Ik vraag me af of ik door te storneren in de problemen kan komen later...
Ik heb de datums erbij gepakt:
Op 23 juli 2025 abonnement genomen en die is voor een jaar, dus tot 23 juli 2026.
Maar er is op 24 juni 2026 al geld afgeschreven voor nieuw jaar. Dit terwijl de 'eerste' jaar nog niet voorbij is.
quote:
Op dinsdag 7 juli 2026 17:11 schreef Lienekien het volgende:Maar….
[..]
https://consument.acm.nl/(...)te-looptijd-opzeggenZij hebben dus met een jaar verlengd. Dat mocht niet. Daar zou ik ze op wijzen. Omdat dat hun fout is, zou ik eisen dat ze je driekwart van het vooruitbetaalde abonnementsgeld terugbetalen. En dan voor wat nog resteert een tegoedbon accepteren of die maanden het abonnement nog laten doorlopen (kleindochter blij).
Ik zit nu te kijken bij hun algemene voorwaarden:
Artikel 14 - Duurtransacties: duur, opzegging en verlengingOpzegging:
1.De consument kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één kwartaal.
2.De consument kan een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde tegen het einde van de bepaalde duur opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één kwartaal.
3.Voor vakbladen geldt dat ieder afgesloten abonnement wordt gezien als een abonnement dat uit hoofde van een beroep wordt afgesloten. Voor uit hoofde van een beroep afgesloten abonnement geldt de wet-en-regelgeving rondom zakelijke abonnementen. Abonnementen op vakbladen zijn niet tussentijds opzegbaar, maar zijn opzegbaar per einde van de gefactureerde abonnementsperiode. Indien een abonnement op een vakblad als consument wordt afgesloten is het aan de consument zelf om hier melding van te maken bij het aangaan van de overeenkomst. Indien dit voorafgaand aan het afsluiten van een abonnement niet wordt gedaan, dan geldt de wet-en-regelgeving zoals deze is vastgelegd bij zakelijke abonnementen.
4.Wanneer volgens de Wet van Dam recht is op een restitutie van het abonnementsgeld zal dit altijd worden uitgekeerd in de vorm van een tegoedbon. Bij overlijden zal het geld worden overgemaakt naar het rekeningnummer waarvan ook betaald is.
Wij hanteren de losse verkoopprijs van het magazine voor het berekenen van het resterende tegoed, waarvoor een tegoedbon wordt uitgegeven.
De consument kan de in de vorige leden genoemde overeenkomsten:
te allen tijde opzeggen en niet beperkt worden tot opzegging op een bepaald tijdstip of in een bepaalde periode;
tenminste opzeggen op dezelfde wijze als zij door hem zijn aangegaan;
altijd opzeggen met dezelfde opzegtermijn als de ondernemer voor zichzelf heeft bedongen.
Verlenging:
5.Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, mag niet stilzwijgend worden verlengd of vernieuwd voor een bepaalde duur.
6.In afwijking van het vorige lid mag een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van dag- nieuws- en weekbladen en tijdschriften stilzwijgend worden verlengd voor een bepaalde duur van maximaal drie maanden, als de consument deze verlengde overeenkomst tegen het einde van de verlenging kan opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
7.Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten of diensten, mag alleen stilzwijgend voor onbepaalde duur worden verlengd als de consument te allen tijde mag opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één kwartaal. De opzegtermijn is ten hoogste drie maanden in geval de overeenkomst strekt tot het geregeld, maar minder dan eenmaal per maand, afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften.
8.Een overeenkomst met beperkte duur tot het geregeld ter kennismaking afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften (proef- of kennismakingsabonnement) wordt niet stilzwijgend voortgezet en eindigt automatisch na afloop van de proef- of kennismakingsperiode.
Duur:
9.Als een overeenkomst een duur van meer dan een jaar heeft, mag de consument na een jaar de overeenkomst te allen tijde met een opzegtermijn van ten hoogste één kwartaal opzeggen, tenzij de redelijkheid en billijkheid zich tegen opzegging vóór het einde van de overeengekomen duur verzetten. Bij het tussentijds beëindigen van de overeenkomst worden voor sommige tijdschriften administratiekosten in rekening gebracht.
Als ik dit zo lees, dan zijn zij de fout in gegaan om gelijk voor een heel jaar te afschrijven, ze mogen dat maar per kwartaal doen.
Ze hebben de procedure verkeerd gedaan, hun eigen voorwaarden niet nageleefd.
Ook hebben ze ( vind ik ) veel te vroeg afgeschreven, daar het jaar nog niet om is.
Zoals
@Lienekien zei: tegoedbon voor 3 maanden en dan de rest in geld terugbetalen, is misschien wel het beste
Of kan ik tegen ze zeggen: jullie zijn de fout ingegaan en daardoor is het niet rechtsgeldig. Dus is het ontbonden.
(ik wil eerst 'netjes 'oplossen voordat ik overga tot storneren )