abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221283599
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juli 2026 14:02 schreef oheng het volgende:
Wat officiele cijfers. De werkelijkheid is veel erger
RIA: The budget deficit of Russia in January-June amounted to 5.73 trillion rubles
Mijn Russisch is wat roestig, dus even een samenvatting via AI:

quote:
Hieronder volgt een feitelijke samenvatting van het bericht van het Russische Ministerie van Financiën over de begrotingscijfers van de eerste helft van 2026:

Kerncijfers eerste helft 2026 (januari–juni)
Begrotingstekort: Het federale begrotingstekort is in de eerste zes maanden opgelopen tot 5,73 biljoen roebel (circa 2,5% van het BBP). Dit is een stijging van 2,35 biljoen roebel ten opzichte van dezelfde periode in 2025.

Inkomsten: De totale inkomsten bedroegen 18,62 biljoen roebel, wat een stijging is van 5,8% op jaarbasis. De overheid noteert hierbij een groei in de niet-olie- en gasgerelateerde inkomsten.

Uitgaven: De totale uitgaven stegen met 16,1% op jaarbasis en kwamen uit op 24,35 biljoen roebel.

Afwijking van de jaarlijkse begrotingswet
De gerealiseerde halfjaarcijfers overschrijden de vastgestelde doelen in de goedgekeurde begrotingswet voor heel 2026:

Het tekort over de eerste zes maanden (5,73 biljoen roebel) is al groter dan het wettelijk vastgestelde tekortplafond voor het gehele jaar, dat was begroot op 3,79 biljoen roebel (1,6% van het BBP).

Voor het volledige jaar 2026 is er gerekend op 40,28 biljoen roebel aan inkomsten en 44,07 biljoen roebel aan uitgaven.

Officiële verklaring en financiering
Volgens het Ministerie van Financiën worden de hoge uitgaven en het vroege tekort hoofdzakelijk veroorzaakt door het vervroegd financieren en aanbetalen van overheidscontracten in de eerste maanden van het jaar.

Als belangrijkste instrument om het oplopende begrotingstekort over de resterende driejarenperiode te dekken, wijst de overheid naar binnenlandse staatsleningen.
Stukje commentaar
quote:
Het eufemisme van de 'vervroegde betalingen'
De officiële verklaring dat het gigantische tekort puur een kwestie is van "vervroegde voorschotten op contracten", moet met een flinke korrel zout worden genomen. Hoewel overheden vaker uitgaven naar voren halen, dekt deze administratieve verklaring de lading niet. Een stijging van de uitgaven met ruim 16% ten opzichte van het (al extreem dure) oorlogsjaar 2025 laat zien dat de kosten voor het draaiende houden van de defensie-industrie en het betalen van soldaten simpelweg structureel de pan uit rijzen.

Een onrealistische begrotingswet
Het feit dat het tekort na zes maanden al 1,5 keer groter is dan wat er voor het héle jaar was begroot, bewijst dat de officiële begrotingswetten voor 2026 politieke wensboodschappen waren en geen realistische economische ramingen. Het is economisch gezien een alarmsignaal als een overheid binnen een half jaar haar jaarlijkse leen- en tekortdoelen volledig doorbreekt.

De verborgen druk op de economie
Hoewel het ministerie trots meldt dat de niet-olie- en gasinkomsten stijgen (wat duidt op economische activiteit), is dit grotendeels een kunstmatig effect. Deze groei wordt gedreven door de oververhitte oorlogsindustrie en de inflatie. De burger merkt dit aan een stijgende rente en duurdere boodschappen, omdat de centrale bank de inflatie probeert te remmen.

Conclusie
Het bericht probeert de situatie te sussen, maar tussen de regels door schetst het een beeld van een overheid die de controle over de uitgavenkant verliest. Rusland kan dit gat op korte termijn nog dichten door de staatsschuld te verhogen (binnenlandse obligaties) of te putten uit het resterende nationale welzijnsfonds, maar de langetermijnstabiliteit van de Russische staatsfinanciën raakt hierdoor steeds verder uitgehold.
pi_221283775
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 15:29 schreef Adames het volgende:

[..]
Mijn Russisch is wat roestig, dus even een samenvatting via AI:
[..]
Stukje commentaar
[..]

Met als toevoeging van mij dat:
niet-olie- en gasgerelateerde inkomsten
== kwantitatieve versoepeling. Een geld carousel van de banken en de russische overheid.

Fossiele inkomsten daalden met 22,7%, althans dat zijn de officiele cijfers.
pi_221284081
De Tsjechische president Pavel lijkt mij iemand die weet hoe de hazen lopen. Hij waarschuwt dat Oekraïne 2 maanden heeft voordat Poetin de oorlog escaleert. Hij verwacht een algehele mobilisatie na de Russische parlementsverkiezingen. Vredesonderhandelingen moeten vóór die tijd opgestart worden.
pi_221284188
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 16:02 schreef Jojoke het volgende:
De Tsjechische president Pavel lijkt mij iemand die weet hoe de hazen lopen. Hij waarschuwt dat Oekraïne 2 maanden heeft voordat Poetin de oorlog escaleert. Hij verwacht een algehele mobilisatie na de Russische parlementsverkiezingen. Vredesonderhandelingen moeten vóór die tijd opgestart worden.
Er is natuurlijk een reden waarom Putin niet eerder alweer gemobiliseerd heeft.
  donderdag 9 juli 2026 @ 16:16:34 #130
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_221284262
quote:
We zitten al 5 jaar te wachten tot Rusland eindelijk eens een keer all-in gaat. Ik begin de moed te verliezen zo langzamerhand
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_221284291
Bekijk deze YouTube-video
Deze schot heeft een goede timing om Rusland nu te verlaten ;)
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_221284391
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 16:11 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Er is natuurlijk een reden waarom Putin niet eerder alweer gemobiliseerd heeft.
quote:
7s.gif Op donderdag 9 juli 2026 16:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
We zitten al 5 jaar te wachten tot Rusland eindelijk eens een keer all-in gaat. Ik begin de moed te verliezen zo langzamerhand
Ik heb het even opgezocht, maar de vorige verkiezingen waren in november 2021. Dus nog vóór de invasie. Dus het klinkt niet onaannemelijk.
pi_221284504
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 16:24 schreef Jojoke het volgende:

[..]
[..]
Ik heb het even opgezocht, maar de vorige verkiezingen waren in november 2021. Dus nog vóór de invasie. Dus het klinkt niet onaannemelijk.
Ik acht het ook niet onaannemelijk dat hij het gaat doen, ik denk dat hij het gaat doen. Ik zeg alleen dat mobilisatie ook allerlei onwelkome neveneffecten zullen hebben.
pi_221284523
Wat voor impact kan mobilisatie hebben op het front? Zal het uitmaken?

Feit is wel dat de Russen voertuigen en tanks hebben gespaard, die zouden ze kunnen inzetten.
pi_221284573
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 16:37 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Ik acht het ook niet onaannemelijk dat hij het gaat doen, ik denk dat hij het gaat doen. Ik zeg alleen dat mobilisatie ook allerlei onwelkome neveneffecten zullen hebben.
Ik krijg de indruk dat het russische regime zelf nu de fouten begaat waarop Hitler en Napoleon kapot liepen in Rusland en Oekrainse strategen die geschiedenis daarentegen heel goed bestudeerd hebben. Over 'Turning de table' gesproken ;)
pi_221284575
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 16:38 schreef BEFEM het volgende:
Wat voor impact kan mobilisatie hebben op het front? Zal het uitmaken?

Feit is wel dat de Russen voertuigen en tanks hebben gespaard, die zouden ze kunnen inzetten.
Ik denk niet dat ze gemobiliseerden ingaan zetten op de gespaarde voertuigen en tanks. De gemobiliseerden krijgen een paar weken training en gaan naar het eerste beste aanvalsbataljon.
  donderdag 9 juli 2026 @ 16:50:50 #137
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_221284644
Oekraïne mag eindelijk zelf Patriots maken, wat betekent dit voor de oorlog? - https://nos.nl/l/2622339
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_221284655
Ik geloof niet in een directe militaire overwinning voor Oekraine, zeker niet als ze bezet gebied willen terugwinnen. Dat kan alleen als Rusland economisch/politiek in elkaar stort denk ik.

Een mobilisatie brengt die voorwaarde wel een stuk dichterbij weer.
pi_221284656
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 16:37 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Dat maakt de Amerikaanse waarschuwing voor escalatie in Polen of de Baltische Staten ook aannemelijker. Niet eens om de NAVO te betrekken in de oorlog, maar als rechtvaardiging richting de Russische bevolking waarom mobilisatie nodig is. Dus incidenten in Polen of de Baltische Staten met groene mannetjes of drones waardoor de NAVO moet reageren met troepenopbouw, waar Rusland vervolgens op reageert met mobilisatie.
pi_221284674
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juli 2026 16:50 schreef Parafernalia het volgende:
Oekraïne mag eindelijk zelf Patriots maken, wat betekent dit voor de oorlog? - https://nos.nl/l/2622339
Oja, een topadviseur binnen Oekraiense ministerie van defensie gaf daar ook nog een reactie op hoe snel oekraine zon PAC interceptor kon maken.

pi_221284679
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 16:43 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Ik denk niet dat ze gemobiliseerden ingaan zetten op de gespaarde voertuigen en tanks. De gemobiliseerden krijgen een paar weken training en gaan naar het eerste beste aanvalsbataljon.
Of ze gaan naar de achterkant van het front en die lui sturen ze in voertuigen richting een nieuw front. Want je kan geen 200k man (ik noem maar een aantal) richting slovyansk en kramatorsk sturen.
  donderdag 9 juli 2026 @ 17:00:42 #142
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221284721
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 16:51 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Dat maakt de Amerikaanse waarschuwing voor escalatie in Polen of de Baltische Staten ook aannemelijker.

Niet eens om de NAVO te betrekken in de oorlog, maar als rechtvaardiging richting de Russische bevolking waarom mobilisatie nodig is.

Dus incidenten in Polen of de Baltische Staten met groene mannetjes of drones waardoor de NAVO moet reageren met troepenopbouw, waar Rusland vervolgens op reageert met mobilisatie.
Ja de Russen snappen niks meer van deze driedaagse (SMO) oorlog die nu al 5 jaar duurt

en geen benzine meer en Ruzzia heeft zoveel olie?
quote:
Trump vroeg: 'Wat zijn de voorwaarden van president Poetin voor het beëindigen van de oorlog?'
Ja dat weet ik wel, Putin wil de USSR terug met als vroeger, met zijn held Stalin
Bekijk deze YouTube-video
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_221284725
quote:
1. Algemene mobilisatie
2. ???
3. Profit!!!
pi_221284745
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 17:01 schreef oheng het volgende:

[..]
1. Algemene mobilisatie
2. ???
3. Profit!!!
De dood of de gladiolen :P
pi_221284759
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 16:53 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Oja, een topadviseur binnen Oekraiense ministerie van defensie gaf daar ook nog een reactie op hoe snel oekraine zon PAC interceptor kon maken.

[ afbeelding ]
Een jaar is toch niet heel optimistisch.
pi_221284804
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 17:06 schreef Adames het volgende:

[..]
Een jaar is toch niet heel optimistisch.
Als Oekraine over exact 1 jaar de eerste eigengemaakte pac3 interceptors kan maken zou ii dat eerlijk gezegd nog een vrij optimistische tijdlijn vinden. Maar ik laat em graag verrassen.
pi_221284937
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 17:04 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De eerste dan, want de 2e exporteren wij niet meer naar dat shithole.

Maar serieus, mobilisatie gaat alleen maar de verliezen doen toenemen, gezien de drone automatisering. Ik zie mobilisatie niet als een oplossing voor wat dan ook.

- meer verliezen
- nieuwe vlucht naar het buitenland
- meer tekorten op de arbeidsmarkt
- meer economische stress
- meer weerstand onder de bevolking.

De rus mag mobilisatie proberen hoor, maar het is een doos van Pandora.

Dan heeft zelfs een conflict met de NAVO nog meer kans van slagen.
pi_221284962
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 17:11 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Als Oekraine over exact 1 jaar de eerste eigengemaakte pac3 interceptors kan maken zou ii dat eerlijk gezegd nog een vrij optimistische tijdlijn vinden. Maar ik laat em graag verrassen.
In 1 jaar tijd gaat trump zich zeker nog 50 keer bedenken.

En zelfs al zou TACO deze keutel niet intrekken, dan is 1 jaar spectaculair snel.

Ik heb meer hoop dat Oekraine de hele militair industriele binnen 1 jaar in de as legt.

De rus meldt nu al ~1000 neergeschoten drones per dag.
  donderdag 9 juli 2026 @ 17:30:05 #149
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221284977
quote:
Putin die gaat echt af als ie ingaat op de eisen van Oekraïne , terugtrekken uit de Krim en de Dombas opgeven en de kerncentrale zaporidva teruggeven

quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 17:04 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Daar is Putin te bang voor , hij zal eerder het stokje overgeven aan een vriend die de klappen mag opvangen

Medvedev of zo
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_221285017
quote:
Maar ik vraag mij wel af in hoeverre Rusland de oorlog echt kan escaleren als tegen die tijd de meeste raffinaderijen kapot zijn, verminderde oogsten en als het logistiek moeilijk is om van alles naar het front te krijgen. '

Dat nog los van hoe er intern op gereageerd gat worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')