 2 verdienersquote:Op donderdag 23 juli 2026 10:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als de een modaal verdient en de ander half modaal wel.
Als de een anderhalf keer modaal verdient en de ander niet werkt is het niet eens ¤ 4.000 netto.
Precies. Zorgkosten idem. Het levensonderhoud word een steeds groter probleem voor bepaalde gezinnen. En voor alleestaanden is die kans nog groter.quote:Op donderdag 23 juli 2026 10:56 schreef Ronald het volgende:
Beetje raar dat specifiek de energierekening wordt genoemd, want in feite komt men tekort voor de maandelijkse lasten. Daar is energie een kleiner onderdeel van normaal gesproken.
Tja, economische activiteit brengt nu eenmaal ook overlast met zich mee. Denk jij dat we hier in Rotterdam nooit vreemde luchtjes uit de Botlek ruiken of dat omwonenden van Schiphol geen last hebben van vliegtuigen?quote:Op donderdag 23 juli 2026 10:31 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ga het maar aan de Groningers vertellen dan.
Zoek maar eens op de fotos van de "aarbeving" zijn allemaal van die ouwe koestallen die ze hebben omgebouwd tot huizen, geen wonder dat je dan scheuren in je muren krijgt.quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:07 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Tja, economische activiteit brengt nu eenmaal ook overlast met zich mee. Denk jij dat we hier in Rotterdam nooit vreemde luchtjes uit de Botlek ruiken of dat omwonenden van Schiphol geen last hebben van vliegtuigen?
Die doorwaaiwoningen staan er in veel gevallen al 50+ jaar en dat is 45 jaar geen probleem geweest voor de energierekening.quote:Op donderdag 23 juli 2026 10:04 schreef Leandra het volgende:
Punt is vooral dat veel mensen met een laag inkomen in een doorwaaiwoning van een "sociale" verhuurder wonen, en dat een van de grootste redenen is dat ze een hoge energierekening hebben.
De sociale verhuurders zijn intens langzaam met het renoveren van hun woningvoorraad.
Dan moet je zorgen dat er meer binnenkomt, een bijstandsmoeder zit tegenwoordig al op de 3k tegenwoordig.quote:Op donderdag 23 juli 2026 04:17 schreef EvilSkittle het volgende:
[..]
[..]
Natuurlijk. En los daarvan zijn de aardbevingen in groningen eerder aardschokjes. Daarvan hebben ze er in Japan circa 2000 per jaar en daar wonen ook gewoon mensen.quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:08 schreef raptorix het volgende:
[..]
Zoek maar eens op de fotos van de "aarbeving" zijn allemaal van die ouwe koestallen die ze hebben omgebouwd tot huizen, geen wonder dat je dan scheuren in je muren krijgt.
Vreselijk, ik zou me kapot zwetenquote:
quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:11 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Natuurlijk. En los daarvan zijn de aardbevingen in groningen eerder aardschokjes. Daarvan hebben ze er in Japan circa 2000 per jaar en daar wonen ook gewoon mensen.
Ook nog zoiets kroms idd.quote:Op donderdag 23 juli 2026 10:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als de een modaal verdient en de ander half modaal wel.
Als de een anderhalf keer modaal verdient en de ander niet werkt is het niet eens ¤ 4.000 netto.
Als je zo vaak het woord modaal leest gaat het raar klinken.quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ook nog zoiets kroms idd.
Alhoewel.......Deze import levert ons jaarlijks een hypotheek op van 50 miljard op. Te betalen door onszelf, kinderen en kleinkinderen. En ieder jaar opnieuw 50 miljard erbij.quote:Op donderdag 23 juli 2026 10:47 schreef Alpha0 het volgende:
Je moet dan ook geen mensen importeren die het hier niet kunnen betalen.
Met alles zijn we met teveel mensen en bedrijven voor de infra die we hebben.quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:23 schreef quo_ het volgende:
[..]
Alhoewel.......Deze import levert ons jaarlijks een hypotheek op van 50 miljard op. Te betalen door onszelf, kinderen en kleinkinderen. En ieder jaar opnieuw 50 miljard erbij.
De batterij die alle nederlandse huishoudens 's nachts van elektriciteit kan voorzien kost pak 'm beet 25 miljard.
Het windpark op zee om dagelijks deze batterijen op te laden kost ca. 15 miljard.
Het is maar net wat je belangrijk vindt.
Verzamelinkomen is een belastingtechnische term die ook op éénverdieners slaat, zelfs op alleenstaanden.quote:Op donderdag 23 juli 2026 10:59 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Hij zei "verzamelinkomen", dus ging uit van 2 verdieners
Op zich heb ik daar geen moeite mee, maar het is wel bizar dat toeslagen op basis van het bruto inkomen berekend worden.quote:Op donderdag 23 juli 2026 11:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ook nog zoiets kroms idd.
Een houtkachel in een sociale huurwoning gaat hem natuurlijk niet wordenquote:Op donderdag 23 juli 2026 11:16 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Vreselijk, ik zou me kapot zweten
Hier staat ie op 18 in de winter. Kan prima tegen kou en draag toch altijd een vest. En ik kan eventueel de houtkachel nog gebruiken om wat bij te verwarmen.
In sommige huizen is de isolatie zo beroerd dat dat dat niet eens uitmaakt :pquote:Op donderdag 23 juli 2026 12:01 schreef Elan het volgende:
[..]
Een houtkachel in een sociale huurwoning gaat hem natuurlijk niet worden. Ik heb die mensen (Eritrees gezin) destijds geholpen met hun financiën. Stonden constant te roken met de deur open en kachel op 23. Fiets die ze via de gemeente kregen verdween op marktplaats om sneakers van te kopen.
Ik wil niet discrimineren verder maar dat in het artikel staat dat het vooral om vrouwen met een migratieachtergrond gaat sta ik niet van te kijken. Als het echt een dieper maatschappelijk probleem was zouden veel meer mensen tegen dezen problemen aanlopen, alleen zetten die waarschijnlijk wel de tering naar de nering en de kachel lager.
Klopt het niet wat ik zeg?quote:
2 dingen kunnen waar zijn die toch niks met elkaar te maken hebben. Het is niet te geloven.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:08 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Klopt het niet wat ik zeg?
Nou leg maar uit.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:09 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
2 dingen kunnen waar zijn die toch niks met elkaar te maken hebben. Het is toch niet te geloven.
Wie zegt dat er niet mee te leven valt? En in Japan bouwen ze al decennia met het oog op verwachte schokken die daar van nature voorkomen. Niet omdat de NAM ergens aan het frotten is. Moet ik dat nu echt uitkauwen voor je?quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:13 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Nou leg maar uit.
Waarom valt er in Groningen niet te leven met een zeldzame aardschok van 3 op de schaal van Richter en in grote delen van de wereld wel?
Ok dus wat is dan het relevante verschil?quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:15 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Wie zegt dat er niet mee te leven valt? En in Japan bouwen ze al decennia met het oog op verwachte schokken die daar van nature voorkomen. Niet omdat de NAM ergens aan het frotten is. Moet ik dat nu echt uitkauwen voor je?
Nee je doet alsof de impact hier hetzelfde is dat snap ik niet zo goed. Wat had Nederland anders moeten doen behalve niet naar gas boren?quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:19 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ok dus wat is dan het relevante verschil?
In Japan hebben ze van nature aardschokken en in nederland hebben omdat we aan gaswinning doen.het resultaat is hetzelfde: aardschokken.
Moet ik dat echt uitkauwen voor je?
We moeten niet net doen alsof groningen onbewoonbaar is geworden.
En hey, je geeft de oplossing zelf al. Misschien moeten we eens kijken hoe ze in andere landen, zoals Japan, met aardbevingen omgaan.
Misschien moeten we hier stoppen met jammeren en ook aardbevingebestendig gaan bouwen. Het is echt geen roxket science.
De impact is hier inderdaad hetzelfde. Nederland is geen uniek universum met natuurwetten die alleen in Nederland gelden. Hier gelden dezelfde natuurwetten als in japan of Honduras.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:20 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Nee je doet alsof de impact hier hetzelfde is dat snap ik niet zo goed. Wat had Nederland anders moeten doen behalve niet naar gas boren?
Je vraagt wel veel van onze regering nu hoor. (Nee ik snap je punt maar het feit blijft dat wij hier de aardbevingen oproepen en een hoop shit gebouwd is voordat we daar echt werk van maakten) Dus ik denk stop gewoon met boren en betaal die mensen voor hun scheuren, want je gaat het toch niet oplossen.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:24 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
De impact is hier inderdaad hetzelfde. Nederland is geen uniek universum met natuurwetten die alleen in Nederland gelden. Hier gelden dezelfde natuurwetten als in japan of Honduras.
Wat hadden we dan moeten doen?
Nou eens denken? Wat dacht je van aardbevingsbestendig bouwen? We hebben al 40 jaar aardbevingen in groningen. Het is niet alsof dat vorig jaar opeens begonnen is.
Maar zoals met elk probleem in dit land kijken we het eerst 80 jaar aan en doen we alsof het ons allemaal maar overkomt en de situatie hier zo uniek is.
Nee ze moeten gewoon eens doen waar ze voor betaald worden. Regeren en vooruitzien.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:26 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Je vraagt wel veel van onze regering nu hoor. (Nee ik snap je punt maar het feit blijft dat wij hier de aardbevingen oproepen en een hoop shit gebouwd is voordat we daar echt werk van maakten) Dus ik denk stop gewoon met boren en betaal die mensen voor hun scheuren, want je gaat het toch niet oplossen.
Dat zeg ik je vraagt wel veel van zequote:Op donderdag 23 juli 2026 12:35 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Nee ze moeten gewoon eens doen waar ze voor betaald worden. Regeren en vooruitzien.
De eerste beving was in 1986, het duurde nog tot 2012 voordat groningen werd aangemerkt als seismisch gebied.
De situatie in groningen is min of meer vergelijkbaar met de Po vallei in italie. Daar bouwt men volgens eurocode 8 bouwnorm voor seismische gebieden.
Dit is een typisch Nederlands probleem: eerst 30 a 40 jaar ontkennen, bagatelliseren en vooruit schuiven en daarna net doen alsof het je overkomt of jouw situatie uitzonderlijk uniek is.
Dat is het niet. Het is het zoveelste voorbeeld van laksheid en incompetentie.
In andere landen kunnen ze het wel. Wat maakt dat als je hier vraagt om de aanpak van andere landen over te nemen dat je veel vraagt?quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:37 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Dat zeg ik je vraagt wel veel van ze
Ten eerste was dat al +10 jaar bekend, ten tweede treft dat over het algemeen niet de laagste inkomensgroepen.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:09 schreef OmniRocket het volgende:
Het wegvallen van de salderingsregeling gaat ook voor veel problemen zorgen.
Hoe verklaar je dan dat er meer dan 500 miljard euro aan staatsschuld is?quote:Op donderdag 23 juli 2026 10:19 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dan werk je 4 uurtjes, probleem opgelost.quote:Op donderdag 23 juli 2026 02:38 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
De meeste komen maandelijks ruim 50 euro tekort
Wat heeft dat te maken met de verhoogde energieprijzen sinds het Iran gepruts van Trump?quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:02 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Hoe verklaar je dan dat er meer dan 500 miljard euro aan staatsschuld is?
Bedank die mafkees in de VS daar maar voorquote:Op donderdag 23 juli 2026 13:16 schreef Toine51 het volgende:
Nou, energie toeslag incoming...
En wie draait daar weer voor op?
Jaren lang olie- en gasboringen blokkeren; kernenergie geen ruimte geven, miljarden 'investeren' in windmolens en zonnepanelen die de helft van het jaar niet thuisgeven. Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:45 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Bedank die mafkees in de VS daar maar voor
Een groot deel van de mensen verdient onder het bestaansminimum, wat door de overheid met subsidies gecompenseerd moet worden.quote:Op donderdag 23 juli 2026 04:48 schreef raptorix het volgende:
Raptorix verdient 100K
Torentje verdient 50K
Dat zal de enige reden zijn...?quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:45 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Bedank die mafkees in de VS daar maar voor
Het zijn aardschokjes misschien, maar ze kunnen behoorlijk wat schade veroorzaken. Ik woon niet in Groningen, maar wel vlakbij een grote gasopslag. Hier geen aardschokjes zoals je ze noemt, maar door het in en uitpompen van gas ontstaan hier ook zomaar scheuren. In een vrij nieuwe woning. We doen er hier niet al te moeilijk over, maar ik stoor me wel aan de haast minachtende nuancerende toon van mensen die het allemaal zo goed denken te weten.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:08 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Klopt het niet wat ik zeg?
Het zijn aardschokjes.quote:Op donderdag 23 juli 2026 15:37 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Het zijn aardschokjes misschien, maar ze kunnen behoorlijk wat schade veroorzaken. Ik woon niet in Groningen, maar wel vlakbij een grote gasopslag. Hier geen aardschokjes zoals je ze noemt, maar door het in en uitpompen van gas ontstaan hier ook zomaar scheuren. In een vrij nieuwe woning. We doen er hier niet al te moeilijk over, maar ik stoor me wel aan de haast minachtende nuancerende toon van mensen die het allemaal zo goed denken te weten.
Aha sorry, ben niet bekend met belastingtermen in Nederlandquote:Op donderdag 23 juli 2026 11:56 schreef Leandra het volgende:
[..]
Verzamelinkomen is een belastingtechnische term die ook op éénverdieners slaat, zelfs op alleenstaanden.
Het is letterlijk het inkomen uit de diverse bronnen (box 1, 2 en 3) minus de aftrekposten.
Per persoon dus.
Ik heb een verzamelinkomen, mijn man heeft een verzamelinkomen, samen hebben we een huishoudinkomen, dat weer voor andere zaken gebruikt wordt (bij ons niet, want geen toeslagen), maar dan noemt de BD het het toetsingsinkomen.
Weet het niet zeker, maar zijn die 75% dan vnl. AOW-ers en weduwe/weduwenaar?quote:Op donderdag 23 juli 2026 02:38 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
Zo'n 500.000 huishoudens hebben te weinig geld om de energierekening te betalen, blijkt uit onderzoek van TNO en het CBS. De meeste komen maandelijks ruim 50 euro tekort. Het aantal huishoudens met een laag inkomen en een hoge energierekening groeit.
Het aantal huishoudens dat in zogeheten energiearmoede leeft, is vorig jaar vrijwel gelijk gebleven ten opzichte van 2024. Het gaat om 503.000 huishoudens, zo'n 6 procent van het totaal.
............
Bijna drie kwart van de huishoudens in energiearmoede is alleenstaand.
weduwe/weduwnaars? hoezo hebben deze weinig tijd en kans op de arbeidsmarkt? Je bedoelt misschien WAO/WIA/WAJONG'ersquote:Op donderdag 23 juli 2026 18:04 schreef blomke het volgende:
[..]
Weet het niet zeker, maar zijn die 75% dan vnl. AOW-ers en weduwe/weduwenaar?
Die hebben bar weinig kans en tijd op de arbeidsmarkt en zijn dus veel meer afhankelijk van grillen van de overheid en de geopolitieke situatie. Kunnen weinig aan hun huis doen qua isolatie en dus extra afhankelijk van de verhuurder(s).
Maakt het uit waardoor die scheuren zijn ontstaan? Geen verwoestende beving nee, maar ze zitten er wel.quote:Op donderdag 23 juli 2026 15:42 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Het zijn aardschokjes.
Scheuren in de woning zijn niet ontstaan omdat het een verwoestende beving was, maar omdat er niet gebouwd wordt volgens de norm voor seismische gebieden.
Het is geen rocket science.
Die weten wat leuk is.quote:Op donderdag 23 juli 2026 07:21 schreef Jahr00n het volgende:
Als deze mensen 100k per jaar zouden verdienen zouden ze nog steeds geld tekort komen.
De energieprijzen zijn al langer verhoogd omdat D66 sinds Rutte III de energiebelasting meer dan verdubbeld heeft om het klimaat te redden.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wat heeft dat te maken met de verhoogde energieprijzen sinds het Iran gepruts van Trump?
Mensen branden af op andere mensen, maar vergeet niet dat alles rete duur is geworden en het alleen maar duurder gaat worden.quote:Op donderdag 23 juli 2026 02:38 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
Zo'n 500.000 huishoudens hebben te weinig geld om de energierekening te betalen, blijkt uit onderzoek van TNO en het CBS. De meeste komen maandelijks ruim 50 euro tekort. Het aantal huishoudens met een laag inkomen en een hoge energierekening groeit.
Het aantal huishoudens dat in zogeheten energiearmoede leeft, is vorig jaar vrijwel gelijk gebleven ten opzichte van 2024. Het gaat om 503.000 huishoudens, zo'n 6 procent van het totaal. Binnen die groep zijn wel verschuivingen zichtbaar.
Zo is het aantal huishoudens met een laag inkomen en een hoge energierekening toegenomen. Dat komt onder meer doordat de vaste leveringskosten per huishouden gemiddeld met 90 euro zijn gestegen. Ook nam het energieverbruik licht toe. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) schat dat huishoudens in 2025 gemiddeld 1,1 procent meer gas en 1,8 procent meer stroom hebben verbruikt.
Tegelijkertijd is het aantal huishoudens met een laag inkomen wat gedaald. Mede daardoor bleef het totale aantal huishoudens in energiearmoede nagenoeg gelijk.
Een tiende van het inkomen kwijt aan energie
Bijna drie kwart van de huishoudens in energiearmoede is alleenstaand. Verder komen vrouwelijke kostwinners en kostwinners met een migratieachtergrond vaker in de knel dan gemiddeld.
Arme huishoudens in slecht geïsoleerde woningen of in een koopwoning komen het meeste geld tekort. Het gaat soms om meer dan 1.700 euro per jaar. "Dat is wel een kleine groep op het grotere geheel", zegt TNO-onderzoeker Anika Batenburg.
De energierekening van een huishouden in energiearmoede bedraagt gemiddeld zo'n 190 euro per maand. Dat verschilt nauwelijks van het landelijk gemiddelde. Voor deze huishoudens gaat ruim een tiende van het maandinkomen op aan energie. Een kwart is zelfs meer dan 13 procent van het inkomen kwijt aan de energierekening.
Nog eens een miljoen huishoudens zijn gemiddeld 8 procent van het inkomen kwijt aan energie, terwijl ze relatief weinig te besteden hebben. "Bij een gemiddeld huishouden was dat vorig jaar bijna 5 procent", zegt CBS-hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen.
Huishoudens met een laag inkomen en hoge energiekosten komen op jaarbasis gemiddeld 624 euro tekort om uit de energiearmoede te komen. Omgerekend is dat 52 euro per maand. Dat tekort is groter dan in 2024.
Nieuw fonds moet half miljoen mensen steunen
De energieprijzen stegen hard in 2022, nadat Rusland Oekraïne was binnengevallen. Datzelfde jaar en het jaar daarop kregen sommige huishoudens financiële steun. In 2024 en 2025 konden mensen een aanvraag doen bij het Tijdelijk Noodfonds Energie, maar de 70 miljoen euro was niet voldoende voor iedereen. Vorig jaar ontstond een stormloop op het fonds en kreeg bijna de helft van de aanvragers een bijdrage.
Minister Hans Vijlbrief (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) opent dit najaar opnieuw een Noodfonds Energie. Daar is bijna 200 miljoen euro voor vrijgemaakt.
Volgens TNO is 256 miljoen euro nodig om huishoudens met een laag inkomen en een hoge energierekening uit de energiearmoede te helpen. Daarnaast blijft er een groep over met een laag inkomen en relatief lage energiekosten. Die huishoudens besparen bijvoorbeeld door de verwarming uit te laten, maar kunnen volgens TNO ook hulp gebruiken.
Verduurzaming van woningen kan mensen in energiearmoede absoluut helpen, stelt TNO-onderzoeker Batenburg. Daarnaast werkt het effectiever om een relatief kleine groep huishoudens met hoge energiekosten gericht te ondersteunen dan veel huishoudens een algemene compensatie te geven.
https://www.nu.nl/economi(...)energierekening.html
"AOW-ers en weduwe/weduwnaars" schreef ik. Dus de deelverzameling weduwe/weduwnaars binnen de verzameling AOW-ersquote:Op donderdag 23 juli 2026 18:10 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
weduwe/weduwnaars? hoezo hebben deze weinig tijd en kans op de arbeidsmarkt? Je bedoelt misschien WAO/WIA/WAJONG'ers
Heffingen en belastingen op de elektriciteitsrekening zijn behoorlijk negatief als een normaal verbruik hebt.quote:Op donderdag 23 juli 2026 08:26 schreef quo_ het volgende:
Lekker en goedkoop schelden op mensen die geen baan hebben.
Kijk even naar de echte oorzaak.
Heffingen en belasting van 50% op elektriciteit en 65% op gas. (basisbehoeften !)
Dit alles door de groene droom van wereldvreemde figuren als Jetten en Timmermans, braaf en gretig geimplementeerd door plucheplakker Rutte.
Tuurlijk. Mijn tip: minder energie consumeren, meer zelf opwekken.quote:Op donderdag 23 juli 2026 20:23 schreef Fietsenrek het volgende:
Mensen branden af op andere mensen, maar vergeet niet dat alles rete duur is geworden en het alleen maar duurder gaat worden.
Zoiets. Bewust worden van de energieslurpers zou ook heel veel schelen.quote:Op donderdag 23 juli 2026 20:30 schreef Kanaroe het volgende:
En dan hoor ik regelmatig een radiospotje waarin verteld word hoe je kunt besparen op energie....bijvoorbeeld door de was buiten op te hangen![]()
Hoezo weten mensen dat niet (meer)?
Omdat een wasdroger gebruiken tegenwoordig De Standaard is
Dus ... je e-verbruik helemaal compenseren, vang je terugquote:Op donderdag 23 juli 2026 20:33 schreef Ivo1985 het volgende:
Heffingen en belastingen op de elektriciteitsrekening zijn behoorlijk negatief als een normaal verbruik hebt.
Ga eens alles in de uitgaven wegsnijden wat een modale eenverdiender in de jaren 70-80 ook niet had.quote:Op donderdag 23 juli 2026 10:43 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Hangt er vanaf hoever je terug wenst te gaan. Maar de jaren 70-80 waren voor eenverdieners met een beetje loon wel een stuk aantrekkelijker.
Het waren - met recht - Andere Tijden. Het ziekenfonds was een schijntje en de tandarts zat daar bij in. Energie was spotgoedkoop, lang geleden was gas iets van 45 ct/kuub in de guldentijd. Onderwijs t/m universiteit aan toe, was een bijdrage en daarmee een fractie van de totale kosten. Treinkaartjes waren 50% subsidie door de overheid.quote:Op donderdag 23 juli 2026 21:07 schreef Ivo1985 het volgende:
Ga eens alles in de uitgaven wegsnijden wat een modale eenverdiender in de jaren 70-80 ook niet had.
Wat dan overblijft is dat vooral het bemachtigen van een eengezins koopwoning wat makkelijker was, maar dat veel andere zaken die nu doodnormaal zijn destijds een ondenkbare luxe waren.
Als je leeft als een vrek en/of de mazzel hebt met een goede gezondheid, een baan waar de kachel brandt en een goed geisoleerd huis.quote:Op donderdag 23 juli 2026 20:33 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Heffingen en belastingen op de elektriciteitsrekening zijn behoorlijk negatief als een normaal verbruik hebt.
Dat kan nog verder omhoog als Trump zo doorgaat in Iran.quote:Op donderdag 23 juli 2026 22:03 schreef Anton91 het volgende:
De dynamische gasprijs is vandaag ook weer erg hoog, ¤1.54, het ssinds dit jaar maar 2x zo hoog geweest of zo.
Dat zeker weten, vorige keer was het hoog toen we nog massaal stookten, en nu is het zo hoog terwijl we weinig gas gebruiken. Dat zal wel geen goed teken zijn voor de prijzen op de korte termijn.quote:Op donderdag 23 juli 2026 22:10 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat kan nog verder omhoog als Trump zo doorgaat in Iran.
Dit ja.quote:Op donderdag 23 juli 2026 08:26 schreef quo_ het volgende:
Heffingen en belasting van 50% op elektriciteit en 65% op gas. (basisbehoeften !)
Dit alles door de groene droom van wereldvreemde figuren als Jetten en Timmermans, braaf en gretig geimplementeerd door plucheplakker Rutte.
Ja leuk.quote:Op donderdag 23 juli 2026 20:33 schreef blomke het volgende:
[..]
Tuurlijk. Mijn tip: minder energie consumeren, meer zelf opwekken.
Jij vindt minder dan 3500kWh verbruiken "leven als een vrek"?quote:Op donderdag 23 juli 2026 21:32 schreef quo_ het volgende:
[..]
Als je leeft als een vrek en/of de mazzel hebt met een goede gezondheid, een baan waar de kachel brandt en een goed geisoleerd huis.
Tot begin dit jaar hoorden we niemand zeuren. Dus je kan beter je hand ophouden bij Trump.quote:Op donderdag 23 juli 2026 20:03 schreef RotatoR het volgende:
Yyy
Ty
[..]
De energieprijzen zijn al langer verhoogd omdat D66 sinds Rutte III de energiebelasting meer dan verdubbeld heeft om het klimaat te redden.
Dat ligt er maar net aan wat en hoeveel je verbruikt.quote:Op donderdag 23 juli 2026 20:03 schreef RotatoR het volgende:
[..]
De energieprijzen zijn al langer verhoogd omdat D66 sinds Rutte III de energiebelasting meer dan verdubbeld heeft om het klimaat te redden.
Het komt terecht bij de mensen die hun eigen energieverbruik en -opwekking optimaal op elkaar hebben afgestemd. Dat is inderdaad niet normaal in de zin van gewoon, dat is slim. En komt het terecht bij de slimmeriken die het inderdaad niet nodig hebben.quote:Op donderdag 23 juli 2026 21:32 schreef quo_ het volgende:
[..]
Als je leeft als een vrek en/of de mazzel hebt met een goede gezondheid, een baan waar de kachel brandt en een goed geisoleerd huis.
Doen alsof het "normaal" is dat je overhoudt aan de teruggave EB is typisch praat van mensen die geen benul hebben hoe het er in de echte samenleving aan toe gaat. Ze stemmen doorgaans ook op de partij van "wie zijn die mensen"
Een totaal van de pot gerukte regeling waarbij veel van het geld terecht komt bij mensnen die het niet nodig hebben.
Een zooitje hamsterwielen neerzetten in me tuin? En de wasmachine handmatig laten draaien?quote:Op donderdag 23 juli 2026 20:33 schreef blomke het volgende:
[..]
Tuurlijk. Mijn tip: minder energie consumeren, meer zelf opwekken.
Dat kan inderdaad behoorlijk wat verschil maken.quote:Op donderdag 23 juli 2026 13:10 schreef ikbennieuwstopfok het volgende:
Dekentje kopen van ¤20 voor in de winter lost nagenoeg alles op
PV panelen, grootverbruiken bij negatieve e-prijzen, idem accu's, van het gas af. Alles dik isoleren, etc.quote:Op vrijdag 24 juli 2026 07:18 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Een zooitje hamsterwielen neerzetten in me tuin? En de wasmachine handmatig laten draaien?
Kan wel degelijk. Waarom niet?quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:01 schreef Elan het volgende:
[..]
Een houtkachel in een sociale huurwoning gaat hem natuurlijk niet worden.
Als je die scheuren wilt opvoeren als argument om niet naar gas te boren maakt het inderdaad uit waardoor die zijn ontstaan. Dat lijkt me vrij logisch eerlijk gezegd.quote:Op donderdag 23 juli 2026 18:24 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Maakt het uit waardoor die scheuren zijn ontstaan? Geen verwoestende beving nee, maar ze zitten er wel.
Veel van die oudere huizen in Groningen die schade hebben stonden daar al ver voor deze ellende begon. Daar kunnen de huidige bewoners niks aan doen hè, maar ze zitten er wel mee.
Fantastisch idee, maar niet teveel s.v.p.quote:Op vrijdag 24 juli 2026 08:27 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Kan wel degelijk. Waarom niet?
Ik weet meerdere woningen bij mijn ouders in de straat waar al ver voordat de corporatie begon met verkoop van woningen er een houtkachel aanwezig was, die de bewoners hebben laten aanbrengen. Gezien de RVS pijp op het dak moet de woningcorporatie er wel van geweten hebben.
Dit gaat om jaren 70 betonnen dozen die niet van oorsprong met rookkanaal gebouwd zijn.
Bij oudere woningen waar al van oudsher een rookkanaal aanwezig was voor een kolenkachel is installatie van een houtkacheltje helemaal simpel. Bestaande rookkanaal retrofitten en kacheltje er op aansluiten.
Dan heb je actief je vingers in de oren gehouden.quote:Op donderdag 23 juli 2026 22:47 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Tot begin dit jaar hoorden we niemand zeuren. Dus je kan beter je hand ophouden bij Trump.
Maar nu ben je 2 verdieners met een 1 verdiener aan het vergelijken natuurlijk.quote:Op donderdag 23 juli 2026 21:07 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ga eens alles in de uitgaven wegsnijden wat een modale eenverdiender in de jaren 70-80 ook niet had.
Wat dan overblijft is dat vooral het bemachtigen van een eengezins koopwoning wat makkelijker was, maar dat veel andere zaken die nu doodnormaal zijn destijds een ondenkbare luxe waren.
Uit eten gaan deed men om de trouwdag te vieren en misschien nog een keer met de verjaardag van oma. Eten afhalen? Af en toe wat bij de snackbar of heel exotisch wat nasi en bami van de Chinees. Elektrische apparaten waren in verhouding heel duur. Een maandsalaris voor een TV! Nu koop je voor minder dan een kwart maandsalaris een veel betere TV.
Benzine was in verhouding tot het salaris vrijwel net zo duur als nu. En je mocht blij zijn als je Kadett of Golf die de luxe van een optionele rechter buitenspiegel had een verbruik haalde van 1 op 13 ofzo. Nu kom je op een liter benzine in een veel luxere, veiligere, grotere, snellere en comfortabelere Corsa of Polo 50% verder op een liter benzine.
Als je de luxe van central verwarming had, was een gasverbruik van 2000 kuub per jaar voor je nieuwbouw doorwaai woning met enkel glas en in het beste geval 3cm dakisolatie ook volkomen normaal.
Het grote verschil zit 'm, naast zorgkosten en energieprijzen, vooral in de woonlasten tot, wat je noemt: "bizarre prijzen" . De prijzen zijn onevenredig gestegen t.o.v. de inkomens. Plus bijkomende kosten zoals EWF en OZB-belasting en nog wat. .quote:Op vrijdag 24 juli 2026 13:32 schreef Redbullkid het volgende:
En daarnaast vergeet je dat de jeugd van nu daarnaast ook nog eens bizar veel voor een woning moeten betalen (mochten ze uberhaubt aan een wonigng kunnen komen).
Als je nu een 1 verdiener bent kan je niet veel meer dan jouw voorbeeld denk ik.
Dan kan je die dure auto en technologie ook gewoon niet betalen hoor.
Wellicht als je ouder bent en daardoor meer verdient en in een goede tijd je huis hebt gehuurd/gekocht, maar niet iemand van 20-30 die op zichzelf woont.
Dat hoor je als normale/gemiddelde twintiger of dertiger ook helemaal niet te kunnen betalenquote:Op vrijdag 24 juli 2026 13:32 schreef Redbullkid het volgende:
[..]
Maar nu ben je 2 verdieners met een 1 verdiener aan het vergelijken natuurlijk.
En daarnaast vergeet je dat de jeugd van nu daarnaast ook nog eens bizar veel voor een woning moeten betalen (mochten ze uberhaubt aan een wonign kunnen komen).
Als je nu een 1 verdiener bent kan je niet veel meer dan jouw voorbeeld denk ik.
Wellicht als je ouder bent en daardoor meer verdient en in een goede tijd je huis hebt gehuurd/gekocht, maar niet iemand van 20-30 die op zichzelf woont.
Wonen ook niet? Fatsoenlijke woonruimte was voor werkenden al decennia een (dure) voorziening, die er wel was en ook wel is , alleen errug duur en beperkte keuze/uitvoering.quote:Op vrijdag 24 juli 2026 16:06 schreef kwiwi het volgende:
Dat hoor je als normale/gemiddelde twintiger of dertiger ook helemaal niet te kunnen betalenDat dat de verwachting is zegt al heel veel natuurlijk.
Het dikgedrukte benoem ik juist in de tweede zin van het bericht wat je geciteerd hebt. Die woonruimte is veel duurder geworden en voor een eenverdiener die nog geen woning met overwaarde heeft is een gezinswoning volledig buiten bereik.quote:Op vrijdag 24 juli 2026 13:32 schreef Redbullkid het volgende:
[..]
Maar nu ben je 2 verdieners met een 1 verdiener aan het vergelijken natuurlijk.
En daarnaast vergeet je dat de jeugd van nu daarnaast ook nog eens bizar veel voor een woning moeten betalen (mochten ze uberhaubt aan een wonign kunnen komen).
Ja dat doen ze. Soms wel 3 keer een half uur.quote:Op vrijdag 24 juli 2026 15:48 schreef Maerwynn het volgende:
en je hele huishouden doucht twee keer per dag een kwartier
Het monsterachtige verbruik van de airco, de schrik van iedere boomer.quote:Op vrijdag 24 juli 2026 15:48 schreef Maerwynn het volgende:
Ze snappen vaak niet eens hoeveel ze verbruiken. Het is zomer, de kachel staat niet aan. Nee maar de airco staat 24/7 te blazen
Vrouwen hebben daar sowieso niet echt gevoel voor. Ze weten niet hoe het werkt en het interesseert ze terecht ook niet. Maar hun mening staat vast, zoveel is zeker.quote:Op vrijdag 24 juli 2026 17:21 schreef Nobu het volgende:
[..]
Het monsterachtige verbruik van de airco, de schrik van iedere boomer.
quote:Op vrijdag 24 juli 2026 17:19 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja dat doen ze. Soms wel 3 keer een half uur.En daarna nog eens in het ligbad. Ja degenen die het niet door hebben krijgen de rekening. Maar ze zijn wel lekker schoon.
Heb je misschien nog meer hyperbolen? Iets over hun meest recente Iphone b.v.
Als je geen nagel heb om aan je gat te krabben moet je niet duur gaan lopen doen. Gewoon je bewust zijn van je gedrag in plaats van je hand ophouden. (ik zit godver zelf in de bijstand en heb genoeg klaplopers voorbij zien komen die verwachten dat alles maar aan komt waaien want ze zijn zo zielig. Tieft toch op)quote:Op vrijdag 24 juli 2026 17:21 schreef Nobu het volgende:
[..]
Het monsterachtige verbruik van de airco, de schrik van iedere boomer.
Dit, de inkoop van de energie valt qua kosten prima mee, het zijn de opslagen en accijnzen.quote:Op donderdag 23 juli 2026 08:26 schreef quo_ het volgende:
Zie mijn eerdere bericht. Bij een gematigd energieverbruik zijn de energiebelastingen gering.quote:Op zaterdag 25 juli 2026 14:11 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dit, de inkoop van de energie valt qua kosten prima mee, het zijn de opslagen en accijnzen.
Het is meer een accijnzen probleem.
Douchen verbruikt niet zoveel energie.quote:Op vrijdag 24 juli 2026 15:48 schreef Maerwynn het volgende:
Ze snappen vaak niet eens hoeveel ze verbruiken. Het is zomer, de kachel staat niet aan. Nee maar de airco staat 24/7 te blazen en je hele huishouden doucht twee keer per dag een kwartier. Warm water, koken, koelen, tig apparaten, het draagt allemaal bij aan het verbruik en ze verbruiken alsof ze het inkomen hebben van de minister president.
Ik volg jouw rekenmethodiek niet goed, en ik begrijp ook niet hoe je tot gering komt.quote:Op zaterdag 25 juli 2026 14:28 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Zie mijn eerdere bericht. Bij een gematigd energieverbruik zijn de energiebelastingen gering.
Bij een woning op stadsverwarming of all-electric is het bedrag aan energiebelasting in de meeste gevallen zelfs negatief.
Je mist dus expres even de vermindering energiebelasting a ¤630 die elk huishouden ontvangt via de elektriciteitsrekening?quote:Op zaterdag 25 juli 2026 14:35 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik volg jouw rekenmethodiek niet goed, en ik begrijp ook niet hoe je tot gering komt.
De accijnzen op aardgas inclusief btw betreft 0,73 cent.
Bij een verbruik van 1000 m3 (wat heel zuinig is) gaat het om 730 euro, daarbovenop komen de kosten van het netwerk die ook al gestegen zijn.
Anyway, overal zit verbruiksbelasting op, en dat treft voornamelijk mensen met een bescheiden inkomen. Tabaks- en alcholaccijnzen, accijnzen op energie, accijnzen op brandstof. Dat hakt er wel in.
Een royale warme douche van 10 minuten met 100 liter water kost je ca. 4 kWh ofwel ongeveer 1,20 euro met een boiler.quote:Op zaterdag 25 juli 2026 14:32 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Douchen verbruikt niet zoveel energie.
Moer je eens zien wat mensen nu alleen al kwijt zijn aan huur, dat is absurd.quote:Op donderdag 23 juli 2026 09:44 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Heb je me gebandquote:Op zaterdag 25 juli 2026 20:10 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Moer je eens zien wat mensen nu alleen al kwijt zijn aan huur, dat is absurd.
Te hoge belastingen eerder.quote:Op donderdag 23 juli 2026 04:17 schreef EvilSkittle het volgende:
[..]
[..]
van???quote:
Iedereen betaald die schandalig hoge energiebelastingen.quote:Op zaterdag 25 juli 2026 20:43 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Mensen met lage inkomens betalen amper belastingen.
Daar mogen we D66 voor bedanken.quote:Op zondag 26 juli 2026 01:56 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Iedereen betaald die schandalig hoge energiebelastingen.
Dat is ook een oorzaak. Maar ook niet meer afhankelijk zijn van Russisch gas maar wel van gas uit de VS en uiteraard de waanzin van Trump tegen Iranquote:Op donderdag 23 juli 2026 14:17 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Jaren lang olie- en gasboringen blokkeren; kernenergie geen ruimte geven, miljarden 'investeren' in windmolens en zonnepanelen die de helft van het jaar niet thuisgeven. Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?
Dit zijn schoten in eigen doel.
Dat zal best, en veel starters zullen dit allemaal wel meemaken. Dan zijn dat tijdelijke situaties. Maar uiteindelijk bouw je iets om ook zo nu en dan leuke dingen te kunnen ondernemen. Waarom zou je anders gaan werken en steeds meer na ervaring meer verdienen.quote:Op donderdag 23 juli 2026 08:08 schreef Irritatie100 het volgende:
Toen ik net op mezelf ging wonen verdiende ik nog geen reet, dat waren best tijden waarin er geschraapt moest worden. Ik maakte echter altijd prioriteit van belangrijke zaken als de huur en de energie, dan maar een keer minder (of helemaal niet) naar de kroeg/op vakantie/A-merken kopen etc. Best maanden gehad waarin er de laatste dagen bijvoorbeeld alleen droge pasta gegeten werd ofzo, maar nooit in de problemen geraakt met belangrijke vaste lasten. Met een beetje redelijke mindset red je het altijd wel.
Ook voor jou: lees mijn eerdere berichten in plaats van maar wat blaten. Er zit helemaal niet zoveel energiebelasting op de Nederlandse energierekening, zolang er sprake is van een normaal verbruik. Alleen mensen die excessieve hoeveelheden energie verbruiken, betalen een flinke hoeveelheid energiebelasting. En terecht.quote:Op zondag 26 juli 2026 01:56 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Inderdaad de toeslag duurzame energiequote:Op zondag 26 juli 2026 01:56 schreef Chivaz het volgende:
Je doet je naam eer aan.quote:Op zondag 26 juli 2026 13:58 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Inderdaad de toeslag duurzame energie![]()
Dat geld gaat dus naar de subsidie voor windmolenparken![]()
Maar met deze prijzen is dat helemaal niet nodig en worden die gasten stinkend rijk
Het is wanbeleid 2.0 dit
Als alleenstaande? Vanwege de hoge energieprijzen??quote:Op zondag 26 juli 2026 11:04 schreef Cherni het volgende:
Maar ik heb al vaker gezegd dat we te maken krijgen met steeds meer alleenstaanden en dan word het wel weg pijnlijk om je staande te houden.
Onder andere. Het zal niet overal zo zijn. Maar of ik nu met 1 persoon ben of met twee, de airco, verwarming en vele andere app draait gewoon of ik nu alleen thuis ben of met twee personen. En je snapt ook wel dat het een combinatie van meer zaken zijn die steeds duurder worden. Je zou ook kunnen zeggen omdat de zorgkosten, huur etc. stijgen kunnen velen de energie rek. niet meer betalen.quote:Op woensdag 29 juli 2026 20:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Als alleenstaande? Vanwege de hoge energieprijzen??
Dan neem je dus ook expliciet aan, dat beide een inkomen o.i.d. hebben.quote:Op woensdag 29 juli 2026 22:08 schreef Cherni het volgende:
Onder andere. Het zal niet overal zo zijn. Maar of ik nu met 1 persoon ben of met twee, de airco, verwarming en vele andere app draait gewoon of ik nu alleen thuis ben of met twee personen. En je snapt ook wel dat het een combinatie van meer zaken zijn die steeds duurder worden. Je zou ook kunnen zeggen omdat de zorgkosten, huur etc. stijgen kunnen velen de energie rek. niet meer betalen.
Dat is inderdaad een aanname. Maar met twee personen heb je een keuze om als tweeverdiener te functioneren bij een tekort. Tenzij natuurlijk iemand ziek is.quote:Op woensdag 29 juli 2026 23:36 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan neem je dus ook expliciet aan, dat beide een inkomen o.i.d. hebben.
https://www.independer.nl(...)/gasbelasting-europaquote:Op zondag 26 juli 2026 13:27 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ook voor jou: lees mijn eerdere berichten in plaats van maar wat blaten. Er zit helemaal niet zoveel energiebelasting op de Nederlandse energierekening, zolang er sprake is van een normaal verbruik. Alleen mensen die excessieve hoeveelheden energie verbruiken, betalen een flinke hoeveelheid energiebelasting. En terecht.
Eeeh ... pensionado's bijv. hebben weinig ruimte om extra inkomen te genereren.quote:Op woensdag 29 juli 2026 23:41 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een aanname. Maar met twee personen heb je een keuze om als tweeverdiener te functioneren bij een tekort. Tenzij natuurlijk iemand ziek is.
Het afbetaalde huis verkopen?quote:Op donderdag 30 juli 2026 09:05 schreef blomke het volgende:
[..]
Eeeh ... pensionado's bijv. hebben weinig ruimte om extra inkomen te genereren.
Reageren zonder te quotenquote:Op donderdag 30 juli 2026 08:04 schreef Ivo1985 het volgende:
Allemaal artikelen die met geen woord reppen over de "vermindering energiebelasting" van ¤630 die elk huishouden ontvangt, met uitzondering van het laatste artikel.
Alleen overdrijven ze in dat artikel het gemiddelde gasverbruik van een huishouden alweer met 15%
Inderdaad gaslighting.
kleinere hut terug kopen ipv in die grote eensgezinswoningen blijven plakken.quote:Op donderdag 30 juli 2026 10:24 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Ja, en waar moeten ze dan heen?
Het is nou niet echt een weelde wat betreft woonruimte.
De oudere generatie mogelijk. Maar je kunt wel stellen dat de generaties vanaf de jaren 80 twee verdieners zijn. En die mogelijk beide ook pensioen hebben opgebouwd.quote:Op donderdag 30 juli 2026 09:05 schreef blomke het volgende:
[..]
Eeeh ... pensionado's bijv. hebben weinig ruimte om extra inkomen te genereren.
Mooi verhaal, maar in de praktijk werkt het natuurlijk niet zo hèquote:Op donderdag 30 juli 2026 10:26 schreef pmponer het volgende:
[..]
kleinere hut terug kopen ipv in die grote eensgezinswoningen blijven plakken.
Hup, terug naar hoe je begonnen bent. En lekker met je camper door europa trekken natuurlijk
Waarom niet? Men zal toch de tering naar de nering moeten zetten.quote:Op donderdag 30 juli 2026 10:57 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Mooi verhaal, maar in de praktijk werkt het natuurlijk niet zo hè
Tuinhuisje van de kinderen, seniorenflatje van 600 euro/maand, huisje in Spanje. Opties genoeg.quote:Op donderdag 30 juli 2026 10:24 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Ja, en waar moeten ze dan heen?
Het is nou niet echt een weelde wat betreft woonruimte.
Nou nee.quote:Op donderdag 30 juli 2026 11:27 schreef Perrin het volgende:
[..]
Tuinhuisje van de kinderen, seniorenflatje van 600 euro/maand, huisje in Spanje. Opties genoeg.
Rondreizen met de camper, cruise van een jaar, verhuizen naar Ecuador.quote:
Ik weet niet hoe het in jouw omgeving is, maar hier is amper woonplek voor ouderen. Dat is de reden dat ze blijven zitten in hun gezinswoningen. Ik ken genoeg ouderen die wel graag willen, maar alles heeft een wachtlijst hier. Ze liggen nog eerder in de kist dan dat ze woonruimte hebben.quote:Op donderdag 30 juli 2026 11:08 schreef pmponer het volgende:
[..]
Waarom niet? Men zal toch de tering naar de nering moeten zetten.
Wat voor ouderen zijn dat? Dat slag ouderen ken ik hier niet.quote:Op donderdag 30 juli 2026 11:29 schreef Perrin het volgende:
[..]
Rondreizen met de camper, cruise van een jaar, verhuizen naar Ecuador.
Hier is ook bijna nergens woonplek, voor eigenlijk niemand. Maar verkoop en particulieren huur lukt nog vaak wel binnen een paar jaar.quote:Op donderdag 30 juli 2026 11:30 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe het in jouw omgeving is, maar hier is amper woonplek voor ouderen. Dat is de reden dat ze blijven zitten in hun gezinswoningen. Ik ken genoeg ouderen die wel graag willen, maar alles heeft een wachtlijst hier. Ze liggen nog eerder in de kist dan dat ze woonruimte hebben.
Ik zie honderden appartementen te koop..quote:Op donderdag 30 juli 2026 11:30 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe het in jouw omgeving is, maar hier is amper woonplek voor ouderen. Dat is de reden dat ze blijven zitten in hun gezinswoningen. Ik ken genoeg ouderen die wel graag willen, maar alles heeft een wachtlijst hier. Ze liggen nog eerder in de kist dan dat ze woonruimte hebben.
Huishoudens he?quote:Op donderdag 30 juli 2026 11:41 schreef Elan het volgende:
Half miljoen mensen op 18 miljoen is 1 op de 36, dat zal ook zo ongeveer wel het mensen zijn met problematische schulden en/of Bijstand.
Al zullen eenpersoonshuishoudens misschien onevenredig vaak klem zitten.quote:Op donderdag 30 juli 2026 11:43 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Huishoudens he?
Dus dan is dat wel meer dan 1 op 36..
True maar zal wel voornamelijk alleenstaanden zijn want anders heb je over t algemeen meer inkomen en meer recht op toeslag.quote:Op donderdag 30 juli 2026 11:43 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Huishoudens he?
Dus dan is dat wel meer dan 1 op 36..
In mijn omgeving staat 1 ouderenappartement te koop. En ik weet dat die nu al verkocht is.quote:Op donderdag 30 juli 2026 11:41 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik zie honderden appartementen te koop..
200 op 12: niks vreemdst aan als je naar nieuwbouwprojecten i.h.a. kijkt.quote:Op donderdag 30 juli 2026 12:40 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
In mijn omgeving staat 1 ouderenappartement te koop. En ik weet dat die nu al verkocht is.
Er worden hier 12 nieuwe appartementen gebouwd. Er hebben zich bijna 200 ouderen voor ingeschreven.![]()
Het blijft me verbazen hoe we een overheid die zó slecht functioneert maar voor lief nemen.quote:Op donderdag 30 juli 2026 12:40 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
In mijn omgeving staat 1 ouderenappartement te koop. En ik weet dat die nu al verkocht is.
Er worden hier 12 nieuwe appartementen gebouwd. Er hebben zich bijna 200 ouderen voor ingeschreven.![]()
Helemaal eens. Ze zijn een ramp onze overheid en ze schamen zich nergens voor.quote:Op donderdag 30 juli 2026 14:36 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het blijft me verbazen hoe we een overheid die zó slecht functioneert maar voor lief nemen.
Elektriciteitsnet overbelast, veel te weinig woonruimte, immigratie slecht geregeld, gedoe met Groningen en toeslagen dramatisch afgehandeld, totale afwezigheid van langetermijnbeleid in het algemeen.
Wat kan onze overheid eigenlijk wél? Ze doen maar wat.![]()
De overheden schuiven de verantwoordelijkheid gewoon naar de volgende generatie bestuurders.quote:Op donderdag 30 juli 2026 14:36 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het blijft me verbazen hoe we een overheid die zó slecht functioneert maar voor lief nemen.
Elektriciteitsnet overbelast, veel te weinig woonruimte, immigratie slecht geregeld, gedoe met Groningen en toeslagen dramatisch afgehandeld, totale afwezigheid van langetermijnbeleid in het algemeen.
Wat kan onze overheid eigenlijk wél? Ze doen maar wat.![]()
Wat kan je anders dan stemmen, gaan doen? Zelf in het bestuur plaatsnemen? Anders stemmen (wat niet anders is dan een andere onkruidsoort)?quote:Op donderdag 30 juli 2026 14:36 schreef Perrin het volgende:
Wederom: wat zijn de oplossingen, anders dan zelf in je benodigdheden voorzien? Onafhankelijk qua woonruimte, energie en veiligheid.quote:Op donderdag 30 juli 2026 14:36 schreef Perrin het volgende:
Waar moet je nog op stemmen hè? Is er nog een partij die betrouwbaar is? Volgens mij niet.quote:Op donderdag 30 juli 2026 21:04 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat kan je anders dan stemmen, gaan doen? Zelf in het bestuur plaatsnemen? Anders stemmen (wat niet anders is dan een andere onkruidsoort)?
[..]
Wederom: wat zijn de oplossingen, anders dan zelf in je benodigdheden voorzien? Onafhankelijk qua woonruimte, energie en veiligheid.
Heb je een voorbeeld van een seniorenflatje van 600 per maand? Dat is ong een hypotheek van 130kquote:Op donderdag 30 juli 2026 11:41 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik zie honderden appartementen te koop..
Pure flauwekul. Zie de schijven van energiebelasting voor elektriciteit en gas.quote:Op zondag 26 juli 2026 13:27 schreef Ivo1985 het volgende:
Alleen mensen die excessieve hoeveelheden energie verbruiken, betalen een flinke hoeveelheid energiebelasting. En terecht.
Huurflatjes natuurlijk:quote:Op donderdag 30 juli 2026 21:50 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Heb je een voorbeeld van een seniorenflatje van 600 per maand? Dat is ong een hypotheek van 130k
Lol, eerst heb je het over senionerflatje van 600 euro per maand, vervolgens over genoeg woningen te koop en nu ineens huurwoningen?quote:Op donderdag 30 juli 2026 22:31 schreef Perrin het volgende:
[..]
Huurflatjes natuurlijk:
https://www.woonnet-haagl(...)d-op=maxhuurprijs%2B
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |