En al die petten/mutsen en hoeden die toen gangbaar waren.quote:Op woensdag 22 juli 2026 00:13 schreef Hiddendoe het volgende:
Praten, lezen, kaartje leggen. Moeder stopte de sokken, vader stopte zijn pijpje.
+ Vreemdgaan, roddelen, kinderen liepen dagelijks naar school (2 uur heen, 2 uur terug)quote:Op woensdag 22 juli 2026 00:13 schreef Hiddendoe het volgende:
Praten, lezen, kaartje leggen. Moeder stopte de sokken, vader stopte zijn pijpje.
Nee, dit kan niet. Vreemdgaan (alsof dat niet iets van alle tijd is). En een autoluwe maatschappij...Wat mankeert daar precies aan?quote:Op woensdag 22 juli 2026 03:22 schreef EvilSkittle het volgende:
[..]
+ Vreemdgaan, roddelen, kinderen liepen dagelijks naar school (2 uur heen, 2 uur terug)
Ik weet wel zeker dat er toen meer (rond)geneukt en -geluld werd.quote:Op woensdag 22 juli 2026 03:55 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Nee, dit kan niet. Vreemdgaan (alsof dat niet iets van alle tijd is). En een autoluwe maatschappij...Wat mankeert daar precies aan?
Autoluw? Op een paar gefaalde experimenten in de jaren 70 na welquote:Op woensdag 22 juli 2026 04:04 schreef EvilSkittle het volgende:
[..]
Ik weet wel zeker dat er toen meer (rond)geneukt en -geluld werd.
Autoluw
Er werd sowieso meer geneukt. Mannen hadden betere testosteron waardes en de vrouwen hadden ook een minder verneukte hormoonhuishouding.quote:Op woensdag 22 juli 2026 04:05 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Autoluw? Op een paar gefaalde experimenten in de jaren 70 na wel![]()
En op basis waarvan jij denkt te weten wie meer buiten de deur neukte wanneer gaan we maar niet in.
Maar wat daar dan slecht aan?quote:Op woensdag 22 juli 2026 04:16 schreef EvilSkittle het volgende:
[..]
Er werd sowieso meer geneukt. Mannen hadden betere testosteron waardes en de vrouwen hadden ook een minder verneukte hormoonhuishouding.
Ik heb helemaal geen waardeoordeel gegeven in mijn reactie op Hiddendoe.quote:
Mag ik hieruit concluderen dat neuken geen nostalgische gevoelens bij je oproept?quote:Op woensdag 22 juli 2026 04:48 schreef Hiddendoe het volgende:
Het zal eens niet zijn. Spapaars opent een leuk topic met foto's die bij mij nostalgie opwekken.
Nauwelijks drie uurtjes later gaat het (alweer) over neuken.
En immigratie, niet te vergeten.quote:Op woensdag 22 juli 2026 04:48 schreef Hiddendoe het volgende:
Het zal eens niet zijn. Spapaars opent een leuk topic met foto's die bij mij nostalgie opwekken.
Nauwelijks drie uurtjes later gaat het (alweer) over neuken.
Yes, hier net zo. De oma van mijn moeder verloor beide ouders op ongeveer diezelfde leeftijd. En ik vond eens ergens de stamboom van die overgrootmoeder terug en haar moeder had ook een reeks kinderen gekregen die redelijk vroeg overleden waren. Voordat penicilline bestond was je een beetje aan de goden overleefd en kanker was al helemaal een doodsvonnis tot laat in de twintigste eeuw.quote:Op woensdag 22 juli 2026 09:59 schreef Domnivoor het volgende:
Als ik naar mijn eigen voorouders kijk, concludeer ik dat het leven in elk geval niet zorgeloos was.
Mijn overgrootmoeder kreeg 10 kinderen waarvan er 6 binnen een paar jaar dood waren. Ze stierf zelf op 36-jarige leeftijd. De andere oma van mijn moeder is ook 36 geworden.
