abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221302190

Je moet eens opletten, er hoeven nooit financial controllers geïmporteerd te worden. Het zijn altijd werknemers met een moeilijke studieachtergrond als AI, of elektrotechniek. Floris uit Aerdenhout wil namelijk helemaal geen moeilijke studie doen in een uithoek van Overijssel (UTwente) maar lekker met zijn maten van het Luzac sjeesen in de hoofdstad om na zijn makkelijke bedrijfseconomie studie te gaan 'fainensjalkontrollen'.

We krijgen een land waar we onze slimme mensen moeten importeren zodat we zelf kunnen influencen, fysiotherapiën, DJen en 'financialcontrollen'.
:r

Goed, dat was het cabaret gedeelte van mijn OP. Nu serieus: hoe is een land met 100 biotechbedrijven een beter land dan een land met 80 biotechbedrijven? Ik hoor het heel graag want het hele beleid is hier op gericht.

We hebben verder een tekort aan alles. Aan water, aan elektriciteit, aan huizen. Maar het kabinet wilt doodleuk weer alles en iedereen importeren waardoor je bevolking en economie nog groter wordt waardoor je nog meer tekorten krijgt. Waar slaat dit op?
pi_221302202
Waarom investeert kabinet niet in eigen vijver. Das betere en veiliger manier om toekomst verzekerd. Die kennismigranten zal op den duur weer vertrekken. Want is toch niet zijn thuis...

Bovendien die migranten kan de kennis doorspelen, waardoor we onze positie zullen verliezen.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_221302356
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 13:08 schreef Captain_Ghost het volgende:
Waarom investeert kabinet niet in eigen vijver. Das betere en veiliger manier om toekomst verzekerd. Die kennismigranten zal op den duur weer vertrekken. Want is toch niet zijn thuis...

Bovendien die migranten kan de kennis doorspelen, waardoor we onze positie zullen verliezen.
Omdat het gras elders steeds groener begint te worden. Je ziet dat op dit forum ook. Veel users die in het buitenland werken.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_221302456
quote:

Omdat dit tijd kost en je niet zomaar even een startklare workforce hebt binnen een bepaalde sector. Daarnaast verlaten de échte toptalenten Nederland vaak. Waarom zou je hier immers blijven als je elders de bekende 'six figures' kan verdienen?

Nederland moet het daarom hebben van talent uit andere landen, waarbij in vergelijking een stap naar Nederland een stap vooruit is. Dan kun je uit bij sommige Aziatische landen zoals India maar ook Oostbloklanden bijvoorbeeld.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zaterdag 11 juli 2026 @ 14:14:41 #5
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_221302951
Dan komt het door Erdogan aan Jetten gegeven pistool goed van pas :Y
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zaterdag 11 juli 2026 @ 15:23:24 #6
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221303292
Zulke regelingen worden altijd zo ver opgerekt dat een bamibakker bij de all you can eat er op zeker moment ook onder valt
The End Times are wild
  zaterdag 11 juli 2026 @ 16:14:03 #7
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_221303545
Aan de ene kant worden de voordelen voor expats ingeperkt en dan aan de andere kant proberen te werven...
The more debt, the better
pi_221303613
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 16:14 schreef flyguy het volgende:
Aan de ene kant worden de voordelen voor expats ingeperkt en dan aan de andere kant proberen te werven...
In Azie heb je miljoenen goed opgeleide ingenieurs die staan te springen om naar Nederland te komen, als ze de kans krijgen. Van de andere kant kost het meerdere tonnen om een Nederlander tot ingenieur op te leiden. Als je alleen maar aan de cijfertjes denkt, dan snap je waarom ze de grenzen nog steeds wagenwijd open hebben staan.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_221303978
Compleet zinloos zolang Nederlandse bedrijven niet bereid zijn om internationaal concurrerende salarissen te betalen. Maar die willen zoals altijd voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.
I'm gonna eat your brains and gain your knowledge.
pi_221303989
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 16:27 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
In Azie heb je miljoenen goed opgeleide ingenieurs die staan te springen om naar Nederland te komen, als ze de kans krijgen. Van de andere kant kost het meerdere tonnen om een Nederlander tot ingenieur op te leiden. Als je alleen maar aan de cijfertjes denkt, dan snap je waarom ze de grenzen nog steeds wagenwijd open hebben staan.
Durf wel te beweren dat die Nederlander uiteindelijk meer op gaat leveren.
pi_221304012
quote:

Dan hadden ze aan niveaubewaking in het onderwijs moeten doen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_221304443
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 16:46 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]
Durf wel te beweren dat die Nederlander uiteindelijk meer op gaat leveren.
Ws wel. Maar kortetermijndenken heerst.
pi_221304864
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 17:36 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Ws wel. Maar kortetermijndenken heerst.
Dat zie ik hier in de stad iedere dag. Groot deel van die expats die bij ASML werken die zijn gewoon relatief goedkope werknemers voor ASML. Die kunnen echt niets dat bijzonder is maar zijn goedkoper dan mensen hier uit Nederland.
  zaterdag 11 juli 2026 @ 18:49:50 #14
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221304990
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 13:05 schreef Alpha0 het volgende:
[ afbeelding ]

Het zijn altijd werknemers met een moeilijke studieachtergrond als AI
Huh? In mijn tijd was KI informatica voor alfa's
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  zaterdag 11 juli 2026 @ 20:20:16 #15
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_221305595
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 18:31 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]
Dat zie ik hier in de stad iedere dag. Groot deel van die expats die bij ASML werken die zijn gewoon relatief goedkope werknemers voor ASML. Die kunnen echt niets dat bijzonder is maar zijn goedkoper dan mensen hier uit Nederland.
ding ding ding, winner, en daar gaat het om,we hebben de kennis wel, maar we zijn te duur.
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_221311294
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 18:31 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]
Ik heb bij ASML gesolliciteerd, maar dat liep op niks uit. Ik maak dat wel vaker mee. Van die types die zich afvragen of ik wel geschikt ben voor die functie, maar op basis van hun CV vraag ik me af waarom ze op die positie zitten. Kan gebeuren, ik ben niet de gemakkelijkste en ik heb een bloedhekel aan politiek, dus misschien maar goed ook dat het afketst.

Maar het grootste probleem is dat ASML voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Dat moet allemaal zo goedkoop mogelijk, maar voor mij zou het betekenen dat ik voor meer verantwoordelijkheid minder zou gaan verdienen, terwijl ik niet eens een rijtjeshuis op fietsafstand kan kopen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Lyrebird op 12-07-2026 03:41:44 ]
pi_221311325
Overigens is dit iets dat overal ter wereld speelt. Ieder land wil movers & shakers aan zich binden, want dit zijn mensen die voor banen en investeringen kunnen zorgen. Daarom zijn er speciale trajecten om een permanente verblijfsvergunning te krijgen als je iets in je mars hebt.

Maar ASML en andere werkgevers misbruiken deze regelingen om goedkoop personeel binnen te halen om op de korte termijn een paar grijpstuivers te verdienen. Als je in Nederlands/Belgisch toptalent investeert met een topopleiding en er voor zorgt dat er wel genoeg leuke huizen op fietsafstand zijn, dan kun je een heel land letterlijk uit de klei trekken.

ASML realiseert zich volgens mij nog steeds niet dat ze met de rest van de wereld concurreren voor talent. Meneer ASML, dit is een plaatje van mijn tuin. Binnen tien minuten lig ik op een prachtig strand (genoeg andere problemen, daar niet van, maar al met al heeft ASML mij weinig te bieden).

Ik had een project met een Nederlandse TU en een Belgische student, een topper, en die had een extra opleiding op een top-10 universiteit gedaan. Maar - heel Nederlands - daar was behoorlijk wat ophef over geweest, omdat hij die opleiding wel mocht doen, maar zijn klasgenoten niet. Amerikanen draaien daar hun hand niet voor om. HST is een samenwerkingsverband tussen MIT en Harvard, waarbij artsen een ingenieursopleiding krijgen, en ingenieurs een artsenopleiding. Met zo'n opleiding ga je gegarandeerd miljoenen verdienen.

Maar bij ASML moeten ze vooral op de dubbeltjes blijven letten. Het verbaast me wel dat die toko zo goed draait.

[ Bericht 2% gewijzigd door Lyrebird op 12-07-2026 04:17:25 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')