abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221322184
Doe ik net de deksel open van de container om er wat plastic in te gooien, een dikke lading met gore kleine vliegjes (zowel fruitvliegen als bromvliegen) Omdat ze bij ons de oranje container (PMD) maar 1x in de 4 weken komen legen stikt dat ding van de vliegen, ik probeer mijn afval zo veel mogelijk schoon te spoelen maar met dit weer is daar geen houden aan. Vorig jaar deed ik alles in een grote grijze zak zodat ik die dicht kon knopen. Daar heb ik een berisping voor gehad (niet omdat er iets verkeerds in de zak zat, ze willen simpel weg niet dat er een zak om het PMD plastic heen zit)

Hoe houdt je vliegen uit de oranje container?
  Spellchecker maandag 13 juli 2026 @ 12:50:55 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_221322244
Je kunt ook je broodzakken bewaren en die voldoen met pmd. En dan dichtknopen. Of melk-/icetea pakken.

Zo doe ik het. Geen plastic container.

En de bak zoveel mogelijk uit de zon houden.

En anders als t zo heet is zelf je pmd wegbrengen.
pi_221322705
Alles bij het restafval gooien en als het weer kouder is dan de pdm bak weer gaan gebruiken, zo deed ik het altijd.
pi_221322985
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2026 13:57 schreef Sorella het volgende:
Alles bij het restafval gooien en als het weer kouder is dan de pdm bak weer gaan gebruiken, zo deed ik het altijd.
Die wordt ook 1x in de 4 weken leeggehaald (dus maakt niet zo veel uit) en kost nog een 9 euro (wat dus gratis kan in de oranje)
  maandag 13 juli 2026 @ 14:48:54 #5
153121 butz0rs
Dat zijn jouw feiten
pi_221323137
Als er etensresten op zitten, in de groene doen. Die wordt veel vaker geleegd.
  Spellchecker maandag 13 juli 2026 @ 14:49:40 #6
197773 crew  maily
pi_221323142
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2026 14:48 schreef butz0rs het volgende:
Als er etensresten op zitten, in de groene doen. Die wordt veel vaker geleegd.
Dat mag niet. PMD in de groene bak.
  maandag 13 juli 2026 @ 15:03:47 #7
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_221323243
alles onbeperkt in een ondergrondse container kunnen tyfen _O_
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_221323459
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2026 14:24 schreef Cor_Minderhout het volgende:

[..]
Die wordt ook 1x in de 4 weken leeggehaald (dus maakt niet zo veel uit) en kost nog een 9 euro (wat dus gratis kan in de oranje)
Bij ons toen 1 keer in de twee weken daarna ging het gewoon in de ondergrondse contaner toen dat moest.
pi_221323939
quote:
1s.gif Op maandag 13 juli 2026 14:49 schreef maily het volgende:

[..]
Dat mag niet. PMD in de groene bak.
Dan moeten ze de dienstverlening maar verbeteren en nog beter aan nascheiding doen.

Overigens wat kan helpen is er wat bleek inspuiten de lucht dood de meeste insecten.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_221323999
quote:
1s.gif Op maandag 13 juli 2026 12:41 schreef Cor_Minderhout het volgende:
Doe ik net de deksel open van de container om er wat plastic in te gooien, een dikke lading met gore kleine vliegjes (zowel fruitvliegen als bromvliegen) Omdat ze bij ons de oranje container (PMD) maar 1x in de 4 weken komen legen stikt dat ding van de vliegen, ik probeer mijn afval zo veel mogelijk schoon te spoelen maar met dit weer is daar geen houden aan. Vorig jaar deed ik alles in een grote grijze zak zodat ik die dicht kon knopen. Daar heb ik een berisping voor gehad (niet omdat er iets verkeerds in de zak zat, ze willen simpel weg niet dat er een zak om het PMD plastic heen zit)

Ik heb/had dit met de groene bak, vol met tientallen maden en uiteindelijk dus vliegjes :r.
Tegenwoordig heb ik een houten plankje tussen de deksel en de bak zelf, zodat de container een klein stukje openstaat. Sindsdien zijn die vliegen gewoon al gevlogen, of eten de vogels de maden op die eruit kruipen (áls ze eruit kruipen, want ik zie ze vrijwel niet meer; alsof ze niet van licht / warmte houden).
pi_221324034
quote:
14s.gif Op maandag 13 juli 2026 16:35 schreef Anne het volgende:

[..]
Ik heb/had dit met de groene bak, vol met tientallen maden en uiteindelijk dus vliegjes :r.
Tegenwoordig heb ik een houten plankje tussen de deksel en de bak zelf, zodat de container een klein stukje openstaat. Sindsdien zijn die vliegen gewoon al gevlogen, of eten de vogels de maden op die eruit kruipen (áls ze eruit kruipen, want ik zie ze vrijwel niet meer; alsof ze niet van licht / warmte houden).
Maden houden niet van licht.
Vogels houden van maden.
Dus de deksel een stukje open laten werkt prima.

Wat prima werkt is de boel zo veel mogelijk uitdrogen. Maden zitten het liefst in vochtige donkere rottende zooi. Dat kan al bijvoorbeeld met as uit je barbeque. Wil je echt mega mileuvriendelijk te werk gaan, schaf dan lavameel aan. Duur, maar super effectief.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_221324951
quote:
1s.gif Op maandag 13 juli 2026 12:41 schreef Cor_Minderhout het volgende:
Dicht houden, maar dat is lastig. Dat verhaal van die grijze zakken herken ik wel; mogen doorzichtige verzamelzakken dan wel?
Mijn hobby is glas-in-lood maken en herstellen. Ook voor u
pi_221324960
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2026 16:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dan moeten ze de dienstverlening maar verbeteren en nog beter aan nascheiding doen.

Overigens wat kan helpen is er wat bleek inspuiten de lucht dood de meeste insecten.
Ook als ie geleegd is, langs de wand rondom Inwendig, bleek spuiten (halve liter of zo) en dan heet water. Dag laten staan en leeg kieperen -> drogen -> en krant onderin (bij de groene dan).
pi_221326494
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2026 18:54 schreef blomke het volgende:

[..]
Ook als ie geleegd is, langs de wand rondom Inwendig, bleek spuiten (halve liter of zo) en dan heet water. Dag laten staan en leeg kieperen -> drogen -> en krant onderin (bij de groene dan).
Halve liter is te veel. Twee spuitjes is voldoende, de dampen zijn giftig.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_221326549
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2026 22:10 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Halve liter is te veel. Twee spuitjes is voldoende, de dampen zijn giftig.
Als je de hele wand wilt bedekken, heb je wel een 1/2 liter nodig. Als die dampen giftig zouden zijn (ze zijn irriterend) zouden hele legioenen schoonmakers als achterovergevallen zijn door de dampen. Gewoon volspuiten en het deksel erop.
pi_221326856
quote:
14s.gif Op maandag 13 juli 2026 16:35 schreef Anne het volgende:

[..]
heb je dan niet super veel vliegjes in de tuin?
pi_221326871
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2026 18:54 schreef blomke het volgende:

[..]
gft is toch juist dat er compost van gemaakt kan worden, lekker met bleek
bleek in je tuin is niet echt een goede combi
pi_221326888
quote:
1s.gif Op maandag 13 juli 2026 23:00 schreef Cor_Minderhout het volgende:

[..]
gft is toch juist dat er compost van gemaakt kan worden, lekker met bleek
bleek in je tuin is niet echt een goede combi
Ging toch om jouw PMD container. Overigens meldde ik: "leegkieperen". Beetje chloor kan geen kwaad, biomassa heeft ook chloriden.
pi_221326918
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2026 23:02 schreef blomke het volgende:

[..]
Ging toch om jouw PMD container. Overigens meldde ik: "leegkieperen". Beetje chloor kan geen kwaad, biomassa heeft ook chloriden.
Ja mijn vraag gaat ook over de PMD container, ik heb geen problemen met de GFT bak.

Maar omdat jij de groene zei, dat is voor mij de GFT bak en bleekmiddel dacht ik aan het milieu
pi_221326962
Pics
U MAD?
pi_221327777
Broodzakken of melkpakken vullen met PMD en dichtknopen scheelt echt met vliegen. Bak uit de zon zetten en verpakkingen zo schoon mogelijk houden. Bij dit weer kun je kleine partijen ook zelf naar het milieustation brengen als het te erg wordt.
pi_221331669
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2026 22:58 schreef Cor_Minderhout het volgende:

[..]
heb je dan niet super veel vliegjes in de tuin?
Nee, die blijven niet echt op een plek hangen.
pi_221448117
Toen het ging stinken bij onze container heb ik de inhoud in een 200 liter big-bag van de Action gedaan en geleegd in de PMD containers bij de supermarkt.
Als je goed roert krijg je nooit geen klontjes
  woensdag 29 juli 2026 @ 07:55:47 #24
483584 incel
they/them
pi_221455319
Dit is dus precies de reden dat ik mijn afval niet ga scheiden. Zogenaamd voor het 'klimaat' maar tegelijkertijd gaat je levenskwaliteit hard achteruit. En hoeveel ziektes denk je dat die vliegen allemaal wel niet hebben? Typisch Nederland, 1 stapje vooruit 2 stappen terug.
pi_221456025
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2026 07:55 schreef incel het volgende:
Dit is dus precies de reden dat ik mijn afval niet ga scheiden. Zogenaamd voor het 'klimaat' maar tegelijkertijd gaat je levenskwaliteit hard achteruit. En hoeveel ziektes denk je dat die vliegen allemaal wel niet hebben? Typisch Nederland, 1 stapje vooruit 2 stappen terug.
Hier wordt de grijze bak 1 keer per maand geleegd. Succes met alles daarin gooien :X
pi_221483619
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2026 18:53 schreef blomke het volgende:

[..]
Dicht houden, maar dat is lastig. Dat verhaal van die grijze zakken herken ik wel; mogen doorzichtige verzamelzakken dan wel?
Ja.

https://www.ah.nl/product(...)bandzak-pmd-60-liter
-
  Spellchecker zaterdag 1 augustus 2026 @ 23:56:33 #27
197773 crew  maily
pi_221483639
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2026 18:53 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik zie net hierboven dat er speciale PMD-zakken zijn.
Weer wat geleerd ....

(heb geen oranje bak dus kan de zooi inleveren in welke zak dan ook)
  Moderator maandag 3 augustus 2026 @ 17:07:18 #28
441859 crew  Lenny77
pi_221493421
Las gisteren over een groep mensen die aan het juichen waren als ze maden hadden in de container: kliko op de kant leggen boven een Koi vijver en het was feest *O*
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')