Klopt, dat maakte jij ervan met je post over nostalgische gevoelens die plots verdwenen toen het over neuken ging.quote:Op woensdag 22 juli 2026 14:17 schreef Hiddendoe het volgende:
Moeilijk he, goed lezen. Of begrijpend lezen.
TS vroeg zich af hoe mensen zich amuseerden toen er nog geen radio, tv of internet bestond.
TS heeft het helemaal niet over de 'goede oude tijd'.
Neuken is iets van alle tijden. Heeft niks met nostalgie te maken.quote:Op woensdag 22 juli 2026 14:27 schreef EvilSkittle het volgende:
[..]
Klopt, dat maakte jij ervan met je post over nostalgische gevoelens die plots verdwenen toen het over neuken ging.
Kan me wel voorstellen dat het vroeger erg geil was dat je dan met de buurvrouw naar bed ging en dat probeerde te verbergen voor de buren enzo.quote:Op woensdag 22 juli 2026 14:31 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Neuken is iets van alle tijden. Heeft niks met nostalgie te maken.
Ik ben nu al een paria van de samenleving, laat staan 125 jaar geleden.quote:Op woensdag 22 juli 2026 01:05 schreef 111210 het volgende:
Ik denk veel meer saamhorigheid, veel meer contact met je omgeving. De wereld was veel kleiner. Vaak niet meer dan het dorp waar je woonde.
toen hadden mensen nog tijd voor elkaar en deed men samen leuke dingen.quote:Op woensdag 22 juli 2026 00:02 schreef spapaars het volgende:
Het verleden van Nederland.
Kijk met verwondering/bewondering naar onze voorouders op bestaande foto's.
Hoe beleefden zij hun leven zonder radio of tv?
[ afbeelding ]
Dat was inderdaad het geval; de wereld was niet groter dan je directe buren.quote:Op woensdag 22 juli 2026 18:50 schreef Dotteke het volgende:
[..]
toen hadden mensen nog tijd voor elkaar en deed men samen leuke dingen.
Als je nu ergens bent zit iedereen bijna met zijn hoofd in zijn mobiel
Nou ja je had de school het werk, de winkel, kaartavondjes etcquote:Op woensdag 22 juli 2026 18:52 schreef spapaars het volgende:
[..]
Dat was inderdaad het geval; de wereld was niet groter dan je directe buren.
Ik herinner me nog goed dat ouders en hun vrienden elke vrijdagavond een avond klaverjassen hadden.quote:Op woensdag 22 juli 2026 18:55 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Nou ja je had de school het werk, de winkel, kaartavondjes etc
Ik moet zeggen ik vond de tijd voor de tv en mobieltjes veel leuker in mijn jeugd.
En dansles, dan had je de padvinderij en de drumband waar je op gingquote:Op woensdag 22 juli 2026 19:04 schreef spapaars het volgende:
[..]
Ik herinner me nog goed dat ouders en hun vrienden elke vrijdagavond een avond klaverjassen hadden.
Nee hoor, het was toen veel meer rustig leven dan nu.quote:Op woensdag 22 juli 2026 19:07 schreef DjVero het volgende:
Gigantisch kut, volgens mij was je veel meer aan het overleven dan aan het genieten.
Leuk topic!
En dat je gedwongen werd om naar die amateurtheatergroepen te gaan, omdat je nog niet alleen thuis mocht blijven.quote:Op woensdag 22 juli 2026 19:08 schreef Dotteke het volgende:
[..]
En dansles, dan had je de padvinderij en de drumband waar je op ging
Waar ik vandaan kom kan het nog, maar je ziet het niet meer.quote:Op woensdag 22 juli 2026 19:10 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Nee hoor, het was toen veel meer rustig leven dan nu.
Je kon als kind nog op straat spelen lekker tollen, balletje trappen of touwtje springen
Dat kan nu allemaal niet meer
Ja ook dat. Verplicht mee naar de sport van je vader kijkenquote:Op woensdag 22 juli 2026 19:14 schreef spapaars het volgende:
[..]
En dat je gedwongen werd om naar die amateurtheatergroepen te gaan, omdat je nog niet alleen thuis mocht blijven.
Alles kapoet door internet en mobieltjesquote:Op woensdag 22 juli 2026 19:16 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Waar ik vandaan kom kan het nog, maar je ziet het niet meer.
[ afbeelding ]
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op woensdag 22 juli 2026 19:29 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Ja ook dat. Verplicht mee naar de sport van je vader kijken
Ja en als je met iemand iets wilde doen. Ging je aan de deur om te vragen. Nu krijg je een apjequote:Op woensdag 22 juli 2026 19:37 schreef -Sigaartje het volgende:
Het is veranderd toen internet en e-mail kwam. Een voorbeeld: als je iets op moest zoeken, moest je naar de bibliotheek. Als je andere mensen wilde ontmoeten, moest je naar de kroeg. Nu is het allemaal internet.
Dat is wat er is gebeurd.
Kan mijn dochter ook nu...quote:Op woensdag 22 juli 2026 19:10 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Je kon als kind nog op straat spelen lekker tollen, balletje trappen of touwtje springen
Meer vreemdgaan lijkt me sterk gezien er toen veel meer sociale controle was en het stigma op vreemdgaan ook veel groter/ernstiger was.quote:Op woensdag 22 juli 2026 03:22 schreef EvilSkittle het volgende:
[..]
+ Vreemdgaan, roddelen, kinderen liepen dagelijks naar school (2 uur heen, 2 uur terug)
Er kwam op een gegeven moment een wettelijk verbod om honden voor een kar te spannen (m.u.v. sledehonden), omdat ze vaak te zwaar belast werden. Het staat nog steeds in de Wet Dieren.quote:
Moderne tijd:quote:Op woensdag 22 juli 2026 09:31 schreef LordofLeaves het volgende:
Leuke tijden. Cholera, tbc, dysenterie.
Nou zeg.quote:Op donderdag 23 juli 2026 01:17 schreef spapaars het volgende:
Zou best wel terug in die tijd aanwezig willen zijn.
Maar vrees de wurgpaal met het woord airfryer.
https://onsamsterdam.nl/a(...)ndmerkt-als-sodomiet
Walgelijk, dat die mafketels zoiets hebben besloten.quote:
Dat kan nog prima natuurlijk, alleen kiezen we er nu voor om afgeleid te worden door allerlei prikkels. Al die notificaties, social media, influencers, doomscrolling, jezelf vergelijken met anderen, i.p.v. gewoon lol hebben met wat je nu hebt.quote:Op woensdag 22 juli 2026 19:10 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Ik niet. Nog niet voor al het geld ter wereld.quote:Op donderdag 23 juli 2026 01:17 schreef spapaars het volgende:
Zou best wel terug in die tijd aanwezig willen zijn.
Maar vrees de wurgpaal met het woord airfryer.
https://onsamsterdam.nl/a(...)ndmerkt-als-sodomiet
Pure science fiction in die tijd, hekserij!quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:28 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ik niet. Nog niet voor al het geld ter wereld.
Wat bedoel je met airfryer? Ik zie het verband niet met wurgpaal.
Ho ho. Zoals Geert Mak in zijn ‘Kleine geschiedenis van Amsterdam’ beschrijft had Elsje (met die bijl die naast haar hangt) haar gastvrouw vermoord.quote:Op donderdag 23 juli 2026 02:13 schreef spapaars het volgende:
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Elsje_Christiaens
[ afbeelding ]
Die gastvrouw was een vrouwelijke pooier (bordeelhoudster) die dat Deense meisje wilde misbruiken.quote:Op donderdag 23 juli 2026 17:55 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ho ho. Zoals Geert Mak in zijn ‘Kleine geschiedenis van Amsterdam’ beschrijft had Elsje (met die bijl die naast haar hangt) haar gastvrouw vermoord.
De schets is van Rembrandt overigens.
Ergens op zolderquote:Op donderdag 23 juli 2026 19:42 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Wie heeft er eigenlijk nog een fluitketel?
Wat zijn de keukens tegenwoordig strak en ongezellig vergeleken met bijvoorbeeld de 70er jaren. Alles is van het aanrecht af.quote:Op donderdag 23 juli 2026 20:13 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Ergens op zolder![]()
Mocht de stroom een keer uitvallen dan zoek ik hem op.
Interieurs worden tegenwoordig uitgekozen op smaakvol overkomen op de socials (= kaal en strak), en op voldoende op kunnen brengen als je ooit van je woning af wil (indien koopwoning). Grijs en beige verkopen beter.quote:Op donderdag 23 juli 2026 20:17 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Wat zijn de keukens tegenwoordig strak en ongezellig vergeleken met bijvoorbeeld de 70er jaren. Alles is van het aanrecht af.
Of een afwasbak.quote:Op donderdag 23 juli 2026 19:42 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Wie heeft er eigenlijk nog een fluitketel?
Boerenkool komt in elk geval niet van een kolenboer.quote:Op donderdag 23 juli 2026 22:19 schreef spapaars het volgende:
Kolenboeren.
Vanwaar komt de naam boeren?
[ afbeelding ]
AI zegt dit:quote:Op donderdag 23 juli 2026 22:42 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Boerenkool komt in elk geval niet van een kolenboer.
Dit is wel iets voor @:maily .
Ook zoiets: Schillenboer.quote:Op donderdag 23 juli 2026 23:02 schreef maily het volgende:
[..]
AI zegt dit:
[ afbeelding ]
En daar kan ik mij wel in vinden
Nou, in de tijd vóór de radio waar TS het over heeft moest je als kind vaak nog gewoon meewerken met je ouders om het dagelijks brood te verdienen.quote:Op woensdag 22 juli 2026 19:10 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Je had geen dna testen en de running gig was toen dat sommige kinderen wel erg op de melkboer leken.quote:Op woensdag 22 juli 2026 20:04 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Meer vreemdgaan lijkt me sterk gezien er toen veel meer sociale controle was en het stigma op vreemdgaan ook veel groter/ernstiger was.
Riolering bestond wel, maar nog niet alle huizen waren erop aangesloten.quote:Op vrijdag 24 juli 2026 16:46 schreef spapaars het volgende:
De boldootwagen.
Er bestonden nog geen rioleringssystemen, dus de uitwerpselen werden verzameld.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Gewoon die vaten op de schouders. Geen handschoenen, geen mondkapjes ...quote:Op vrijdag 24 juli 2026 16:46 schreef spapaars het volgende:
De boldootwagen.
Er bestonden nog geen rioleringssystemen, dus de uitwerpselen werden verzameld.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Mensen stierven echter op vrij jonge leeftijd.quote:Op vrijdag 24 juli 2026 17:48 schreef maily het volgende:
[..]
Gewoon die vaten op de schouders. Geen handschoenen, geen mondkapjes ...
Ik kwam er achter dat het doorgeven van de voornamen al veel langer doorloopt dan we dachten.quote:Op woensdag 22 juli 2026 11:14 schreef spapaars het volgende:
Onderzoek heeft uitgewezen dat mijn drie voornamen al eeuwen binnen de familie zitten.
Denk dat mijn ouders en zelfs mijn grootouders dat niet wisten.
Die uniformen, zo gaaf!quote:Op vrijdag 24 juli 2026 18:19 schreef D. het volgende:
Omdat ie hier past, een foto van mijn overgrootvader
[ afbeelding ]
Best weinig passagiers toen.quote:Op vrijdag 24 juli 2026 18:19 schreef D. het volgende:
Omdat ie hier past, een foto van mijn overgrootvader
[ afbeelding ]
Dank jequote:Op vrijdag 24 juli 2026 19:24 schreef spapaars het volgende:
[..]
Best weinig passagiers toen.
Geweldige foto.
Make Snorren Great Again!quote:Op zaterdag 25 juli 2026 02:31 schreef spapaars het volgende:
Opvallend toch.
Al die mannen met snorren.
Dit inderdaad.quote:Op zaterdag 25 juli 2026 11:05 schreef Lenny77 het volgende:
Ik denk dat deze tijd iets te geromantiseerd wordt
Kinderen krijgen aan de lopende band (willen of niet) en hopen dat je dat overleefde, je kinderen stierven daarna met bosjes: een stomme diarree en het was klaar met je, de rest moest keihard meewerken in huis. Kinderen kregen volop slaag. Oma en opa woonden ook bij je (als ze nog leefden) en daar kon je ook voor zorgen.
Geen toestellen dus alles was keihard werken. Vaker honger hebben dan niet.
Kou in de winter, ijs op de ramen. Vuile en natte modderige straten. Ratten en ongedierte.
Alles wat de pastoor zei moest gebeuren, anders ging je naar de hel.
Het was misschien minder complex dan nu maar ik denk wel 100 keer zwaarder en veel meer ellende.
De tijd wordt zeker iets te geromantiseerd maar ik denk ook dat je het hier nu wel een beetje afdoet alsof we het over 1740 hebben met dit topic,quote:Op zaterdag 25 juli 2026 11:05 schreef Lenny77 het volgende:
Kinderen krijgen aan de lopende band (willen of niet) en hopen dat je dat overleefde, je kinderen stierven daarna met bosjes: een stomme diarree en het was klaar met je, de rest moest keihard meewerken in huis. Kinderen kregen volop slaag. Oma en opa woonden ook bij je (als ze nog leefden) en daar kon je ook voor zorgen.
Geen toestellen dus alles was keihard werken. Vaker honger hebben dan niet. Mannen werkten zich kapot op de meest ongezonde plaatsen en waren compleet versleten op hun 35e..
Kou in de winter, ijs op de ramen. Vuile en natte modderige straten. Ratten en ongedierte.
Het was misschien minder complex dan nu maar ik denk wel 100 keer zwaarder en veel meer ellende.
Mensen waren in die tijd veel harder. Nu zijn we allemaal softies geworden.quote:Op zaterdag 25 juli 2026 11:05 schreef Lenny77 het volgende:
Geen toestellen dus alles was keihard werken. Vaker honger hebben dan niet. Mannen werkten zich kapot op de meest ongezonde plaatsen en waren compleet versleten op hun 35e..
Nee toch niet. Dit zijn verhalen van mijn ouders en grootouders en van mijn oudere patiënten. Dus het is allemaal vanuit de jaren 1900.quote:Op zondag 26 juli 2026 08:21 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
De tijd wordt zeker iets te geromantiseerd maar ik denk ook dat je het hier nu wel een beetje afdoet alsof we het over 1740 hebben met dit topic,. Niet zeggende dat niets uit je verhaal klopt ofzo, natuurlijk wel. Al heb jij wellicht een ander jaartal in je hoofd gehad bij het schrijven van dat stuk dan ik.
Ja ze waren veel harder, te hard. Maar denk maar niet dat ze gelukkiger waren.quote:Op maandag 27 juli 2026 08:42 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Mensen waren in die tijd veel harder. Nu zijn we allemaal softies geworden.
Ik denk juist dat je door wat harder te worden juist je de dingen die wel mooi en betekenisvol zijn beter meekrijgt. Het probleem met deze tijd is vooral dat iedereen afgestompt is.quote:Op maandag 27 juli 2026 09:51 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ja ze waren veel harder, te hard. Maar denk maar niet dat ze gelukkiger waren.
Het was overleven, niet leven.
Volgens mij was je ook behoorlijk afgestompt als je in zo een omstandigheden leefde.. Nogmaals: overleven, niet leven.quote:Op maandag 27 juli 2026 11:14 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik denk juist dat je door wat harder te worden juist je de dingen die wel mooi en betekenisvol zijn beter meekrijgt. Het probleem met deze tijd is vooral dat iedereen afgestompt is.
Denk ik niet eerlijk gezegd. Je moet heftige dingen meemaken om de goede dingen te kunnen waarderen. Lijden zorgt ook voor betekenis.quote:Op maandag 27 juli 2026 11:20 schreef Lenny77 het volgende:
Volgens mij was je ook behoorlijk afgestompt als je in zo een omstandigheden leefde..
Het gevaar is inderdaad dat we het verleden te rooskleurig voorstellen. Wat destijds veel sterker aanwezig was dan nu, waren de verschillen tussen sociale standen, de invloed van de familie en de verzuiling.quote:Op maandag 27 juli 2026 09:51 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ja ze waren veel harder, te hard. Maar denk maar niet dat ze gelukkiger waren.
Het was overleven, niet leven.
Dat is iets wat ik ergens heb gelezen: iedereen romantiseert de Victoriaanse tijd omdat ze zichzelf als de bovenklasse inbeelden, niet als het staljongetje of het dienstmeisje, de slager of de keuterboerquote:Op maandag 27 juli 2026 11:20 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Volgens mij was je ook behoorlijk afgestompt als je in zo een omstandigheden leefde.. Nogmaals: overleven, niet leven.
Maar je hebt gelijk dat het nu ook niet is wat het moet zijn. Alleen was die oude tijd niet zo leuk, schattig, lief en romantisch als dat wij lijken te denken
En dan had je tenminste nog een baan dus een inkomenquote:Op donderdag 6 augustus 2026 16:58 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]
Dat is iets wat ik ergens heb gelezen: iedereen romantiseert de Victoriaanse tijd omdat ze zichzelf als de bovenklasse inbeelden, niet als het staljongetje of het dienstmeisje, de slager of de keuterboer
Ik denk dat je een heel eind komt. Men kende toen de controverse rond Foekje Dillema.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 20:26 schreef Koortsdroom het volgende:
Stel je hebt een tijdmachine en je komt ineens in het Nederland van de jaren '50 terecht. Je hebt welgeteld vijf minuten om de mensen de volgende begrippen uit te leggen;
Genderneutraliteit, non-binair en micro agressie.
Hoe ga je te werk, zonder meegenomen te worden door mannen in witte jassen?
Mijn opa stierf toen hij veertig was, en liet mijn oma achter met acht kinderen. Ja, mijn oma is daardoor hard geworden.quote:Op maandag 27 juli 2026 08:42 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Mensen waren in die tijd veel harder. Nu zijn we allemaal softies geworden.
Heel triest is dit. Als vrouw jaar op jaar een kind baren, waarvan er meer als de helft overlijdt, en dan zelf op 36-jarige leeftijd sterven.quote:Op woensdag 22 juli 2026 09:59 schreef Domnivoor het volgende:
Als ik naar mijn eigen voorouders kijk, concludeer ik dat het leven in elk geval niet zorgeloos was.
Mijn overgrootmoeder kreeg 10 kinderen waarvan er 6 binnen een paar jaar dood waren. Ze stierf zelf op 36-jarige leeftijd. De andere oma van mijn moeder is ook 36 geworden.
Ik niet. Ik heb nog nooit een kind gebaart, maar ik ken het verdriet en de problemen en de dilemma's.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 10:52 schreef knoopie het volgende:
[..]
Mijn opa stierf toen hij veertig was, en liet mijn oma achter met acht kinderen. Ja, mijn oma is daardoor hard geworden.
Maar als het zo moet, dan ben ik liever een softie.
Dat is een cliché, dat vooral wordt gebezigd door mensen die weinig ervaring hebben met lijden.quote:Op maandag 27 juli 2026 11:26 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Denk ik niet eerlijk gezegd. Je moet heftige dingen meemaken om de goede dingen te kunnen waarderen. Lijden zorgt ook voor betekenis.
Ik weet het wel zeker.quote:Op zaterdag 25 juli 2026 11:05 schreef Lenny77 het volgende:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |