quote:6 minuten geleden
Marijn Schrijver Verslaggever Amsterdam
Amsterdam- Extreme hitte, stroomuitval en cyberaanvallen. Er zijn inmiddels zo veel potentiële dreigingen voor ondernemers, dat D66 in Amsterdam wil dat zij zich daarop kunnen voorbereiden in ’noodhubs’.
„We zagen vorige maand al hoe zeer het dagelijks leven in de stad wordt geraakt als de hitte toeslaat”, zegt het Amsterdamse gemeenteraadslid Erik Schmit (D66). Winkels gingen dicht, koelingen bleven leeg. En zo zijn er veel meer noodscenario’s.
Schmit noemt internet dat wegvalt, pinapparaten die het niet doen en cyberaanvallen door geopolitieke spanningen. Daarnaast is netcongestie nu al een groot probleem. „Als ondernemers uitvallen, merken bewoners dat ook meteen”, zegt Schmit. „Daarom moeten we juist nu investeren in plekken en netwerken die ervoor zorgen dat buurten kunnen blijven draaien in ontwrichtende omstandigheden.”
Geen hulpmiddelen in hub
D66 liet zich inspireren door de noodhub die afgelopen mei in Utrecht de deuren opende. Daar is onder meer noodinternet, noodstroom, drinkwater en EHBO te vinden. Schmit wil graag drie of vier soortgelijke plekken in Amsterdam.
Wat Schmit betreft, zijn die noodhubs echter geen plekken met hulpmiddelen op het moment dat een crisis al begonnen is, maar plekken waar ondernemers zich kunnen voorbereiden. Ze kunnen zich daar laten informeren over maatregelen die zij zelf kunnen nemen om weerbaarder te worden.
Samenwerken met ondernemers
„Eentje in de binnenstad, maar ook in Noord, Zuidoost en Nieuw-West. Het voordeel is dat bedrijfsruimte daar betaalbaarder is”, zegt Schmit. Hij benadrukt dat de hubs publiek-private samenwerkingen moeten zijn tussen gemeente en ondernemers en hoopt dat de ondernemers dan ook kunnen helpen met geschikte ruimtes.
Volgens Schmit zijn de verschillende winkeliersverenigingen in de stad al enthousiast. „Het is nu de taak van de gemeente om alle partijen bij elkaar te brengen.”
Kun je niet gewoon een foldertje sturen ofzo?quote:maar plekken waar ondernemers zich kunnen voorbereiden. Ze kunnen zich daar laten informeren over maatregelen die zij zelf kunnen nemen om weerbaarder te worden.
Die ligt al bij het oud papier:quote:Op maandag 13 juli 2026 19:12 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Noodhubs/-steunpunten/-centra/-hoejehetookwiltnoemen, een volgende trend waar lokale politici lekker mee kunnen frobelen. Zodra de aandacht voor de dreiging wegebt of het geld dringender ergens anders naartoe moet is het ook zo weer afgelopen.
[..]
Kun je niet gewoon een foldertje sturen ofzo?
Leuk om je telefoon op te laden en je site te updaten dat de winkel dicht is door onvoorziene omstandigheden.quote:Op maandag 13 juli 2026 19:50 schreef beefkeek het volgende:
Nadenken over “wat als” lijkt me niet meer dan logisch voor bedrijven, dat is gewoon nodig (en wordt jammer genoeg vaak niet gedaan). Of er nu allerlei hubs voor zouden moeten komen weet ik niet, midden- en kleinbedrijf heeft voor zover ik weet al allerlei loketten waar ze terecht kunnen.
Ik zie niet echt toegevoegde waarde van die hubs in elk geval.
Is bekend met deze user. Gelukkig staat het artikel er bij.quote:Op maandag 13 juli 2026 19:42 schreef Chillegast het volgende:
Allemaggies wat is die startpost lastig te lezen met deze warmte :![]()
![]()
![]()
Dat snap ik maar wat ie nou wil vertellen is me volstrekt onduidelijk.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 10:01 schreef ToT het volgende:
[..]
Is bekend met deze user. Gelukkig staat het artikel er bij.
Same here!quote:Op dinsdag 14 juli 2026 10:18 schreef Chillegast het volgende:
[..]
Dat snap ik maar wat ie nou wil vertellen is me volstrekt onduidelijk.
Voor de bevolking kan ik het nog wel begrijpen. Openbare gebouwen zoals bibliotheken, gemeentehuizen en sporthallen waar je kunt afkoelen.quote:Op maandag 13 juli 2026 19:12 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Noodhubs/-steunpunten/-centra/-hoejehetookwiltnoemen, een volgende trend waar lokale politici lekker mee kunnen frobelen. Zodra de aandacht voor de dreiging wegebt of het geld dringender ergens anders naartoe moet is het ook zo weer afgelopen.
[..]
Kun je niet gewoon een foldertje sturen ofzo?
Uiteindelijk zijn de meeste mensen best netjes zolang er geen paniek is.quote:Op maandag 13 juli 2026 19:45 schreef nostra het volgende:
Dus als alles uitvalt, dan creëren we drie, misschien vier plekken, waar je nog wél terecht kan voor je stroom en internet? Ik vraag me af wat er dan precies gaat gebeuren. Een keurig nette queue?
Gewoon niet meer en niet minder dan een bijdrage van mijn hand aan het artikel in kwestie, beste heer.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 10:18 schreef Chillegast het volgende:
[..]
Dat snap ik maar wat ie nou wil vertellen is me volstrekt onduidelijk.
Hoe zit dat voor de rest van Nederland?quote:Op maandag 13 juli 2026 18:40 schreef Scjvb het volgende:
Extreme hitte, stroomuitval en cyberaanvallen: D66 wil Amsterdamse ondernemers voorbereiden op crisis
© https://www.telegraaf.nl/(...)risis/158642660.html
Allereerst goedendag!
Het mediabericht dat hieronder zal volgen staat niet op zichzelf. Want dit betekent namelijk voor meest enthousiaste ondernemers die rondgaan in Amsterdam of andere NL-se locaties dat oplettendheid en voorbereidende keuzes noodzakelijk geacht worden.
Carrièregerichte en zeer visueel ingestelde personalia zoals wij op de Zuid-asonderhouden prima contacten met industriële organisaties in NL en het buitenland, maar staan uiteraard ook in goed contact met diverse ondernemers als winkeliers in soorten en maten.
~
Maatschappelijk gezinde functionarissen in een breed spectrum en tevens professionals in hun vak, zoals wij op Amsterdam-Zuiden kleine locatie Haarlem
![]()
waar financiën en dergelijke aan de orde van de dag zijn, buigen zich in deze periode ook over reeds genoemde risico's die alsnog tot een grootschalige crisis op economisch gebied en leverbaarheid van belangrijke producten als gevolg van stroomstoringen e.d. kunnen leiden.
![]()
In dezen verdienen ondernemers die het meeste risico lopen op uitvallen en dergelijke ongein een gulden mogelijkheid op voorbereiding, dunkt mij.![]()
Enfin, uitbreiding van zogenoemde 'noodhubs' zou althans in de hoofdstad daarvan belangrijk deel moeten gaan uitmaken, aldus de gesproken woorden van Schmit (D66).![]()
![]()
![]()
Wat u? Want vandaar dat uiteraard de volledige aandacht gaat waar het neerkomt op preventieve maatregelen.![]()
In de betere kringen te Haarlem, waar dezer dagen zoal het Jopenbier flink koud staat, kwamen onderwerpen als deze de afgelopen dagen ook te berde, kan ik u vertellen.~
Om thans te spreken van een ware noodsituatie op korte termijn gaat zelfs mijeen brug te ver. ''Maar voldoende tot goed zijn voorbereid op alle mogelijkheiden en ongemakken, welke voor veel onrust en onzekerheid kunnen zorgen zoals tijdens de grote hitte vorige maand juni, is te allen tijde bespreekbaar en onbetwist een vrij preventieve stap om een eventuele crisis tot het minimum te beperken'', aldus vanmorgen ten kantore op een dagelijks wervelende Zuid-as.
![]()
Inderdaad zullen cyberaanvallen als gevolg van huidige spanningen in de wereld de boel flink ontregelen en een kettingreactie veroorzaken, waarvan zélfs wij de gevolgen zouden ondervinden.![]()
Welnu, het is nu van belang dat deze groepen ondernemers zich vandaag de dag op door Schmit beoogde locaties goed laten informeren, en daar snel hun voordeel mee doen. Hoogstpersoonlijk wil ikals professional vanuit een integer en zakelijk hart
eventueel u op FOK! als mogelijk ondernemer vandaag attent maken op dit belangrijke en daarbij waarschuwend bericht van De Telegraaf.
Let wel, op het moment dat zo'n eventuele crisis actueel geworden is, zullen volgens het artikel de ''hubs'' geen praktische hulpmiddelen ter beschikking hebben.~
Mooie avond verder!
Scjvb
[..]
Die zijn al voorbereid en bellen niet zo snel 112 als de stroom uitvalt:quote:Op dinsdag 14 juli 2026 14:11 schreef maily het volgende:
[..]
Hoe zit dat voor de rest van Nederland?
Ehm, ze zijn ermee bezig en het is nu allemaal nog in ontwikkeling. De allereerste Noodhub werd reeds geopend aan de Steenweg te Utrecht (11 mei).quote:Op dinsdag 14 juli 2026 14:11 schreef maily het volgende:
[..]
Hoe zit dat voor de rest van Nederland?
quote:Een groeiend netwerk
De Noodhubs ontstaan in samenwerking met het Huis van Actief Burgerschap, de Weggeefwinkel Zeist, supermarkt De Aanzet in Amsterdam. Het netwerk groeit hard.
Bestaande of in oprichting zijnde locaties via het Huis van Actief Burgerschap (47 plekken):
Leeuwarden, Loon op Zand, Amersfoort, Buren en omliggende dorpen, Uden, Deventer, Zwolle, Hoorn, Eemsdelta, Súd Fryslân, Schaijk, Koedijk, Maastricht, Eindhoven, Zutphen, Huizen, Rotterdam, Teylingen, Alkmaar en regio, Klazienaveen, Wageningen, Zeist, Zoetermeer, Gouda, Dordrecht, Utrecht, Bredevoort, Nijmegen, Amsterdam Zuidoost, Amsterdam Noord, Hilversum, Uithoorn/De Kwakel, Groninger Dorpen, Den Haag/Moerwijk, Ede, Veenendaal, Eijsden, Hilvarenbeek, Tilburg, Zaanstreek, Waalre, Middelburg/Zeeland, Arnhem, Muiden en Bussum.
Daarnaast zijn supermarkt De Aanzet (Amsterdam) en de Weggeefwinkel Zeist aangesloten en verkennen we de aansluiting van verschillende agrarische gemeenschappen.
https://www.duurzaam-onde(...)midden-van-het-land/
quote:"We need worry about extreme heat!, power outages!! and cyberattacks!!!"
"We need noodhubs!!!"
Dat "namelijk" suggereert een logische verklaring of rechtvaardiging voor het voorgaande, alsof jouw maatschappelijke positie je bepaalde privileges geeft om een bijdrage te typen. Maar dat is natuurlijk lariekoek tenzij je een enorme ijdeltuit bent, maar omdat ik je niet ken is dat gissen. Ik heb wel een vermoeden maar dat hou ik voor mezelf. We kennen elkaar niet persoonlijk en ik stel voor dat we dat zo houden.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 14:10 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Gewoon niet meer en niet minder dan een bijdrage van mijn hand aan het artikel in kwestie, beste heer.
Bekleed namelijk 'n kleurrijke en tevens hoge functie op locatie Amsterdam-Zuid, en treedt ook regelmatig op als vertegenwoordiger.![]()
https://www.bing.com/sear(...)&clckatsg=1&hsmssg=0
Scjvb
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |