Goeie ja, want een volledige maaltijd van toen was goedkoper dan nu een boterham van de bakker.quote:
Ik wilde mijn maaltijd die ik in 1967 maakte al gaan posten.Kostte toen maar liefst 2,69 gulden.quote:
Bierenkool in een studentenhuis verrast me nietquote:Op vrijdag 3 juli 2026 17:23 schreef Hyperdude het volgende:
Bierenkool met worst en appelmoes voor een studentenhuis.
Op de 23ste of 24 ste van de maand.
Braudsjûh è met ùi.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 17:25 schreef vul_maar_in het volgende:
3 uien met schil in de oven + peper en zout
Ik zag 'm, te mooi om te verbeteren.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 17:29 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Bierenkool in een studentenhuis verrast me niet
Zeker, laten staan, leuke typfoutquote:Op vrijdag 3 juli 2026 17:32 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Ik zag 'm, te mooi om te verbeteren.
Is ook not done als iemand je al gequote heeftquote:Op vrijdag 3 juli 2026 17:32 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Ik zag 'm, te mooi om te verbeteren.
Ook nog zoiets leuks; die rivierkreeft zijn ze liever kwijt dan rijk, maar je mag ze niet vangen.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 18:10 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Wanneer je écht iedere dag goedkoop wil of moet eten is het heel belangrijk dat je goed kan koken en daar de tijd voor neemt. Je weet wat je met goedkope (seizoens) ingrediënten kan doen. Prefab, pakjes en zakjes zijn duur, net als kant-en-klaar.
Verder kan je natuurlijk wat vangen (die dikke verkrachtende woerden uit een park, rivierkreeft, snoekbaars, paling) voor gratis eiwit. Noten, bramen, vlierbessen uit het bos, oesters, mosselen, wulken van de zeedijk. Ligt er een beetje aan waar je woont. Snijmais is niet te vreten.
Klopt rivierkreeft met een fuik vangen is formeel stropen.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 18:33 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Ook nog zoiets leuks; die rivierkreeft zijn ze liever kwijt dan rijk, maar je mag ze niet vangen.
Ja, met een hengel. Maar dat schiet niet op, natuurlijk.
Met een fuik is mooier, maar dat mag dus niet.
Maar alles mag, zolang je niet gepakt wordt.
Ondertussen in Amerika;
https://youtube.com/shorts/saP88ZoKuDQ?is=hxtHhaIYU6PGInEL
Je kan ze ook koken met water, een scheut ketjap en een theelepel 5 spice.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 17:38 schreef marc0871 het volgende:
Ui, prei, puntpaprika, winterwortel, paar blaadjes chinese kool en een teen knoflook.
Misschien nog een pepertje of een schep sambal voor een beetje pit.
Koken in water met een kippenbouillonblokje. Binden met een maizena papje.
Eitje bakken.
Bij witte rijst
[ afbeelding ]
Lijkt heel wat, maar een dag of 5 eet je er wel van
Omgerekend naar een portie, zit je ergens tussen 2,50 en 3 euro.
Wat is daar mis mee, ik drink vaak kraanwater, en dat heeft niets met armoede te maken.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 18:35 schreef Geralt het volgende:
Een glaasje "tevredenheid".
Dat kwam gratis uit de kraan
Neem ook een grote bonenquote:
Mja, als je alle kruiden en specerijen in één keer koopt, loopt dat best in de kosten.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 19:50 schreef Harvest89 het volgende:
Voordeelzaak rijst.
Groenten in de aanbieding (of in de namiddag bij de weekmarkt vragen of ze groente over hebben voor een zacht prijsje)
En kip. Of een eitje.
Gewoon rijst koken, dan de groente en eventueel kip roerbakken in zonnebloem of rijstolie, beetje sojasaus er bij, als laatste spiegeleitje er overheen.
Mijn favoriet is nu Surinaamse rijst met kip en groenten. Dan moet je de rijst eerst koken in boullion met trassi (gefermenteerde garnalen). Maar om de smaak echt typisch Surinaams te krijgen moeten er erg veel kruiden bij, en het beste is kippendijen ipv kipfilet dus dan wordt het toch wat prijziger allemaal.
Volledige maaltijd, voedzaam en gezond vraagt de TS.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 20:20 schreef Kreator het volgende:
8 pannenkoeken voor 2 volwassenen en 1 kind.
2 eieren
250 gram bloem
500ml melk
Ongeveer 80 cent per persoon.
Wel als het je maaltijd is.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 18:57 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wat is daar mis mee, ik drink vaak kraanwater, en dat heeft niets met armoede te maken.
Pannenkoek is een maaltijd. En die moet je zo puur mogelijk eten.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 20:32 schreef golfer het volgende:
[..]
Volledige maaltijd, voedzaam en gezond vraagt de TS.
En serveer je die pannenkoeken zonder iets erop?
Ik vervang de eieren liever door een klont reuzel en wat uien. Majoraan ipv chiliquote:Op vrijdag 3 juli 2026 17:20 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Maak het nog regelmatig
Rest aardappels van de vorige dag bakken, intussen een paar eieren slaan, met zout en peper, wat chili. Wanneer de aardappelen bruin zijn, ei erbij. Je kan het combineren met wat je nog aan kliekjes hebt, maar hoeft niet. Een soort valse tortilla, heerlijk, eenvoudig en goedkoop.
Gebakken aardappels, ook lekkerquote:Op maandag 6 juli 2026 11:26 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ik vervang de eieren liever door een klont reuzel en wat uien. Majoraan ipv chili
Ik denk nog altijd aan kees kankerkachel bij slavinken.quote:Op maandag 6 juli 2026 13:23 schreef junkiesietze het volgende:
goedkoopste geen idee,
maar een van mijn goedkoopste maaltijden die ik nog wel regelmatig eet is:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Rond de 4 euro
Dat is altijd zo. Stoofvlees, ragú en dat soort maak ik ook altijd een dag van te voren.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 16:02 schreef Hiddendoe het volgende:
Zuurkoolstamppot denk ik. En dan zoveel maken dat je er twee dagen mee kunt doen, waarbij de opgewarmde maaltijd op dag 2 altijd veel lekkerder was.
Terwijl een echte carbonara ook echt cheap ass is.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 08:52 schreef DjVero het volgende:
In de studententijd met een paar vrienden en vijf Franse chicks die we een halfjaar eerder hadden ontmoet tijdens de zomervakantie: spaghetti, hamblokjes en crème fraiche. Hun idee overigens, maar was zeer lekker, gewoon goedkope carbonara. Tot de dag van vandaag maak ik dat nog steeds af en toe, mijn dochter van 4 is er verzot op.
Eén van hen kon overigens geen Engels, gewoon niet, sprak ze "knife" uit precies zoals je het schrijft. Wij, Nederlanders, knetterstoned, hadden niet door wat ze nou wilde.
Mooie tijd
Ja spek, kaas en eieren zijn echt onwijs goedkoop jaquote:Op vrijdag 10 juli 2026 11:05 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Terwijl een echte carbonara ook echt cheap ass is.
Pasta
Eieren
Spekjes (in wat voor vorm, guanciale / pancetta/ gerookt spek)
Parmigiano / pecorino.
Nootmuskaat, peper, zout.
Denk dat als je dit bij lidl of een aldi haalt, je voor e2,50 p/p klaar kan zijn. Of minder zelfs.
Hij zit er toch niet ver naast.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 11:23 schreef Molo het volgende:
[..]
Ja spek, kaas en eieren zijn echt onwijs goedkoop ja
![]()
![]()
Een echte carbonara, waar ie over spreekt, maak je niet met die ingrediënten natuurlijkquote:Op vrijdag 10 juli 2026 11:30 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Hij zit er toch niet ver naast.
Bij de Aldi:
Gerookte spekjes (2x 190 gr) 3,29
Zes biologische eieren 2,31
Grana padano 200 gram 3,59
Spaghetti 0,79 x 2
10,77 = 2,69 p.p., uitgaande van vier personen.
Het gaat natuurlijk wel over budgetrecepten.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 11:33 schreef Molo het volgende:
[..]
Een echte carbonara, waar ie over spreekt, maak je niet met die ingrediënten natuurlijk
Yep, en dan snap ik de hamblokjes met pasta wel als goedkope meuk, maar een 'echte' carbonara hoort daar niet bij m.i.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 11:34 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het gaat natuurlijk wel over budgetrecepten.
Het hangt dus vooral op dat woordje ‘echte’. Daar is de jury kennelijk streng op.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 11:46 schreef Molo het volgende:
[..]
Yep, en dan snap ik de hamblokjes met pasta wel als goedkope meuk, maar een 'echte' carbonara hoort daar niet bij m.i.
Allemaal niks mis mee, maar goeie kaas, eieren en juiste vlees zijn gewoon prijzig
Alleen is dit geen echte carbonara. Nootmuskaat hoort er niet in, net als gerookt spek, want dat smaakt wezenlijk anders dan guanciale. Zout toevoegen hoeft ook niet (ja, in het water waar je de pasta in kookt), want de pecorino is al zout genoeg van zichzelf. En gebruik een goede pasta, zoals De Cecco, Molisana of Rummo, niet die budgettroep van 79 cent. Barilla zou ik ook niet aanraden trouwens, dat is ook meuk. Ciao!quote:Op vrijdag 10 juli 2026 11:05 schreef Red_85 het volgende:
Terwijl een echte carbonara ook echt cheap ass is.
Pasta
Eieren
Spekjes (in wat voor vorm, guanciale / pancetta/ gerookt spek)
Parmigiano / pecorino.
Nootmuskaat, peper, zout.
Denk dat als je dit bij lidl of een aldi haalt, je voor e2,50 p/p klaar kan zijn. Of minder zelfs.
Maar een echte echte carbonara kunnen we dan niet meer rekenen tot de goedkoopste maaltijden ooit.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 11:56 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Alleen is dit geen echte carbonara. Nootmuskaat hoort er niet in, net als gerookt spek, want dat smaakt wezenlijk anders dan guanciale. Zout toevoegen hoeft ook niet (ja, in het water waar je de pasta in kookt), want de pecorino is al zout genoeg van zichzelf. En gebruik een goede pasta, zoals De Cecco, Molisana of Rummo, niet die budgettroep van 79 cent. Barilla zou ik ook niet aanraden trouwens, dat is ook meuk. Ciao!
Ik hou deze ongeveer aan:quote:Op vrijdag 10 juli 2026 11:56 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Alleen is dit geen echte carbonara. Nootmuskaat hoort er niet in, net als gerookt spek, want dat smaakt wezenlijk anders dan guanciale. Zout toevoegen hoeft ook niet (ja, in het water waar je de pasta in kookt), want de pecorino is al zout genoeg van zichzelf. En gebruik een goede pasta, zoals De Cecco, Molisana of Rummo, niet die budgettroep van 79 cent. Barilla zou ik ook niet aanraden trouwens, dat is ook meuk. Ciao!
Dit ja.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 12:25 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar een echte echte carbonara kunnen we dan niet meer rekenen tot de goedkoopste maaltijden ooit.
Die niet-echte carbonara met vieze goedkope pasta en inferieure gerookte spekjes is wel net iets minder abominabel dan de pasta met hamblokjes en crème fraîche. Maar het blijft verschrikkelijk en een Italiaan zou erop spugen.
Waarvan akte.
Het hoort gewoon niet in dit topic thuis. Rest boeit me allemaal niet, eet lekker wat je wilt etenquote:Op vrijdag 10 juli 2026 11:48 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het hangt dus vooral op dat woordje ‘echte’. Daar is de jury kennelijk streng op.
Huhu... pasta met hamblokjes en creme fresh, wtf is dat dan?quote:Op vrijdag 10 juli 2026 11:33 schreef Molo het volgende:
[..]
Een echte carbonara, waar ie over spreekt, maak je niet met die ingrediënten natuurlijk
Hoezo niet?quote:Op vrijdag 10 juli 2026 12:42 schreef Molo het volgende:
[..]
Het hoort gewoon niet in dit topic thuis.
Misschien hoort het niet in dit topic thuis om hier zo’n punt van te maken.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 12:42 schreef Molo het volgende:
[..]
Het hoort gewoon niet in dit topic thuis. Rest boeit me allemaal niet, eet lekker wat je wilt eten
quote:Op vrijdag 10 juli 2026 12:45 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Misschien hoort het niet in dit topic thuis om hier zo’n punt van te maken.
Echt duur is het anders ook niet, ik pak de AH er even bij:quote:Op vrijdag 10 juli 2026 12:25 schreef Lienekien het volgende:
Maar een echte echte carbonara kunnen we dan niet meer rekenen tot de goedkoopste maaltijden ooit.
Die niet-echte carbonara met vieze goedkope pasta en inferieure gerookte spekjes is wel net iets minder abominabel dan de pasta met hamblokjes en crème fraîche. Maar het blijft verschrikkelijk en een Italiaan zou erop spugen.
Waarvan akte.
Die komen vast niet uit Romequote:Op vrijdag 10 juli 2026 12:40 schreef Red_85 het volgende:
Ik hou deze ongeveer aan:
https://www.desmaakvanita(...)nara-zilveren-lepel/
Boter mag in de koelkast blijven en met guanciale als enige verandering en een pinch of nutmeg. Een tip die ik notabene gekregen heb van een Italiaanse collega. En voor de rest vonden mijn Italiaanse collega's het 'this is good carbonara' toen ik het maakte voor ze.
Alleen om aan te geven dat zoiets niet duur hoeft te zijn. Je kan idd zo goed maken als je zelf wil, met ook eigen gemaakte pasta natuurlijk. idc.
Ik zie werkelijk niks anders dan wat ik doe..... Behalve dan die pinch nutmeg.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 13:10 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Die komen vast niet uit Rome
Bekijk deze YouTube-video
Okquote:Op vrijdag 10 juli 2026 12:45 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Misschien hoort het niet in dit topic thuis om hier zo’n punt van te maken.
Boudewijn Buch beschreef in een boek hoe wij ging camperen met de ouders van een schoolvriend. Diens moe maakte macaroni, daar ging een blikje tomatenpuree doorheen, dat was hetquote:Op vrijdag 10 juli 2026 12:40 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik hou deze ongeveer aan:
https://www.desmaakvanita(...)nara-zilveren-lepel/
Boter mag in de koelkast blijven en met guanciale als enige verandering en een pinch of nutmeg. Een tip die ik notabene gekregen heb van een Italiaanse collega. En voor de rest vonden mijn Italiaanse collega's het 'this is good carbonara' toen ik het maakte voor ze.
Alleen om aan te geven dat zoiets niet duur hoeft te zijn. Je kan idd zo goed maken als je zelf wil, met ook eigen gemaakte pasta natuurlijk. idc.
Kijk, dat is ook goedkoop.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 16:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Boudewijn Buch beschreef in een boek hoe wij ging camperen met de ouders van een schoolvriend. Diens moe maakte macaroni, daar ging een blikje tomatenpuree doorheen, dat was het
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |