abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221400240
Ik heb een Bosch wasmachine en droger gekocht.

Bij de droger zat een slanghouder (zie foto). Hiermee heb ik de afvoerslang van de droger vastgezet. De slang zit aangesloten op de kleine aansluiting van de Y-afvoer.

Bij de wasmachine zat alleen een kabelbinder (tyrap). Er zat geen slanghouder bij.

Is deze kabelbinder bedoeld om de afvoerslang van de wasmachine te fixeren? Of moet hiervoor nog een aparte slanghouder worden aangeschaft?

Ik vermoed dat de kabelbinder bedoeld is om te voorkomen dat de slang uit de afvoerbuis schiet. Is er een bepaalde manier waarop je deze moet gebruiken? Bijvoorbeeld de slang samen met de kabelbinder aan de Y-afvoer vastzetten?
Of de slang vastzetten aan de watertoevoer buis?

Ik wil alles zo veilig mogelijk hebben ivm los schieten van de slangen hebben.
  Spellchecker dinsdag 21 juli 2026 @ 19:52:51 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_221400407
Niet de vertaling van dit filmpje lezen :X

Bekijk deze YouTube-video
pi_221400654
GenX gespot.

Zoiets ga je toch niet vragen of heb je echt nul ruimtelijk inzicht. Of koop gewoon een hele bundel tyerips en knoop alles vast. :|W
pi_221400836
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juli 2026 20:20 schreef YoopY het volgende:
GenX gespot.

Zoiets ga je toch niet vragen of heb je echt nul ruimtelijk inzicht. Of koop gewoon een hele bundel tyerips en knoop alles vast. :|W
Ik vind het vooral vreemd dat je bij twee vergelijkbare afvoerslangen twee verschillende soorten bevestiging krijgt. Daarom vraag ik me juist af wat de bedoeling van Bosch hiermee is.

Persoonlijk zou ik ook niet verwachten dat een kabelbinder de beste oplossing is om een bewegende afvoerslang te fixeren. De slang kan tijdens het afpompen bewegen en ik vraag me dan af of een tyrap dit kan tegenhouden?

Vandaar mijn vraag: ik wil gewoon zeker weten dat ik het volgens de voorschriften aansluit en niet achteraf met een losgeschoten slang of lekkage zit.
pi_221401060
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2026 20:35 schreef fespo het volgende:

[..]
Ik vind het vooral vreemd dat je bij twee vergelijkbare afvoerslangen twee verschillende soorten bevestiging krijgt. Daarom vraag ik me juist af wat de bedoeling van Bosch hiermee is.

Persoonlijk zou ik ook niet verwachten dat een kabelbinder de beste oplossing is om een bewegende afvoerslang te fixeren. De slang kan tijdens het afpompen bewegen en ik vraag me dan af of een tyrap dit kan tegenhouden?

Vandaar mijn vraag: ik wil gewoon zeker weten dat ik het volgens de voorschriften aansluit en niet achteraf met een losgeschoten slang of lekkage zit.
Die slang komt er echt niet uit, te weinig druk.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_221401089
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2026 19:10 schreef fespo het volgende:

Ik heb een Bosch wasmachine en droger gekocht.

Bij de droger zat een slanghouder (zie foto). Hiermee heb ik de afvoerslang van de droger vastgezet. De slang zit aangesloten op de kleine aansluiting van de Y-afvoer.

Bij de wasmachine zat alleen een kabelbinder (tyrap). Er zat geen slanghouder bij.

Is deze kabelbinder bedoeld om de afvoerslang van de wasmachine te fixeren? Of moet hiervoor nog een aparte slanghouder worden aangeschaft?

Ik vermoed dat de kabelbinder bedoeld is om te voorkomen dat de slang uit de afvoerbuis schiet. Is er een bepaalde manier waarop je deze moet gebruiken? Bijvoorbeeld de slang samen met de kabelbinder aan de Y-afvoer vastzetten?
Of de slang vastzetten aan de watertoevoer buis?

Ik wil alles zo veilig mogelijk hebben ivm los schieten van de slangen hebben.
[ afbeelding ]
Intuïtief zou ik die slanghouder gebruiken voor de wasmachine; als ie afpompt, gaat er een veel groter debiet door vgl. met de droger en dus ook meer stuwkracht van het water.

De tiewrap voor de condensafvoer, misschien kan je die aan de wasmachineslang knopen??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 21 juli 2026 @ 20:59:58 #7
363374 Regilio_
Witte Neger
pi_221401153
Dat zit er vaak extra bij ja.

Gewoon die slangen diep in die afvoer rammen en dan is het waarschijnlijk opgelost.

Draai ff het kortste programma als proef op de som en zeer waarschijnlijk zul je zien dat de afvoerslangen stevig in de afvoer duwen voldoende is geweest.
OH NOES!!1*&@^!!*@!!@$*^!!!!!!!!
pi_221401266
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juli 2026 20:59 schreef Regilio_ het volgende:
Gewoon die slangen diep in die afvoer rammen en dan is het waarschijnlijk opgelost.

Draai ff het kortste programma als proef op de som en zeer waarschijnlijk zul je zien dat de afvoerslangen stevig in de afvoer duwen voldoende is geweest.
Het beste bungelt die slang losjes in de afvoer. Er moet nl. lucht bij kunnen, anders blijft ie misschien de machine leeg hevelen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_221401382
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2026 20:35 schreef fespo het volgende:

[..]

Heeft zo'n slang niet overal ribbels? De tyerip daartussen doen zou de slang niet of nauwelijks doen bewegen. Succes in elk geval.

Overigens is dit eigenlijk een non-issue. Heb nog nooit gehoord dat zo'n slang los sprong; zit toch gewoon vast aan de machine? Het enige issue is dat de slang goed in de afvoer verdwijnt zodat je geen water op de vloer krijgt.
pi_221401499
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juli 2026 21:15 schreef YoopY het volgende:

[..]
Heeft zo'n slang niet overal ribbels? De tyerip daartussen doen zou de slang niet of nauwelijks doen bewegen. Succes in elk geval.

Overigens is dit eigenlijk een non-issue. Heb nog nooit gehoord dat zo'n slang los sprong; zit toch gewoon vast aan de machine? Het enige issue is dat de slang goed in de afvoer verdwijnt zodat je geen water op de vloer krijgt.
ik heb de machines nu zo'n 3 maanden, stonden op beton en als ik mij goed herinner was de wasmachine slang eruit gevallen.
Ik had toen water schade.

ik heb het washok inmiddels opknapt en een vloer gelegd.

ook zullen de machines nog iets strakker worden weg gezet.

nu dus zaak dat alles zeker goed staat.
pi_221401752
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2026 21:24 schreef fespo het volgende:

[..]
ik heb de machines nu zo'n 3 maanden, stonden op beton en als ik mij goed herinner was de wasmachine slang eruit gevallen.
Ik had toen water schade.

ik heb het washok inmiddels opknapt en een vloer gelegd.

ook zullen de machines nog iets strakker worden weg gezet.

nu dus zaak dat alles zeker goed staat.
"Du shaffst das" ^O^
pi_221402150
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juli 2026 21:15 schreef YoopY het volgende:
Het is denk ik vooral dat de slang niet knikt en zo blokkeert

Wel apart dat het bij de droger zat en niet de wasmachine, die laatste voert veel meer water af.
  woensdag 22 juli 2026 @ 09:13:33 #13
483584 incel
they/them
pi_221403048
Je kan zo'n ding misschien wel voor 2 euro bij aliexpres halen of zo
pi_221403191
Ja, die tyrap is bedoeld om de afvoerslang aan de standpijp of het Y-stuk te fixeren zodat hij niet eruit schiet als de pomp vol loopt. Span de slang goed op de standpijp en zet de tyrap er strak omheen — niet te hoog knikken. Een echte slanghouder is netter, maar een tyrap op de afvoer is normaal als het goed vastzit.
  woensdag 22 juli 2026 @ 12:32:05 #15
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_221404673
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 09:38 schreef spellie38 het volgende:
Ja, die tyrap is bedoeld om de afvoerslang aan de standpijp of het Y-stuk te fixeren zodat hij niet eruit schiet als de pomp vol loopt. Span de slang goed op de standpijp en zet de tyrap er strak omheen — niet te hoog knikken. Een echte slanghouder is netter, maar een tyrap op de afvoer is normaal als het goed vastzit.
Hoe zet je nou zo’n slang vast aan het Y-stuk met een tyrap?

The love you take is equal to the love you make.
pi_221404747
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juli 2026 12:32 schreef Lienekien het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Idd precies mijn vraag.
  woensdag 22 juli 2026 @ 12:53:34 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_221404809
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 12:46 schreef fespo het volgende:

[..]
Idd precies mijn vraag.
Spellie38 schijnt het wel te snappen, maar ik kan zijn beschrijving dus ook niet volgen.

Raadselachtig.
pi_221405656
Ik heb Bosch even gebeld.
De U-bocht is voor de droger. (de houder is te dik voor een wasmachine ondanks dat je de U-bocht kunt uitrekken.
de ty-rap verbind je met de U-bocht.

De wasmachine heeft niks nodig om deze vast te maken.
Hij adviseerde wel om dit eventueel nog vast te zetten met een ty-rap o.i.d.

Hier de slang dus door en dan een ty-rap erover en aantrekken.

Ik denk dat het te verklaren is omdat de slang van de droger wel minder ver in de afvoer gaat dus grotere kans dat hij eruit schiet?

[ Bericht 15% gewijzigd door fespo op 22-07-2026 14:44:33 ]
pi_221409457
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juli 2026 12:32 schreef Lienekien het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Niet. Dat bericht is logica van ChatGPT.

Tevens is het een tiewrap. Geen tyrap
Mankind is poised midway between the gods and the beasts
  woensdag 22 juli 2026 @ 23:49:20 #20
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_221409484
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 23:40 schreef Nagelslak het volgende:

[..]
Niet. Dat bericht is logica van ChatGPT.

Tevens is het een tiewrap. Geen tyrap
quote:
Tyrap en Ty-Rap zijn een klassiek geval van merkverwatering. Ty-Rap is namelijk de officiële benaming van het welbekende strookje plastic toen het in 1958 werd uitgevonden door Maurus C. Logan die op zoek was naar een betere manier om kabels samen te binden. Tot die tijd werd dit meestal gedaan met nylon draden die in de was waren gezet. De naam is daarna synoniem komen te staan met de plastic binders en wordt daarom nog altijd vaak gebruikt.
pi_221409614
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juli 2026 23:49 schreef Lienekien het volgende:

[..]
[..]

Aha weer wat geleerd. Dat wist ik niet! Dan neem ik terug wat ik eerder zei
Mankind is poised midway between the gods and the beasts
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')