abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221231803
Heb je last van te hoge spanningen en wil je terugleveren zonder dat je omvormer uitvalt, of kan je apparatuur de hoge spanning niet aan? Dan kun je een Kubie (laten) installeren. Een kubie is een apparaat dat de spanning binnenshuis met 2, 3 of 5% verlaagt.
Ja, het apparaat bestaat echt, werkt echt, en is makkelijk te installeren.

Wat technische info:
Een kubie is een autotransformator met selecteerbare tapstanden dat secundair de spanning reduceert in stappen van 2, 3 en 5% ten opzichte van de primaire spanning. Zo kan een spanning van 230 Volt aan de primaire zijde getransformeerd worden tot 225, 223 of 219 Volt.

Tot zover de commercial.

Het probleem is wat er buiten de woning gebeurt, of specifieker, aan de primaire zijde van de Kubie.

De netbeheerder heeft een aantal verplichtingen wat betreft de levering van elektriciteit. Een van die verplichtingen is dat de spanning bij de aansluiting binnen 10% van de nominale waarde moet zijn. In Nederland is de nominale spanning 230 Volt, dus de spanning moet tussen 207 en 253 Volt blijven. Een inverter moet deze grenzen respecteren, dus komt de spanning op 253 Volt, dan schakelt de omvormer zichzelf uit.

Stel, we installeren een Kubie, en stellen deze in op 3%, dan kan de omvormer aan de secundaire zijde (naar binnen) nog steeds tot 253 Volt terugleveren. Echter, aan de primaire zijde (naar buiten) kan de spanning bij die 3% oplopen tot 261 Volt voordat de omvormer ermee stopt.
Ben je de enige in de buurt die een Kubie heeft, dan zal het alleen voor de buren lastig zijn, aangezien jij bij Umax (253 V) kan terugleveren en zij ook niet. Hebben je buren ook een Kubie, dan kunnen de aansluitingen zonder Kubie een veel hogere spanning binnenkrijgen en kan de netbeheerder een probleem krijgen, omdat het elektriciteitsnet dan overbelast kan raken van de teruglevering.

Lang verhaal kort: Ja, een Kubie is handig, maar komt wel met een aantal nadelen voor iedereen en z'n netbeheerder, behalve voor degene met de Kubie.

Kent u, of bent u een Kubie-bezitter, laat het dan ook weten.
Wat vindt de gemiddelde FOK!er ervan?

[ Bericht 1% gewijzigd door Ridocar op 04-07-2026 12:15:39 ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_221232265
Direct besteld, bedankt voor de tip!
pindazakje
  zaterdag 4 juli 2026 @ 14:34:40 #3
483584 incel
they/them
pi_221232599
Ik heb echt in de afgelopen 100 decennia nog nooit last gehad van stroomuitval ofzo. Woon je op een camping of zo?
pi_221232686
Het is een fopapparaat. :)

Op Tweakers:

quote:
Kubie om de uitval van zonnepanelen tegen te gaan, lijkt me een zeer dubieuze oplossing.
Omvormers van zonnepanelen vallen niet zomaar uit, maar dit is wettelijk verplicht conform de EN50549-1 norm om te voorkomen dat de spanning op het net te hoog wordt.

Als Kubie het voltage verlaagd, waardoor de omvormer wel blijft werken, dan betekent dit automatisch dat het voltage aan de andere kant van Kubie hoger is dan 253V.
Dat betekent dat Kubie zich NIET aan de wet houdt (EN50549-1)...
OF de Kubie zelf zou ook moeten uitvallen.

Als je Kubie alleen op de groep van je zonnepanelen zet, dan krijgen je andere groepen in huis een te hoge netspanning.
En mogelijk zelfs je buren.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_221232998
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 14:34 schreef incel het volgende:
Ik heb echt in de afgelopen 100 decennia nog nooit last gehad van stroomuitval ofzo. Woon je op een camping of zo?
Beter lezen.
Het gaat niet om uitval van de aansluiting, maar om te hoge spanning door invoeding via een autotransformator.
pi_221233249
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 14:37 schreef Bart2002 het volgende:
Het is een fopapparaat. :)

Op Tweakers:
[..]

Jep, idd.
De officiële use-case is het beveiligen van je apparaten tegen te hoge netspanningen. Dat de omvormer hiermee kan worden gefopt is een leuke bijkomstigheid.
pi_221240462
Klinkt als die Tweakers-analyse: je omzeilt de EN50549 grens aan de omvormer-kant maar duwt het probleem naar de primaire kant. Buren zonder Kubie kunnen dan juist hogere spanning zien. Handig voor je eigen teruglevering, maar ik zou het niet als net-vriendelijke oplossing zien.
pi_221247446
Top ding, ik denk dat ik er 3 in serie ga zetten zodat ik voorbereid ben als de hele straat straks zon asotransformator heeft. Dan kan ik lekker door blijven leveren terwijl de netspanning richting de 300 volt kruipt. Lang leve het recht van de sterkste, mij krijgen ze niet klein 🤡

Maar serieus: hinderlijke maas in de wet. Ze verkopen op papier slechts een transformator (en schermen dan ook doodleuk met allerlei keuringen die bevestigen dat het een veilige transformator is). Maar onder aan de streep is de marketing 100% gericht op het omzeilen van de maximale terugleverspanning.

Maar zo lang je maar vaak genoeg spanningsverlaging leest dan vergeet je vanzelf dat het gevolg juist een spanningsverhoging is, en is ieders geweten weer schoon.

Kubie, asociaal om te gebruiken, asociaal om te verkopen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Wiedanwel op 05-07-2026 21:30:38 ]
pi_221247785
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 15:46 schreef Ridocar het volgende:
De officiële use-case is het beveiligen van je apparaten tegen te hoge netspanningen.
"Kubie - De oplossing tegen uitvallende omvormers" aldus hun eigen slogan.
Kubie is daarmee dus mede veroorzaker van te hoge netspanningen.
pi_221251305
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2026 21:37 schreef Wiedanwel het volgende:

[..]
"Kubie - De oplossing tegen uitvallende omvormers" aldus hun eigen slogan.
Kubie is daarmee dus mede veroorzaker van te hoge netspanningen.
Ik ben geen jurist, maar ik weet niet of Kubie iets te verwijten valt als dingen misgaan.

Een Hayabusa kan ook heel hard rijden, maar het is aan de gebruiker om er normaal mee om te gaan op de Nederlandse wegen.

Als ik een rambomes verkoop en erbij zet dat 'ie ook geschikt is voor zelfverdediging, dan kan de koper zich niet daarop beroepen.

[ Bericht 8% gewijzigd door Ridocar op 06-07-2026 07:21:20 ]
  dinsdag 7 juli 2026 @ 11:09:46 #11
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_221262791
Behalve dat dat ding bijna 1000 euro kost, voegt het ook continu zo'n 5% - 10% transformator verlies toe aan je systeem. Volgens mij komt uitval van omvormers door te hoge spanning lang niet vaak genoeg voor dat altijd maar 10% weggooien uit kan?
pi_221268591
quote:
1s.gif Op maandag 6 juli 2026 07:04 schreef Ridocar het volgende:

[..]
Ik ben geen jurist, maar ik weet niet of Kubie iets te verwijten valt als dingen misgaan.

Een Hayabusa kan ook heel hard rijden, maar het is aan de gebruiker om er normaal mee om te gaan op de Nederlandse wegen.

Als ik een rambomes verkoop en erbij zet dat 'ie ook geschikt is voor zelfverdediging, dan kan de koper zich niet daarop beroepen.
Precies die maas in de wet waar ik het over had. Die transformator kun je zien als een opvoermodule voor een elektrische fiets: een apparaat dat bedoeld is om een technische begrenzing van een ander apparaat te omzeilen. Verkoop en bezit niet illegaal, gebruik wel.

Maar waar het bij een opvoerset voor de consument heel duidelijk is wat er gebeurt, is dat bij de kubie minder het geval. Niet in de laatste plaats omdat kubie alleen maar rept over spanningsverlaging, en zelfs aantoonbaar onvolledige en onjuiste berekeningen in de media slingert. Laakbaar als je het mij vraagt. Maar kubie houdt de consument bewust van de domme, want die kan mooi simpele transformatoren verkopen voor heel veel geld...

[ Bericht 9% gewijzigd door Wiedanwel op 07-07-2026 21:20:21 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')