quote:Leraar stopt na 24 jaar: 'Het nieuwe type ouder' is de schuldige
De aanhoudende zorgen over het gedrag van Generatie Alpha in de klas en het afnemende geduld van leraren blijven toenemen, ondanks pogingen om meer aandacht te vragen voor dit belangrijke probleem.
Een leraar vertelt dat ze tegenwoordig meer tijd kwijt is aan het "blussen van brandjes" in de klas dan aan daadwerkelijk lesgeven. Volgens haar ligt de oorzaak bij de ouders van haar leerlingen. Omdat ze geen hoop meer heeft op verbetering, verlaat ze na tientallen jaren het onderwijs.
De leraar zegt dat ze na 24 jaar stopt vanwege het 'nieuwe type ouder' waarmee ze te maken heeft.
De leraar, die op TikTok actief is onder de naam @fitpeanut, plaatste een video waarin ze uitlegt waarom ze het onderwijs niet langer volhoudt. Volgens haar zijn vooral de ouders van haar leerlingen verantwoordelijk voor haar frustratie.
"Ik spreek namens de leraren die dit niet kunnen zeggen omdat ze nog steeds in het onderwijs werken," zei ze. "Het onderwijs is zó veranderd dat het ondraaglijk is geworden, en daarom is er een lerarentekort. Ik heb het onderwijs in 24 jaar enorm zien veranderen, maar niet ten goede."SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.tiktokAl langer een probleem met Gen Alpha. Duizenden video's van leraren die willen stoppen door de nieuwe generatie gen alpha kinderen. Ze kennen geen respect voor docenten, kunnen zich niet concentreren zonder dat de les leuk is, hebben geen respect voor andermans spullen...quote:Wat vraagt generatie Z van docenten?
https://www.boom.nl/hoger(...)ratie-Z-van-docenten
Studenten lijken soms ongemotiveerd of moeilijk bereikbaar. Toch zien Annelies Riteco en Hedwigh Verbruggen-Letty in hun werk met studenten en young professionals iets anders: veel jongeren willen wel degelijk leren en bijdragen, maar zoeken sterker dan eerdere generaties naar betekenis, autonomie en verbinding.
In De nieuwe professional. Werken vanuit je WHY beschrijven de auteurs hoe kleine veranderingen in begeleiding vaak al verschil maken. Niet door onderwijs volledig om te gooien, maar door bewuster aandacht te geven aan motivatie, eigenaarschap en ontwikkeling. In dit artikel geven ze vijf kleine veranderingen die veel verschil kunnen maken.
1-Begin bij de relevantie
Veel studenten haken af wanneer onderwijs voor hen los voelt van de praktijk of van hun eigen interesses. Een korte vraag aan het begin van een les of project kan al helpen om die verbinding te maken. Niet alleen: ‘Wat moeten jullie opleveren?’ Maar bijvoorbeeld: ‘Waarom is dit onderwerp belangrijk?’ ‘Waar zie je dit terug in de praktijk?’ Studenten willen studenten begrijpen waarvoor ze leren. Wanneer die betekenis duidelijker wordt, groeit vaak ook de betrokkenheid.
2-Zie potentie achter weerstand
De auteurs zien regelmatig studenten die in regulier onderwijs weinig initiatief tonen, maar in een andere setting juist opbloeien. ‘Sommige studenten lijken niet gemotiveerd, maar zijn wel degelijk gedreven.’ Dat zie je bijvoorbeeld bij studenten die energie krijgen van maatschappelijke thema’s, creativiteit of samenwerking, maar vastlopen in een sterk gestuurde onderwijsomgeving. De vraag is dan niet alleen: werkt deze student hard genoeg? Maar ook: waar gaat deze student van aan?
3-Geef studenten kleine keuzes
Autonomie hoeft niet groot of ingewikkeld te zijn. Juist kleine keuzes kunnen eigenaarschap versterken. Denk aan keuze in casus of onderwerp, verschillende manieren om iets te presenteren, ruimte om persoonlijke interesses te koppelen aan een opdracht. Motivatie groeit wanneer studenten ervaren dat er ruimte is voor hun eigen perspectief en kwaliteiten.
4-Maak ruimte voor gesprek
Veel begeleiding in het onderwijs draait om resultaten, planning en studievoortgang. Maar studenten hebben ook behoefte aan gesprekken over richting en ontwikkeling. Dat hoeft niet zwaar of therapeutisch te worden. Een simpele vraag als: ‘Wat past eigenlijk goed bij jou?’ kan al veel openen. Studenten ervaren vaak meer rust wanneer ze woorden kunnen geven aan wat hen drijft en wat bij hen past.
5-Neem groepsvorming serieus
Studenten leren niet alleen van docenten, maar ook van elkaar. Zeker jongeren die zich ‘anders’ voelen, hebben veel aan herkenning binnen een groep. Dat ontstaat niet vanzelf. Juist kleine werkvormen waarin studenten ervaringen uitwisselen of samenwerken buiten hun vaste kring kunnen helpen om meer verbinding te creëren. Studenten ontdekken daardoor vaak dat hun nieuwsgierigheid, gevoeligheid of kritische blik geen zwakte is, maar juist een kwaliteit.
1 docent stelde dat ze elke dag nieuwe leuke spellen moet bedenken om te integreren in de les omdat de concentratie van de kinderen anders wegvalt.![]()
![]()
Social media en elektronica hebben de dopamine-opslag van kinderen totaal weten te vernietigen. Ik vrees oprecht voor de nieuwe generatie. De gemiddelde aandachtsspanne van een gen alpha kind is nog maar 8 seconden... een seconde minder dan een goudvis!
[ Bericht 16% gewijzigd door Jippie op 19-07-2026 13:21:25 ]🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
Ik ben zelf een millennial, maar ik ben het er 100% mee eens.quote:Op zaterdag 18 juli 2026 20:47 schreef Nattekat het volgende:
Ach ja, dit krijg je als je millennials ouders laat zijn.
Dit jaquote:Op zaterdag 18 juli 2026 20:58 schreef Tocadisco het volgende:
Laat me raden TS: In China doen ze dit allemaal veel beter?
Als je millennial ouders iets kan verwijten is het juist dat ze hun kinderen totaal micromanagen en zich juist overal mee bemoeien.quote:Op zaterdag 18 juli 2026 20:47 schreef Nattekat het volgende:
Het is er maar een, ergens in Amerika.quote:Op zaterdag 18 juli 2026 20:57 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Groot gelijk hebben die leerkrachten.
Jij zegt hetquote:Op zaterdag 18 juli 2026 20:58 schreef Tocadisco het volgende:
Moet je aan hem zeggen, zijn meningquote:Op zaterdag 18 juli 2026 21:05 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja allemaal brave meningloze robotjes die werken tot ze dood zijn.
Mijn vrouw heeft gisteren een verhaal gelezen over een docent die zelfmoord heeft gepleegd.quote:Op zaterdag 18 juli 2026 20:42 schreef Mikeytt het volgende:
1 docent stelde dat ze elke dag nieuwe leuke spellen moet bedenken om te integreren in de les omdat de concentratie van de kinderen anders wegvalt.
In China is het geen haar beter.quote:Op zaterdag 18 juli 2026 20:58 schreef Tocadisco het volgende:
En een managementlaag die jou amper tot niet steunt.quote:Op zaterdag 18 juli 2026 20:57 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Tegenwoordig gaat alle eerbied, respect en begrip naar de leerlingen en de ouders terwijl je een hoop gezeik en een berg overuren op je schouders hebt voor een schijtloontje.
Ik kan je in mijn omgeving al gelijk een stuk of drie leraren aanwijzen die er om dezelfde reden mee zijn opgehouden alleen hier heeft het het nieuws nog niet gehaald.quote:Op zaterdag 18 juli 2026 21:01 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het is er maar een, ergens in Amerika.
Klopt, in het onderwijs komen leerling en ouders op de eerste plek en ben je als je als leerkracht nergens.quote:Op zaterdag 18 juli 2026 21:11 schreef HSG het volgende:
En een managementlaag die jou amper tot niet steunt.
Wij hebben inmiddels ook een lerarentekort, waarom denk je dat dat is?quote:Op zaterdag 18 juli 2026 21:24 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
In de VS mekkert een lerares wat over waarom ze gestopt is met lesgeven, en in NWS wordt een topic geopend.
Last updated on Apr 27, 2026quote:Op zaterdag 18 juli 2026 20:42 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.yourtango.com(...)ew-type-parent-blame
[..]
[ tiktok ]
Al langer een probleem met Gen Alpha. Duizenden video's van leraren die willen stoppen door de nieuwe generatie gen alpha kinderen. Ze kennen geen respect voor docenten, kunnen zich niet concentreren zonder dat de les leuk is, hebben geen respect voor andermans spullen...
1 docent stelde dat ze elke dag nieuwe leuke spellen moet bedenken om te integreren in de les omdat de concentratie van de kinderen anders wegvalt.![]()
![]()
Social media en elektronica hebben de dopamine-opslag van kinderen totaal weten te vernietigen. Ik vrees oprecht voor de nieuwe generatie. De gemiddelde aandachtsspanne van een gen alpha kind is nog maar 8 seconden... een seconde minder dan een goudvis!
