abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221276755
quote:
Vooral mensen met warmtepomp gaan mogelijk fors meer betalen bij nieuwe nettarieven

Huishoudens met een warmtepomp gaan op een winteravond misschien dubbel zoveel betalen voor hun stroomverbruik. Dat is volgens de Vereniging Warmtepompen het gevolg van het voorstel dat Netbeheer Nederland bij toezichthouder ACM heeft ingediend voor het verhogen van de nettarieven.

Dat zegt de de brancheorganisatie voor warmtepompen op basis van een onderzoek van adviesbureau Common Futures.

Het voorstel van Netbeheer Nederland voor nieuwe variabele tarieven moet de problemen op het stroomnet helpen tegengaan. Als de ACM het goedkeurt, stijgen de tarieven voor netbeheer en komen er verschillen in wat je betaalt per tijdsvak. Onder meer tijdens piekuren tussen 16.00 en 23.00 uur betaal je meer voor elektriciteit. Als het je lukt om buiten die piekuren te blijven, betaal je minder.

Gemiddeld 135 euro meer
Een gemiddeld huishouden gaat volgens het onderzoek van Common Futures vanaf 2029, met een gasgestookte cv-ketel, 135 euro meer betalen. Als gevolg van andere nieuwe regelgeving de komende jaren, komt hier nog bijna 160 euro bovenop. Maar als mensen een volledig elektrische warmtepomp hebben, wordt de energierekening in totaal 505 euro per jaar hoger.

Het grootste deel daarvan, 355 euro, is het gevolg van de tijdsafhankelijke nettarieven. Volgens de Vereniging Warmtepompen toont de analyse aan dat mensen met een warmtepomp hierdoor onevenredig hard worden getroffen.

https://www.rtl.nl/nieuws(...)r-betalen-bij-nieuwe
Gaat lekker met de energietransitie. De brave burger wordt weer genaaid omdat de mooie beloftes van de klimaatdrammers totale fictie blijkt te zijn.
pi_221276762
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juli 2026 17:55 schreef RotatoR het volgende:
omdat de mooie beloftes van de klimaatdrammers totale fictie blijkt te zijn.
Zoals altijd. Waarom zou je nog meedoen met die onzin?
pi_221276773
Één ding weet je zeker zodra je braaf doet wat de overheid van je vraagt, je poepertje gaat kei- en keihard opengezet worden.
  woensdag 8 juli 2026 @ 17:59:55 #4
363374 Regilio_
Witte Neger
pi_221276785
OH NOES!!1*&@^!!*@!!@$*^!!!!!!!!
pi_221276904
Dat gaat natuurlijk niet gebeuren.
De mensen met een full-electric warmtepomp weten prima hoe ze hoge energiekosten kunnen vermijden.

Dit soort plannen resulteert er uiteindelijk alleen maar in dat men steeds minder afhankelijk wordt van die netbeheerders met hun gouden paleizen.
pi_221276924
Als je een warmtepomp hebt, heb je waarschijnlijk ook vloerverwarming. Waarom zou je dan juist tijdens de dure uren gaan verwarmen?

Bij ons is dat in ieder geval niet nodig. We verwarmen overdag als de zonnepanelen nog wat opleveren en tijdens de goedkope stroomuren. Door de vloerverwarming blijft het huis lang genoeg op temperatuur.

Afgelopen winter ook gedaan met dynamisch tarief en bevalt prima.
Voorheen Post ID 101472
  woensdag 8 juli 2026 @ 18:30:02 #7
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221276930
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 18:26 schreef Ivo1985 het volgende:
Dat gaat natuurlijk niet gebeuren.
De mensen met een full-electric warmtepomp weten prima hoe ze hoge energiekosten kunnen vermijden.

Dit soort plannen resulteert er uiteindelijk alleen maar in dat men steeds minder afhankelijk wordt van die netbeheerders met hun gouden paleizen.
Hoe ga je dat vermijden met de winterdag?
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_221276934
quote:
Dat is volgens de Vereniging Warmtepompen
Hoog WC-Eend gehalte natuurlijk. RTL doet er ook verder niet moeilijk over en doet maar een copy-paste.

Ik heb het onderzoek even geskimd en het is inderdaad zo dat huishoudens met een warmtepomp flink meer gaan betalen. Maar iedereen gaat meer betalen, uiteindelijk bespaar je met zo'n warmtepomp nog steeds wel zo'n 500 per jaar. Dat is minder dan de 700 ballen die je nu per jaar bespaart. Volgens het rapport althans. Hoe betrouwbaar dat verder is kan ik niet zomaar beoordelen.

Een hybride warmtepomp is ook geen slechte optie, zo lijkt het.
pi_221276942
Oh nee, had iemand dit maar kunnen zien aankomen :')
No amount of money ever bought a second of time.
pi_221276944
Dit is vooral het gevolg van kortzichtig handelen, we moesten en zouden van het gas af maar niemand dacht er even bij na dat we dan ook het elektriciteitsnetwerk flink moeten upgraden, en ook flink meer elektriciteit moeten opwekken.

Paniekvoetbal bijt je altijd in de reet.
pi_221276951
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 18:30 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Hoog WC-Eend gehalte natuurlijk. RTL doet er ook verder niet moeilijk over en doet maar een copy-paste.

Ik heb het onderzoek even geskimd en het is inderdaad zo dat huishoudens met een warmtepomp flink meer gaan betalen. Maar iedereen gaat meer betalen, uiteindelijk bespaar je met zo'n warmtepomp nog steeds wel zo'n 500 per jaar. Dat is minder dan de 700 ballen die je nu per jaar bespaart. Volgens het rapport althans. Hoe betrouwbaar dat verder is kan ik niet zomaar beoordelen.

Leuk die besparing maar dat is een sigaar uit eigen doos omdat D66 onder de kabinetten Rutte de energiebelasting op aardgas meer dan verdubbeld heeft zodat men naar een warmtepomp zou overstappen.
pi_221276960
quote:
volgens de Vereniging Warmtepompen
_O-
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
  woensdag 8 juli 2026 @ 18:36:14 #13
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_221276966
Linksom of rechtsom wordt je gewoon gepakt.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  woensdag 8 juli 2026 @ 18:37:19 #14
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_221276971
Nog meer houtstook _O_
pi_221276981
Als je zuinig stookt in een en niet elke dag gaat douchen (900-950m3 gas per jaar in een huishouden van 4 in een goed geisoleerde woning met wat bijstook van hout) is het dus niet meer de moeite waard om een warmtepomp te nemen (die aanschaf ga je er in de levensduur waarschijnlijk niet uithalen, en je gokt volledig op electriciteit, wat nogal linke soep blijkt met de huidige stand van zaken).
Bij gemiddeld tot hoog gasverbruik is het voordeel met de plannen voor de warmtepomp zowat gehalveerd. Hybride pompen zijn dubbelfucked.

Het betalen van de verzwaring (meer dan 200 miljard euro) van het net gaat beginnen. Arme mensen die niet mee kunnen vewegen gaan zich blauw betalen.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_221276993
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 18:32 schreef MoreDakka het volgende:
Dit is vooral het gevolg van kortzichtig handelen, we moesten en zouden van het gas af maar niemand dacht er even bij na dat we dan ook het elektriciteitsnetwerk flink moeten upgraden, en ook flink meer elektriciteit moeten opwekken.

Dat mogen we vooral toenmalige Klimaatminister Jetten aanrekenen.
  woensdag 8 juli 2026 @ 18:43:04 #17
264415 Jahr00n
Fakkelteit
pi_221276995
Dan druk ik een goedkope pelletkachel in mn woning.
pi_221277023
quote:

Dat heb ik nooit begrepen. Ze begrijpen toch dat energie opwekken ook capaciteit op je netwerk kost?

De terugverdientijd van mn thuisbatterij wordt er in elk geval wel beter op :P
pi_221277091
quote:

[..]

Dat ligt nogal aan hoeveel gas je verbruikt. In mijn geval zou het voordeel 100-350 euro per jaar netto of zo zijn, en dat is het gunstige geval dat ik niet allerlei leidingen en radiatoren moet vervangen en de meterkast moet verzwaren (oeps! Dat kan hier en daar niet eens meer!). Dat voordeel is met het huidige 450-550 euro netto per jaar zijn. En dan zou ik moeten stoppen met houtstook, anders zou het negatief uitvallen.

Voor een gemiddelde tussenwoning is het voordeel ook al zowat gehalveerd met de nieuwe plannen. Hybride is zelfs nog slechter, omdat j dan dubbele netlasten betaalt en op den duur meer en meer voor gas gaat betalen icm bijmengingsregels vanuit de EU.

Ik voorzie in ieder geval weer een run op houtkachels.
pi_221277096
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 19:02 schreef Akkerdjie het volgende:
Dat ligt nogal aan hoeveel gas je verbruikt. In mijn geval zou het voordeel 100-350 euro per jaar netto of zo zijn, en dat is het gunstige geval dat ik niet allerlei leidingen en radiatoren moet vervangen en de meterkast moet verzwaren (oeps! Dat kan hier en daar niet eens meer!). Dat voordeel is met het huidige 450-550 euro netto per jaar zijn. En dan zou ik moeten stoppen met houtstook, anders zou het negatief uitvallen.

Voor een gemiddelde tussenwoning is het voordeel ook al zowat gehalveerd met de nieuwe plannen.

Ik voorzie in ieder geval weer een run op houtkachels.
Geen gas, overcapaciteit op zonnepanelen. Nouja, we gaan het allemaal wel zien.

Als salderen weg is en dit plan er straks door is wordt het voor veel mensen echt belachelijk veel duurder.
pi_221277106
quote:

Toen die energietransitie toentertijd werd aangekondigd was dit gevolg het EERSTE waar (internet) experts voor waarschuwden. Elke ras debiel in de comments van een nieuws artikel met 2 werkende hersencellen zag dit aankomen.

Maar nee, we moesten en zouden van het gas af :')
No amount of money ever bought a second of time.
  Moderator woensdag 8 juli 2026 @ 19:06:57 #22
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221277108
Regeren is vooruit zien.
- vmi voor intimi -
pi_221277116
Hier past een welgemeend

Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_221277126
Misschien terug naar de kolen :)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_221277206
quote:
Gemiddeld 135 euro meer
Een gemiddeld huishouden gaat volgens het onderzoek van Common Futures vanaf 2029, met een gasgestookte cv-ketel, 135 euro meer betalen. Als gevolg van andere nieuwe regelgeving de komende jaren, komt hier nog bijna 160 euro bovenop. Maar als mensen een volledig elektrische warmtepomp hebben, wordt de energierekening in totaal 505 euro per jaar hoger.
Oftewel iemand met een warmtepomp zou ¤210 per jaar meer betalen dan mensen die nog met een CV stoken tegen die tijd. Dat is de besparing die je in een hele maand kunt behalen, oftewel het zal allemaal wel meevallen.

Als je zonnepanelen hebt kun je waarschijnlijk doordat je een warmtepomp hebt wel een (groot) deel compenseren doordat salderen weg valt en je meer eigen energie verbruikt.
pi_221277347
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 19:23 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Oftewel iemand met een warmtepomp zou ¤210 per jaar meer betalen dan mensen die nog met een CV stoken tegen die tijd. Dat is de besparing die je in een hele maand kunt behalen, oftewel het zal allemaal wel meevallen.

Als je zonnepanelen hebt kun je waarschijnlijk doordat je een warmtepomp hebt wel een (groot) deel compenseren doordat salderen weg valt en je meer eigen energie verbruikt.
Niet helemaal denk ik. Opwekking van energie is in de winter vaak laag, terwijl dat het moment is dat je verwarmt. Als ik naar mijn eigen warmtepomp kijk is dat zo’n 10 á 15kWh per dag, warm water (douchen etc) meegerekend. Dat wek je in de winter toch een stuk minder snel op.
  woensdag 8 juli 2026 @ 19:38:00 #27
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_221277349
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 18:29 schreef Estate2 het volgende:
Als je een warmtepomp hebt, heb je waarschijnlijk ook vloerverwarming. Waarom zou je dan juist tijdens de dure uren gaan verwarmen?

Bij ons is dat in ieder geval niet nodig. We verwarmen overdag als de zonnepanelen nog wat opleveren en tijdens de goedkope stroomuren. Door de vloerverwarming blijft het huis lang genoeg op temperatuur.

Dat is wellicht bij nieuwbouwwoningen zo, of als je net een huis gekocht hebt en dat met de verbouwing installeert.

Ik ken genoeg mensen hier in het dorp die gedurende de tijd een warmtepomp geïnstalleerd hebben, maar geen vloerverwarming hebben.
Omdat je dan de hele woonkamer leeg moet maken en de vloer openbreken en vervolgens de vloerverwarming installeren.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_221277382
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 19:37 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Niet helemaal denk ik. Opwekking van energie is in de winter vaak laag, terwijl dat het moment is dat je verwarmt. Als ik naar mijn eigen warmtepomp kijk is dat zo’n 10 á 15kWh per dag, warm water (douchen etc) meegerekend. Dat wek je in de winter toch een stuk minder snel op.
Je kunt je eigen verbruik van de warmtepomp wat verhogen door in de maanden maart, april, mei, okt, nov wat te spelen met de settings van je warmtepomp. Mijn warmtepomp werkt op een stooklijn en in april, mei en oktober zet ik die wat harder aan tussen 11 -17u en (automatisch) uit buiten dat tijdslot.

Legionella run (als je dat hebt) en warm water kun je ook vooral verwarmen op de momenten dat je opwek hebt.
  woensdag 8 juli 2026 @ 19:52:20 #29
168739 Red_85
'echt wel'
pi_221277403
quote:

[..]

Wat kost zo'n warmtepomp?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 8 juli 2026 @ 19:56:19 #30
168739 Red_85
'echt wel'
pi_221277427
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 18:50 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Dat heb ik nooit begrepen. Ze begrijpen toch dat energie opwekken ook capaciteit op je netwerk kost?

De terugverdientijd van mn thuisbatterij wordt er in elk geval wel beter op :P
Let maar op. Straks komt er ook een manier hoe ze de thuisbatterij kunnen belasten en beboeten. Zijn ze nu een of andere rotsmoes voor aan het verzinnen in hun kantoortjes.

De consument mag namelijk never nooit niet voordeel hebben tov bedrijven in dit land.
1947-2016
  woensdag 8 juli 2026 @ 19:57:07 #31
168739 Red_85
'echt wel'
pi_221277433
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juli 2026 18:42 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Dat mogen we vooral toenmalige Klimaatminister Jetten aanrekenen.
Zoals altijd.

D66 is je vriendje.
Not!
1947-2016
  woensdag 8 juli 2026 @ 19:57:52 #32
168739 Red_85
'echt wel'
pi_221277436
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 17:58 schreef DrRobotnik het volgende:
Één ding weet je zeker zodra je braaf doet wat de overheid van je vraagt, je poepertje gaat kei- en keihard opengezet worden.
Dit ja.
1947-2016
pi_221277445
_O- _O- _O- _O-

_O_ _O_
-nee-
pi_221277450
Geen last van met nieuwbouw, maar goh goh goh wie had dit nu verwacht?
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  woensdag 8 juli 2026 @ 20:01:36 #35
13148 Shogo
Psycho...
pi_221277452
Dit zagen alleen de mensen die braaf warmtepompen hebben genomen niet aankomen. _O-
pi_221277592
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 18:30 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Thuis accu doet wonderen om op de goedkope uren af te nemen en op dure uren te verbruiken.

En gewoon zorgen dat je überhaupt niet veel verbruikt natuurlijk. Je moet geen 14kW warmtepomp in een tochtige hut zetten. Maar zorgen dat de boel geïsoleerd is.
quote:

[..]
Met een hybride warmtepomp betaal je je scheel aan vastrecht en onderhoud voor het gasgestookte deel. Financiëel is hybride in de meeste gevallen een slechte keuze.
  woensdag 8 juli 2026 @ 21:08:00 #37
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_221278047
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 18:30 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Dieselaggregaat?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_221278067
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 19:56 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Let maar op. Straks komt er ook een manier hoe ze de thuisbatterij kunnen belasten en beboeten. Zijn ze nu een of andere rotsmoes voor aan het verzinnen in hun kantoortjes.

De consument mag namelijk never nooit niet voordeel hebben tov bedrijven in dit land.
Het probleem is dat wanneer iedereen tegelijk stroom gaat dumpen op het net omdat dat meer oplevert vanwege de markt dit de congestie plaatselijk erger kan maken. Ik hoor dat dit ook mogelijk gereguleerd gaat worden op den duur, zeker als het aantal batterijen explosief toeneemt. Want dan krijg je toch weer dat als iedereen tegelijkertijd hetzelfde doet dat dit weer problemen kan veroorzaken, zoals met zonnepanelen het geval was. (Al heeft de accu ook een enigszins aftoppende functie van congestie als het voor eigen gebruik gebruikt wordt)
pi_221278384
  woensdag 8 juli 2026 @ 21:38:17 #40
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221278440
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 20:20 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Thuis accu doet wonderen om op de goedkope uren af te nemen en op dure uren te verbruiken.

En gewoon zorgen dat je überhaupt niet veel verbruikt natuurlijk. Je moet geen 14kW warmtepomp in een tochtige hut zetten. Maar zorgen dat de boel geïsoleerd is.
[..]
Met een hybride warmtepomp betaal je je scheel aan vastrecht en onderhoud voor het gasgestookte deel. Financiëel is hybride in de meeste gevallen een slechte keuze.
Daar haal je in de winter toch geen lage prijzen mee? Beetje schuiven met stuivers op een hoge prijs.

quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 21:08 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dieselaggregaat?
Diesel is ook niet goedkoop :'(
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_221278450
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 21:10 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Het probleem is dat wanneer iedereen tegelijk stroom gaat dumpen op het net omdat dat meer oplevert vanwege de markt dit de congestie plaatselijk erger kan maken. Ik hoor dat dit ook mogelijk gereguleerd gaat worden op den duur, zeker als het aantal batterijen explosief toeneemt. Want dan krijg je toch weer dat als iedereen tegelijkertijd hetzelfde doet dat dit weer problemen kan veroorzaken, zoals met zonnepanelen het geval was. (Al heeft de accu ook een enigszins aftoppende functie van congestie als het voor eigen gebruik gebruikt wordt)
Maar is handelen straks uberhaupt nog wel rendabel, als salderen stopt.

Er komen ook meer elektrische auto's en warmtepompen dus het totale verbruik gaat zeker weten stijgen.
  woensdag 8 juli 2026 @ 21:39:39 #42
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_221278854
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 21:39 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Maar is handelen straks uberhaupt nog wel rendabel, als salderen stopt.

Er komen ook meer elektrische auto's en warmtepompen dus het totale verbruik gaat zeker weten stijgen.
Zolang het verschil tussen de tarieven groot genoeg is lijkt me wel.

Ik vraag me af hoeveel mensen hun zonnepanelen uitschakelen als salderen stopt. Dat maakt ook verschil op ‘t net.

Maargoed, woningen zijn natuurlijk maar een deel, zeker als je datacenters neer gaat gooien die op hetzelfde net zitten en groeiende zijn.
  woensdag 8 juli 2026 @ 22:43:24 #44
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_221279038
Niet zeiken maar blij zijn dat je nog überhaupt elektriciteit hebt in de avonduren. Persoonlijk zou ik eerst de verplichting tot het aanbieden van een modelcontract afschaffen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  woensdag 8 juli 2026 @ 23:37:29 #45
168739 Red_85
'echt wel'
pi_221279344
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 21:10 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
De energieboeren kunnen ook de centrales minder laten draaien.. .maarja, levert geen geld op he
1947-2016
pi_221279347
Meer mensen van het gas af > stroom gaat duurder worden, goh
pi_221279376
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 23:38 schreef Poepz0r het volgende:
Meer mensen van het gas af > stroom gaat duurder worden, goh
Dus, dikke houtkachel uit 2024, triple glas, airco’s en zonnepanelen. Plus de gas aansluiting laten liggen en nieuwe cv. Wie maakt me wat?
pi_221279472
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 23:45 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Dus, dikke houtkachel uit 2024, triple glas, airco’s en zonnepanelen. Plus de gas aansluiting laten liggen en nieuwe cv. Wie maakt me wat?
Solidariteitsbijdrage om de energietransitie te financieren en om mensen met een laag energielabel tegemoet te komen in hun hogere maandlasten.
pi_221279544
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 00:18 schreef DrRobotnik het volgende:

[..]
Solidariteitsbijdrage om de energietransitie te financieren en om mensen met een laag energielabel tegemoet te komen in hun hogere maandlasten.
Nee, niks van dat.

Ik vlieg al 17 jaar niet, ga op vakantie in eigen regio. Help waar ik kan om allerlei minderheden te helpen, maar nee.
Klaar is klaar. Komt maar uit die luie stoel voor die xxl tv.

20 kilo overgewicht en een uitkering… dat gaan we vanaf 2027 ff anders oplossen dit land.
Dan krijg je:
1 teveel vreten binnen en 2 je beweegt te weinig.

En als je niet kan bewegen, wat mogelijk is, dan moet je minder vreten.

En als nummer 1 en 2 niet werken dan verrek maar van de kou in de winter, van dat rillen val je ook af.
pi_221279547
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 21:38 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Daar haal je in de winter toch geen lage prijzen mee? Beetje schuiven met stuivers op een hoge prijs.
[..]
Diesel is ook niet goedkoop :'(
In de winter gaat hier gewoon de houtkachel aan, lekker hyge.
pi_221279651
Tja moet je maar met grof geweld in opstand komen.
pi_221280100
quote:

Dat hangt ook wel een beetje van je huis af, hier een jaren 80 woning, nageisoleerd, 460m2 woon opervlakte, vloerverwarming en warmtepomp. In de winter staat die warmtepomp vaak genoeg gewoon 24/7 te draaien om het warm te houden.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_221280123
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 20:20 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Dat vind ik altijd het treurige bij dit soort berichten. De Passivhaus-Standard viert dit jaar zijn dertigste verjaardag. Dus we hebben al sinds 30 jaar de kennis en kunde om huizen te bouwen die minder dan 15kWh aan energie per m2 per jaar verbruiken. Dat zou per jaar 1800kWh aan warmte zijn. Dat is zo weinig dat er nauwelijks warmtepompen te koop zijn die het vermogen zo laag kunnen moduleren.

En sinds 2000 zijn er in Nederland volgens het CBS ongeveer 1,5 miljoen nieuwbouwwoningen neergezet. Dat hadden, met relatief kleine investeringen, allemaal woningen volgens de passivhausnorm kunnen zijn, maar in plaats daarvan zijn het woningen met energielabel B geworden, om een paar centen bij de bouw te kunnen besparen. Dus een groot deel van die 1,5 miljoen woningen verbruikt al 25 jaar lang een factor vijf meer energie dan technisch noodzakelijk is. |:(
Penny wise, pound foolish.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_221280599
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 08:28 schreef knoopie het volgende:

[..]
Dat vind ik altijd het treurige bij dit soort berichten. De Passivhaus-Standard viert dit jaar zijn dertigste verjaardag. Dus we hebben al sinds 30 jaar de kennis en kunde om huizen te bouwen die minder dan 15kWh aan energie per m2 per jaar verbruiken. Dat zou per jaar 1800kWh aan warmte zijn. Dat is zo weinig dat er nauwelijks warmtepompen te koop zijn die het vermogen zo laag kunnen moduleren.

En sinds 2000 zijn er in Nederland volgens het CBS ongeveer 1,5 miljoen nieuwbouwwoningen neergezet. Dat hadden, met relatief kleine investeringen, allemaal woningen volgens de passivhausnorm kunnen zijn, maar in plaats daarvan zijn het woningen met energielabel B geworden, om een paar centen bij de bouw te kunnen besparen. Dus een groot deel van die 1,5 miljoen woningen verbruikt al 25 jaar lang een factor vijf meer energie dan technisch noodzakelijk is. |:(
Ik dacht dat het inmiddels voor nieuwe woningen verplicht was om op zijn minst energielabel A te hebben, denk dat ik dat dan mis heb.

Ik heb 't even nagekeken voor mijn warmtepomp, de warmtepomp heeft sinds installatie zo'n 8700kWh verbruikt (verwarmen, koelen, warm tapwater etc bij elkaar opgeteld). Staat er nu zo'n 5 jaar, dus ongeveer 1800kWh per jaar, of 8,7kWh per m2. In deze wijk zijn vrijwel alle huizen op deze manier gebouwd, zoveel duurder was 't tijdens de nieuwbouw ook niet.

Het wooncomfort gaat er ontzettend mee omhoog, dit lijkt me toch niet meer dan logisch bij nieuwe woningen?
  donderdag 9 juli 2026 @ 10:01:48 #55
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_221280795
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 23:45 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Deze keuze heb ik ook gemaakt, houtstook is ook niet heel goedkoop natuurlijk
Drop you like an ill, bad habit
pi_221280802
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 09:50 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Ik dacht dat het inmiddels voor nieuwe woningen verplicht was om op zijn minst energielabel A te hebben, denk dat ik dat dan mis heb.

Ik heb 't even nagekeken voor mijn warmtepomp, de warmtepomp heeft sinds installatie zo'n 8700kWh verbruikt (verwarmen, koelen, warm tapwater etc bij elkaar opgeteld). Staat er nu zo'n 5 jaar, dus ongeveer 1800kWh per jaar, of 8,7kWh per m2. In deze wijk zijn vrijwel alle huizen op deze manier gebouwd, zoveel duurder was 't tijdens de nieuwbouw ook niet.

Het wooncomfort gaat er ontzettend mee omhoog, dit lijkt me toch niet meer dan logisch bij nieuwe woningen?
Mijn warmtepomp staat hier sinds februari en ik zit nu al op 2094kWh. En dan heeft deze de koudste maanden nog niet meegemaakt. Als ik dit een beetje realistisch doortrek zit ik al snel aan 3500kWh per jaar.
De slaapamers en kantoor worden bijverwarmt met airco's dat zit op zo'n 1300kWh per jaar.
Mijn huis heeft een A label, 512 kWh is voor het warm water doortrekken naar 1000 op jaarbasis. Dat is dan 3800/460 = 8,2 kWh per m2
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_221281035
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 10:03 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Mijn warmtepomp staat hier sinds februari en ik zit nu al op 2094kWh. En dan heeft deze de koudste maanden nog niet meegemaakt. Als ik dit een beetje realistisch doortrek zit ik al snel aan 3500kWh per jaar.
De slaapamers en kantoor worden bijverwarmt met airco's dat zit op zo'n 1300kWh per jaar.
Mijn huis heeft een A label, 512 kWh is voor het warm water doortrekken naar 1000 op jaarbasis. Dat is dan 3800/460 = 8,2 kWh per m2
Dat lijkt me indrukwekkend voor een jaren 80 woning, veel werk aan extra isolatie gedaan dan. Mijn energielabel is A++++, maar dat is natuurlijk makkelijker bij een nieuwbouwwoning.
  donderdag 9 juli 2026 @ 10:35:22 #58
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_221281137
quote:

Het afgaan van gas was niet echt een gewilde keuze he? het is een verplichting.
Lachen joh.
pi_221281243
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 09:50 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Nieuwbouw moet voldoen aan de BENG norm.

Een passiefhuis is heel wat anders dan een huis met energielabel A/BENG. Ten eerste is energielabel A een verbruik tussen de 105 en 160kWh per m2 per jaar. Dat is een factor tien meer dan een passiefhuis.

En daarnaast hebben de energielabels en BENG het fundamentele probleem dat je vroeger energieverbruik met energieopwek over het hele jaar kon compenseren voor de berekening. Dus grof gezegd kon je elke tochtige hut officieel naar label A+++ krijgen, als je maar genoeg zonnepanelen op het dak legde. Dat gaat compleet aan de realiteit voorbij, omdat de warmtepomp dus moet werken als er weinig zon is. En een stapel zonnepanelen is goedkoper voor de bouwer dan beter isoleren en koudebruggen vermijden, want dat vereist vakmanschap. Dus je snapt wel wat de huizenbouwers het liefste aanboden.

Bij de officiele passiefhuizen betekent 15kWh/m2 voor verwarming ook gewoon heel weinig energie nodig voor verwarmen. En het stomme is dat een passiefhuis dus helemaal niet zo ingewikkeld is. Gewoon consequenter bouwen, beter geisoleerd, beter luchtdicht, balansventilatie. Geen heksenwerk en juist helemaal geen high tech. Vooral meer vakmanschap, maar ja dat is steeds moeilijker te vinden.
quote:

Ik ben het helemaal met je eens dat een goed gebouwde energiezuinige woning extreem comfortverhogend werkt. Maar helaas zijn er nog steeds allemaal indianenverhalen die de ronde doen die mensen afschrikken, dat je bijvoorbeeld geen ramen open mag doen als je WTW-ventilatie hebt, of dat je warmtepomp niet meer werkt als het gaat vriezen...

Gelukkig is de nieuwe BENG norm wel alweer een stuk beter geworden, door het simpelweg compenseren van veel verbruik met heel veel zonnepanelen niet meer (onbeperkt) kan. Ook wordt tegenwoordig de koellast meegenomen voor het energieverbruik, dus huizen met zonwering aan de buitenkant krijgen (terecht) een betere beoordeling.

Maar de norm heeft naar mijn mening nog steeds veel te weinig ambitie. BENG1 is op dit moment 55kWh/m2. En zoals gezegd weten we dus al sinds 30 jaar hoe we kunnen bouwen zodat we met 1/3 daarvan toe kunnen. Stel je eens voor hoe veel energie we bespaard hadden als die 1,5 miljoen nieuwbouwhuizen van de afgelopen 25 jaar allemaal maar 1/3 nodig hadden van wat ze nu verbruiken!
pi_221282259
quote:

Nu bij mij loopt hij gewoon door op basis van de buitentemperatuur.
Ik heb volgens mij geen tijdschakeling op mijn WP zitten om dure tijden te ontwijken.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_221282999
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 01:14 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Nee, niks van dat.

Ik vlieg al 17 jaar niet, ga op vakantie in eigen regio. Help waar ik kan om allerlei minderheden te helpen, maar nee.
Klaar is klaar. Komt maar uit die luie stoel voor die xxl tv.

20 kilo overgewicht en een uitkering… dat gaan we vanaf 2027 ff anders oplossen dit land.
Dan krijg je:
1 teveel vreten binnen en 2 je beweegt te weinig.

En als je niet kan bewegen, wat mogelijk is, dan moet je minder vreten.

En als nummer 1 en 2 niet werken dan verrek maar van de kou in de winter, van dat rillen val je ook af.
Natuurlijk wel, de overheid weet je energielabel, je inkomen en vermogen. De energieleverancier weet hoeveel je verbruikt, komt gewoon een heffing voor in de nabije toekomst. Nivelleren is immers een feestje.
pi_221287596
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 17:58 schreef DrRobotnik het volgende:
Ze blijven door gaan tot dat je aambeien krijgt er van.
pi_221288791
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 13:42 schreef DrRobotnik het volgende:

[..]
Natuurlijk wel, de overheid weet je energielabel, je inkomen en vermogen. De energieleverancier weet hoeveel je verbruikt, komt gewoon een heffing voor in de nabije toekomst. Nivelleren is immers een feestje.
De overheid weet helemaal niet welk energielabel er daadwerkelijk aan de woning zou moeten hangen.
Op papier is het een C label. Maar dat is klopt al lang niet meer.

Onze vorige woning stond met label G geregistreerd. Totdat we ivm verkoop een nieuw label lieten registreren. Dat werd A+. Als we het huis niet intussen verkocht hadden, zat er nu nog steeds een
(Inmiddels verlopen) G-label op het huis volgens "de overheid".
pi_221288934
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 18:43 schreef Jahr00n het volgende:
Dan druk ik een goedkope pelletkachel in mn woning.
Er zit nog een rookkanaal in mijn huis (2 eigenlijk). Misschien moet ik er ook maar eens naar gaan kijken. Ik ben volledig van het gas af en verwarm alleen elektrisch, maar ik voel er veel voor om fijnstof en CO2 uit te gaan stoten; zo'n kachel is ook nog eens een veel fijnere warmte dan een airco! :Y

Maar goed, dat zal ook wel verboten gaan worden.
pi_221289034
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 23:03 schreef ToT het volgende:

[..]
Er zit nog een rookkanaal in mijn huis (2 eigenlijk). Misschien moet ik er ook maar eens naar gaan kijken. Ik ben volledig van het gas af en verwarm alleen elektrisch, maar ik voel er veel voor om fijnstof en CO2 uit te gaan stoten; zo'n kachel is ook nog eens een veel fijnere warmte dan een airco! :Y

Maar goed, dat zal ook wel verboten gaan worden.
Ik heb in mijn huis zo'n nep open haard (gas) in de plaats waar vroeger de gaskachel stond met een schoorsteen, zit er ook over te denken om daarin een inbouwpelletkachel te plaatsen. De warmte van een airco voelt niet aangenaam, maar dat kan ook tussen de oren zitten.. :D
pi_221289063
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 23:09 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ik heb in mijn huis zo'n nep open haard (gas) in de plaats waar vroeger de gaskachel stond met een schoorsteen, zit er ook over te denken om daarin een inbouwpelletkachel te plaatsen. De warmte van een airco voelt niet aangenaam, maar dat kan ook tussen de oren zitten.. :D
Nee het is gewoon echt een droge lucht wat er van af komt. Een humidifier helpt daar wel goed tegen. Ik heb een heel sterke hier die heel veel waterdamp genereert en dat helpt wel aardig.
Toch is stralingswarmte wel veel fijner! :Y
pi_221289100
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 22:16 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Zolang het verschil tussen de tarieven groot genoeg is lijkt me wel.

Ik vraag me af hoeveel mensen hun zonnepanelen uitschakelen als salderen stopt. Dat maakt ook verschil op ‘t net.

Maargoed, woningen zijn natuurlijk maar een deel, zeker als je datacenters neer gaat gooien die op hetzelfde net zitten en groeiende zijn.
Ik hoor dat argument ook regelmatig dat mensen hun zonnepanelen uit willen gaan zetten vanwege het stopzetten van de salderingsregeling, maar als ik naar mijn energieaanbieder kijk dan krijg ik nog steeds netto een halve cent per kWh dat ik terug lever. Het levert dus iets op, maar de grootste besparing is natuurlijk wat je direct zelf verbruikt.

Dat zijn ook altijd de mensen die voor elke mogelijkheid een probleem kunnen verzinnen (ipv gewoon de droger, wasmachine, vaatwasser tijdens zonnige momenten laten draaien).
pi_221289242
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 23:13 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Ik hoor dat argument ook regelmatig dat mensen hun zonnepanelen uit willen gaan zetten vanwege het stopzetten van de salderingsregeling, maar als ik naar mijn energieaanbieder kijk dan krijg ik nog steeds netto een halve cent per kWh dat ik terug lever. Het levert dus iets op, maar de grootste besparing is natuurlijk wat je direct zelf verbruikt.

Dat zijn ook altijd de mensen die voor elke mogelijkheid een probleem kunnen verzinnen (ipv gewoon de droger, wasmachine, vaatwasser tijdens zonnige momenten laten draaien).
Mijn vrouw verklaarde me voor gek toen ik voor de vaatwaser, wasmachine etc allemaal slimme apparaten wilde. Ha, daar heb ik ‘r nu mooi tuk mee!

(Eigenlijk niet, maar ik kies ervoor dat te geloven)
pi_221290303
En iedereen moest aan de warmtepomp... en eerder aan de zonnepanelen, om vervolgens een paar jaar later hard genaaid te worden.
pi_221290847
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 23:20 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Mijn vrouw verklaarde me voor gek toen ik voor de vaatwaser, wasmachine etc allemaal slimme apparaten wilde. Ha, daar heb ik ‘r nu mooi tuk mee!

Nog handiger zou zijn om hotfill-apparaten te kopen. Het grootste gedeelte van het stroomverbruik is om water op te warmen. Dus als je daarvoor het warme water uit je warmtepompboiler gebruikt, dan kan je je water opwarmen in het daltarief/als de zon schijnt en nog steeds je afwasmachine aanzetten wanneer je er zin in hebt.

Er zijn alleen helaas niet zo veel hotfill vaatwassers op de markt voor consumenten.
pi_221290851
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2026 00:14 schreef Halcon het volgende:
En iedereen moest aan de warmtepomp... en eerder aan de zonnepanelen, om vervolgens een paar jaar later hard genaaid te worden.
En elektrische auto's.
Thuis laden wordt nu dan dus ook weer een stuk duurder.
pi_221290856
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2026 07:40 schreef ToT het volgende:

[..]
En elektrische auto's.
Ja, dat ook. Wegenbelasting gaat ook omhoog voor elektrische auto's (of is al omhoog gegaan). Thuisladen wordt duurder inderdaad.
pi_221290875
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2026 07:40 schreef ToT het volgende:

[..]
En elektrische auto's.
Hoe vaak kom je om 17:00 thuis met een compleet lege accu, om moet je diezelfde avond nog weg en ver rijden? Voor 95℅ van de mensen is het 95% van de tijd prima om pas om 11:00 hun auto langzaam op te laden, zodat hij de volgende ochtend om 7:00 vol is. Of overdag op kantoor, als zon schijnt en de auto de hele dag stil staat op de parkeerplaats?
pi_221290905
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 23:20 schreef beefkeek het volgende:

[..]

Ik heb ook een smart vaatwasser, vind het eigenlijk wel een handige functie :9

quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2026 00:14 schreef Halcon het volgende:
Ik heb vanaf vorig jaar juli tot eind juni dit jaar zo'n 1590 kWh ( en daarmee ¤357,79 bespaart) gebruikt van de zonnepanelen op het dak. Dat is nog ruim 8% en dan reken ik het deel wat ik kan salderen niet mee, dus waarom zou dat als genaaid moeten voelen?
pi_221290906
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2026 07:41 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ja, dat ook. Wegenbelasting gaat ook omhoog voor elektrische auto's (of is al omhoog gegaan). Thuisladen wordt duurder inderdaad.
Wegenbelasting gaat in twee stapjes in 2030 nog 30% duurder worden voor ev’s (vrijstelling wordt afgebouwd). Aangezien het zware dingen zijn betaal je dan behoorlijk meer dan ice-wagens.
pi_221290910
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2026 07:57 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Ik heb ook een smart vaatwasser, vind het eigenlijk wel een handige functie :9
[..]
Ik heb vanaf vorig jaar juli tot eind juni dit jaar zo'n 1590 kWh ( en daarmee ¤357,79 bespaart) gebruikt van de zonnepanelen op het dak. Dat is nog ruim 8% en dan reken ik het deel wat ik kan salderen niet mee, dus waarom zou dat als genaaid moeten voelen?
Omdat het niet zo gaat zijn zoals voorgespiegeld, door het wegvallen van de salderingsregeling.
pi_221290918
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2026 08:00 schreef Halcon het volgende:

[..]
Omdat het niet zo gaat zijn zoals voorgespiegeld, door het wegvallen van de salderingsregeling.
Ik heb ze pas later genomen toen ik allang wist dat salderen ermee op zou houden. Maar ik denk dat anderzijds de winst ook veel beter was uiteindelijk dan vooraf voorspeld door bijv de hoge energieprijzen tijdens corona en de oorlog in Iran/Oekraïne.
pi_221290929
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2026 08:02 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Ik heb ze pas later genomen toen ik allang wist dat salderen ermee op zou houden. Maar ik denk dat anderzijds de winst ook veel beter was uiteindelijk dan vooraf voorspeld door bijv de hoge energieprijzen tijdens corona en de oorlog in Iran/Oekraïne.
Ik heb ze zelf ook. Iran geen last van doordat contract nog doorliep. Salderingsregeling eraf vind ik een beetje zielig, maar uiteindelijk is daar ook vast wel weer iets op te vinden. Een thuisbatterij of gewoon meer verbruiken. Zou bv. ook kunnen verwarmen via de airco in plaats van met gas.
pi_221290936
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2026 08:05 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ik heb ze zelf ook. Iran geen last van doordat contract nog doorliep. Salderingsregeling eraf vind ik een beetje zielig, maar uiteindelijk is daar ook vast wel weer iets op te vinden. Een thuisbatterij of gewoon meer verbruiken. Zou bv. ook kunnen verwarmen via de airco in plaats van met gas.
Thuisbatterij is maar in een paar scenarios winstgevend, maar denk vaak niet. Verwarmen met een airco wel.
pi_221290939
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2026 07:57 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Omdat zonnepanelen niet gratis zijn en de regering altijd gezegd heeft dat zonnepanelen binnen 7 jaar terugverdiend zouden moeten worden. En toen veranderden ze de regels van het borspel weer en zijn zonnepanelen opeens pas in een jaar of 15 terug te verdienen. Op nieuwe contracten is al tezien dat sommige electriciteitboeren niks meer geven voor teruggeleverde stroom, dus als dit het nieuwe normaal wordt hou je nauwelijks nog wat over om je panelen terug te verdienen.
pi_221290952
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2026 08:07 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Thuisbatterij is maar in een paar scenarios winstgevend, maar denk vaak niet. Verwarmen met een airco wel.
Verwarmd buitenzwembad, dus dan zal een thuisbatterij al best snel een gunstig effect hebben. Ik verbruik sowieso best veel stroom en heb best wel veel zonnepanelen.
pi_221291051
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2026 07:39 schreef knoopie het volgende:

[..]
Nog handiger zou zijn om hotfill-apparaten te kopen. Het grootste gedeelte van het stroomverbruik is om water op te warmen. Dus als je daarvoor het warme water uit je warmtepompboiler gebruikt, dan kan je je water opwarmen in het daltarief/als de zon schijnt en nog steeds je afwasmachine aanzetten wanneer je er zin in hebt.

Er zijn alleen helaas niet zo veel hotfill vaatwassers op de markt voor consumenten.
Met de paar liter die een vaatwasser of wasmachine gebruikt per cyclus is hotfill alleen zinvol als je warmwatervat/warmtepompboiler er vlak naast staat. Ons warmwatervat staat op zolder, vaatwasser en wasmachine op de begane grond. Tegen de tijd dat die met hotfill warm water uit het vat zouden krijgen, zouden ze zo goed als volledig "gevuld" zijn met het koude water wat eerst uit de leiding komt. En staat vervolgens het warme water nutteloos af te koelen in de leidingen.
pi_221291060
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2026 08:08 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
[..]
Omdat zonnepanelen niet gratis zijn en de regering altijd gezegd heeft dat zonnepanelen binnen 7 jaar terugverdiend zouden moeten worden. En toen veranderden ze de regels van het borspel weer en zijn zonnepanelen opeens pas in een jaar of 15 terug te verdienen. Op nieuwe contracten is al tezien dat sommige electriciteitboeren niks meer geven voor teruggeleverde stroom, dus als dit het nieuwe normaal wordt hou je nauwelijks nog wat over om je panelen terug te verdienen.
[/quote]

De enige regel die veranderd is, is dat de salderingsregeling telkens verlengd is (of eigenlijk: de afbouw is telkens uitgesteld). De salderingsregeling zou vanaf 2019 al afgebouwd gaan worden. Eigenaren van zonnepanelen hebben dus veel langer van saldering kunnen genieten dan "beloofd" was.

Maar volgens mij bedoel je dat niet met je negatieve toonzetting en ga je met een grote boog om de feiten heen.
pi_221291149
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2026 08:43 schreef Ivo1985 het volgende:

De enige regel die veranderd is, is dat de salderingsregeling telkens verlengd is (of eigenlijk: de afbouw is telkens uitgesteld). De salderingsregeling zou vanaf 2019 al afgebouwd gaan worden. Eigenaren van zonnepanelen hebben dus veel langer van saldering kunnen genieten dan "beloofd" was.

Maar volgens mij bedoel je dat niet met je negatieve toonzetting en ga je met een grote boog om de feiten heen.
De eerste keer dat de afbouw van de salderingsregeling concreet in de tweede kamer besproken werd was zelfs al in 2017. Bovendien snapt iedereen met een beetje boerenverstand dat de salderingsregeling enkel zinvol is als niet te veel mensen zonnepanelen hebben. Want bij "te veel" zonnepanelen, zoals nu, is de marktwaarde van de energie van de zonnepanelen natuurlijk bij lange na niet vergelijkbaar met de marktwaarde op andere momenten, dus slaat saldering voor de energiemaatschappij helemaal nergens op.

Iedereen die de laatste jaren dus nog geloofde dat de salderingsregeling "voor altijd" zou blijven was gewoon ronduit naïef.
pi_221291165
Het wordt tijd dat EV en WP gebruikers een extra heffing gaan betalen i.v.m. onevenredig gebruik van het stroomnet.
pi_221291171
Denk je dat je goed bezig bent met het vergroenen van je woning word je keihard genaaid.

Zonnepanelen? Terugleverkosten betalen!
Warmtepomp? Meer betalen voor je stroom!

Wat is het straks dan?

Thuisbatterij? Meer belasting betalen!
Corporate translator
pi_221291182
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 23:13 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Je zonnepanelen aan laten zal je waarschijnlijk nooit iets gaan kosten. Dus uitzetten is meestal onzin.
Echter; Jij stopt een kwh het net in en moet daar vanalles voor betalen, en de buren nemen die exacte kwh direct af en betalen er het volle pond voor. De stroom gaat niet eens de straat uit maar, vooral de overheid, casht lekker door. Dat zou een valide argument zijn om de zonnepanelen uit te zetten.

Het lijkt zo langerzamerhand wijs om gezamelijk met de straat iets te regelen. Een geheel blok/straat van 12 huizen zou zelf stroomkabels in de achtertuin moeten aanleggen om een eigen netwerk te creeren. Slechts 1 aansluiting op het net. Binnen het eigen netwerk de zonnepanelen en batterijcapaciteit delen. Puur om de overheid buiten schot te houden.
pi_221291226
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2026 08:41 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Met de paar liter die een vaatwasser of wasmachine gebruikt per cyclus is hotfill alleen zinvol als je warmwatervat/warmtepompboiler er vlak naast staat. Ons warmwatervat staat op zolder, vaatwasser en wasmachine op de begane grond. Tegen de tijd dat die met hotfill warm water uit het vat zouden krijgen, zouden ze zo goed als volledig "gevuld" zijn met het koude water wat eerst uit de leiding komt. En staat vervolgens het warme water nutteloos af te koelen in de leidingen.
Daar heb je gelijk in. In ons geval zou het prima werken voor de wasmachine, omdat die letterlijk onder de warmwaterboiler staat. Ongeveer 1m leiding dus tussen die twee. Voor de vaatwasser heb ik er wel eens over nagedacht om een kleine boiler onder het keukenkastje te schuiven als experiment. Die kosten tweedehands een tientje, omdat iedereen er vanaf wil. Die kan dan opwarmen als de zon schijnt, en daarmee de afwasmachine vullen als die in de avond aan gaat. (kleine kinderen thuis, dus wasmachine en afwasmachine draaien bijna dagelijks) En als die overdag niet kon opwarmen, dan doet de afwasmachine het zelf.

Maar het gaat mij daarbij ook meer om de hobby dan om het geld besparen.
pi_221291467
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2026 09:20 schreef F0czuks het volgende:

[..]
Je zonnepanelen aan laten zal je waarschijnlijk nooit iets gaan kosten. Dus uitzetten is meestal onzin.
Echter; Jij stopt een kwh het net in en moet daar vanalles voor betalen, en de buren nemen die exacte kwh direct af en betalen er het volle pond voor. De stroom gaat niet eens de straat uit maar, vooral de overheid, casht lekker door. Dat zou een valide argument zijn om de zonnepanelen uit te zetten.

Het lijkt zo langerzamerhand wijs om gezamelijk met de straat iets te regelen. Een geheel blok/straat van 12 huizen zou zelf stroomkabels in de achtertuin moeten aanleggen om een eigen netwerk te creeren. Slechts 1 aansluiting op het net. Binnen het eigen netwerk de zonnepanelen en batterijcapaciteit delen. Puur om de overheid buiten schot te houden.
3x25A is ong 17kW. Als je dat verdeeld over 12 huizen mag je omstebeurt de wasmachine aan doen zeker? Ik zou dan zelf toch de voorkeur hebben op het sturen van de apparaten op gunstige momenten.

Omdat het ook meetelt met de energielabel heb je er zeker in dat opzicht ook nog gewoon profijt van.
pi_221291501
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2026 09:16 schreef F0czuks het volgende:
Het wordt tijd dat EV en WP gebruikers een extra heffing gaan betalen i.v.m. onevenredig gebruik van het stroomnet.
Dat doen ze al, je betaalt tenslotte belasting over elke kWh die je verbruikt.
pi_221291549
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2026 09:45 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Elke vorm van heffing of subsidie (salderingsregeling) geeft weer mogelijkheden tot misbruik en meer administratiegezeik.
De enige echt eerlijke manier is een verplicht dynamisch tarief voor iedereen. Want een kWh midden op een zomerdag is simpelweg goedkoper dan om 17:00 in december. Dan gaan mensen vanzelf wel een keer kijken naar de auto pas opladen om 23:00 in plaats van 17:00, of de warmtepomp pas laten draaien om 12:00 in plaats van om 7:00.
pi_221291616
Is weer een misleidend artikel.
Waarom gaat juist de warmtepomp gebruiker hiervan meer betalen? Meer dan wat? Gas of warmtenetten zijn gekoppeld aan de modale gasprijzen die ook alle kanten kunnen opgaan.

Je kunt beter zeggen iedereen is fucked en gaat flink meer betalen voor energie.

Enige wat nl kan is blijven investeren in het (hoofd)net en die bouw van de kerncentrales versnellen.
Groen plus kern is de ideale mix om los te komen van boeflanden.
We kunnen zelfs in Europa voldoende uranium delven en verreiken de eerste decennia of uit ons vriendelijke landen als Australië.
De Brits Nederlandse consortium op verreiking draait al op volle toeren en wordt verdubbeld in capaciteit.
Ik denk dat dit achter de bühne allang is besloten en een hele campagne zal dat mondjesmaat bekend maken op een manier dat iedereen op de hoogte is van de veiligheid.
Vakman pur sang
pi_221291645
quote:

Precies dit.

En daarbij zorgen dat het voorraadvat ook op dat moment opgewarmd wordt.
  vrijdag 10 juli 2026 @ 10:12:02 #95
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221291660
Ik ben meer voor groen + opslag. Kernenergie is oude technologie. Er komen steeds grotere batterijparken & de accutechnologie ontwikkelt zich nog steeds verder. Opslag in iron air, waterstof.
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
pi_221291666
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juli 2026 19:38 schreef StateOfMind het volgende:
Ik ken genoeg mensen hier in het dorp die gedurende de tijd een warmtepomp geïnstalleerd hebben, maar geen vloerverwarming hebben.
:')

Dan snap je er ook geen reet van en verdien je het ook om gestraft te worden.
pi_221291675
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2026 09:53 schreef knoopie het volgende:

[..]
Elke vorm van heffing of subsidie (salderingsregeling) geeft weer mogelijkheden tot misbruik en meer administratiegezeik.
De enige echt eerlijke manier is een verplicht dynamisch tarief voor iedereen. Want een kWh midden op een zomerdag is simpelweg goedkoper dan om 17:00 in december. Dan gaan mensen vanzelf wel een keer kijken naar de auto pas opladen om 23:00 in plaats van 17:00, of de warmtepomp pas laten draaien om 12:00 in plaats van om 7:00.
Maar het ging om onevenredig gebruik, dat verander je daar niet mee. De mensen die veel verbruiken betalen ook meer belasting over elke kwh (even t scenario vanaf dat salderen eraf is), dus dan zou ‘t qua heffing etc irrelevant moeten zijn wanneer die kwh verbruikt wordt. Als diegene met de elektrische auto besluit zijn auto overdag te laden zonder daar voldoende eigen opwekking voor te hebben is ‘t gewoon duurder voor diegene.
pi_221291689
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2026 10:12 schreef Koekoekmakto het volgende:
Ik ben meer voor groen + opslag. Kernenergie is oude technologie. Er komen steeds grotere batterijparken & de accutechnologie ontwikkelt zich nog steeds verder. Opslag in iron air, waterstof.
Kernenergie heeft de hoogste energiedichtheid die je kunt hebben. Dat gebruik je niet om zon en wind te vervangen, dat gebruik je om kolen/gas etc te vervangen.

Zit ‘t issue in NL niet meer in de kleinere transformatorhuisjes en regelstations dan de centrale opwekking? Een 2GW kernreactor neerzetten kan mooi zijn, maar als je ‘t dan niet bij de huizen kunt krijgen los je niets op.
pi_221291705
Wat hebben Rob en Sophie al die tijd gedaan dan?
pi_221291706
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2026 08:43 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Nee, je vergeet de terugleveringsboete. Maar volgens mij wil je me alleen wegzetten als negativo. Het is wat complexer dan alleen een salderingsregeling, die al jaren eerder had moeten stoppen wat mij betreft, het heeft de problemen op het net alleen maar erger gemaakt en de verleninging was de reden voor het invoeren van de terugleverboete. Ik heb zelf ook zonnepanelen, maar zou er nu absoluut geen meer nemen nu als ik ze met deze spelregels moet kopen. Het is de terugverdientijd gewoon niet meer waard en nieuwe plaatsen maken de netcongestie erger. Plus dat de terugleverboete mogelijk ook nog eens niet gecompenseerd meer gaat worden door een terugleverbetaling en je uiteindelijk ook weer een accu moet kopen om om allerlei bijeffecten te werken. Dat is verdomd veel investeren, het net nog meer belasten met teruglevering om na 15 jaar of zo een paar honderd euro te besparen jaarlijks. Plus dat ze uitgezet kunnen gaan worden in de toekomst etc etc. Ben blij dat ik ze al terug heb verdiend. Maar ik zal niet voor een warmtepomp of accu meer gaan. De overheid is daar te onbetrouwbaar voor en het net kan het niet aan. Ik wacht eerst 10 jaar af met een nieuwe CV om dan te kijken of men eruit is wat te doen en hoe de zaken er dan voor staan.

[ Bericht 10% gewijzigd door Akkerdjie op 10-07-2026 10:27:05 ]
pi_221291722
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 08:28 schreef knoopie het volgende:

[..]

Leuk, wanneer je kosten belangrijker vindt dan comfort. In de praktijk is een dergelijke woning gewoon totaal niet wenselijk.
pi_221291815
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2026 10:25 schreef AToontje87 het volgende:

[..]
Leuk, wanneer je kosten belangrijker vindt dan comfort. In de praktijk is een dergelijke woning gewoon totaal niet wenselijk.
Waarom is dat niet wenselijk? Ik heb altijd een stabiele binnentemperatuur, ongeacht de temperatuur buiten. Heb wanneer ik de ramen dicht doe vrijwel geen geluid van buiten en heb een lage maandelijkse energielast.

Waarom is dat niet wenselijk?
pi_221291822
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2026 10:42 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Waarom is dat niet wenselijk? Ik heb altijd een stabiele binnentemperatuur, ongeacht de temperatuur buiten. Heb wanneer ik de ramen dicht doe vrijwel geen geluid van buiten en heb een lage maandelijkse energielast.

Waarom is dat niet wenselijk?
Omdat mensen in de praktijk nog altijd het liefst een raam open willen zetten.
pi_221291852
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2026 10:43 schreef AToontje87 het volgende:

[..]
Waarom zou je geen raam open kunnen zetten? Ik heb momenteel gewoon de tuindeuren open staan, dat is geen enkel probleem. Het verlaagt de efficiëntie is, maar dat is met elke vorm van verwarming als je een raam open zet.
pi_221291911
quote:

[..]
Het zijn dit soort nergens op gebaseerde vooroordelen die efficiente huizen een onterechte slechte naam geven. Er is echt geen passiefhuispolitie die je een boete komt geven als je je raam open zet. _O-

Als je een actieve ventilatie met warmteterugwinning hebt, dan hoef je niet meer elke dag meerdere keren je raam open te zetten om te ventileren. Maar het mag natuurlijk wel. En als het aangenaam weer is om het raam open te hebben dan maakt het natuurlijk ook bijna geen verschil in efficientie, omdat je op die dagen meestal toch niet actief koelt of verwarmt.

Hier staan de openslaande deuren ook al sinds het ontbijt open omdat het lekker weer is. Dat "mag" gewoon hoor.
Veel mensen die geen actieve ventilatie hebben ventileren in de praktijk juist te weinig. Als je in de gemiddelde nieuwbouwwoning zonder actieve ventilatie het co2-gehalte zou meten, dan is het bij veel mensen eigenlijk te hoog, omdat ze te weinig ventileren. Want ze doen de roostertjes boven de ramen dicht, omdat de wind er op staat, of omdat het anders zo in je nek tocht als je op de bank zit...

https://www.joostdevree.nl/p/passiefhuis
  vrijdag 10 juli 2026 @ 11:09:56 #106
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_221291958
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 19:09 schreef Oud_student het volgende:
Misschien terug naar de kolen :)
Kolen :N Weer bij de koeien slapen ):O
pi_221292317
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 juli 2026 10:21 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Nee, je vergeet de terugleveringsboete.
De teruglever boete is iets waar de overheid buiten staat.

Ik betaal dan ook geen terugleverboete.
pi_221292444
Daarom geldt altijd de regel: Zegt de overheid A? Doe dan B of nog beter C.
pi_221293139
quote:

[..]
Met de plaatsing van onze nieuwe kozijnen met triple glas hebben we juist gekozen voor méér ramen die open konden. De woonkamer had met het oude glas aan de voorkant geen enkel raam wat open kon. Alleen een tocht rooster. Drama dus.

Nu zitten er twee grote kiepramen in. Met de schuifpui aan de achterkant dan ook open kunnen we lekker doorluchten. Maar in de winter zit alles dicht en hebben we het comfort van triple glas zonder koudeval en relatief hoge isolatiewaarde.
pi_221293189
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2026 09:45 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Waarbij elektriciteit ook nog eens zwaarder belast wordt dan gas, benzine en diesel.

Alleen doordat je met een warmtepomp veel minder energie nodig hebt dan met bijvoorbeeld een gasketel, heb je onder aan de streep alsnog flink voordeel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')