Kortom voor de Nederlanders die graag met hun sleurhut of mobilhome, of gewoon met de auto door België rijden betekend dat jullie ongeveer 11 euro per dag gaan moeten neerleggen als jullie door België naar het zuiden willen rijdenquote:Artikel komt van een Belgische openbare omroep:
Vanaf 1 mei volgend jaar zullen Belgen en buitenlanders een wegenvignet nodig hebben om op snel- en gewestwegen in ons land te rijden. Dat is als de ministerraad daar vandaag groen licht voor geeft. Wat weten we al over het vignet
Buitenlandse automobilisten moeten meebetalen voor het onderhoud van onze wegen, vinden de 3 Belgische gewesten, en dus komt er een wegenvignet. Maar een vignet alleen verplicht maken voor buitenlanders mag niet van Europa. Daardoor moeten ook Belgen het vignet kopen.
Wat weten we al over dat wegenvignet? We zetten alles even op een rijtje met VRT NWS-verkeersanker Hajo Beeckman.
1. Wanneer komt het wegenvignet er?
Het is nog met 2 woorden spreken, maar als alles goedgekeurd wordt, zullen vanaf 1 mei 2027 zowel buitenlanders als Belgen een digitaal vignet moeten hebben.
Het dossier staat vandaag op de agenda van de Vlaamse regering, die de knoop moet doorhakken. De grootste horde? De hervorming van de jaarlijkse verkeersbelasting, die onlosmakelijk met het vignet verbonden is.
Vlaanderen en Wallonië zijn al langer vragende partij. Enkel Brussel opteerde lange tijd voor een stadstol. Nu de Brusselse regering definitief gevormd is, viel de beslissing om die stadstol voorlopig in de koelkast te stoppen.
2 Waar heb je het wegenvignet nodig?
Het wegenvignet zal van toepassing zijn op alle autosnelwegen, autosnelwegringen en overige gewestwegen. Concreet gaat het dus over alle Vlaamse en Waalse hoofdwegen: wegen waar je 70 km/u mag rijden of meer.
Wie zijn auto enkel gebruikt voor korte, lokale verplaatsingen, moet er mogelijk geen kopen. Voor vrachtwagens komt er sowieso geen vignet. Daar blijft het systeem van de kilometerheffing gelden. Hoe het wegenvignet vorm zal krijgen voor motorrijders, is op dit moment nog niet duidelijk.
Een vignet zou per dag, 10 dagen, een maand, 3 maanden of een jaar kunnen worden aangekocht.
3. Hoeveel zal het kosten?
Je koopt het digitale vignet straks online via een website of app. Het systeem linkt je aankoop meteen aan je nummerplaat. Je kiest zelf de geldigheidsduur: 1 dag, 10 dagen, 1 tot 3 maanden of een heel jaar.
De prijs hangt af van de CO2-uitstoot van je wagen. Rij je elektrisch (nul uitstoot)? Dan kost een jaarvignet je 90 euro. Voor wagens met minimaal Euronorm 4 betaal je 100 euro. Eigenaars van de meest vervuilende auto's tikken de hoogste prijs af: 125 euro.
4. Wat met de verkeersbelasting?
Vlaams minister van Financiën Ben Weyts (N-VA) koppelt het vignet rechtstreeks aan de hervorming van de jaarlijkse verkeersbelasting. De Vlaamse regering wil namelijk voorkomen dat we in totaal meer verkeersbelastingen gaan betalen.
"Hoe ze dat precies aanpakken, blijft vaag", merkt Hajo Beeckman op. "Weyts benadrukt dat nog niets in steen gebeiteld staat. We moeten dus afwachten hoe die compensatie voor de Vlaming eruitziet."
Of ook Wallonië en Brussel hun verkeersbelasting op een vergelijkbare manier aanpassen, is nog een vraagteken.
5. Hoe wordt het wegenvignet gecontroleerd?
Omdat het vignet digitaal is en vasthangt aan je nummerplaat, kunnen de slimme ANPR-camera's dit moeiteloos controleren.
bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/07/10/wegenvignet-belgie/
En waarom denk jij dat ze dat geld gaan gebruiken voor het onderhoud van de wegen?quote:Op vrijdag 10 juli 2026 10:58 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
Kortom voor de Nederlanders die graag met hun sleurhut of mobilhome, of gewoon met de auto door België rijden betekend dat jullie ongeveer 11 euro per dag gaan moeten neerleggen als jullie door België naar het zuiden willen rijden
Ik als Belg vind het maar logisch dat jullie mee gaan betalen aan het onderhoud van onze wegen. Maar langs de andere kant vrees dat het weer allemaal duurder gaat worden ondanks ze zeggen dat het niet duurder zal worden.
Wel ze zouden toch moeten. Aan de ene kant snap ik hun wel. Al die Nederlanders die naar het zuiden gaan gebruiken onze wegen en betalen letterlijk geen cent aan onze wegen.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 11:03 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
En waarom denk jij dat ze dat geld gaan gebruiken voor het onderhoud van de wegen?
Wij moeten ook "betalen"quote:Op vrijdag 10 juli 2026 11:05 schreef RichardHammond het volgende:
Belgen helemaal blij omdat ze is voorgehouden dat de Nederlanders flink gaan betalen en de Belgen compensatie krijgen. Benieuwd wat de Europese Commissie hiervan vindt.
Dat zijn wegen die gemeenten elkaar verbinden vooral de "N-wegen"quote:
Ha! Dat kennen we hier in NL ook. Dat heet 'iemand een worst voorhouden'.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 11:06 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
Wij moeten ook "betalen"
Weliswaar zal onze verkeersbelasting wat verminderen waardoor het voor onze Belgen gelijk blijft.
Ah ja, was ik al bang voor. Ik kom veel in België, woon vlak bij de grens, maar niet persé op de snelwegen, wel veel op N-wegen.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 11:07 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
Dat zijn wegen die gemeenten elkaar verbinden vooral de "N-wegen"
Vind het wel overdreven dat ze gewestwegen ook willen voorzien van een wegenvignet.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 11:08 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ah ja, was ik al bang voor. Ik kom veel in België, woon vlak bij de grens, maar niet persé op de snelwegen, wel veel op N-wegen.
En dat mag dus niet van de Europese Commissie.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 11:06 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
Wij moeten ook "betalen"
Weliswaar zal onze verkeersbelasting wat verminderen waardoor het voor onze Belgen gelijk blijft.
De grootste inkomsten gaan dus komen uit de zakken van de Belgen zelf. En dat was natuurlijk vanaf het begin de bedoeling, je roept dat je wil dat de buitenlanders bijdragen aan het onderhoud van de wegen die ze gebruiken (welk onderhoud ?), en dat je "helaas" dan ook je eigen inwoners een poot uitdraait. Leuk toch, de EU als excuus voor graaien.quote:Maar een vignet alleen verplicht maken voor buitenlanders mag niet van Europa.
Wel als ze de verkeersbelastingen gaan hervormen?quote:Op vrijdag 10 juli 2026 11:10 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
En dat mag dus niet van de Europese Commissie.
Tjah. Dan moeten ze maar als in Frankrijk een tolwegen maken als ze willen dat ze meer betalenquote:Op vrijdag 10 juli 2026 11:12 schreef Mikeytt het volgende:
Komt er niet in de huidige vorm. Is tegen Europese regels op de manier waarop de Belgische overheid dit wil invoeren.
Duitse versie was om dezelfde reden nietig verklaard door het Hof van Justitie. Als Belgie de belasting aanpast zodat Belgen gecompenseerd worden voor het vignet, dan is dit onwettig.
Tolwegen mogen, want dan wordt iedereen belast.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 11:16 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
Tjah. Dan moeten ze maar als in Frankrijk een tolwegen maken als ze willen dat ze meer betalen
quote:Onder de geplande tol zouden degenen die op de Duitse snelwegen rijden een jaarlijkse vergoeding van maximaal 130 euro in rekening zijn gebracht, maar degenen met in Duitsland geregistreerde auto's zouden een overeenkomstige verlaging van de motorrijtuigenbelasting hebben gekregen.
Het Europese Hof van Justitie heeft geoordeeld dat een geplande Duitse tol voor auto's buitenlandse bestuurders discrimineert en de EU-wetgeving schendt.
