Dat hangt ook wel een beetje van je huis af, hier een jaren 80 woning, nageisoleerd, 460m2 woon opervlakte, vloerverwarming en warmtepomp. In de winter staat die warmtepomp vaak genoeg gewoon 24/7 te draaien om het warm te houden.quote:Op woensdag 8 juli 2026 18:29 schreef Estate2 het volgende:
Als je een warmtepomp hebt, heb je waarschijnlijk ook vloerverwarming. Waarom zou je dan juist tijdens de dure uren gaan verwarmen?
Bij ons is dat in ieder geval niet nodig. We verwarmen overdag als de zonnepanelen nog wat opleveren en tijdens de goedkope stroomuren. Door de vloerverwarming blijft het huis lang genoeg op temperatuur.
Afgelopen winter ook gedaan met dynamisch tarief en bevalt prima.
Dat vind ik altijd het treurige bij dit soort berichten. De Passivhaus-Standard viert dit jaar zijn dertigste verjaardag. Dus we hebben al sinds 30 jaar de kennis en kunde om huizen te bouwen die minder dan 15kWh aan energie per m2 per jaar verbruiken. Dat zou per jaar 1800kWh aan warmte zijn. Dat is zo weinig dat er nauwelijks warmtepompen te koop zijn die het vermogen zo laag kunnen moduleren.quote:Op woensdag 8 juli 2026 20:20 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Thuis accu doet wonderen om op de goedkope uren af te nemen en op dure uren te verbruiken.
En gewoon zorgen dat je überhaupt niet veel verbruikt natuurlijk. Je moet geen 14kW warmtepomp in een tochtige hut zetten. Maar zorgen dat de boel geïsoleerd is.
Ik dacht dat het inmiddels voor nieuwe woningen verplicht was om op zijn minst energielabel A te hebben, denk dat ik dat dan mis heb.quote:Op donderdag 9 juli 2026 08:28 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dat vind ik altijd het treurige bij dit soort berichten. De Passivhaus-Standard viert dit jaar zijn dertigste verjaardag. Dus we hebben al sinds 30 jaar de kennis en kunde om huizen te bouwen die minder dan 15kWh aan energie per m2 per jaar verbruiken. Dat zou per jaar 1800kWh aan warmte zijn. Dat is zo weinig dat er nauwelijks warmtepompen te koop zijn die het vermogen zo laag kunnen moduleren.
En sinds 2000 zijn er in Nederland volgens het CBS ongeveer 1,5 miljoen nieuwbouwwoningen neergezet. Dat hadden, met relatief kleine investeringen, allemaal woningen volgens de passivhausnorm kunnen zijn, maar in plaats daarvan zijn het woningen met energielabel B geworden, om een paar centen bij de bouw te kunnen besparen. Dus een groot deel van die 1,5 miljoen woningen verbruikt al 25 jaar lang een factor vijf meer energie dan technisch noodzakelijk is.![]()
Penny wise, pound foolish.
Deze keuze heb ik ook gemaakt, houtstook is ook niet heel goedkoop natuurlijkquote:Op woensdag 8 juli 2026 23:45 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Dus, dikke houtkachel uit 2024, triple glas, airco’s en zonnepanelen. Plus de gas aansluiting laten liggen en nieuwe cv. Wie maakt me wat?
Mijn warmtepomp staat hier sinds februari en ik zit nu al op 2094kWh. En dan heeft deze de koudste maanden nog niet meegemaakt. Als ik dit een beetje realistisch doortrek zit ik al snel aan 3500kWh per jaar.quote:Op donderdag 9 juli 2026 09:50 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik dacht dat het inmiddels voor nieuwe woningen verplicht was om op zijn minst energielabel A te hebben, denk dat ik dat dan mis heb.
Ik heb 't even nagekeken voor mijn warmtepomp, de warmtepomp heeft sinds installatie zo'n 8700kWh verbruikt (verwarmen, koelen, warm tapwater etc bij elkaar opgeteld). Staat er nu zo'n 5 jaar, dus ongeveer 1800kWh per jaar, of 8,7kWh per m2. In deze wijk zijn vrijwel alle huizen op deze manier gebouwd, zoveel duurder was 't tijdens de nieuwbouw ook niet.
Het wooncomfort gaat er ontzettend mee omhoog, dit lijkt me toch niet meer dan logisch bij nieuwe woningen?
Dat lijkt me indrukwekkend voor een jaren 80 woning, veel werk aan extra isolatie gedaan dan. Mijn energielabel is A++++, maar dat is natuurlijk makkelijker bij een nieuwbouwwoning.quote:Op donderdag 9 juli 2026 10:03 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Mijn warmtepomp staat hier sinds februari en ik zit nu al op 2094kWh. En dan heeft deze de koudste maanden nog niet meegemaakt. Als ik dit een beetje realistisch doortrek zit ik al snel aan 3500kWh per jaar.
De slaapamers en kantoor worden bijverwarmt met airco's dat zit op zo'n 1300kWh per jaar.
Mijn huis heeft een A label, 512 kWh is voor het warm water doortrekken naar 1000 op jaarbasis. Dat is dan 3800/460 = 8,2 kWh per m2
Het afgaan van gas was niet echt een gewilde keuze he? het is een verplichting.quote:Op woensdag 8 juli 2026 18:32 schreef MoreDakka het volgende:
Dit is vooral het gevolg van kortzichtig handelen, we moesten en zouden van het gas af maar niemand dacht er even bij na dat we dan ook het elektriciteitsnetwerk flink moeten upgraden, en ook flink meer elektriciteit moeten opwekken.
Paniekvoetbal bijt je altijd in de reet.
Nieuwbouw moet voldoen aan de BENG norm.quote:Op donderdag 9 juli 2026 09:50 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik dacht dat het inmiddels voor nieuwe woningen verplicht was om op zijn minst energielabel A te hebben, denk dat ik dat dan mis heb.
Ik ben het helemaal met je eens dat een goed gebouwde energiezuinige woning extreem comfortverhogend werkt. Maar helaas zijn er nog steeds allemaal indianenverhalen die de ronde doen die mensen afschrikken, dat je bijvoorbeeld geen ramen open mag doen als je WTW-ventilatie hebt, of dat je warmtepomp niet meer werkt als het gaat vriezen...quote:Ik heb 't even nagekeken voor mijn warmtepomp, de warmtepomp heeft sinds installatie zo'n 8700kWh verbruikt (verwarmen, koelen, warm tapwater etc bij elkaar opgeteld). Staat er nu zo'n 5 jaar, dus ongeveer 1800kWh per jaar, of 8,7kWh per m2. In deze wijk zijn vrijwel alle huizen op deze manier gebouwd, zoveel duurder was 't tijdens de nieuwbouw ook niet.
Het wooncomfort gaat er ontzettend mee omhoog, dit lijkt me toch niet meer dan logisch bij nieuwe woningen?
Nu bij mij loopt hij gewoon door op basis van de buitentemperatuur.quote:Op woensdag 8 juli 2026 18:29 schreef Estate2 het volgende:
Als je een warmtepomp hebt, heb je waarschijnlijk ook vloerverwarming. Waarom zou je dan juist tijdens de dure uren gaan verwarmen?
Bij ons is dat in ieder geval niet nodig. We verwarmen overdag als de zonnepanelen nog wat opleveren en tijdens de goedkope stroomuren. Door de vloerverwarming blijft het huis lang genoeg op temperatuur.
Afgelopen winter ook gedaan met dynamisch tarief en bevalt prima.
Natuurlijk wel, de overheid weet je energielabel, je inkomen en vermogen. De energieleverancier weet hoeveel je verbruikt, komt gewoon een heffing voor in de nabije toekomst. Nivelleren is immers een feestje.quote:Op donderdag 9 juli 2026 01:14 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Nee, niks van dat.
Ik vlieg al 17 jaar niet, ga op vakantie in eigen regio. Help waar ik kan om allerlei minderheden te helpen, maar nee.
Klaar is klaar. Komt maar uit die luie stoel voor die xxl tv.
20 kilo overgewicht en een uitkering… dat gaan we vanaf 2027 ff anders oplossen dit land.
Dan krijg je:
1 teveel vreten binnen en 2 je beweegt te weinig.
En als je niet kan bewegen, wat mogelijk is, dan moet je minder vreten.
En als nummer 1 en 2 niet werken dan verrek maar van de kou in de winter, van dat rillen val je ook af.
Ze blijven door gaan tot dat je aambeien krijgt er van.quote:Op woensdag 8 juli 2026 17:58 schreef DrRobotnik het volgende:
Één ding weet je zeker zodra je braaf doet wat de overheid van je vraagt, je poepertje gaat kei- en keihard opengezet worden.
De overheid weet helemaal niet welk energielabel er daadwerkelijk aan de woning zou moeten hangen.quote:Op donderdag 9 juli 2026 13:42 schreef DrRobotnik het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, de overheid weet je energielabel, je inkomen en vermogen. De energieleverancier weet hoeveel je verbruikt, komt gewoon een heffing voor in de nabije toekomst. Nivelleren is immers een feestje.
Er zit nog een rookkanaal in mijn huis (2 eigenlijk). Misschien moet ik er ook maar eens naar gaan kijken. Ik ben volledig van het gas af en verwarm alleen elektrisch, maar ik voel er veel voor om fijnstof en CO2 uit te gaan stoten; zo'n kachel is ook nog eens een veel fijnere warmte dan een airco!quote:Op woensdag 8 juli 2026 18:43 schreef Jahr00n het volgende:
Dan druk ik een goedkope pelletkachel in mn woning.
Ik heb in mijn huis zo'n nep open haard (gas) in de plaats waar vroeger de gaskachel stond met een schoorsteen, zit er ook over te denken om daarin een inbouwpelletkachel te plaatsen. De warmte van een airco voelt niet aangenaam, maar dat kan ook tussen de oren zitten..quote:Op donderdag 9 juli 2026 23:03 schreef ToT het volgende:
[..]
Er zit nog een rookkanaal in mijn huis (2 eigenlijk). Misschien moet ik er ook maar eens naar gaan kijken. Ik ben volledig van het gas af en verwarm alleen elektrisch, maar ik voel er veel voor om fijnstof en CO2 uit te gaan stoten; zo'n kachel is ook nog eens een veel fijnere warmte dan een airco!
Maar goed, dat zal ook wel verboten gaan worden.
Nee het is gewoon echt een droge lucht wat er van af komt. Een humidifier helpt daar wel goed tegen. Ik heb een heel sterke hier die heel veel waterdamp genereert en dat helpt wel aardig.quote:Op donderdag 9 juli 2026 23:09 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ik heb in mijn huis zo'n nep open haard (gas) in de plaats waar vroeger de gaskachel stond met een schoorsteen, zit er ook over te denken om daarin een inbouwpelletkachel te plaatsen. De warmte van een airco voelt niet aangenaam, maar dat kan ook tussen de oren zitten..
Ik hoor dat argument ook regelmatig dat mensen hun zonnepanelen uit willen gaan zetten vanwege het stopzetten van de salderingsregeling, maar als ik naar mijn energieaanbieder kijk dan krijg ik nog steeds netto een halve cent per kWh dat ik terug lever. Het levert dus iets op, maar de grootste besparing is natuurlijk wat je direct zelf verbruikt.quote:Op woensdag 8 juli 2026 22:16 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Zolang het verschil tussen de tarieven groot genoeg is lijkt me wel.
Ik vraag me af hoeveel mensen hun zonnepanelen uitschakelen als salderen stopt. Dat maakt ook verschil op ‘t net.
Maargoed, woningen zijn natuurlijk maar een deel, zeker als je datacenters neer gaat gooien die op hetzelfde net zitten en groeiende zijn.
Mijn vrouw verklaarde me voor gek toen ik voor de vaatwaser, wasmachine etc allemaal slimme apparaten wilde. Ha, daar heb ik ‘r nu mooi tuk mee!quote:Op donderdag 9 juli 2026 23:13 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ik hoor dat argument ook regelmatig dat mensen hun zonnepanelen uit willen gaan zetten vanwege het stopzetten van de salderingsregeling, maar als ik naar mijn energieaanbieder kijk dan krijg ik nog steeds netto een halve cent per kWh dat ik terug lever. Het levert dus iets op, maar de grootste besparing is natuurlijk wat je direct zelf verbruikt.
Dat zijn ook altijd de mensen die voor elke mogelijkheid een probleem kunnen verzinnen (ipv gewoon de droger, wasmachine, vaatwasser tijdens zonnige momenten laten draaien).
Nog handiger zou zijn om hotfill-apparaten te kopen. Het grootste gedeelte van het stroomverbruik is om water op te warmen. Dus als je daarvoor het warme water uit je warmtepompboiler gebruikt, dan kan je je water opwarmen in het daltarief/als de zon schijnt en nog steeds je afwasmachine aanzetten wanneer je er zin in hebt.quote:Op donderdag 9 juli 2026 23:20 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Mijn vrouw verklaarde me voor gek toen ik voor de vaatwaser, wasmachine etc allemaal slimme apparaten wilde. Ha, daar heb ik ‘r nu mooi tuk mee!
(Eigenlijk niet, maar ik kies ervoor dat te geloven)
En elektrische auto's.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 00:14 schreef Halcon het volgende:
En iedereen moest aan de warmtepomp... en eerder aan de zonnepanelen, om vervolgens een paar jaar later hard genaaid te worden.
Ja, dat ook. Wegenbelasting gaat ook omhoog voor elektrische auto's (of is al omhoog gegaan). Thuisladen wordt duurder inderdaad.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 07:40 schreef ToT het volgende:
[..]
En elektrische auto's.
Thuis laden wordt nu dan dus ook weer een stuk duurder.
Hoe vaak kom je om 17:00 thuis met een compleet lege accu, om moet je diezelfde avond nog weg en ver rijden? Voor 95℅ van de mensen is het 95% van de tijd prima om pas om 11:00 hun auto langzaam op te laden, zodat hij de volgende ochtend om 7:00 vol is. Of overdag op kantoor, als zon schijnt en de auto de hele dag stil staat op de parkeerplaats?quote:Op vrijdag 10 juli 2026 07:40 schreef ToT het volgende:
[..]
En elektrische auto's.
Thuis laden wordt nu dan dus ook weer een stuk duurder.
Ik heb ook een smart vaatwasser, vind het eigenlijk wel een handige functiequote:Op donderdag 9 juli 2026 23:20 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Mijn vrouw verklaarde me voor gek toen ik voor de vaatwaser, wasmachine etc allemaal slimme apparaten wilde. Ha, daar heb ik ‘r nu mooi tuk mee!
(Eigenlijk niet, maar ik kies ervoor dat te geloven)
Ik heb vanaf vorig jaar juli tot eind juni dit jaar zo'n 1590 kWh ( en daarmee ¤357,79 bespaart) gebruikt van de zonnepanelen op het dak. Dat is nog ruim 8% en dan reken ik het deel wat ik kan salderen niet mee, dus waarom zou dat als genaaid moeten voelen?quote:Op vrijdag 10 juli 2026 00:14 schreef Halcon het volgende:
En iedereen moest aan de warmtepomp... en eerder aan de zonnepanelen, om vervolgens een paar jaar later hard genaaid te worden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |