abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221275286
quote:
19s.gif Op woensdag 8 juli 2026 13:50 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Ze gaan gewoon "duurzame" wetgeving verzinnen die voor iedereen die bovenmodaal verdient gewoon prima te betalen is. Niet elk appartement hoeft een airco natuurlijk.
Ik had het niet zozeer over het geld, meer over de capaciteit van de elektriciteitsvoorzieningen. In de praktijk elk apartment een airco is niet meer dan normaal, in ieder geval in warme landen.
I carried the fire before I knew its name.
pi_221275369
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 13:20 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Maar vreemd genoeg wel voor een energietransitie om auto's niet langer op benzine en diesel te laten rijden, maar wel op electriciteit.
Volgens Rijksoverheid niet. Netcongestie, zeggen ze.
pi_221275391
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 14:31 schreef DavidAZ het volgende:

[..]
Ik had het niet zozeer over het geld, meer over de capaciteit van de elektriciteitsvoorzieningen. In de praktijk elk apartment een airco is niet meer dan normaal, in ieder geval in warme landen.
Yes en ik bedoel te zeggen dat ze die vraag gaan indammen met kunstmstige barrieres.
  woensdag 8 juli 2026 @ 15:06:52 #29
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_221275457
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 12:59 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Dat zal niet aan de kust zijn dan :P
Ja toch wel, in Pula :P wat jaartjes geweest in die tijd, mooie streek wel.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 8 juli 2026 @ 15:15:37 #30
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_221275485
quote:
80s.gif Op woensdag 8 juli 2026 15:06 schreef Mano_ het volgende:

[..]
Ja toch wel, in Pula :P wat jaartjes geweest in die tijd, mooie streek wel.
En net iedere keer als jij er was 40+? :D

Het is daar oprecht niet iets wat heel vaak gehaald werd.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_221275516
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 13:59 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik schrik vooral van die 3 bomen regel voor de steden. Je moet 3 bomen vanuit je huis kunnen zien. Zieligerds, ik zie er wel minstens 100.
De ene boom is de andere niet, he?
Regelmatig wordt er veel groen gekapt wat vervolgens in de gemeentelijke biomassacentrale verdwijnt en worden grote volwassenbomen vervangen door zielige mini-boompjes.
pi_221275548
Kijk maar even naar dit filmpje en je zult afkoelen :)

Bekijk deze YouTube-video :)

Dit was de strengste winter in 250 jaar met 74 dagen vorst.

Ook de rivieren en het IJsselmeer waren al vanaf eind januari dichtgevroren en de binnenscheepvaart kwam wekenlang stil te liggen. Langs de kust lagen eindeloze ijsvlakten en op 23 februari werden er op de Waddenzee ijsbergen gezien van circa zes meter hoog. In heel Europa was het ongewoon koud. In Berlijn vroor het 32 graden. Engeland meldde de koudste winter sinds 1894. Door het extreme winterweer, dat in Duitsland samenviel met grote voedseltekorten, werd er met name in de zwaar gebombardeerde Duitse steden honger en ontberingen geleden. Deze humanitaire ramp, die in Duitsland als de Hungerwinter 1946/47 herinnerd wordt, heeft naar schatting meerdere honderdduizenden mensen het leven gekost. Door al het ongerief werd reikhalzend uitgezien naar het eind van de winter. Tot halverwege maart wist de winter van geen wijken door het continu duiken van verschillende lagedrukgebieden die de wind steeds in de (zuid)oost hoek hield. Met name in het midden en noorden bleef het aanhoudend winters, in het zuiden was het duidelijk milder.[4] Toen eindelijk, na een zeer lange ononderbroken vorstperiode halverwege maart de dooi inviel gaf dat weer nieuwe ellende: door alle sneeuw die steeds maar was blijven liggen kwam zoveel smeltwater vrij dat de Achterhoek en de Betuwe last kregen van overstromingen.

bron:wiki

Energievoorziening
Een gevolg van het extreme winterweer was dat in heel Europa de kolenvoorziening vastliep. Op een zeker moment zaten alleen in Nederland al 500 vrachtschepen met kolen vast. In Duitsland moest driekwart van de industrie tijdelijk dicht. De Limburgse mijnwerkers werden opgeroepen om op zondag 2 februari vrijwillig een extra dag te werken, de bisschop van Roermond gaf dispensatie voor deze zondagsarbeid. Bovendien werden militairen ingezet in de mijnen.
Bron;wiki

Gelukkig stookten ze toen kolen. Als er nu uo een winter zou zijn, hoe zouden we het warm krijgen?

We mogen van geluk spreken dat het klimaat opwarmt, want zulke winters kunne wij als modere mensen niet meer aan :{
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_221275641
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 10:19 schreef incel het volgende:
Ik moet zeggen het is ff wennen maar ook weer niet zo erg. Zolang je maar niet een marathon wil lopen om 2 uur 's middags en thuis gewoon een airco hebt boeit het me vrij weinig dat het buiten 40 graden is.

We gaan ook al jaren lang vrijwillig in de zomer naar Spanje Italie of Frankrijk waar het nog warmer is dus waarom is het nu opeens zo'n probleem?

Waar maken mensen zich druk om?

Lijkt me allemaal fake news om mensen meer belasting af te troggelen.
Ik mijd landen waar het heet is juist als de pest. Maargoed, op termijn ga ik toch verhuizen naar Canada (hooglanden) of noordelijk Scandinavië. Kan het ook nog wel flink warm zijn in de zomer maar daar krijg ik er tenminste fatsoenlijke winters voor terug.

Verder volledig eens met je laatste zin.
pi_221275654
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 15:27 schreef Oud_student het volgende:
want zulke winters kunne wij als modere mensen niet meer aan :{
Graag zelfs. Laat maar komen.
pi_221275800
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 13:53 schreef Cupfighter het volgende:
Tijd om een siësta in te voeren
Hoe zie je dat in de praktijk? Volgens mij gaat dat in NL niet echt werken.
pi_221275852
quote:
We mogen van geluk spreken dat het klimaat opwarmt, want zulke winters kunne wij als modere mensen niet meer aan :{
Hier in NL zou die kou veel erger aanvoelen dan ergens verder binnen de continent. Ik heb een droge -40 meegemaakt, valt best wel mee. Als je maar de neus en de oren bedekt en geen metalen delen met blote handen aanraakt.
pi_221275899
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 15:48 schreef DavidAZ het volgende:

[..]
We zullen af moeten van de 8 tot 5 mentaliteit, dat is al vaker een issue geweest om de spits op de weg en OV tegen te gaan, sommige beroepen zijn gewoon niet te doen in de hitte met name de bouw/ wegenonderhoud, dakdekken, postbezorging etc, je kan moeilijk steeds de boel stil leggen als dit vaker voor gaat komen
pi_221275919
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 15:48 schreef DavidAZ het volgende:

[..]
Dat denk ik ook niet. Men is nu al chagrijnig als je in een winkel om 17:50 binnen komt vallen of in een brasserie om 19:45 nog wat wilt bestellen...

Laat staan als dat allemaal 2-3 uur later gaat worden.

Overigens was het tijdens de "hittegolf" rustig op straat, dus de meeste mensen blijven uiteindelijk toch wel binnen als het heel warm is.
pi_221276234
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 15:42 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Ik mijd landen waar het heet is juist als de pest. Maargoed, op termijn ga ik toch verhuizen naar Canada (hooglanden) of noordelijk Scandinavië. Kan het ook nog wel flink warm zijn in de zomer maar daar krijg ik er tenminste fatsoenlijke winters voor terug.

Verder volledig eens met je laatste zin.
Net of je zomaar kan verhuizen naar Canada?
life is like a box of chocolates
pi_221276248
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 16:44 schreef hondonspain het volgende:

[..]
Net of je zomaar kan verhuizen naar Canada?
Via m'n werkgever gaat dat in elk geval een stuk gemakkelijker.
Maar daarom is noordelijk Scandinavië ook een backup plan.
pi_221276322
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 16:02 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
We zullen af moeten van de 8 tot 5 mentaliteit, dat is al vaker een issue geweest om de spits op de weg en OV tegen te gaan, sommige beroepen zijn gewoon niet te doen in de hitte met name de bouw/ wegenonderhoud, dakdekken, postbezorging etc, je kan moeilijk steeds de boel stil leggen als dit vaker voor gaat komen
Onzin, gewoon airco thuis, op het werk en in het OV en iedereen kan weer door.
  woensdag 8 juli 2026 @ 17:32:10 #42
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_221276520
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 15:15 schreef Nattekat het volgende:

[..]
En net iedere keer als jij er was 40+? :D

Het is daar oprecht niet iets wat heel vaak gehaald werd.
Ok, bijzonder dan :D
Was steeds ergens in de zomervakantie, ben er volgens mij 4 keer geweest en steeds was het inderdaad rond die temperaturen. Was verder ook geen probleem omdat het totaal niet benauwd was, niet te vergelijken met hier wat dat betreft.
pi_221276791
quote:
14s.gif Op woensdag 8 juli 2026 17:32 schreef Mano_ het volgende:

[..]
Ok, bijzonder dan :D
Was steeds ergens in de zomervakantie, ben er volgens mij 4 keer geweest en steeds was het inderdaad rond die temperaturen. Was verder ook geen probleem omdat het totaal niet benauwd was, niet te vergelijken met hier wat dat betreft.
Ben ook jaren 70 met mijn ouders diverse malen in Joegoslavië geweest en was altijd erg warm. Woon nu in Spanje en heb het gevoel dat de zon veel sterker word de afgelopen jaren wat ik wel vaker hoor waardoor het heter aanvoelt.
life is like a box of chocolates
  woensdag 8 juli 2026 @ 18:24:19 #44
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_221276897
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 18:00 schreef hondonspain het volgende:

[..]
Ben ook jaren 70 met mijn ouders diverse malen in Joegoslavië geweest en was altijd erg warm. Woon nu in Spanje en heb het gevoel dat de zon veel sterker word de afgelopen jaren wat ik wel vaker hoor waardoor het heter aanvoelt.
Technisch gezien komt dat wel overeen met de 11-jarige zonnecyclus. Maar dat heeft schijnbaar geen heel groot effect op hoe warm het is of hoe warm de zon 'voelt'. Het matcht wel aardig met de periode waarin ik naar Kroatie ging, maar dat kan toeval zijn.

https://www.spaceweather.gov/products/solar-cycle-progression
  woensdag 8 juli 2026 @ 18:38:11 #45
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_221276977
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 12:27 schreef DavidAZ het volgende:
De grootste bottleneck is de energie infrastructuur imho. Die is helemaal niet voorbereid op airco in elke apartment.
Een airco in ieder appartement is geen enkel probleem voor het net.
  woensdag 8 juli 2026 @ 18:48:46 #46
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_221277013
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 10:23 schreef DefKu het volgende:
De maatschappijontwrichtende hitte eind juni

Maatschappijontwrichtend? Ja echt?
Als men de boel afbreekt omdat een festival afgelast wordt is dat best wel ontwrichtend.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  woensdag 8 juli 2026 @ 18:49:56 #47
24533 ACT-F
pi_221277019
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 13:59 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik schrik vooral van die 3 bomen regel voor de steden. Je moet 3 bomen vanuit je huis kunnen zien. Zieligerds, ik zie er wel minstens 100.
Ik zie er wel 1000, maar ik woon dan hoog :P
  woensdag 8 juli 2026 @ 18:53:18 #48
24533 ACT-F
pi_221277035
quote:
Gelukkig stookten ze toen kolen. Als er nu een winter zou zijn, hoe zouden we het warm krijgen?
Dan kap je de 3 bomen die in je zicht staat en geniet je van een knapperig haardvuur :7
pi_221277110
Dat de zomers een stuk warmer gaan worden is een feit.

Of we daar allemaal aanpassingen voor moeten doen weet ik niet.
Supermarkten zijn bv al op de koele uren open.
Het is ook een kwestie van zelf goed na denken. Wanneer ga je naar buiten, zet een pet op etc.

Ik ben wel groot voorstander dat publieke bedrijven misschien wel verplicht airco systemen moeten hebben. Er aandacht moet zijn voor de kwetsbaren * en gemeentes afkoelruimtes moeten realiseren, en dan een groot deel van de dag. Maar bv ook mogelijkheden waar je in de natuur kan recreëren. Bv het bos, leg een zwemvijver aan in gemeentes met wat zand erom heen.

* En ook begrip. Ik val zelf onder deze doelgroep. Bij hoge temperaturen schakel ik terug. Maar wordt me niet altijd in dank afgenomen.
pi_221277117
Hoe bereid je je huis hierop voor?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')