Die kan je tegenwoordig beter in Luxemburg halen. Toch iets goedkoper, ook met extra benzineverbruik.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 11:23 schreef gianni61 het volgende:
verdienen ze niet genoeg aan alle Nederlanders die hun benzine en sigaretten daar gaan halen?
Ik weet niet hoor, maar dit is wel een beetje dubbel op incasserenquote:Op vrijdag 10 juli 2026 10:58 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
Kortom voor de Nederlanders die graag met hun sleurhut of mobilhome, of gewoon met de auto door België rijden betekend dat jullie ongeveer 11 euro per dag gaan moeten neerleggen als jullie door België naar het zuiden willen rijden
Ik als Belg vind het maar logisch dat jullie mee gaan betalen aan het onderhoud van onze wegen. Maar langs de andere kant vrees dat het weer allemaal duurder gaat worden ondanks ze zeggen dat het niet duurder zal worden.
Ik vind dit nog best duur ook trouwens, als ik zie wat een Belgische burger aan wegenbelasting betaalt...quote:De prijs hangt af van de CO2-uitstoot van je wagen. Rij je elektrisch (nul uitstoot)? Dan kost een jaarvignet je 90 euro. Voor wagens met minimaal Euronorm 4 betaal je 100 euro. Eigenaars van de meest vervuilende auto's tikken de hoogste prijs af: 125 euro.
Het is nog geen 1 mei 2027quote:Op vrijdag 10 juli 2026 11:10 schreef capuchon_jongen het volgende:
Even goedkoop boodschappen doen zit er niet meer in...
Hallo Belg, wij betalen toch al mee als we daar tanken?quote:Op vrijdag 10 juli 2026 10:58 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
Jaquote:Op vrijdag 10 juli 2026 12:04 schreef SebbeSwensje het volgende:
Kost het voor de motor net zoveel als voor de auto of krijg je met de motor vrijstelling?
Tolwegen in Frankrijk zijn vaak particuliere wegen, niet van de overheid dus.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 11:16 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
Tjah. Dan moeten ze maar als in Frankrijk een tolwegen maken als ze willen dat ze meer betalen
Ga toch weg joh maffe gek!quote:
Ja leuk stukje ironie.quote:De prijs hangt af van de CO2-uitstoot van je wagen. Rij je elektrisch (nul uitstoot)? Dan kost een jaarvignet je 90 euro. Voor wagens met minimaal Euronorm 4 betaal je 100 euro. Eigenaars van de meest vervuilende auto's tikken de hoogste prijs af: 125 euro.
En die zijn makkelijk te vermijden. Dat betaal je ook graag als je haast hebt.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 12:35 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Tolwegen in Frankrijk zijn vaak particuliere wegen, niet van de overheid dus.
Dus het onderhoud moet ook particulier betaald worden
Valt wel mee, maar ik heb gewoon een hekel aan corona.quote:
Zoiets doe je in VBL/WK forum niet in NWSquote:
Smaakt prima met dit weerquote:Op vrijdag 10 juli 2026 13:41 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Valt wel mee, maar ik heb gewoon een hekel aan corona.
Behalve dat het je radioactief maakt.quote:
Maar in duitsland heb je toch ook de umwelt stickers? Die kosten natuurlijk niet de kop maar heb je eigenlijk wel nodig.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 13:30 schreef Gia het volgende:
Aangezien we net zo snel in Duitsland zijn als in Belgie als we een keertje goedkoop rookwaar voor de zoon en een volle tank willen, gecombineerd met een dagje lekker toeren, gaan we Belgie dan maar mijden. Geen restaurantje, geen biertje op het terras. Wordt dan Duitsland.
Zo ver hoef ik Duitsland niet in om te tanken en inkopen te doen.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 14:45 schreef pmponer het volgende:
[..]
Maar in duitsland heb je toch ook de umwelt stickers? Die kosten natuurlijk niet de kop maar heb je eigenlijk wel nodig.
Ik snap eerlijk gezegd niet dat Nederland niet al zo;n systeem heeft. Als je kijkt wat hier allemaal rond rijdt en gratis gebruik maakt van onze infrastructuur.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |