Gaat lekker met de energietransitie. De brave burger wordt weer genaaid omdat de mooie beloftes van de klimaatdrammers totale fictie blijkt te zijn.quote:Vooral mensen met warmtepomp gaan mogelijk fors meer betalen bij nieuwe nettarieven
Huishoudens met een warmtepomp gaan op een winteravond misschien dubbel zoveel betalen voor hun stroomverbruik. Dat is volgens de Vereniging Warmtepompen het gevolg van het voorstel dat Netbeheer Nederland bij toezichthouder ACM heeft ingediend voor het verhogen van de nettarieven.
Dat zegt de de brancheorganisatie voor warmtepompen op basis van een onderzoek van adviesbureau Common Futures.
Het voorstel van Netbeheer Nederland voor nieuwe variabele tarieven moet de problemen op het stroomnet helpen tegengaan. Als de ACM het goedkeurt, stijgen de tarieven voor netbeheer en komen er verschillen in wat je betaalt per tijdsvak. Onder meer tijdens piekuren tussen 16.00 en 23.00 uur betaal je meer voor elektriciteit. Als het je lukt om buiten die piekuren te blijven, betaal je minder.
Gemiddeld 135 euro meer
Een gemiddeld huishouden gaat volgens het onderzoek van Common Futures vanaf 2029, met een gasgestookte cv-ketel, 135 euro meer betalen. Als gevolg van andere nieuwe regelgeving de komende jaren, komt hier nog bijna 160 euro bovenop. Maar als mensen een volledig elektrische warmtepomp hebben, wordt de energierekening in totaal 505 euro per jaar hoger.
Het grootste deel daarvan, 355 euro, is het gevolg van de tijdsafhankelijke nettarieven. Volgens de Vereniging Warmtepompen toont de analyse aan dat mensen met een warmtepomp hierdoor onevenredig hard worden getroffen.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)r-betalen-bij-nieuwe
Zoals altijd. Waarom zou je nog meedoen met die onzin?quote:Op woensdag 8 juli 2026 17:55 schreef RotatoR het volgende:
omdat de mooie beloftes van de klimaatdrammers totale fictie blijkt te zijn.
Hoe ga je dat vermijden met de winterdag?quote:Op woensdag 8 juli 2026 18:26 schreef Ivo1985 het volgende:
Dat gaat natuurlijk niet gebeuren.
De mensen met een full-electric warmtepomp weten prima hoe ze hoge energiekosten kunnen vermijden.
Dit soort plannen resulteert er uiteindelijk alleen maar in dat men steeds minder afhankelijk wordt van die netbeheerders met hun gouden paleizen.
Hoog WC-Eend gehalte natuurlijk. RTL doet er ook verder niet moeilijk over en doet maar een copy-paste.quote:Dat is volgens de Vereniging Warmtepompen
Leuk die besparing maar dat is een sigaar uit eigen doos omdat D66 onder de kabinetten Rutte de energiebelasting op aardgas meer dan verdubbeld heeft zodat men naar een warmtepomp zou overstappen.quote:Op woensdag 8 juli 2026 18:30 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Hoog WC-Eend gehalte natuurlijk. RTL doet er ook verder niet moeilijk over en doet maar een copy-paste.
Ik heb het onderzoek even geskimd en het is inderdaad zo dat huishoudens met een warmtepomp flink meer gaan betalen. Maar iedereen gaat meer betalen, uiteindelijk bespaar je met zo'n warmtepomp nog steeds wel zo'n 500 per jaar. Dat is minder dan de 700 ballen die je nu per jaar bespaart. Volgens het rapport althans. Hoe betrouwbaar dat verder is kan ik niet zomaar beoordelen.
Een hybride warmtepomp is ook geen slechte optie, zo lijkt het.
Dat mogen we vooral toenmalige Klimaatminister Jetten aanrekenen.quote:Op woensdag 8 juli 2026 18:32 schreef MoreDakka het volgende:
Dit is vooral het gevolg van kortzichtig handelen, we moesten en zouden van het gas af maar niemand dacht er even bij na dat we dan ook het elektriciteitsnetwerk flink moeten upgraden, en ook flink meer elektriciteit moeten opwekken.
Paniekvoetbal bijt je altijd in de reet.
Dat heb ik nooit begrepen. Ze begrijpen toch dat energie opwekken ook capaciteit op je netwerk kost?quote:Op woensdag 8 juli 2026 18:32 schreef MoreDakka het volgende:
Dit is vooral het gevolg van kortzichtig handelen, we moesten en zouden van het gas af maar niemand dacht er even bij na dat we dan ook het elektriciteitsnetwerk flink moeten upgraden, en ook flink meer elektriciteit moeten opwekken.
Dat ligt nogal aan hoeveel gas je verbruikt. In mijn geval zou het voordeel 100-350 euro per jaar netto of zo zijn, en dat is het gunstige geval dat ik niet allerlei leidingen en radiatoren moet vervangen en de meterkast moet verzwaren (oeps! Dat kan hier en daar niet eens meer!). Dat voordeel is met het huidige 450-550 euro netto per jaar zijn. En dan zou ik moeten stoppen met houtstook, anders zou het negatief uitvallen.quote:Op woensdag 8 juli 2026 18:30 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Hoog WC-Eend gehalte natuurlijk. RTL doet er ook verder niet moeilijk over en doet maar een copy-paste.
Ik heb het onderzoek even geskimd en het is inderdaad zo dat huishoudens met een warmtepomp flink meer gaan betalen. Maar iedereen gaat meer betalen, uiteindelijk bespaar je met zo'n warmtepomp nog steeds wel zo'n 500 per jaar. Dat is minder dan de 700 ballen die je nu per jaar bespaart. Volgens het rapport althans. Hoe betrouwbaar dat verder is kan ik niet zomaar beoordelen.
Geen gas, overcapaciteit op zonnepanelen. Nouja, we gaan het allemaal wel zien.quote:Op woensdag 8 juli 2026 19:02 schreef Akkerdjie het volgende:
Dat ligt nogal aan hoeveel gas je verbruikt. In mijn geval zou het voordeel 100-350 euro per jaar netto of zo zijn, en dat is het gunstige geval dat ik niet allerlei leidingen en radiatoren moet vervangen en de meterkast moet verzwaren (oeps! Dat kan hier en daar niet eens meer!). Dat voordeel is met het huidige 450-550 euro netto per jaar zijn. En dan zou ik moeten stoppen met houtstook, anders zou het negatief uitvallen.
Voor een gemiddelde tussenwoning is het voordeel ook al zowat gehalveerd met de nieuwe plannen.
Ik voorzie in ieder geval weer een run op houtkachels.
Toen die energietransitie toentertijd werd aangekondigd was dit gevolg het EERSTE waar (internet) experts voor waarschuwden. Elke ras debiel in de comments van een nieuws artikel met 2 werkende hersencellen zag dit aankomen.quote:Op woensdag 8 juli 2026 18:32 schreef MoreDakka het volgende:
Oftewel iemand met een warmtepomp zou ¤210 per jaar meer betalen dan mensen die nog met een CV stoken tegen die tijd. Dat is de besparing die je in een hele maand kunt behalen, oftewel het zal allemaal wel meevallen.quote:Gemiddeld 135 euro meer
Een gemiddeld huishouden gaat volgens het onderzoek van Common Futures vanaf 2029, met een gasgestookte cv-ketel, 135 euro meer betalen. Als gevolg van andere nieuwe regelgeving de komende jaren, komt hier nog bijna 160 euro bovenop. Maar als mensen een volledig elektrische warmtepomp hebben, wordt de energierekening in totaal 505 euro per jaar hoger.
Niet helemaal denk ik. Opwekking van energie is in de winter vaak laag, terwijl dat het moment is dat je verwarmt. Als ik naar mijn eigen warmtepomp kijk is dat zo’n 10 á 15kWh per dag, warm water (douchen etc) meegerekend. Dat wek je in de winter toch een stuk minder snel op.quote:Op woensdag 8 juli 2026 19:23 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Oftewel iemand met een warmtepomp zou ¤210 per jaar meer betalen dan mensen die nog met een CV stoken tegen die tijd. Dat is de besparing die je in een hele maand kunt behalen, oftewel het zal allemaal wel meevallen.
Als je zonnepanelen hebt kun je waarschijnlijk doordat je een warmtepomp hebt wel een (groot) deel compenseren doordat salderen weg valt en je meer eigen energie verbruikt.
Dat is wellicht bij nieuwbouwwoningen zo, of als je net een huis gekocht hebt en dat met de verbouwing installeert.quote:Op woensdag 8 juli 2026 18:29 schreef Estate2 het volgende:
Als je een warmtepomp hebt, heb je waarschijnlijk ook vloerverwarming. Waarom zou je dan juist tijdens de dure uren gaan verwarmen?
Bij ons is dat in ieder geval niet nodig. We verwarmen overdag als de zonnepanelen nog wat opleveren en tijdens de goedkope stroomuren. Door de vloerverwarming blijft het huis lang genoeg op temperatuur.
Afgelopen winter ook gedaan met dynamisch tarief en bevalt prima.
Je kunt je eigen verbruik van de warmtepomp wat verhogen door in de maanden maart, april, mei, okt, nov wat te spelen met de settings van je warmtepomp. Mijn warmtepomp werkt op een stooklijn en in april, mei en oktober zet ik die wat harder aan tussen 11 -17u en (automatisch) uit buiten dat tijdslot.quote:Op woensdag 8 juli 2026 19:37 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Niet helemaal denk ik. Opwekking van energie is in de winter vaak laag, terwijl dat het moment is dat je verwarmt. Als ik naar mijn eigen warmtepomp kijk is dat zo’n 10 á 15kWh per dag, warm water (douchen etc) meegerekend. Dat wek je in de winter toch een stuk minder snel op.
Wat kost zo'n warmtepomp?quote:Op woensdag 8 juli 2026 18:30 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Let maar op. Straks komt er ook een manier hoe ze de thuisbatterij kunnen belasten en beboeten. Zijn ze nu een of andere rotsmoes voor aan het verzinnen in hun kantoortjes.quote:Op woensdag 8 juli 2026 18:50 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Dat heb ik nooit begrepen. Ze begrijpen toch dat energie opwekken ook capaciteit op je netwerk kost?
De terugverdientijd van mn thuisbatterij wordt er in elk geval wel beter op
Zoals altijd.quote:Op woensdag 8 juli 2026 18:42 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Dat mogen we vooral toenmalige Klimaatminister Jetten aanrekenen.
Dit ja.quote:Op woensdag 8 juli 2026 17:58 schreef DrRobotnik het volgende:
Één ding weet je zeker zodra je braaf doet wat de overheid van je vraagt, je poepertje gaat kei- en keihard opengezet worden.
Thuis accu doet wonderen om op de goedkope uren af te nemen en op dure uren te verbruiken.quote:Op woensdag 8 juli 2026 18:30 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Hoe ga je dat vermijden met de winterdag?
Met een hybride warmtepomp betaal je je scheel aan vastrecht en onderhoud voor het gasgestookte deel. Financiëel is hybride in de meeste gevallen een slechte keuze.quote:Op woensdag 8 juli 2026 18:30 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dieselaggregaat?quote:Op woensdag 8 juli 2026 18:30 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Hoe ga je dat vermijden met de winterdag?
Het probleem is dat wanneer iedereen tegelijk stroom gaat dumpen op het net omdat dat meer oplevert vanwege de markt dit de congestie plaatselijk erger kan maken. Ik hoor dat dit ook mogelijk gereguleerd gaat worden op den duur, zeker als het aantal batterijen explosief toeneemt. Want dan krijg je toch weer dat als iedereen tegelijkertijd hetzelfde doet dat dit weer problemen kan veroorzaken, zoals met zonnepanelen het geval was. (Al heeft de accu ook een enigszins aftoppende functie van congestie als het voor eigen gebruik gebruikt wordt)quote:Op woensdag 8 juli 2026 19:56 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Let maar op. Straks komt er ook een manier hoe ze de thuisbatterij kunnen belasten en beboeten. Zijn ze nu een of andere rotsmoes voor aan het verzinnen in hun kantoortjes.
De consument mag namelijk never nooit niet voordeel hebben tov bedrijven in dit land.
Daar haal je in de winter toch geen lage prijzen mee? Beetje schuiven met stuivers op een hoge prijs.quote:Op woensdag 8 juli 2026 20:20 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Thuis accu doet wonderen om op de goedkope uren af te nemen en op dure uren te verbruiken.
En gewoon zorgen dat je überhaupt niet veel verbruikt natuurlijk. Je moet geen 14kW warmtepomp in een tochtige hut zetten. Maar zorgen dat de boel geïsoleerd is.
[..]
Met een hybride warmtepomp betaal je je scheel aan vastrecht en onderhoud voor het gasgestookte deel. Financiëel is hybride in de meeste gevallen een slechte keuze.
Diesel is ook niet goedkoopquote:
Maar is handelen straks uberhaupt nog wel rendabel, als salderen stopt.quote:Op woensdag 8 juli 2026 21:10 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Het probleem is dat wanneer iedereen tegelijk stroom gaat dumpen op het net omdat dat meer oplevert vanwege de markt dit de congestie plaatselijk erger kan maken. Ik hoor dat dit ook mogelijk gereguleerd gaat worden op den duur, zeker als het aantal batterijen explosief toeneemt. Want dan krijg je toch weer dat als iedereen tegelijkertijd hetzelfde doet dat dit weer problemen kan veroorzaken, zoals met zonnepanelen het geval was. (Al heeft de accu ook een enigszins aftoppende functie van congestie als het voor eigen gebruik gebruikt wordt)
Zolang het verschil tussen de tarieven groot genoeg is lijkt me wel.quote:Op woensdag 8 juli 2026 21:39 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Maar is handelen straks uberhaupt nog wel rendabel, als salderen stopt.
Er komen ook meer elektrische auto's en warmtepompen dus het totale verbruik gaat zeker weten stijgen.
De energieboeren kunnen ook de centrales minder laten draaien.. .maarja, levert geen geld op hequote:Op woensdag 8 juli 2026 21:10 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Het probleem is dat wanneer iedereen tegelijk stroom gaat dumpen op het net omdat dat meer oplevert vanwege de markt dit de congestie plaatselijk erger kan maken. Ik hoor dat dit ook mogelijk gereguleerd gaat worden op den duur, zeker als het aantal batterijen explosief toeneemt. Want dan krijg je toch weer dat als iedereen tegelijkertijd hetzelfde doet dat dit weer problemen kan veroorzaken, zoals met zonnepanelen het geval was. (Al heeft de accu ook een enigszins aftoppende functie van congestie als het voor eigen gebruik gebruikt wordt)
Dus, dikke houtkachel uit 2024, triple glas, airco’s en zonnepanelen. Plus de gas aansluiting laten liggen en nieuwe cv. Wie maakt me wat?quote:Op woensdag 8 juli 2026 23:38 schreef Poepz0r het volgende:
Meer mensen van het gas af > stroom gaat duurder worden, goh
Solidariteitsbijdrage om de energietransitie te financieren en om mensen met een laag energielabel tegemoet te komen in hun hogere maandlasten.quote:Op woensdag 8 juli 2026 23:45 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Dus, dikke houtkachel uit 2024, triple glas, airco’s en zonnepanelen. Plus de gas aansluiting laten liggen en nieuwe cv. Wie maakt me wat?
Nee, niks van dat.quote:Op donderdag 9 juli 2026 00:18 schreef DrRobotnik het volgende:
[..]
Solidariteitsbijdrage om de energietransitie te financieren en om mensen met een laag energielabel tegemoet te komen in hun hogere maandlasten.
In de winter gaat hier gewoon de houtkachel aan, lekker hyge.quote:Op woensdag 8 juli 2026 21:38 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Daar haal je in de winter toch geen lage prijzen mee? Beetje schuiven met stuivers op een hoge prijs.
[..]
Diesel is ook niet goedkoop
Dat hangt ook wel een beetje van je huis af, hier een jaren 80 woning, nageisoleerd, 460m2 woon opervlakte, vloerverwarming en warmtepomp. In de winter staat die warmtepomp vaak genoeg gewoon 24/7 te draaien om het warm te houden.quote:Op woensdag 8 juli 2026 18:29 schreef Estate2 het volgende:
Als je een warmtepomp hebt, heb je waarschijnlijk ook vloerverwarming. Waarom zou je dan juist tijdens de dure uren gaan verwarmen?
Bij ons is dat in ieder geval niet nodig. We verwarmen overdag als de zonnepanelen nog wat opleveren en tijdens de goedkope stroomuren. Door de vloerverwarming blijft het huis lang genoeg op temperatuur.
Dat vind ik altijd het treurige bij dit soort berichten. De Passivhaus-Standard viert dit jaar zijn dertigste verjaardag. Dus we hebben al sinds 30 jaar de kennis en kunde om huizen te bouwen die minder dan 15kWh aan energie per m2 per jaar verbruiken. Dat zou per jaar 1800kWh aan warmte zijn. Dat is zo weinig dat er nauwelijks warmtepompen te koop zijn die het vermogen zo laag kunnen moduleren.quote:Op woensdag 8 juli 2026 20:20 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Thuis accu doet wonderen om op de goedkope uren af te nemen en op dure uren te verbruiken.
En gewoon zorgen dat je überhaupt niet veel verbruikt natuurlijk. Je moet geen 14kW warmtepomp in een tochtige hut zetten. Maar zorgen dat de boel geïsoleerd is.
Ik dacht dat het inmiddels voor nieuwe woningen verplicht was om op zijn minst energielabel A te hebben, denk dat ik dat dan mis heb.quote:Op donderdag 9 juli 2026 08:28 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dat vind ik altijd het treurige bij dit soort berichten. De Passivhaus-Standard viert dit jaar zijn dertigste verjaardag. Dus we hebben al sinds 30 jaar de kennis en kunde om huizen te bouwen die minder dan 15kWh aan energie per m2 per jaar verbruiken. Dat zou per jaar 1800kWh aan warmte zijn. Dat is zo weinig dat er nauwelijks warmtepompen te koop zijn die het vermogen zo laag kunnen moduleren.
En sinds 2000 zijn er in Nederland volgens het CBS ongeveer 1,5 miljoen nieuwbouwwoningen neergezet. Dat hadden, met relatief kleine investeringen, allemaal woningen volgens de passivhausnorm kunnen zijn, maar in plaats daarvan zijn het woningen met energielabel B geworden, om een paar centen bij de bouw te kunnen besparen. Dus een groot deel van die 1,5 miljoen woningen verbruikt al 25 jaar lang een factor vijf meer energie dan technisch noodzakelijk is.![]()
Penny wise, pound foolish.
Deze keuze heb ik ook gemaakt, houtstook is ook niet heel goedkoop natuurlijkquote:Op woensdag 8 juli 2026 23:45 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Dus, dikke houtkachel uit 2024, triple glas, airco’s en zonnepanelen. Plus de gas aansluiting laten liggen en nieuwe cv. Wie maakt me wat?
Mijn warmtepomp staat hier sinds februari en ik zit nu al op 2094kWh. En dan heeft deze de koudste maanden nog niet meegemaakt. Als ik dit een beetje realistisch doortrek zit ik al snel aan 3500kWh per jaar.quote:Op donderdag 9 juli 2026 09:50 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik dacht dat het inmiddels voor nieuwe woningen verplicht was om op zijn minst energielabel A te hebben, denk dat ik dat dan mis heb.
Ik heb 't even nagekeken voor mijn warmtepomp, de warmtepomp heeft sinds installatie zo'n 8700kWh verbruikt (verwarmen, koelen, warm tapwater etc bij elkaar opgeteld). Staat er nu zo'n 5 jaar, dus ongeveer 1800kWh per jaar, of 8,7kWh per m2. In deze wijk zijn vrijwel alle huizen op deze manier gebouwd, zoveel duurder was 't tijdens de nieuwbouw ook niet.
Het wooncomfort gaat er ontzettend mee omhoog, dit lijkt me toch niet meer dan logisch bij nieuwe woningen?
Dat lijkt me indrukwekkend voor een jaren 80 woning, veel werk aan extra isolatie gedaan dan. Mijn energielabel is A++++, maar dat is natuurlijk makkelijker bij een nieuwbouwwoning.quote:Op donderdag 9 juli 2026 10:03 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Mijn warmtepomp staat hier sinds februari en ik zit nu al op 2094kWh. En dan heeft deze de koudste maanden nog niet meegemaakt. Als ik dit een beetje realistisch doortrek zit ik al snel aan 3500kWh per jaar.
De slaapamers en kantoor worden bijverwarmt met airco's dat zit op zo'n 1300kWh per jaar.
Mijn huis heeft een A label, 512 kWh is voor het warm water doortrekken naar 1000 op jaarbasis. Dat is dan 3800/460 = 8,2 kWh per m2
Het afgaan van gas was niet echt een gewilde keuze he? het is een verplichting.quote:Op woensdag 8 juli 2026 18:32 schreef MoreDakka het volgende:
Nieuwbouw moet voldoen aan de BENG norm.quote:Op donderdag 9 juli 2026 09:50 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik dacht dat het inmiddels voor nieuwe woningen verplicht was om op zijn minst energielabel A te hebben, denk dat ik dat dan mis heb.
Ik ben het helemaal met je eens dat een goed gebouwde energiezuinige woning extreem comfortverhogend werkt. Maar helaas zijn er nog steeds allemaal indianenverhalen die de ronde doen die mensen afschrikken, dat je bijvoorbeeld geen ramen open mag doen als je WTW-ventilatie hebt, of dat je warmtepomp niet meer werkt als het gaat vriezen...quote:Ik heb 't even nagekeken voor mijn warmtepomp, de warmtepomp heeft sinds installatie zo'n 8700kWh verbruikt (verwarmen, koelen, warm tapwater etc bij elkaar opgeteld). Staat er nu zo'n 5 jaar, dus ongeveer 1800kWh per jaar, of 8,7kWh per m2. In deze wijk zijn vrijwel alle huizen op deze manier gebouwd, zoveel duurder was 't tijdens de nieuwbouw ook niet.
Het wooncomfort gaat er ontzettend mee omhoog, dit lijkt me toch niet meer dan logisch bij nieuwe woningen?
Nu bij mij loopt hij gewoon door op basis van de buitentemperatuur.quote:Op woensdag 8 juli 2026 18:29 schreef Estate2 het volgende:
Natuurlijk wel, de overheid weet je energielabel, je inkomen en vermogen. De energieleverancier weet hoeveel je verbruikt, komt gewoon een heffing voor in de nabije toekomst. Nivelleren is immers een feestje.quote:Op donderdag 9 juli 2026 01:14 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Nee, niks van dat.
Ik vlieg al 17 jaar niet, ga op vakantie in eigen regio. Help waar ik kan om allerlei minderheden te helpen, maar nee.
Klaar is klaar. Komt maar uit die luie stoel voor die xxl tv.
20 kilo overgewicht en een uitkering… dat gaan we vanaf 2027 ff anders oplossen dit land.
Dan krijg je:
1 teveel vreten binnen en 2 je beweegt te weinig.
En als je niet kan bewegen, wat mogelijk is, dan moet je minder vreten.
En als nummer 1 en 2 niet werken dan verrek maar van de kou in de winter, van dat rillen val je ook af.
Ze blijven door gaan tot dat je aambeien krijgt er van.quote:Op woensdag 8 juli 2026 17:58 schreef DrRobotnik het volgende:
Één ding weet je zeker zodra je braaf doet wat de overheid van je vraagt, je poepertje gaat kei- en keihard opengezet worden.
De overheid weet helemaal niet welk energielabel er daadwerkelijk aan de woning zou moeten hangen.quote:Op donderdag 9 juli 2026 13:42 schreef DrRobotnik het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, de overheid weet je energielabel, je inkomen en vermogen. De energieleverancier weet hoeveel je verbruikt, komt gewoon een heffing voor in de nabije toekomst. Nivelleren is immers een feestje.
Er zit nog een rookkanaal in mijn huis (2 eigenlijk). Misschien moet ik er ook maar eens naar gaan kijken. Ik ben volledig van het gas af en verwarm alleen elektrisch, maar ik voel er veel voor om fijnstof en CO2 uit te gaan stoten; zo'n kachel is ook nog eens een veel fijnere warmte dan een airco!quote:Op woensdag 8 juli 2026 18:43 schreef Jahr00n het volgende:
Dan druk ik een goedkope pelletkachel in mn woning.
Ik heb in mijn huis zo'n nep open haard (gas) in de plaats waar vroeger de gaskachel stond met een schoorsteen, zit er ook over te denken om daarin een inbouwpelletkachel te plaatsen. De warmte van een airco voelt niet aangenaam, maar dat kan ook tussen de oren zitten..quote:Op donderdag 9 juli 2026 23:03 schreef ToT het volgende:
[..]
Er zit nog een rookkanaal in mijn huis (2 eigenlijk). Misschien moet ik er ook maar eens naar gaan kijken. Ik ben volledig van het gas af en verwarm alleen elektrisch, maar ik voel er veel voor om fijnstof en CO2 uit te gaan stoten; zo'n kachel is ook nog eens een veel fijnere warmte dan een airco!
Maar goed, dat zal ook wel verboten gaan worden.
Nee het is gewoon echt een droge lucht wat er van af komt. Een humidifier helpt daar wel goed tegen. Ik heb een heel sterke hier die heel veel waterdamp genereert en dat helpt wel aardig.quote:Op donderdag 9 juli 2026 23:09 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ik heb in mijn huis zo'n nep open haard (gas) in de plaats waar vroeger de gaskachel stond met een schoorsteen, zit er ook over te denken om daarin een inbouwpelletkachel te plaatsen. De warmte van een airco voelt niet aangenaam, maar dat kan ook tussen de oren zitten..
Ik hoor dat argument ook regelmatig dat mensen hun zonnepanelen uit willen gaan zetten vanwege het stopzetten van de salderingsregeling, maar als ik naar mijn energieaanbieder kijk dan krijg ik nog steeds netto een halve cent per kWh dat ik terug lever. Het levert dus iets op, maar de grootste besparing is natuurlijk wat je direct zelf verbruikt.quote:Op woensdag 8 juli 2026 22:16 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Zolang het verschil tussen de tarieven groot genoeg is lijkt me wel.
Ik vraag me af hoeveel mensen hun zonnepanelen uitschakelen als salderen stopt. Dat maakt ook verschil op ‘t net.
Maargoed, woningen zijn natuurlijk maar een deel, zeker als je datacenters neer gaat gooien die op hetzelfde net zitten en groeiende zijn.
Mijn vrouw verklaarde me voor gek toen ik voor de vaatwaser, wasmachine etc allemaal slimme apparaten wilde. Ha, daar heb ik ‘r nu mooi tuk mee!quote:Op donderdag 9 juli 2026 23:13 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ik hoor dat argument ook regelmatig dat mensen hun zonnepanelen uit willen gaan zetten vanwege het stopzetten van de salderingsregeling, maar als ik naar mijn energieaanbieder kijk dan krijg ik nog steeds netto een halve cent per kWh dat ik terug lever. Het levert dus iets op, maar de grootste besparing is natuurlijk wat je direct zelf verbruikt.
Dat zijn ook altijd de mensen die voor elke mogelijkheid een probleem kunnen verzinnen (ipv gewoon de droger, wasmachine, vaatwasser tijdens zonnige momenten laten draaien).
Nog handiger zou zijn om hotfill-apparaten te kopen. Het grootste gedeelte van het stroomverbruik is om water op te warmen. Dus als je daarvoor het warme water uit je warmtepompboiler gebruikt, dan kan je je water opwarmen in het daltarief/als de zon schijnt en nog steeds je afwasmachine aanzetten wanneer je er zin in hebt.quote:Op donderdag 9 juli 2026 23:20 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Mijn vrouw verklaarde me voor gek toen ik voor de vaatwaser, wasmachine etc allemaal slimme apparaten wilde. Ha, daar heb ik ‘r nu mooi tuk mee!
(Eigenlijk niet, maar ik kies ervoor dat te geloven)
En elektrische auto's.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 00:14 schreef Halcon het volgende:
En iedereen moest aan de warmtepomp... en eerder aan de zonnepanelen, om vervolgens een paar jaar later hard genaaid te worden.
Ja, dat ook. Wegenbelasting gaat ook omhoog voor elektrische auto's (of is al omhoog gegaan). Thuisladen wordt duurder inderdaad.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 07:40 schreef ToT het volgende:
[..]
En elektrische auto's.
Thuis laden wordt nu dan dus ook weer een stuk duurder.
Hoe vaak kom je om 17:00 thuis met een compleet lege accu, om moet je diezelfde avond nog weg en ver rijden? Voor 95℅ van de mensen is het 95% van de tijd prima om pas om 11:00 hun auto langzaam op te laden, zodat hij de volgende ochtend om 7:00 vol is. Of overdag op kantoor, als zon schijnt en de auto de hele dag stil staat op de parkeerplaats?quote:Op vrijdag 10 juli 2026 07:40 schreef ToT het volgende:
[..]
En elektrische auto's.
Thuis laden wordt nu dan dus ook weer een stuk duurder.
Ik heb ook een smart vaatwasser, vind het eigenlijk wel een handige functiequote:Op donderdag 9 juli 2026 23:20 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Mijn vrouw verklaarde me voor gek toen ik voor de vaatwaser, wasmachine etc allemaal slimme apparaten wilde. Ha, daar heb ik ‘r nu mooi tuk mee!
(Eigenlijk niet, maar ik kies ervoor dat te geloven)
Ik heb vanaf vorig jaar juli tot eind juni dit jaar zo'n 1590 kWh ( en daarmee ¤357,79 bespaart) gebruikt van de zonnepanelen op het dak. Dat is nog ruim 8% en dan reken ik het deel wat ik kan salderen niet mee, dus waarom zou dat als genaaid moeten voelen?quote:Op vrijdag 10 juli 2026 00:14 schreef Halcon het volgende:
En iedereen moest aan de warmtepomp... en eerder aan de zonnepanelen, om vervolgens een paar jaar later hard genaaid te worden.
Wegenbelasting gaat in twee stapjes in 2030 nog 30% duurder worden voor ev’s (vrijstelling wordt afgebouwd). Aangezien het zware dingen zijn betaal je dan behoorlijk meer dan ice-wagens.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 07:41 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, dat ook. Wegenbelasting gaat ook omhoog voor elektrische auto's (of is al omhoog gegaan). Thuisladen wordt duurder inderdaad.
Omdat het niet zo gaat zijn zoals voorgespiegeld, door het wegvallen van de salderingsregeling.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 07:57 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ik heb ook een smart vaatwasser, vind het eigenlijk wel een handige functie
[..]
Ik heb vanaf vorig jaar juli tot eind juni dit jaar zo'n 1590 kWh ( en daarmee ¤357,79 bespaart) gebruikt van de zonnepanelen op het dak. Dat is nog ruim 8% en dan reken ik het deel wat ik kan salderen niet mee, dus waarom zou dat als genaaid moeten voelen?
Ik heb ze pas later genomen toen ik allang wist dat salderen ermee op zou houden. Maar ik denk dat anderzijds de winst ook veel beter was uiteindelijk dan vooraf voorspeld door bijv de hoge energieprijzen tijdens corona en de oorlog in Iran/Oekraïne.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 08:00 schreef Halcon het volgende:
[..]
Omdat het niet zo gaat zijn zoals voorgespiegeld, door het wegvallen van de salderingsregeling.
Ik heb ze zelf ook. Iran geen last van doordat contract nog doorliep. Salderingsregeling eraf vind ik een beetje zielig, maar uiteindelijk is daar ook vast wel weer iets op te vinden. Een thuisbatterij of gewoon meer verbruiken. Zou bv. ook kunnen verwarmen via de airco in plaats van met gas.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 08:02 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ik heb ze pas later genomen toen ik allang wist dat salderen ermee op zou houden. Maar ik denk dat anderzijds de winst ook veel beter was uiteindelijk dan vooraf voorspeld door bijv de hoge energieprijzen tijdens corona en de oorlog in Iran/Oekraïne.
Thuisbatterij is maar in een paar scenarios winstgevend, maar denk vaak niet. Verwarmen met een airco wel.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 08:05 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik heb ze zelf ook. Iran geen last van doordat contract nog doorliep. Salderingsregeling eraf vind ik een beetje zielig, maar uiteindelijk is daar ook vast wel weer iets op te vinden. Een thuisbatterij of gewoon meer verbruiken. Zou bv. ook kunnen verwarmen via de airco in plaats van met gas.
Omdat zonnepanelen niet gratis zijn en de regering altijd gezegd heeft dat zonnepanelen binnen 7 jaar terugverdiend zouden moeten worden. En toen veranderden ze de regels van het borspel weer en zijn zonnepanelen opeens pas in een jaar of 15 terug te verdienen. Op nieuwe contracten is al tezien dat sommige electriciteitboeren niks meer geven voor teruggeleverde stroom, dus als dit het nieuwe normaal wordt hou je nauwelijks nog wat over om je panelen terug te verdienen.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 07:57 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ik heb vanaf vorig jaar juli tot eind juni dit jaar zo'n 1590 kWh ( en daarmee ¤357,79 bespaart) gebruikt van de zonnepanelen op het dak. Dat is nog ruim 8% en dan reken ik het deel wat ik kan salderen niet mee, dus waarom zou dat als genaaid moeten voelen?
Verwarmd buitenzwembad, dus dan zal een thuisbatterij al best snel een gunstig effect hebben. Ik verbruik sowieso best veel stroom en heb best wel veel zonnepanelen.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 08:07 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Thuisbatterij is maar in een paar scenarios winstgevend, maar denk vaak niet. Verwarmen met een airco wel.
Met de paar liter die een vaatwasser of wasmachine gebruikt per cyclus is hotfill alleen zinvol als je warmwatervat/warmtepompboiler er vlak naast staat. Ons warmwatervat staat op zolder, vaatwasser en wasmachine op de begane grond. Tegen de tijd dat die met hotfill warm water uit het vat zouden krijgen, zouden ze zo goed als volledig "gevuld" zijn met het koude water wat eerst uit de leiding komt. En staat vervolgens het warme water nutteloos af te koelen in de leidingen.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 07:39 schreef knoopie het volgende:
[..]
Nog handiger zou zijn om hotfill-apparaten te kopen. Het grootste gedeelte van het stroomverbruik is om water op te warmen. Dus als je daarvoor het warme water uit je warmtepompboiler gebruikt, dan kan je je water opwarmen in het daltarief/als de zon schijnt en nog steeds je afwasmachine aanzetten wanneer je er zin in hebt.
Er zijn alleen helaas niet zo veel hotfill vaatwassers op de markt voor consumenten.
Omdat zonnepanelen niet gratis zijn en de regering altijd gezegd heeft dat zonnepanelen binnen 7 jaar terugverdiend zouden moeten worden. En toen veranderden ze de regels van het borspel weer en zijn zonnepanelen opeens pas in een jaar of 15 terug te verdienen. Op nieuwe contracten is al tezien dat sommige electriciteitboeren niks meer geven voor teruggeleverde stroom, dus als dit het nieuwe normaal wordt hou je nauwelijks nog wat over om je panelen terug te verdienen.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 08:08 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
[..]
De eerste keer dat de afbouw van de salderingsregeling concreet in de tweede kamer besproken werd was zelfs al in 2017. Bovendien snapt iedereen met een beetje boerenverstand dat de salderingsregeling enkel zinvol is als niet te veel mensen zonnepanelen hebben. Want bij "te veel" zonnepanelen, zoals nu, is de marktwaarde van de energie van de zonnepanelen natuurlijk bij lange na niet vergelijkbaar met de marktwaarde op andere momenten, dus slaat saldering voor de energiemaatschappij helemaal nergens op.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 08:43 schreef Ivo1985 het volgende:
De enige regel die veranderd is, is dat de salderingsregeling telkens verlengd is (of eigenlijk: de afbouw is telkens uitgesteld). De salderingsregeling zou vanaf 2019 al afgebouwd gaan worden. Eigenaren van zonnepanelen hebben dus veel langer van saldering kunnen genieten dan "beloofd" was.
Maar volgens mij bedoel je dat niet met je negatieve toonzetting en ga je met een grote boog om de feiten heen.
Je zonnepanelen aan laten zal je waarschijnlijk nooit iets gaan kosten. Dus uitzetten is meestal onzin.quote:Op donderdag 9 juli 2026 23:13 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ik hoor dat argument ook regelmatig dat mensen hun zonnepanelen uit willen gaan zetten vanwege het stopzetten van de salderingsregeling, maar als ik naar mijn energieaanbieder kijk dan krijg ik nog steeds netto een halve cent per kWh dat ik terug lever. Het levert dus iets op, maar de grootste besparing is natuurlijk wat je direct zelf verbruikt.
Dat zijn ook altijd de mensen die voor elke mogelijkheid een probleem kunnen verzinnen (ipv gewoon de droger, wasmachine, vaatwasser tijdens zonnige momenten laten draaien).
Daar heb je gelijk in. In ons geval zou het prima werken voor de wasmachine, omdat die letterlijk onder de warmwaterboiler staat. Ongeveer 1m leiding dus tussen die twee. Voor de vaatwasser heb ik er wel eens over nagedacht om een kleine boiler onder het keukenkastje te schuiven als experiment. Die kosten tweedehands een tientje, omdat iedereen er vanaf wil. Die kan dan opwarmen als de zon schijnt, en daarmee de afwasmachine vullen als die in de avond aan gaat. (kleine kinderen thuis, dus wasmachine en afwasmachine draaien bijna dagelijks) En als die overdag niet kon opwarmen, dan doet de afwasmachine het zelf.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 08:41 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Met de paar liter die een vaatwasser of wasmachine gebruikt per cyclus is hotfill alleen zinvol als je warmwatervat/warmtepompboiler er vlak naast staat. Ons warmwatervat staat op zolder, vaatwasser en wasmachine op de begane grond. Tegen de tijd dat die met hotfill warm water uit het vat zouden krijgen, zouden ze zo goed als volledig "gevuld" zijn met het koude water wat eerst uit de leiding komt. En staat vervolgens het warme water nutteloos af te koelen in de leidingen.
3x25A is ong 17kW. Als je dat verdeeld over 12 huizen mag je omstebeurt de wasmachine aan doen zeker? Ik zou dan zelf toch de voorkeur hebben op het sturen van de apparaten op gunstige momenten.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 09:20 schreef F0czuks het volgende:
[..]
Je zonnepanelen aan laten zal je waarschijnlijk nooit iets gaan kosten. Dus uitzetten is meestal onzin.
Echter; Jij stopt een kwh het net in en moet daar vanalles voor betalen, en de buren nemen die exacte kwh direct af en betalen er het volle pond voor. De stroom gaat niet eens de straat uit maar, vooral de overheid, casht lekker door. Dat zou een valide argument zijn om de zonnepanelen uit te zetten.
Het lijkt zo langerzamerhand wijs om gezamelijk met de straat iets te regelen. Een geheel blok/straat van 12 huizen zou zelf stroomkabels in de achtertuin moeten aanleggen om een eigen netwerk te creeren. Slechts 1 aansluiting op het net. Binnen het eigen netwerk de zonnepanelen en batterijcapaciteit delen. Puur om de overheid buiten schot te houden.
Dat doen ze al, je betaalt tenslotte belasting over elke kWh die je verbruikt.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 09:16 schreef F0czuks het volgende:
Het wordt tijd dat EV en WP gebruikers een extra heffing gaan betalen i.v.m. onevenredig gebruik van het stroomnet.
Elke vorm van heffing of subsidie (salderingsregeling) geeft weer mogelijkheden tot misbruik en meer administratiegezeik.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 09:45 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Dat doen ze al, je betaalt tenslotte belasting over elke kWh die je verbruikt.
Precies dit.quote:Op woensdag 8 juli 2026 18:29 schreef Estate2 het volgende:
quote:Op woensdag 8 juli 2026 19:38 schreef StateOfMind het volgende:
Ik ken genoeg mensen hier in het dorp die gedurende de tijd een warmtepomp geïnstalleerd hebben, maar geen vloerverwarming hebben.
Maar het ging om onevenredig gebruik, dat verander je daar niet mee. De mensen die veel verbruiken betalen ook meer belasting over elke kwh (even t scenario vanaf dat salderen eraf is), dus dan zou ‘t qua heffing etc irrelevant moeten zijn wanneer die kwh verbruikt wordt. Als diegene met de elektrische auto besluit zijn auto overdag te laden zonder daar voldoende eigen opwekking voor te hebben is ‘t gewoon duurder voor diegene.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 09:53 schreef knoopie het volgende:
[..]
Elke vorm van heffing of subsidie (salderingsregeling) geeft weer mogelijkheden tot misbruik en meer administratiegezeik.
De enige echt eerlijke manier is een verplicht dynamisch tarief voor iedereen. Want een kWh midden op een zomerdag is simpelweg goedkoper dan om 17:00 in december. Dan gaan mensen vanzelf wel een keer kijken naar de auto pas opladen om 23:00 in plaats van 17:00, of de warmtepomp pas laten draaien om 12:00 in plaats van om 7:00.
Kernenergie heeft de hoogste energiedichtheid die je kunt hebben. Dat gebruik je niet om zon en wind te vervangen, dat gebruik je om kolen/gas etc te vervangen.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 10:12 schreef Koekoekmakto het volgende:
Ik ben meer voor groen + opslag. Kernenergie is oude technologie. Er komen steeds grotere batterijparken & de accutechnologie ontwikkelt zich nog steeds verder. Opslag in iron air, waterstof.
Nee, je vergeet de terugleveringsboete. Maar volgens mij wil je me alleen wegzetten als negativo. Het is wat complexer dan alleen een salderingsregeling, die al jaren eerder had moeten stoppen wat mij betreft, het heeft de problemen op het net alleen maar erger gemaakt en de verleninging was de reden voor het invoeren van de terugleverboete. Ik heb zelf ook zonnepanelen, maar zou er nu absoluut geen meer nemen nu als ik ze met deze spelregels moet kopen. Het is de terugverdientijd gewoon niet meer waard en nieuwe plaatsen maken de netcongestie erger. Plus dat de terugleverboete mogelijk ook nog eens niet gecompenseerd meer gaat worden door een terugleverbetaling en je uiteindelijk ook weer een accu moet kopen om om allerlei bijeffecten te werken. Dat is verdomd veel investeren, het net nog meer belasten met teruglevering om na 15 jaar of zo een paar honderd euro te besparen jaarlijks. Plus dat ze uitgezet kunnen gaan worden in de toekomst etc etc. Ben blij dat ik ze al terug heb verdiend. Maar ik zal niet voor een warmtepomp of accu meer gaan. De overheid is daar te onbetrouwbaar voor en het net kan het niet aan. Ik wacht eerst 10 jaar af met een nieuwe CV om dan te kijken of men eruit is wat te doen en hoe de zaken er dan voor staan.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 08:43 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
De enige regel die veranderd is, is dat de salderingsregeling telkens verlengd is (of eigenlijk: de afbouw is telkens uitgesteld). De salderingsregeling zou vanaf 2019 al afgebouwd gaan worden. Eigenaren van zonnepanelen hebben dus veel langer van saldering kunnen genieten dan "beloofd" was.
Maar volgens mij bedoel je dat niet met je negatieve toonzetting en ga je met een grote boog om de feiten heen.
Leuk, wanneer je kosten belangrijker vindt dan comfort. In de praktijk is een dergelijke woning gewoon totaal niet wenselijk.quote:Op donderdag 9 juli 2026 08:28 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dat vind ik altijd het treurige bij dit soort berichten. De Passivhaus-Standard viert dit jaar zijn dertigste verjaardag. Dus we hebben al sinds 30 jaar de kennis en kunde om huizen te bouwen die minder dan 15kWh aan energie per m2 per jaar verbruiken. Dat zou per jaar 1800kWh aan warmte zijn. Dat is zo weinig dat er nauwelijks warmtepompen te koop zijn die het vermogen zo laag kunnen moduleren.
En sinds 2000 zijn er in Nederland volgens het CBS ongeveer 1,5 miljoen nieuwbouwwoningen neergezet. Dat hadden, met relatief kleine investeringen, allemaal woningen volgens de passivhausnorm kunnen zijn, maar in plaats daarvan zijn het woningen met energielabel B geworden, om een paar centen bij de bouw te kunnen besparen. Dus een groot deel van die 1,5 miljoen woningen verbruikt al 25 jaar lang een factor vijf meer energie dan technisch noodzakelijk is.![]()
Penny wise, pound foolish.
Waarom is dat niet wenselijk? Ik heb altijd een stabiele binnentemperatuur, ongeacht de temperatuur buiten. Heb wanneer ik de ramen dicht doe vrijwel geen geluid van buiten en heb een lage maandelijkse energielast.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 10:25 schreef AToontje87 het volgende:
[..]
Leuk, wanneer je kosten belangrijker vindt dan comfort. In de praktijk is een dergelijke woning gewoon totaal niet wenselijk.
Omdat mensen in de praktijk nog altijd het liefst een raam open willen zetten.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 10:42 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Waarom is dat niet wenselijk? Ik heb altijd een stabiele binnentemperatuur, ongeacht de temperatuur buiten. Heb wanneer ik de ramen dicht doe vrijwel geen geluid van buiten en heb een lage maandelijkse energielast.
Waarom is dat niet wenselijk?
Waarom zou je geen raam open kunnen zetten? Ik heb momenteel gewoon de tuindeuren open staan, dat is geen enkel probleem. Het verlaagt de efficiëntie is, maar dat is met elke vorm van verwarming als je een raam open zet.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 10:43 schreef AToontje87 het volgende:
[..]
Omdat mensen in de praktijk nog altijd het liefst een raam open willen zetten.
Het zijn dit soort nergens op gebaseerde vooroordelen die efficiente huizen een onterechte slechte naam geven. Er is echt geen passiefhuispolitie die je een boete komt geven als je je raam open zet.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 10:43 schreef AToontje87 het volgende:
[..]
De teruglever boete is iets waar de overheid buiten staat.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 10:21 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Nee, je vergeet de terugleveringsboete.
Met de plaatsing van onze nieuwe kozijnen met triple glas hebben we juist gekozen voor méér ramen die open konden. De woonkamer had met het oude glas aan de voorkant geen enkel raam wat open kon. Alleen een tocht rooster. Drama dus.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 10:43 schreef AToontje87 het volgende:
[..]
Waarbij elektriciteit ook nog eens zwaarder belast wordt dan gas, benzine en diesel.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 09:45 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Dat doen ze al, je betaalt tenslotte belasting over elke kWh die je verbruikt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |