abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 25 juli 2026 @ 10:27:46 #101
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_221425626
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2026 02:31 schreef spapaars het volgende:
Opvallend toch.
Al die mannen met snorren.
Make Snorren Great Again!
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  Moderator zaterdag 25 juli 2026 @ 11:05:58 #102
441859 crew  Lenny77
pi_221425813
Ik denk dat deze tijd iets te geromantiseerd wordt :@
Kinderen krijgen aan de lopende band (willen of niet) en hopen dat je dat overleefde, je kinderen stierven daarna met bosjes: een stomme diarree en het was klaar met je, de rest moest keihard meewerken in huis. Kinderen kregen volop slaag. Oma en opa woonden ook bij je (als ze nog leefden) en daar kon je ook voor zorgen.
Geen toestellen dus alles was keihard werken. Vaker honger hebben dan niet. Mannen werkten zich kapot op de meest ongezonde plaatsen en waren compleet versleten op hun 35e..
Kou in de winter, ijs op de ramen. Vuile en natte modderige straten. Ratten en ongedierte.
Alles wat de pastoor zei moest gebeuren, anders ging je naar de hel.

Het was misschien minder complex dan nu maar ik denk wel 100 keer zwaarder en veel meer ellende.

[ Bericht 5% gewijzigd door Lenny77 op 25-07-2026 11:17:09 ]
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  Moderator zaterdag 25 juli 2026 @ 11:16:45 #103
5428 crew  miss_sly
pi_221425927
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2026 11:05 schreef Lenny77 het volgende:
Kinderen krijgen aan de lopende band (willen of niet) en hopen dat je dat overleefde, je kinderen stierven daarna met bosjes: een stomme diarree en het was klaar met je, de rest moest keihard meewerken in huis. Kinderen kregen volop slaag. Oma en opa woonden ook bij je (als ze nog leefden) en daar kon je ook voor zorgen.
Geen toestellen dus alles was keihard werken. Vaker honger hebben dan niet.
Kou in de winter, ijs op de ramen. Vuile en natte modderige straten. Ratten en ongedierte.

Het was misschien minder complex dan nu maar ik denk wel 100 keer zwaarder en veel meer ellende.
Dit inderdaad.
De huidige tijd heeft zijn uitdagingen en slechte dingen, absoluut. Maar vroegah was echt niet alles beter.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 26 juli 2026 @ 08:21:52 #104
149527 ChipsZak.
That's hot.
pi_221433794
quote:
Geen toestellen dus alles was keihard werken. Vaker honger hebben dan niet. Mannen werkten zich kapot op de meest ongezonde plaatsen en waren compleet versleten op hun 35e..

De tijd wordt zeker iets te geromantiseerd maar ik denk ook dat je het hier nu wel een beetje afdoet alsof we het over 1740 hebben met dit topic, :+. Niet zeggende dat niets uit je verhaal klopt ofzo, natuurlijk wel. Al heb jij wellicht een ander jaartal in je hoofd gehad bij het schrijven van dat stuk dan ik.
[*] I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
  zondag 26 juli 2026 @ 08:25:46 #105
149527 ChipsZak.
That's hot.
pi_221433808
Overigens heb je het leuke Instagramaccount ‘liefde van toen’ waarin contactadvertenties worden gedeeld die uit vroegere kranten worden gehaald (via het archief). Soms zie je zelfs advertenties uit 1889, :D.

Ik zou het account delen, ware het niet dat Insta dan je profielnaam benoemd (‘die en die’ wil dit account met je delen’, zoiets). En dat gaan we niet doen, :+.

Maar het is dus @liefdevantoen
[*] I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
  maandag 27 juli 2026 @ 00:20:29 #106
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_221443276
quote:

Mensen waren in die tijd veel harder. Nu zijn we allemaal softies geworden.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  Moderator maandag 27 juli 2026 @ 09:50:18 #108
441859 crew  Lenny77
pi_221443979
quote:
17s.gif Op zondag 26 juli 2026 08:21 schreef ChipsZak. het volgende:

[..]
De tijd wordt zeker iets te geromantiseerd maar ik denk ook dat je het hier nu wel een beetje afdoet alsof we het over 1740 hebben met dit topic, :+. Niet zeggende dat niets uit je verhaal klopt ofzo, natuurlijk wel. Al heb jij wellicht een ander jaartal in je hoofd gehad bij het schrijven van dat stuk dan ik.
Nee toch niet. Dit zijn verhalen van mijn ouders en grootouders en van mijn oudere patiënten. Dus het is allemaal vanuit de jaren 1900.
Gisteren nog een gesprek met een patiënt gehad uit 1941. Een boom van een kerel, keihard. Maar tot tranen toe aan de herinneringen:
de oudste kreeg rammel als de jongere kinderen stout waren, die oudste moest dat maar in het oog houden (dit verhaal hoor ik van iedereen). Op 9 jarige leeftijd in de winter de stoof vroeg in de ochtend moeten aanmaken voor de rest op zou staan, hout kappen, emmers water binnenhalen vanuit een pomp verderop. De ijsbloemen op de vensters, kledij droeg je een week. Schraal eten, af en toe vlees als de konijnen of de hanen in de tuin groot genoeg waren. Op je 14e moeten gaan werken en elke cent afgeven thuis. Volledig je plan moeten trekken op zeer jonge leeftijd. Op de tafel geboren worden waarbij er 2 gestorven zijn van de 8 kinderen en waarbij de moeder bijna dood is gebloed bij de laatste. Ouders die niet omkeken naar de kinderen. Geen liefde. Regelmatig klappen. Pure armoede.

Deze verhalen hoor ik opnieuw en opnieuw en opnieuw.. Daarom dat ik zeg dat dit geromantiseerd wordt.
Het was barre armoei en ellende. Ik denk dat je al van goede huize moest zijn om een ander verhaal te hebben.
  Moderator maandag 27 juli 2026 @ 09:51:03 #109
441859 crew  Lenny77
pi_221443990
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2026 08:42 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Ja ze waren veel harder, te hard. Maar denk maar niet dat ze gelukkiger waren.
Het was overleven, niet leven.
pi_221444409
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2026 09:51 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Ik denk juist dat je door wat harder te worden juist je de dingen die wel mooi en betekenisvol zijn beter meekrijgt. Het probleem met deze tijd is vooral dat iedereen afgestompt is.
  Moderator maandag 27 juli 2026 @ 11:20:55 #111
441859 crew  Lenny77
pi_221444443
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2026 11:14 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Ik denk juist dat je door wat harder te worden juist je de dingen die wel mooi en betekenisvol zijn beter meekrijgt. Het probleem met deze tijd is vooral dat iedereen afgestompt is.
Volgens mij was je ook behoorlijk afgestompt als je in zo een omstandigheden leefde.. Nogmaals: overleven, niet leven.

Maar je hebt gelijk dat het nu ook niet is wat het moet zijn. Alleen was die oude tijd niet zo leuk, schattig, lief en romantisch als dat wij lijken te denken
pi_221444465
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2026 11:20 schreef Lenny77 het volgende:
Volgens mij was je ook behoorlijk afgestompt als je in zo een omstandigheden leefde..
Denk ik niet eerlijk gezegd. Je moet heftige dingen meemaken om de goede dingen te kunnen waarderen. Lijden zorgt ook voor betekenis.
pi_221444516
Dit kanaal is wel geinig met ingekleurde beelden van een aantal steden.

https://www.youtube.com/user/jurrienjho
  maandag 27 juli 2026 @ 12:08:13 #114
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_221444700
Ook ontzettend veel tijd kwijt aan de was (geen wasmachien) en bv. naar school lopen enzo. Volgens mijn oma. :). Die hield ermee op op 103 jarige leeftijd,dus echt zwaar kan het niet geweest zijn.
Mijn opa had een hondenkar, de fatbike van 1910. :')
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_221445873
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2026 09:51 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Het gevaar is inderdaad dat we het verleden te rooskleurig voorstellen. Wat destijds veel sterker aanwezig was dan nu, waren de verschillen tussen sociale standen, de invloed van de familie en de verzuiling.

Aan de andere kant heeft de familie van mijn moederskant bijv. tijdens de oorlog nauwelijks geleden. In Friesland was de voedselvoorziening relatief goed. Ook de familie van mijn vader, uit de omgeving van Amersfoort, is de oorlog zonder grote moeilijkheden doorgekomen.

Ze hebben het wel altijd over de moffen gehad en vonden dat ze in Enschede te snel weer vrienden waren met de duitsers. _O-

Veel verder dan de ouders van mijn opa en oma, 1870 a 1880, komen de verhalen niet.
Die mensen waren streng gelovig, meer godvrezend, sober, hardwerkend, kwamen niet verder dan hun dorp.
Handgemaakt | Doggerlandse klimaatvluchteling
  Moderator / Redactie FP donderdag 6 augustus 2026 @ 16:58:33 #116
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_221513528
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2026 11:20 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Volgens mij was je ook behoorlijk afgestompt als je in zo een omstandigheden leefde.. Nogmaals: overleven, niet leven.

Maar je hebt gelijk dat het nu ook niet is wat het moet zijn. Alleen was die oude tijd niet zo leuk, schattig, lief en romantisch als dat wij lijken te denken
Dat is iets wat ik ergens heb gelezen: iedereen romantiseert de Victoriaanse tijd omdat ze zichzelf als de bovenklasse inbeelden, niet als het staljongetje of het dienstmeisje, de slager of de keuterboer :P
Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: https://www.twitch.tv/drizzt_dourden
  Moderator donderdag 6 augustus 2026 @ 17:02:31 #117
441859 crew  Lenny77
pi_221513549
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2026 16:58 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:

[..]
Dat is iets wat ik ergens heb gelezen: iedereen romantiseert de Victoriaanse tijd omdat ze zichzelf als de bovenklasse inbeelden, niet als het staljongetje of het dienstmeisje, de slager of de keuterboer :P
En dan had je tenminste nog een baan dus een inkomen :@
Armoei was het
pi_221513861
Als vrouw de hele dag bezig zijn met huishouden (alles met de hand) en kinderen, zwaar werk doen, slechte hygiëne... Nou ik ben blij dat ik nu leef. Leuke foto's wel hoor, maar blij dat het niet onze tijd is.
  donderdag 6 augustus 2026 @ 19:02:20 #119
512523 SimonB.
Nog steeds hoogst.
pi_221514992
Stel je hebt een tijdmachine en je komt ineens in het Nederland van de jaren '50 terecht. Je hebt welgeteld vijf minuten om de mensen de volgende begrippen uit te leggen;

Genderneutraliteit, non-binair en micro agressie.

Hoe ga je te werk, zonder meegenomen te worden door mannen in witte jassen? O-)
  donderdag 6 augustus 2026 @ 20:36:30 #121
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_221515127
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2026 20:26 schreef Koortsdroom het volgende:
Stel je hebt een tijdmachine en je komt ineens in het Nederland van de jaren '50 terecht. Je hebt welgeteld vijf minuten om de mensen de volgende begrippen uit te leggen;

Genderneutraliteit, non-binair en micro agressie.

Hoe ga je te werk, zonder meegenomen te worden door mannen in witte jassen? O-)
Ik denk dat je een heel eind komt. Men kende toen de controverse rond Foekje Dillema.
pi_221517407
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2026 08:42 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Mijn opa stierf toen hij veertig was, en liet mijn oma achter met acht kinderen. Ja, mijn oma is daardoor hard geworden.

Maar als het zo moet, dan ben ik liever een softie.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_221526284
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 09:59 schreef Domnivoor het volgende:
Als ik naar mijn eigen voorouders kijk, concludeer ik dat het leven in elk geval niet zorgeloos was.
Mijn overgrootmoeder kreeg 10 kinderen waarvan er 6 binnen een paar jaar dood waren. Ze stierf zelf op 36-jarige leeftijd. De andere oma van mijn moeder is ook 36 geworden.
Heel triest is dit. Als vrouw jaar op jaar een kind baren, waarvan er meer als de helft overlijdt, en dan zelf op 36-jarige leeftijd sterven.
Mijnheer Pastoor kan trots zijn. :r
pi_221526293
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 10:52 schreef knoopie het volgende:

[..]
Mijn opa stierf toen hij veertig was, en liet mijn oma achter met acht kinderen. Ja, mijn oma is daardoor hard geworden.

Maar als het zo moet, dan ben ik liever een softie.
Ik niet. Ik heb nog nooit een kind gebaart, maar ik ken het verdriet en de problemen en de dilemma's.
pi_221526586
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2026 11:26 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Denk ik niet eerlijk gezegd. Je moet heftige dingen meemaken om de goede dingen te kunnen waarderen. Lijden zorgt ook voor betekenis.
Dat is een cliché, dat vooral wordt gebezigd door mensen die weinig ervaring hebben met lijden.
God geeft kracht naar kruis, zeiden de vromen dan tegen de jonge weduwnaar die achterbleef met drie kleine kinderen. En dan namen ze op zondag nog een glaasje jenever, of advocaat.

Of, over 40-45: "vreselijk, vreselijk! Maar het was toch ook gezellig, toen was er nog saamhorigheid."

Lijden zorgt vooral voor leed.
And it's only the giving
That makes you
What you are
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')