Make Snorren Great Again!quote:Op zaterdag 25 juli 2026 02:31 schreef spapaars het volgende:
Opvallend toch.
Al die mannen met snorren.
Dit inderdaad.quote:Op zaterdag 25 juli 2026 11:05 schreef Lenny77 het volgende:
Ik denk dat deze tijd iets te geromantiseerd wordt
Kinderen krijgen aan de lopende band (willen of niet) en hopen dat je dat overleefde, je kinderen stierven daarna met bosjes: een stomme diarree en het was klaar met je, de rest moest keihard meewerken in huis. Kinderen kregen volop slaag. Oma en opa woonden ook bij je (als ze nog leefden) en daar kon je ook voor zorgen.
Geen toestellen dus alles was keihard werken. Vaker honger hebben dan niet.
Kou in de winter, ijs op de ramen. Vuile en natte modderige straten. Ratten en ongedierte.
Alles wat de pastoor zei moest gebeuren, anders ging je naar de hel.
Het was misschien minder complex dan nu maar ik denk wel 100 keer zwaarder en veel meer ellende.
De tijd wordt zeker iets te geromantiseerd maar ik denk ook dat je het hier nu wel een beetje afdoet alsof we het over 1740 hebben met dit topic,quote:Op zaterdag 25 juli 2026 11:05 schreef Lenny77 het volgende:
Kinderen krijgen aan de lopende band (willen of niet) en hopen dat je dat overleefde, je kinderen stierven daarna met bosjes: een stomme diarree en het was klaar met je, de rest moest keihard meewerken in huis. Kinderen kregen volop slaag. Oma en opa woonden ook bij je (als ze nog leefden) en daar kon je ook voor zorgen.
Geen toestellen dus alles was keihard werken. Vaker honger hebben dan niet. Mannen werkten zich kapot op de meest ongezonde plaatsen en waren compleet versleten op hun 35e..
Kou in de winter, ijs op de ramen. Vuile en natte modderige straten. Ratten en ongedierte.
Het was misschien minder complex dan nu maar ik denk wel 100 keer zwaarder en veel meer ellende.
Mensen waren in die tijd veel harder. Nu zijn we allemaal softies geworden.quote:Op zaterdag 25 juli 2026 11:05 schreef Lenny77 het volgende:
Geen toestellen dus alles was keihard werken. Vaker honger hebben dan niet. Mannen werkten zich kapot op de meest ongezonde plaatsen en waren compleet versleten op hun 35e..
Nee toch niet. Dit zijn verhalen van mijn ouders en grootouders en van mijn oudere patiënten. Dus het is allemaal vanuit de jaren 1900.quote:Op zondag 26 juli 2026 08:21 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
De tijd wordt zeker iets te geromantiseerd maar ik denk ook dat je het hier nu wel een beetje afdoet alsof we het over 1740 hebben met dit topic,. Niet zeggende dat niets uit je verhaal klopt ofzo, natuurlijk wel. Al heb jij wellicht een ander jaartal in je hoofd gehad bij het schrijven van dat stuk dan ik.
Ja ze waren veel harder, te hard. Maar denk maar niet dat ze gelukkiger waren.quote:Op maandag 27 juli 2026 08:42 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Mensen waren in die tijd veel harder. Nu zijn we allemaal softies geworden.
Ik denk juist dat je door wat harder te worden juist je de dingen die wel mooi en betekenisvol zijn beter meekrijgt. Het probleem met deze tijd is vooral dat iedereen afgestompt is.quote:Op maandag 27 juli 2026 09:51 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ja ze waren veel harder, te hard. Maar denk maar niet dat ze gelukkiger waren.
Het was overleven, niet leven.
Volgens mij was je ook behoorlijk afgestompt als je in zo een omstandigheden leefde.. Nogmaals: overleven, niet leven.quote:Op maandag 27 juli 2026 11:14 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik denk juist dat je door wat harder te worden juist je de dingen die wel mooi en betekenisvol zijn beter meekrijgt. Het probleem met deze tijd is vooral dat iedereen afgestompt is.
Denk ik niet eerlijk gezegd. Je moet heftige dingen meemaken om de goede dingen te kunnen waarderen. Lijden zorgt ook voor betekenis.quote:Op maandag 27 juli 2026 11:20 schreef Lenny77 het volgende:
Volgens mij was je ook behoorlijk afgestompt als je in zo een omstandigheden leefde..
Het gevaar is inderdaad dat we het verleden te rooskleurig voorstellen. Wat destijds veel sterker aanwezig was dan nu, waren de verschillen tussen sociale standen, de invloed van de familie en de verzuiling.quote:Op maandag 27 juli 2026 09:51 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ja ze waren veel harder, te hard. Maar denk maar niet dat ze gelukkiger waren.
Het was overleven, niet leven.
Dat is iets wat ik ergens heb gelezen: iedereen romantiseert de Victoriaanse tijd omdat ze zichzelf als de bovenklasse inbeelden, niet als het staljongetje of het dienstmeisje, de slager of de keuterboerquote:Op maandag 27 juli 2026 11:20 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Volgens mij was je ook behoorlijk afgestompt als je in zo een omstandigheden leefde.. Nogmaals: overleven, niet leven.
Maar je hebt gelijk dat het nu ook niet is wat het moet zijn. Alleen was die oude tijd niet zo leuk, schattig, lief en romantisch als dat wij lijken te denken
En dan had je tenminste nog een baan dus een inkomenquote:Op donderdag 6 augustus 2026 16:58 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]
Dat is iets wat ik ergens heb gelezen: iedereen romantiseert de Victoriaanse tijd omdat ze zichzelf als de bovenklasse inbeelden, niet als het staljongetje of het dienstmeisje, de slager of de keuterboer
Ik denk dat je een heel eind komt. Men kende toen de controverse rond Foekje Dillema.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 20:26 schreef Koortsdroom het volgende:
Stel je hebt een tijdmachine en je komt ineens in het Nederland van de jaren '50 terecht. Je hebt welgeteld vijf minuten om de mensen de volgende begrippen uit te leggen;
Genderneutraliteit, non-binair en micro agressie.
Hoe ga je te werk, zonder meegenomen te worden door mannen in witte jassen?
Mijn opa stierf toen hij veertig was, en liet mijn oma achter met acht kinderen. Ja, mijn oma is daardoor hard geworden.quote:Op maandag 27 juli 2026 08:42 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Mensen waren in die tijd veel harder. Nu zijn we allemaal softies geworden.
Heel triest is dit. Als vrouw jaar op jaar een kind baren, waarvan er meer als de helft overlijdt, en dan zelf op 36-jarige leeftijd sterven.quote:Op woensdag 22 juli 2026 09:59 schreef Domnivoor het volgende:
Als ik naar mijn eigen voorouders kijk, concludeer ik dat het leven in elk geval niet zorgeloos was.
Mijn overgrootmoeder kreeg 10 kinderen waarvan er 6 binnen een paar jaar dood waren. Ze stierf zelf op 36-jarige leeftijd. De andere oma van mijn moeder is ook 36 geworden.
Ik niet. Ik heb nog nooit een kind gebaart, maar ik ken het verdriet en de problemen en de dilemma's.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 10:52 schreef knoopie het volgende:
[..]
Mijn opa stierf toen hij veertig was, en liet mijn oma achter met acht kinderen. Ja, mijn oma is daardoor hard geworden.
Maar als het zo moet, dan ben ik liever een softie.
Dat is een cliché, dat vooral wordt gebezigd door mensen die weinig ervaring hebben met lijden.quote:Op maandag 27 juli 2026 11:26 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Denk ik niet eerlijk gezegd. Je moet heftige dingen meemaken om de goede dingen te kunnen waarderen. Lijden zorgt ook voor betekenis.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |