abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 14 juli 2026 @ 23:30:23 #1
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221338358
Recepten voor zachte/vaste-voedsel-loze dagen

Soms zit eten even niet mee. Door operatie, tandengedoe, keelproblemen, misselijkheid of gewoon omdat vast voedsel tijdelijk geen optie is. En dan wordt “neem maar soep” na twee dagen ook wel erg treurig.

Daarom dit topic: een klein steuntje in de rug voor wie even door de blenderfase heen moet, en een verzamelplek voor recepten die wél lekker, voedzaam en een beetje troostrijk zijn.

Denk aan gladde soepen, puree, smoothies, pap, yoghurtvariaties, zachte stoofdingetjes, drinkontbijt, bouillons met inhoud, of andere tube-/lepeltjesvriendelijke ideeėn.

Heb je een goed recept, gouden tip of iets dat jezelf door zo’n periode heeft geholpen? Post ’m hier. Bonuspunten voor makkelijk, goedkoop en zonder twintig ingewikkelde ingrediėnten.

Sterkte aan iedereen die even niet normaal kan eten. Hopelijk maken we het samen iets minder kut.

(schaamteloze AI OP maar ik vind hem erg netjes., deal with it)
- vmi voor intimi -
pi_221338383
Toen ik veel in de sportzal zat, nam ik vaak een mix van een proteļneshake met druivensuiker en gepureerde banaan. Beetje siroop naar smaak toevoegen en nog wat andere poedertjes voor bepaalde bouwstoffen.
Een supergezonde soort gedroogde groentepoeder er aan toevoegen was qua smaak niet bepaald een succes! _O- :')
  Moderator dinsdag 14 juli 2026 @ 23:37:33 #3
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221338404
Pompoen puree:

-rooster een handje pijnboompitten in een pan tot ze bruin zijn. verkruimel ze goed.

Oven voorverwarmen op 200 graden
1 pompoen, ontschild in blokjes van 1.5 bij 1 gesneden.
4 tenen knoflook, geschild en gepureerd
3 eetlepels olijfolie
zout en peper naar smaak. alles door elkaar husselen (behalve de pijnboompitten) en uitspreiden over vetvrij papier.
30-40 mins in de oven, af en toe omscheppen.

Haal uit de oven, schep de pijnboom crunch erdoorheen en een beetje verse citroensap erover sprinkelen.

*pureer naar behoefte*

Eet smakelijk..
- vmi voor intimi -
pi_221338416
Toen ik een kaakoperatie onderging, kreeg ik gewoon een soort nutricia drankjes vergoed van de verzekeraar. Daar zat het meeste in wat je nodig had.

Voor de rest aangevuld met JimmyJoy shakes, van die appelmoes/fruitpuree pouches, en na de eerste week veel aardappelpuree met groente en tofu erdoor gemixt... Ging prima.

Ziet er echt smerig uit, maar dit was 1 van de maaltijden :+ gewoon aardappel, tofu en nog wat groentes erdoorheen

Yoghurt en fruit pouches zijn altijd het beste, want vaak kan je ook niet zuigen na bepaalde operaties, dus dan moet het echt een beetje prutstructuur zijn i.p.v. te waterig.

En ALTIJD van die maaltijdrankjes laten bestellen door het ziekenhuis.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_221338433
Ziekenhuis had deze voor me besteld, maar kreeg alleen de mango-passievrucht smaak binnen. Zijn best goed te doen verder.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_221338688
Gewoon zelf gezonde smoothies maken met groentes en of fruit naar smaak.
blablablabla
  woensdag 15 juli 2026 @ 06:39:09 #7
500473 Morgane89
Omnomnomnivoor
pi_221338887
Ingrediėnten
1 bevroren banaan
200 ml (plantaardige) melk
1 eetlepel pindakaas
Paar snufjes kaneel
Paar eetlepels havermout

Benodigdheden
Blender

Bereiding
1. Haal de banaan uit de vriezer en laat deze vijf minuten ontdooien. Zo wordt de banaan wat makkelijker te blenden.
2. Snijd de banaan in plakjes en voeg daarna de pindakaas, plantaardige melk, havermout en kaneel toe. Mix tot een romige smoothie.
:9
pi_221338997
Je kan ook gewoon eten koken en daarna alles in blender gooien. Goed door mixen.. tot alles glad is.

Eet smakelijk..
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  Spellchecker woensdag 15 juli 2026 @ 07:41:17 #9
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_221339035
Ik eet elke ochtend een flinke portie brinta :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam, met dubbel s welteverstaan.
pi_221339043
https://www.apetito-shop.(...)gories=purierte_kost

Hier kan je ook wat lekkers uitzoeken. :X
pi_221339045
Ziet er niet uit, maar voor als vast voedsel ff geen optie is is dit er misschien een.

De normale maaltijden van apetito zijn prima te eten. Wel prijzig, dat wel.
pi_221340010
1 mango
1 avocado
1 paksoi
guavesap
kokosmelk
gegrilde kip
snufje chilipoeder
alles in de blender en klaar

Verder salmorejo:
- 1 blik tomaten ongeveer 500 gram (je wil geen velletjes van verse tomaten, dus dit vond ik de makkelijkste manier)
- 1 teen knoflook
- 1 of 2 sneetjes bruin brood (kort laten weken werkt het beste voordat je alles in de blender gooit)
scheut olijfolie
- 1 eetlepel rode wijn azijn, of andere azijn naar keuze
- 1/2 theelepel paprikapoeder (bij voorkeur gerookte paprika)
- snuf uienpoeder
- snuf zout en wat peper (let op fijne maling)

Soepen door een blender gooien werkt vaak ook goed voor als het heel fijn moet zijn.
Bruine bonen, paprika, blauwe bessen, harde kazen, feta, tomaten en fruit met kleine pitjes zijn een drama in smoothies als je kaken aan elkaar vast zitten. Velletjes, korreltjes en pitjes is echt een ramp als je door een rietje moet vreten. Verder is het vooral afwisseling blijven zoeken tussen hartig en zoet. Ik heb combinaties gemaakt met vla, fruit (vers, blik en sap), griesmeelpap, yoghurt, komkommer, spinazie, paksoi, zure room, gegrilde en gegaarde kip zonder vel en gegrilde groenten waar het vel makkelijk van af te halen was.
  woensdag 15 juli 2026 @ 17:44:16 #14
299769 SoS87
FC Utereg
pi_221345045
Ik maakte na een kaakoperatie vaak een smoothie met banaan, avocado, pindakaas, brinta en melk.
  vrijdag 17 juli 2026 @ 17:05:52 #15
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_221363263
Een goeie blender en je kan de meest fantastische shakes en smooties maken. Van Gazpacho tot Milkshake.
pi_221369061
Brinta met yoghurt de avond ervoor in de koelkast zetten
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')