Hoe bedoel je "Betrouwbare bron"?? De link naar de video staat letterlijk op de website. DeDagelijkseStandaard of Joop noemen mensen ook niet betrouwbaar.quote:Op zaterdag 18 juli 2026 21:43 schreef Jippie het volgende:
[..]
Last updated on Apr 27, 2026
Heb je iets actuelers en van een betrouwbare bron?
Omdat leraren niet graag met migrantenkinderen werken. Het lerarentekorten zijn niet voor niks het hoogst in de grote steden en scholen met een hogere schoolweging hebben ook gemiddeld hogere tekorten.quote:Op zaterdag 18 juli 2026 21:36 schreef Hathor het volgende:
[..]
Wij hebben inmiddels ook een lerarentekort, waarom denk je dat dat is?
En omdat veel leraren zich steeds meer afzetten tegen de lesstof die ze moeten gevenquote:Op zaterdag 18 juli 2026 21:48 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Omdat leraren niet graag met migrantenkinderen werken. Het lerarentekorten zijn niet voor niks het hoogst in de grote steden en scholen met een hogere schoolweging hebben ook gemiddeld hogere tekorten.
quote:Op zaterdag 18 juli 2026 21:49 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
En omdat veel leraren zich steeds meer afzetten tegen de lesstof die ze moeten geven
quote:Conclusie
Het niet zo dat in een gebied met hogere tekorten alle scholen gelijk getroffen worden; ook in een gebied met relatief lage tekorten geldt dat niet voor alle scholen. Met de grote hoeveelheid verzameld materiaal zijn statistische analyses gedaan met welke kenmerken de tekorten samenhangen. Belangrijk hierbij is voor ogen te houden dat de statistische analyse alleen een samenhang aanduiden, en niet een oorzakelijk verband.
Het belangrijkste element dat uit de analyses komt is de regio waar de school gevestigd is. Sowieso zijn er in de G5 hogere tekorten dan in de rest van het land (waarbij Utrecht een tussenpositie inneemt), maar ook in de rest van Nederland zijn er duidelijke verschillen tissen regio’s te zien.
Een tweede belangrijk element is de schoolweging, oftewel de mate van complexiteit van de leerlingenpopulatie van een school . Een hogere schoolweging hangt samen met hogere tekorten. Hiermee zeggen we niet dat een school met hogere schoolweging altijd hogere tekorten heeft, maar de kans is zeker groter. Overigens is er wel een uitzondering hierop: in de G5 hebben de vestigingen met een zeer hoge schoolweging een iets lager tekort op de reguliere vacatures vestigingen met hoge schoolweging.
In de G5 is met de gegevens over de afgelopen twee jaar gevonden dat grotere vestigingen naar verwachting een lager tekort hebben dan kleinere. Verder zijn in heel Nederland ook verbanden gevonden met de hoogte van het ziekteverzuim en de hoeveelheid tijdelijke en kleine contracten voor leraren. Bij deze factoren is bij uitstek de vraag gerechtvaardigd of dit veroorzakers of juist gevolgen van een lerarentekort zijn.
https://www.nporadio1.nl/(...)-tegen-de-manospherequote:Op zaterdag 18 juli 2026 21:11 schreef HSG het volgende:
Om nog maar niet te hebben over die idioten die Andrew Tate volgen.
Beetje respect naar leraren mag ook hoor. Staan op Tiktok tig dezelfde video's van leraren op het basisonderwijs.quote:Op zaterdag 18 juli 2026 21:24 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
In de VS mekkert een lerares wat over waarom ze gestopt is met lesgeven, en in NWS wordt een topic geopend.
Ik vind de TikTok geen betrouwbare bron, en het artikel is bijna 3 maanden oud. Zal ik het naar LIF of VER verkassen?quote:Op zaterdag 18 juli 2026 21:48 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Hoe bedoel je "Betrouwbare bron"?? De link naar de video staat letterlijk op de website. DeDagelijkseStandaard of Joop noemen mensen ook niet betrouwbaar.
Mijn bronnen zijn van Tiktok videos en daar heb ik dit artikel bij gevonden.
Dan open je daar een topic over? Actueel en betrouwbare bronquote:Op zaterdag 18 juli 2026 21:52 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
https://www.nporadio1.nl/(...)-tegen-de-manosphere
In Nederland ook in het nieuws gekomen laatst. Jongens die weigeren om instructies op te volgen van vrouwelijke leraren omdat ze van Tate leren dat vrouwen geen autoriteit hebben over mannen.
Nou... is momenteel het grootste sociale platform voor dagelijks nieuws onder gen Z. Heb liever leraren direct op Tiktok die hun zorgen uitten.quote:Op zaterdag 18 juli 2026 21:58 schreef Jippie het volgende:
[..]
Ik vind de TikTok geen betrouwbare bron,
Dit is een lopend probleem. Neem aan dat "achtergronden" hier ook kunnen, en het nieuws is lopend en speelt nog steeds. Elke dag weer nieuwe video's op Tiktokquote:en het artikel is bijna 3 maanden oud. Zal ik het naar LIF of VER verkassen?
Uit je TikTok fimpje- de eerste reactie is uit 2024quote:Op zaterdag 18 juli 2026 22:03 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Nou... is momenteel het grootste sociale platform voor dagelijks nieuws onder gen Z. Heb liever leraren direct op Tiktok die hun zorgen uitten.
[ afbeelding ]
[..]
Dit is een lopend probleem. Neem aan dat "achtergronden" hier ook kunnen, en het nieuws is lopend en speelt nog steeds. Elke dag weer nieuwe video's op Tiktok

Hij heeft helemaal geen werk gestoken in dit AI-topicquote:Op zaterdag 18 juli 2026 22:08 schreef Jippie het volgende:
[..]
Uit je TikTok fimpje- de eerste reactie is uit 2024
[ afbeelding ]
Dus andere bron en iets actueels anders VER.
Vind het sneu voor je voor al het werk wat je in dit topic hebt gestoken, maar het is geen nieuws en geen achtergrond. Hooguit een opinie.
Dat is 1 van de vele video's die op Tiktok staan. Artikel is net 3 maanden oud.quote:Op zaterdag 18 juli 2026 22:08 schreef Jippie het volgende:
[..]
Uit je TikTok fimpje- de eerste reactie is uit 2024
[ afbeelding ]
Dus andere bron en iets actueels anders VER.
Vind het sneu voor je voor al het werk wat je in dit topic hebt gestoken, maar het is geen nieuws en geen achtergrond. Hooguit een opinie.
AI-topicquote:Op zaterdag 18 juli 2026 22:13 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Hij heeft helemaal geen werk gestoken in dit AI-topic
Tenzij je een manager treft die het klappen van de zweep kent en zelf ook recent voor de klas heeft gestaan, zoals mijn huidige manager. Top mens! Overigens wel de eerste in tig jaar lol.quote:Op zaterdag 18 juli 2026 21:21 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Klopt, in het onderwijs komen leerling en ouders op de eerste plek en ben je als je als leerkracht nergens.
Dat was er al toen ik naar school ging.quote:Op zaterdag 18 juli 2026 21:36 schreef Hathor het volgende:
[..]
Wij hebben inmiddels ook een lerarentekort, waarom denk je dat dat is?
Wanneer was dat dan? Pas rond 2010 was er echt een tekort. En daarna vooral op bepaalde vakken als Duits. Tot eind jaren 90 was er zelfs een overschot, en in de meeste provincies was dat overschot ook nog gaande tot rond 2010.quote:Op zaterdag 18 juli 2026 23:19 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dat was er al toen ik naar school ging.
Mijn vrouw is millennial en die is een betrokken (stief)ouder, dus dit lijkt mij wat te kort door de bocht.quote:Op zaterdag 18 juli 2026 20:47 schreef Nattekat het volgende:
Niet zoals het is in de huidige vorm.quote:Op zaterdag 18 juli 2026 23:19 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dat was er al toen ik naar school ging.
De generatie na gen Z. Geboren vanaf 2010.quote:
Hopelijk zijn die kinderen niet als mij.quote:
Nog geen ervaring mee.quote:Op zondag 19 juli 2026 00:00 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
De generatie na gen Z. Geboren vanaf 2010.
Nou de salarissen in het onderwijs zijn echt niet verkeerd hoorquote:Op zaterdag 18 juli 2026 20:57 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Tegenwoordig gaat alle eerbied, respect en begrip naar de leerlingen en de ouders terwijl je een hoop gezeik en een berg overuren op je schouders hebt voor een schijtloontje.
Gen Alpha is iig de generatie die met de paplepel ingegoten krijgt dat AI voor zowat alles de oplossing is.quote:Op zondag 19 juli 2026 00:01 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Nog geen ervaring mee.
Maar die zullen inderdaad verwender zijn dan de vorige generatie, en natuurlijk nog veel meer gedigitaliseerd.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |