abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221394013
quote:
Mijden rokers steeds vaker de dure Nederlandse tabakszaak? Het lijkt er wel op, nu de handel in illegale sigaretten groeit en de tabaksprijzen over de grens een stuk aantrekkelijker zijn. „De overheid moet pas op de plaats maken.

Veel Nederlanders halen hun sigaretten over de grens. Volgens het RIVM kwam 60 procent van alle tabaksproducten die Nederlanders roken in 2024 vanuit het buitenland (in 2023 ging het om 38 procent). De douane ziet tegelijkertijd een hardnekkige handel in illegale sigaretten en heeft de jacht op smokkelaars opgevoerd.
Hoe komen Nederlanders aan hun sigaretten? Dat verschilt, zien experts. Sommige rokende landgenoten stappen in de auto naar Duitsland (een pakje kost daar 8 euro) of Luxemburg (6 euro), of maken een uitstapje met een speciale ‘boodschappenbus’ om goedkoop tabak in te slaan. Een retourtje met zo’n bus naar het Luxemburgse Wempelhardt kost 48 euro – rookpauzes inbegrepen.

Ook een optie: een slof meenemen vanuit een goedkoop land als Griekenland. Dat mag, mits reizigers zich aan de toegestane hoeveelheid van vier sloffen houden. Maar dat gebeurt lang niet altijd, nu de prijzen in Nederland zijn verhoogd. Schiphol werkt zelfs met een speciaal algoritme om sigarettensloffen in bagage op te sporen.
Volgens Janwillem Burgering van NSO Retail (de belangenbehartiger van ondernemers met een tabakswinkel) zien sommige Nederlanders daarnaast een lucratief handeltje in de verkoop van gesmokkelde peuken uit het buitenland.

Steeds vaker hoort hij over lijsten die rondgaan op de voetbalclub (‘ik ga naar Duitsland, voor wie moet ik iets meenemen?’) en over kennissen die onderling sigaretten doorverkopen. Deze website schreef ook al over handeltjes op Telegram en over flyers aan huis met aanbiedingen voor goedkope tabak (een slof Marlboro voor 50 euro).

Of deze sigaretten ‘echt’ zijn, is overigens lang niet altijd duidelijk. De douane ziet een handel in namaaksigaretten die afkomstig zijn uit illegale fabrieken in Europa.

Koopt er dan niemand meer ‘gewoon’ in de winkel? Jawel. Volgens het CBS zei zo’n 12 procent van de volwassen rokers in 2024 tabaksproducten ‘vaak of altijd’ in het buitenland te kopen. Ruim 45 procent kocht tabaksproducten niet in het buitenland. Een groot deel van de rokers gaat, ondanks de prijsstijgingen, vermoedelijk dus nog ‘gewoon’ naar de winkel. zegt Marc Willemsen, hoofd tabaksontmoediging bij het Trimbos-instituut.
Willemsen maakt zich juist zorgen over de nieuwe verkooppunten die erbij kwamen sinds er geen sigaretten meer verkocht mogen worden in de supermarkt. Van 2021 tot en met 2024 kwamen er 656 zaken bij.

Toch, zegt de retailvereniging op haar beurt weer, hebben met name de Nederlandse tabaksverkopers langs de grens last van de rokers die naar Duitsland uitwijken. En het zorgt daarnaast voor rare situaties, benadrukt Burgering van NSO Retail.
„Denk aan een ondernemer met een tabakszaak en pakketpunt in Susteren (Limburg, precies tussen Duitsland en België, red.). Hij verkoopt stukken minder tabak, maar krijgt wél klanten die even de grens over zijn gereden, een paar sloffen hebben gekocht en weer bij hem komen met de vraag: kun je deze doos sigaretten naar een kennis in Nederland verzenden?”

Is zo’n namaaksigaret uit een fabriek ongezonder dan een sigaret uit een winkel? Daar willen zowel de retailvereniging als het Trimbos zich niet aan branden.
Willemsen (Trimbos): „Een gewone sigaret bevat ook ontzettend veel schadelijke stoffen; de roker weet vaak niet precies wat erin zit. Dat geldt natuurlijk evengoed voor zo’n illegale sigaret: het zijn allemaal schadelijke producten, het ene is niet ‘minder ongezond’ dan het andere.’’
De verschuiving naar het buitenland heeft meer gevolgen. De Nederlandse overheid heeft vorig jaar minder inkomsten gekregen uit tabaksaccijns: 2,6 miljard euro, tegenover 3,1 miljard euro een jaar eerder.

De daling is enerzijds een gevolg van het ontmoedigingsbeleid: minder mensen roken. Maar een deel van de daling is dus ook te verklaren door het koopgedrag van rokers, die hun sigaretten steeds vaker van over de grens halen.
Overal dezelfde prijs
Zowel het Trimbos als NSO Retail zijn het erover eens: de afgelopen jaren zijn de accijnzen vanuit de overheid té stevig verhoogd. En dat zorgt ervoor dat Nederlanders elders naar sigaretten op zoek gaan.

„Nederland is geen eiland’’, zegt Burgering van NSO Retail. „Met deze prijzen gaan mensen natuurlijk de grens over. Wij begrijpen het preventieprogramma van de overheid, we begrijpen ook dat er aan de accijnsknoppen wordt gedraaid, maar op deze manier gaat het niet.’’
Ook het Trimbos is van mening dat met name de laatste prijsverhoging te fors was. „Dat was ook tegen ons advies in’’, zegt Willemsen. „Wij denken dat de overheid nu pas op de plaats moet maken: wél zorgen voor een inflatiecorrectie – wat ons betreft moet tabak niet weer goedkoper worden – maar ook niet zomaar weer een heel grote accijnsverhoging doorvoeren. Doe dat op een gecontroleerde manier.’’
Het beste scenario: accijnsharmonisatie in Europa. Als een ‘buitenlands’ pakje (bijna) net zo duur is, zullen mensen de grens niet meer overgaan voor hun sigaretten.

Donderdag werd bekend dat Duitsland stapsgewijs aan een flinke accijnsverhoging op sigaretten en andere rookwaren werkt. In 2030 kan een pakje sigaretten daar bijna 12 euro kosten. De grens oversteken loont dan minder, mits de prijzen in Nederland tegen die tijd ook weer een stuk hoger liggen.

Bron; https://www.ad.nl/binnenl(...)~a710579e/?slug_rd=1

POLL

Ik kan me met de prijzen van tegenwoordig heel goed voorstellen dat mensen hun rookwaar over de grens of bij de illegale sigaretten dealer halen.

Als je rookt; waar haal jij je (al dan niet elektronische) rookwaar?
  Spellchecker maandag 20 juli 2026 @ 20:33:55 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_221394031
Roken is een keuze.
Blij dat ik er al jaren vanaf ben.
  maandag 20 juli 2026 @ 20:34:53 #3
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221394037
Het kan tegenwoordig gewoon uit om met een groepje een last-minute te pakken naar Griekenland voor een weekend. Dan betaal je zo'n 150 euro en neem je 4 sloffen mee om te verkopen of zelf te roken.

Echt waar, dit land :').
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  maandag 20 juli 2026 @ 20:58:33 #4
421394 Abrikozentaart
vrouw jong en hip
pi_221394180
mensen die roken anno 2026 nog goed praten :')
ik ben gek op abrikozentaart en Zelda
pi_221394208
quote:
1s.gif Op maandag 20 juli 2026 20:33 schreef maily het volgende:
Roken is een keuze.
Ik ruim 2 jaar nu. Maar goed ook omdat vorig jaar een herseninfarct is vadtgesteld wat ik vermoedelijk had vlak voor moment van stoppen.

:)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam, met dubbel s welteverstaan.
  maandag 20 juli 2026 @ 21:03:46 #6
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_221394236
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 20:34 schreef inslagenreuring het volgende:
Het kan tegenwoordig gewoon uit om met een groepje een last-minute te pakken naar Griekenland voor een weekend. Dan betaal je zo'n 150 euro en neem je 4 sloffen mee om te verkopen of zelf te roken.

150 voor weekendje griekenland :') Hoe dan?
pi_221394268
quote:
7s.gif Op maandag 20 juli 2026 21:03 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Fietsen ;)
  maandag 20 juli 2026 @ 21:15:00 #8
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_221394302
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 21:09 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Fietsen ;)
_O-
pi_221394364
quote:
1s.gif Op maandag 20 juli 2026 20:33 schreef maily het volgende:
Roken is een keuze.
Ik ook.
Kan niet zeggen dat ik er qua gezondheid iets van gemerkt heb, en ook qua financien voelt het niet alsof ik binengelopen ben.
Maar het is vooral een zegen dat al dat gezeik en al dat getreiter helemaal aan mij voorbij gaat.

(en het is ook wel een voordeel dat je zonder nicotinestress in een vliegtuig kunt zitten of een lange vergadering meemaken)
-
pi_221394374
Hetzelfde gaat gebeuren met box-3 als die gestoorde aanwasbelasting wordt ingevoerd.
pi_221394448
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 20:34 schreef inslagenreuring het volgende:

Dat is 1 dag daar en voor de rest voor dag en dauw op om heen en terug te reizen. 4 sloffen gaat al 150 euro op door de reiskosten en wat je daar nog uitgeeft. Na dat weekend ben je gebroken. Het lijkt me niet echt een gezonde businesscase.

Persoonlijk word ik al moe als ik eraan denk, zoveel gedoe voor zo weinig "winst". 4 sloffen Marlboro a 46 euro = 184 euro + 150 voor de reis +100 voor wat je uitgeeft = 108,50 euro per slof (totaal 434 euro). Tel uit je winst. En dan reken je niet eens de verloren tijd mee van dat heen en weer gevlieg en hangen op de luchthaven.

[ Bericht 5% gewijzigd door Bart2002 op 20-07-2026 21:44:20 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_221394474
En laten we die vapes niet vergeten. Die zijn volgens mij relatief goedkoop maar dan heis je heel wat nicotine binnen.

Dan heb ik net over de legale vapes bij de lokale tabakwinkel, zoals vozol / upends / charlie lover etc. Allen tabaksmaak
pi_221394483
Ik koop mijn tabak in Nederland. Hier bij de Bruna.
pi_221394506
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 21:41 schreef cinderloom het volgende:
En laten we die vapes niet vergeten. Die zijn volgens mij relatief goedkoop maar dan heis je heel wat nicotine binnen.

Dan heb ik net over de legale vapes bij de lokale tabakwinkel, zoals vozol / upends / charlie lover etc. Allen tabaksmaak
Klopt. Heb ik ook een tijdje geprobeerd. Ik kreeg daar een onbedaarlijke kriebelhoest van.
Het had ook voordelen. Goedkoper, geen stank en geen brandgevaar.

Dus toch maar weer overgestapt op echte tabak. :{
pi_221394609
Zit in Spanje, ¤6 per pakje hier. Neem een paar pakjes mee terug en daarna stop ik weer.

Mijn broers gaan regelmatig naar Luxemburg en laden dan de auto vol.

Achterlijke stropdassen in Nederland die dit niet hadden kunnen bedenken _O-
  maandag 20 juli 2026 @ 22:01:30 #16
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221394613
quote:
7s.gif Op maandag 20 juli 2026 21:03 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Dezelfde week boeken.

quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 21:38 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dat is 1 dag daar en voor de rest voor dag en dauw op om heen en terug te reizen. 4 sloffen gaat al 150 euro op door de reiskosten en wat je daar nog uitgeeft. Na dat weekend ben je gebroken. Het lijkt me niet echt een gezonde businesscase.

Persoonlijk word ik al moe als ik eraan denk, zoveel gedoe voor zo weinig "winst". 4 sloffen Marlboro a 46 euro = 184 euro + 150 voor de reis +100 voor wat je uitgeeft = 108,50 euro per slof (totaal 434 euro). Tel uit je winst. En dan reken je niet eens de verloren tijd mee van dat heen en weer gevlieg en hangen op de luchthaven.
Het is natuurlijk meer het uitje op zich maar dat de rekensom rond komt vind ik eigenlijk al bizar. Als er ook niet-rokers meegaan kunnen die bovendien ook sloffen meenemen.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_221394642
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 22:01 schreef inslagenreuring het volgende:
Het is natuurlijk meer het uitje op zich maar dat de rekensom rond komt vind ik eigenlijk al bizar. Als er ook niet-rokers meegaan kunnen die bovendien ook sloffen meenemen.
Ik denk niet dat niet-rokers echt te porren zijn voor een weekend rokers-safari naar Griekenland. Je bent al met al +- 12 uur reistijd kwijt en je moet nog slapen ook. Lijkt me alsnog geen aantrekkelijk tripje.

Buiten het feit dat zoiets vreselijk slecht is voor het milieu. Maar dat lijkt niet te boeien als het om "profit" gaat.

Maar: ik heb het uitgerekend per persoon. Of er meerdere niet-rokers meegaan maakt voor de prijs per slof niet uit. Of zij moeten hun kosten niet doorrekenen aan de roker wat best een beetje suf zou zijn. Dan is de roker de profiteur en de niet-rokers excuusvrienden om legaal sloffen te importeren. Niet echt netjes.

Al met al is een weekend Griekenland toch helemaal geen leuk uitje? Het aandeel reizen is veel te hoog in verhouding met wat je daar kunt doen minus de reistijd en slapen.

[ Bericht 7% gewijzigd door Bart2002 op 20-07-2026 22:15:32 ]
pi_221394718
• Roken stinkt
• Rokers stinken
• Het maakt het risico op allerlei aandoeningen alleen maar groter, zowel voor de roker als voor de meerokers
• Het is verslavend
• Rokers vervuilen het milieu met hun peuken, ook al is er een asbak binnen twee stappen
• Rokers zorgen voor veel grotere zorgkosten (vanwege de eerder genoemde aandoeningen)
• Door rookpauzes verliezen talloze organisaties een hoop productiviteit

Dus, ja, het beleid van de overheid om roken zoveel mogelijk te ontmoedigen is alleen maar goed en sta ik voor de volle 100% achter. Misschien moeten ze boetes uit gaan delen aan mensen die in het openbaar, waar dan ook, roken. Zouden de BOA's een dagtaak aan hebben, maar is wel een goede melkkoe voor de overheid.

Roken is een van de goorste, meest asociale en domste gewoonten die je voor kan stellen.
  maandag 20 juli 2026 @ 22:15:20 #19
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
  maandag 20 juli 2026 @ 22:16:02 #20
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_221394733
Ik rook al bijna 24 jaar niet meer, maar mijn wederhelft nog wel. Dus regelmatig een tripje naar Duitsland om in te slaan. In combinatie met boodschappen en benzine prima te doen en vaak nog leuk ook.

De Nederlandse overheid weet zichzelf wel uit de markt te prijzen op deze manier.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_221394755
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 21:46 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Klopt. Heb ik ook een tijdje geprobeerd. Ik kreeg daar een onbedaarlijke kriebelhoest van.
Het had ook voordelen. Goedkoper, geen stank en geen brandgevaar.

Dus toch maar weer overgestapt op echte tabak. :{
Welke rookte je @Hiddendoe?
En wat klst dan zoiets ongeveer?

Opzich bijzinder dat de smaakjes vapes uit de handel zijn, maar zo'n tabak vape dan wel mag. Maar zal binnenkort ook wel verbod op komen. Klinkt niet ecnt winstgevend voor de overheid
  maandag 20 juli 2026 @ 22:18:34 #22
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221394757
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 22:05 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ik denk niet dat niet-rokers echt te porren zijn voor een weekend rokers-safari naar Griekenland. Je bent al met al +- 12 uur reistijd kwijt en je moet nog slapen ook. Lijkt me alsnog geen aantrekkelijk tripje.

Buiten het feit dat zoiets vreselijk slecht is voor het milieu. Maar dat lijkt niet te boeien als het om "profit" gaat.

Maar: ik heb het uitgerekend per persoon. Of er meerdere niet-rokers meegaan maakt voor de prijs per slof niet uit. Of zij moeten hun kosten niet doorrekenen aan de roker wat best een beetje suf zou zijn.

Al met al is een weekend Griekenland toch helemaal geen leuk uitje? Het aandeel reizen is veel te hoog in verhouding met wat je daar kunt doen minus de reistijd en slapen.
Waarom zou dat niet leuk zijn? Zo vreselijk lang vliegen is het niet. Ja, het aandeel reizen (en wachten) is groot maar dan ben je er wel een weekend uit. Zijn toch genoeg mensen die een weekend Londen of Parijs boeken?

Een 3 of 4-daagse all-in zit je rond de 150 a 200 euro buiten het hoogseizoen om, eten en drinken, en is het vaak prima weer (20-25 graden).

Dan natuurlijk een paar sloffen meenemen en je boeking heb je alweer "bespaard" bijna.
pi_221394843
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 22:18 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Waarom zou dat niet leuk zijn? Zo vreselijk lang vliegen is het niet. Ja, het aandeel reizen (en wachten) is groot maar dan ben je er wel een weekend uit. Zijn toch genoeg mensen die een weekend Londen of Parijs boeken?

Een 3 of 4-daagse all-in zit je rond de 150 a 200 euro buiten het hoogseizoen om, eten en drinken, en is het vaak prima weer (20-25 graden).

Dan natuurlijk een paar sloffen meenemen en je boeking heb je alweer "bespaard" bijna.
Leuk is niet ieders leuk laten we het daar op houden.

Ondertussen is het echte probleem van dienst dat de verkoop van rookwaar aan de ene kant ontmoedigd moet worden maar aan de andere kant is een verbod ook wat trickey wegens gederfde inkomsten.

De vraag is ook of de NL inkomsten deels afhankelijk moeten zijn van zo een vernietigende bezigheid als roken.

Men heeft geen ballen wat dat betreft, met dat zwalkende beleid. Verbied de verkoop in NL in het kader dat we geen geld willen verdienen aan langzame zelfdoding. Dat men het dan elders haalt boeit niet: NL doet er niet aan mee. Dat zou mooi zijn om een zeer verstandig beleid te voeren onafhankelijk van wat het kost.
pi_221394856
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 22:18 schreef cinderloom het volgende:

[..]
Welke rookte je @:Hiddendoe?
En wat klst dan zoiets ongeveer?

Opzich bijzinder dat de smaakjes vapes uit de handel zijn, maar zo'n tabak vape dan wel mag. Maar zal binnenkort ook wel verbod op komen. Klinkt niet ecnt winstgevend voor de overheid
Die wegwerpdingen. Niet dat gedoe met opladers en een stekker in het contact steken en wachten en dat ding dat vullen met vloeistof.
Nee, gewoon simpel plastic buisje die je meteen kunt gebruiken. Als ik me goed herinner was dat vapaza of zo en die kosten 6,95 per stuk.
Het bevat 600 'trekjes' dus het ligt aan je nicotinebehoefte hoe lang je met een zo'n ding kunt doen.
  maandag 20 juli 2026 @ 22:36:48 #25
168739 Red_85
'echt wel'
pi_221394883
Dit is niet alleen voor saffie's zo.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_221394902
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 22:31 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Leuk is niet ieders leuk laten we het daar op houden.

Ondertussen is het echte probleem van dienst dat de verkoop van rookwaar aan de ene kant ontmoedigd moet worden maar aan de andere kant is een verbod ook wat trickey wegens gederfde inkomsten.

De vraag is ook of de NL inkomsten deels afhankelijk moeten zijn van zo een vernietigende bezigheid als roken.

Men heeft geen ballen wat dat betreft, met dat zwalkende beleid. Verbied de verkoop in NL in het kader dat we geen geld willen verdienen aan langzame zelfdoding. Dat men het dan elders haalt boeit niet: NL doet er niet aan mee. Dat zou mooi zijn om een zeer verstandig beleid te voeren onafhankelijk van wat het kost.
Allemaal leuk en aardig maar als de belastingschatkist minder ontvangt vanwege dit rookbeleid, dan moet het ergens anders vandaan komen, want de schatkist moet wel vol blijven.
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter maandag 20 juli 2026 @ 22:48:10 #27
485843 crew  Jippie
pi_221394941
Nooit gerookt, maar dat de overheid dit ook al niet heeft zien aankomen verbaast mij eigenlijk niet meer.

Praktisch elke roker in mijn famile/vriendenkring rijdt naar Duitsland om daar rookwaar (en drogisterij-artikelen) in te slaan. Ook vanuit Rotterdam is dat lonend.
pi_221394985
quote:
2s.gif Op maandag 20 juli 2026 22:48 schreef Jippie het volgende:
Nooit gerookt, maar dat de overheid dit ook al niet heeft zien aankomen verbaast mij eigenlijk niet meer.

Praktisch elke roker in mijn famile/vriendenkring rijdt naar Duitsland om daar rookwaar (en drogisterij-artikelen) in te slaan. Ook vanuit Rotterdam is dat lonend.
Vind ik ook. Ik koop alles nog in Nederland, ik kan het me (gelukkig) permiteren maar ik vind het zo sneu voor mensen die niet in een grensgebied wonen en dus niet even op en neer kunnen naar Duitsland/België voor hun rokertjes.
pi_221395011
Ik rook niet meer maar als ik het buitenland ben neem ik altijd wel slof(fen) mee voor mijn rokende famile/vrienden/collega's. Hoef er niets voor te hebben dus verkoop ze gewoon voor kost door.
pi_221395016
Toeval of niet, maar ik zie deze voorbij komen :

260315_1_daily1849_68.jpg'

In die tijd lag de prijs van een pakje met 25 sigaretten op 1,10 euro omgerekend.
-
pi_221395180
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 22:33 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Die wegwerpdingen. Niet dat gedoe met opladers en een stekker in het contact steken en wachten en dat ding dat vullen met vloeistof.
Nee, gewoon simpel plastic buisje die je meteen kunt gebruiken. Als ik me goed herinner was dat vapaza of zo en die kosten 6,95 per stuk.
Het bevat 600 'trekjes' dus het ligt aan je nicotinebehoefte hoe lang je met een zo'n ding kunt doen.
600 puffs voor 6.95 euro, nu vastiets duurder, is echt goedkoop.
Als een sigaret staat voor 15 trekjes haal je dus 40 sigaretten uit 600 puffs.

Ik weet niet wat een pakje van 20 sigaretten nu kost, maar geheid heel veel duurder dan wegwerp vape.
pi_221395191
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 20:58 schreef Abrikozentaart het volgende:
Roken en drinken. De hypocrisie om peuken duur/lastig te maken en alcohol met rust te laten terwijl beide verslavend en kankerverwekkend zijn.
pi_221395300
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 23:34 schreef cinderloom het volgende:

Ik weet niet wat een pakje van 20 sigaretten nu kost, maar geheid heel veel duurder dan wegwerp vape.
camel 20 stuks is sinds deze week al weer 13 euro vorig week nog 12.50
pi_221395329
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 23:34 schreef cinderloom het volgende:

[..]
600 puffs voor 6.95 euro, nu vastiets duurder, is echt goedkoop.
Als een sigaret staat voor 15 trekjes haal je dus 40 sigaretten uit 600 puffs.

Hoelang doe jij daarmee? Een week? Drie dagen?
Ik koop altijd een slof Pall Mall. Er zitten 50 sigaretten in een pakje en dat kost dan 26,50 euro.
265,00 dus. Ik doe over een pakje twee á drie dagen.

Maar ik heb dus wel veel vrije tijd. En ik hoef nooit te hoesten.
  dinsdag 21 juli 2026 @ 00:52:27 #35
430220 Joopklepzeiker
Tjemig de pemig
pi_221395333
quote:
Dit.
pi_221395347
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 22:39 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Allemaal leuk en aardig maar als de belastingschatkist minder ontvangt vanwege dit rookbeleid, dan moet het ergens anders vandaan komen, want de schatkist moet wel vol blijven.
Onder aan de streep is de roker dus goedkoper uit want die gaat de grens over. Maar gaat de belasting voor de gezonde burger ergens anders gewoon in hoog om het tekort op te vangen

Slim bedacht wel ja…
pi_221395349
Gewoon niet zeiken over cocaïne, pillen en andere drugs, en de shit daarover…

Blijft een bijzonder land, ons Nederland.
pi_221395359
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 22:15 schreef Flow3r het volgende:
Er zijn speciale busreizen :D

[ afbeelding ]
40 - 45 om naar Duitsland te gaan...................
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  dinsdag 21 juli 2026 @ 05:09:23 #39
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221395422
quote:
2s.gif Op maandag 20 juli 2026 22:48 schreef Jippie het volgende:

Als ze volgende keer een stukje doorrijden naar Luxemburg, dan zijn ze nog stukken goedkoper uit. Je ziet ook echt alleen maar Nederlandse kentekens op die grote parkeerplaats en mensen komen met winkelkarren afgeladen naar buiten lopen.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
  dinsdag 21 juli 2026 @ 05:10:10 #40
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221395423
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 22:39 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
We kunnen de verkeersboetes nog wel wat ophogen.
pi_221395433
Ik ben alweer een tijdje weg uit Nederland, en tevens gestopt, maar wat kost tegenwoordig een pakje Marlboro of Javaanse Jongens 3/4 ? Heb nog net de tijd meegemaakt dat er nog maar 19 ipv 20 sigaretten in een pakje ging, of de shag van 50 naar 40 gram ging. Zodat het net leek of het niet duurder werd.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_221395457
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 22:13 schreef Telefoonvork het volgende:
• Roken stinkt
• Rokers stinken
• Het maakt het risico op allerlei aandoeningen alleen maar groter, zowel voor de roker als voor de meerokers
• Het is verslavend
• Rokers vervuilen het milieu met hun peuken, ook al is er een asbak binnen twee stappen
• Rokers zorgen voor veel grotere zorgkosten (vanwege de eerder genoemde aandoeningen)
• Door rookpauzes verliezen talloze organisaties een hoop productiviteit

Dus, ja, het beleid van de overheid om roken zoveel mogelijk te ontmoedigen is alleen maar goed en sta ik voor de volle 100% achter. Misschien moeten ze boetes uit gaan delen aan mensen die in het openbaar, waar dan ook, roken. Zouden de BOA's een dagtaak aan hebben, maar is wel een goede melkkoe voor de overheid.

Roken is een van de goorste, meest asociale en domste gewoonten die je voor kan stellen.
Weet je wat jij moet doen? Lekker naar Noord Korea verhuizen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_221395458
quote:
Weet heel goed wat je wenst, want het is een typisch overheidsdingetje om mensen lekker tegen elkaar uit te spelen, nu is het tabak, morgen is het de open haard, de volgende week de barbecue of je zwembadje.
  dinsdag 21 juli 2026 @ 05:56:04 #44
117098 Hathor
Effe niet
pi_221395461
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2026 05:21 schreef LangeTabbetje het volgende:
Ik ben alweer een tijdje weg uit Nederland, en tevens gestopt, maar wat kost tegenwoordig een pakje Marlboro of Javaanse Jongens 3/4 ? Heb nog net de tijd meegemaakt dat er nog maar 19 ipv 20 sigaretten in een pakje ging, of de shag van 50 naar 40 gram ging. Zodat het net leek of het niet duurder werd.
Geen idee wat Javaanse Jongens doet momenteel, ik rook geen zware shag. Maar ik neem aan dat het met de andere merken gewoon is meegestegen. Ikzelf rookte bv halfzware Drum, en enkele jaren geleden werd dat ineens verhoogd van 12 euro per pakje van 50 gram naar 18 euro per pakje. Dat was al een flinke aanslag op je portemonnee maar voor mij nog steeds redelijk te behappen. Weer enkele jaren later ging het van 18 euro omhoog naar 26 euro en dat is waar ik de lijn trok. ik vertik het om zo'n belachelijk bedrag te betalen voor mijn peukie.

Vanaf dat moment ging ik op zoek naar alternatieven en die kwamen er in de vorm van kennissen die regelmatig de grens over gingen om in Duitsland in te slaan. Alleen was dat niet echt een constante factor en te vaak moest ik alsnog naar een Nederlandse tabakswinkel omdat er een tijdje geen kennissen waren die even snel een uitstapje maakten. Toen werd ik getipt door een vriend, zijn zus had een kennis die regelmatig groot gaat inslaan in Duitsland (denk aan een volle kofferbak vol met diverse merken sigaretten en shag, en die vervolgens vanuit huis verkocht voor een paar tientjes winst per slof. En dus heb ik met die zus een opzetje gemaakt, eens in de twee maanden gaat zij voor zichzelf en haar man bij die kennis inkopen en enkele dagen voor ze dat gaat doen laat ze op mijn Facebook een berichtje achter, waarna ik voldoende geld overmaak naar haar rekening voor twee sloffen shag en verzendkosten via post.nl. Dat kost me 105 per slof plus 10 euro verzendkosten, dus een totaal van 220 euro. Zodra ze alles ingeslagen heeft krijg ik wederom via Facebook een kopietje van de track and trace code zodat ik precies weet wanneer ik mijn zending kan verwachten.

Dat gaat nu al bijna twee jaar zo tot volle tevredenheid. De Nederlandse tabakswinkels zullen aan mij in ieder geval geen cent meer verdienen. Ik geef nu meer dan 300 euro per twee maanden minder uit dan wanneer ik mijn shag in Nederland zou kopen.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  dinsdag 21 juli 2026 @ 05:56:17 #45
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221395462
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2026 05:51 schreef raptorix het volgende:

[..]
Weet je wat jij moet doen? Lekker naar Noord Korea verhuizen.
Die mensen die zitten te janken over de productiviteit van rokers zijn meestal mensen die zelf de halve dag met collega's staan te ouwehoeren en bij voorbaat al niet heel erg productief zijn.
pi_221395466
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juli 2026 05:56 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Die mensen die zitten te janken over de productiviteit van rokers zijn meestal mensen die zelf de halve dag met collega's staan te ouwehoeren en bij voorbaat al niet heel erg productief zijn.
Bladblazer mensen, van die figuren die echt een zuur wijf hebben, geen hobbies dat ze maar op zondagmorgen de bladeren in hun voortuin gaan wegblazen, dat soort mensen.
pi_221395513
Wat wil overheid nou weer? Gaat ie voor de gezondheid van burgers of voor de geld?
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  dinsdag 21 juli 2026 @ 07:35:29 #48
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_221395587
DM mij als je goedkoop aan shag kan komen en in zuid holland woont. _O_
Laatst een slof marlboro shag gekregen voor 40euro uit turkije _O_
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_221395606
quote:
7s.gif Op maandag 20 juli 2026 21:01 schreef vosss het volgende:
Ik ruim 2 jaar nu. Maar goed ook omdat vorig jaar een herseninfarct is vadtgesteld wat ik vermoedelijk had vlak voor moment van stoppen.

:)
Ik heb in maart een herseninfarct gehad en ook gestopt sinds dien.
pi_221395607
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2026 00:49 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Hoelang doe jij daarmee? Een week? Drie dagen?
Ik koop altijd een slof Pall Mall. Er zitten 50 sigaretten in een pakje en dat kost dan 26,50 euro.
265,00 dus. Ik doe over een pakje twee á drie dagen.

Maar ik heb dus wel veel vrije tijd. En ik hoef nooit te hoesten.
Ik ben een van de gelukkige die af en toe eens kan roken ipv structureel x per dag. Dus ik kan er geen vast aantal aan koppelen.

Ik vind echter dat prijsverschil tussen zo'n legale 600 puffs vape en een pakket sigaretten wel interessant. Vraag me dan vooral af hoe zoiets mogelijk is / wat daar achter zit.
Als we naar het antwoord van @Basp1 kijken laat dat nl zien dat zo'n legale vape dus vrijwel de helft goedkoper is.

Of zijn die legale wegwerpvapes inmiddels ook fors in prijs verhoogd en is de prijs van @Hiddendoe bv van jaren geleden?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')