https://www.rtl.nl/nieuws(...)storisch-zware-strafquote:17°C
RTL Nieuws
Paus verbant leden ultraconservatieve katholieke stroming: 'Ik smeek jullie, kom terug'
Sophie van der Meer · 1 uur geleden · Aangepast: 1 minuut geleden
Het Vaticaan heeft alle leden van een ultraconservatieve katholieke stroming uit de kerk verbannen. Steen des aanstoots: de zeer conservatieve Priesterbroederschap St. Pius X heeft vier nieuwe bisschoppen benoemd, terwijl het binnen de kerk gebruikelijk is dat alleen de paus daarover mag beslissen. De stroming zou zo'n half miljoen leden tellen.
Maak RTL je Google-favoriet
© AP / Baz RatnerPaus verbant leden ultraconservatieve katholieke stroming: 'Ik smeek jullie, kom terug'
De vier nieuwe ultraconservatieve bisschoppen.
De vier nieuwe bisschoppen werden benoemd tijdens een bijeenkomst met 16.000 mensen in Zwitserland, ondanks een eerdere smeekbede van de paus dat niet te doen. Hij deed deze week nog een dringend en persoonlijk beroep op het rebelse broederschap om zich in lijn met de Katholieke Kerk te gedragen: "Ik smeek jullie en vraag jullie met mijn hele hart: kom terug." Volgens de paus is het Vaticaan klaar om verder te praten en wil het graag verzoening.
Gezag van de paus ondermijnen
Door hun eigen koers te varen, heeft de broederschap de rug toegekeerd aan paus Leo XIV en aan het hele Vaticaan, vindt de Heilige Stoel. Het is gevaarlijk zeggen kenners, als bisschoppen afwijken van de lijn die in Rome wordt uitgezet. Als de ultraconservatieve broederschap zelfstandig verder gaat buiten de Katholieke Kerk, kan dat bovendien het gezag van de paus ondermijnen.
Het Vaticaan liet vandaag weten de stroming te excommuniceren. Excommunicatie is de zwaarste straf binnen de Rooms-Katholieke Kerk. "Het doet me enorm pijn", zei de minister van Buitenlandse Zaken van de Heilige Stoel, Pietro Parolin. "Ik hoop dat, ondanks wat er is gebeurd vandaag, we toch nog het gesprek kunnen hervatten en we een oplossing kunnen vinden."
© AFP / Filippo MontefortePaus Leo XIV vaart volgens de broederschap een te moderne koers.
Paus Leo XIV vaart volgens de broederschap een te moderne koers.
Volgens het Vaticaan hebben de ultraconservatieven zich schuldig gemaakt aan een 'schismatische handeling'.
38 jaar geleden werden ook al vier bisschoppen uitgezet. Zij kregen in 2009 een pardon van paus Benedict XVI en mochten terugkeren bij de kerk. Twee van deze vier zijn nu weer onder de opstandige bisschoppen: aartsbisschop Alfonso de Galarreta en aartsbisschop Benard Fellay. Zij hebben nu het twijfelachtige record op hun naam twee keer geëxcommuniceerd te zijn.
De kerk redden
"We zijn bereid welke prijs dan ook te betalen om de kerk te redden", zei een van de aanhangers van de opstandige religieuze leiders. Ze worden gezien als rebellen die tegen de regels van Rome ingaan, maar zelf zeggen ze de Kerk juist te willen redden. Ze vinden de huidige missen in de katholieke kerk 'kwaad'.
De conservatieve broederschap is in de jaren 70 opgericht uit protest tegen hervormingen. Op dit moment is de stroming populair in met name de Verenigde Staten.
Het is niet voor het eerst dat de paus een brandje moet blussen. Ook met de Amerikaanse president Trump vocht hij een ruzie uit. Meer daarover in deze video:
Alle vier de nieuwe bisschoppen zijn relatief jong. Het gaat om een 53-jarige Zwitser, een Amerikaan en een Fransman van begin 40 en een 36-jarige Fransman. Ze zijn het niet eens met hervormingen en moderniseringen binnen de katholieke kerk. Dat de opstandige bisschoppen zo jong zijn, laat volgens experts een terugkeer naar traditie en een meer strikte leer zien onder jonge katholieke leiders.
In die leer is geen ruimte voor dialoog met andere religies, worden scheidingen niet geaccepteerd en ook de lhbti+-gemeenschap wordt resoluut afgewezen. Uitgerekend deze traditionele leer is dus populairder aan het worden bij jonge katholieken. Politicologen zien een gelijkenis met de populariteit van extremere politieke bewegingen onder jongeren: zo is wereldwijd extreemrechts bijvoorbeeld populair onder jonge jongens en mannen.
quote:Matteüs 18:21-22 (NBG 1951) Toen kwam Petrus bij Hem en zeide: Here, hoeveel malen zal mijn broeder tegen mij zondigen en moet ik hem vergeven? Tot zevenmaal toe? Jezus zeide tot hem: Ik zeg u, niet tot zevenmaal, maar tot zeventig maal zevenmaal.
Bird is the word.quote:Op donderdag 2 juli 2026 23:12 schreef TwenteFC het volgende:
Dat er gelovigen zijn die nog het woord van God willen volgen is niet zo gek natuurlijk.
Niets, de Paus krijgt geen salaris.quote:Op donderdag 2 juli 2026 23:04 schreef Hallojo het volgende:
Ik heb ook wel interesse om paus te worden. Wat schuift dat?
Dat zeggen spookrijders meestal.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 07:39 schreef Halcon het volgende:
De paus lijkt me eerder afwijkend van de Katholieke leer dan dat "ultra-conservatieve zooitje" zoals TS ze noemt.
Klopt, maar je kan ook niet star blijven vasthouden aan de middeleeuwen als je relevant wilt blijven.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 08:04 schreef Halcon het volgende:
[..]
Denk eerder dat het Vaticaan is veranderd sinds V2.
De vraag is of veel water bij de wijn doen er niet toe leidt dat wijn op een gegeven moment geen wijn meer is, maar vooral water. Resultaat in het Westen is in elk geval vooral dat de RK leeg loopt.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 08:06 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Klopt, maar je kan ook niet star blijven vasthouden aan de middeleeuwen als je relevant wilt blijven.
Die loopt vooral leeg richting atheisme.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 08:07 schreef Halcon het volgende:
[..]
De vraag is of veel water bij de wijn doen er niet toe leidt dat wijn op een gegeven moment geen wijn meer is, maar vooral water. Resultaat in het Westen is in elk geval vooral dat de RK leeg loopt.
Ik ben het helemaal eens met je slot conclusie.quote:Op donderdag 2 juli 2026 23:13 schreef Tengano het volgende:
Dit is wel een mooi voorbeeld van hoe het vooral niet moet als je het vergelijkt met het verhaal van Jezus over de verloren zoon; de vader die elke dag op de uitkijk stond, in zijn hart hopende dat zijn zoon zou terugkeren.
Maar deze paus excommuniceert zijn eigen matties en broeders gewoon.
Ook al weer zo'n voorbeeld dat die hele katholieke kerk helemaal niets met het Christendom of de leer van Christus te maken heeft.
[..]
Volgens mij zit daar nog wel tussen dat veel mensen wel geloofden, maar niet meer naar de Kerk gingen. Ik denk niet dat allerlei "liberale" standpunten aannemen gaat helpen om het tij te keren.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 08:08 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Die loopt vooral leeg richting atheisme.
Dit clubje schurkt al decennia tegen excommunicatie aan. Misschien zitten ze dichter tegen een bepaalde leer, die ooit ergens werd gehanteerd, aan. Maar met “de Katholieke leer” heeft dat weinig van doen.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 07:39 schreef Halcon het volgende:
De paus lijkt me eerder afwijkend van de Katholieke leer dan dat "ultra-conservatieve zooitje" zoals TS ze noemt.
Het lijkt meer op de Katholieke leer dan waar het Vaticaan tegenwoordig mee bezig is. Eigenlijk al sinds V2.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 08:28 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dit clubje schurkt al decennia tegen excommunicatie aan. Misschien zitten ze dichter tegen een bepaalde leer, die ooit ergens werd gehanteerd, aan. Maar met “de Katholieke leer” heeft dat weinig van doen.
Tja, dat is een nogal beperkte interpretatie van die leer.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 08:29 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het lijkt meer op de Katholieke leer dan waar het Vaticaan tegenwoordig mee bezig is. Eigenlijk al sinds V2.
Sterker nog, twee van de vier waren al in de jaren 80 geëxcommuniceerd volgens het artikel (was in 2009 weer opgeheven door de paus van dat moment). Om dezelfde reden zelfs.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 08:28 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dit clubje schurkt al decennia tegen excommunicatie aan. Misschien zitten ze dichter tegen een bepaalde leer, die ooit ergens werd gehanteerd, aan. Maar met “de Katholieke leer” heeft dat weinig van doen.
Dat jij dit zegt.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 08:06 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Klopt, maar je kan ook niet star blijven vasthouden aan de middeleeuwen als je relevant wilt blijven.
Gewoon het water in wijn veranderen.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 08:07 schreef Halcon het volgende:
[..]
De vraag is of veel water bij de wijn doen er niet toe leidt dat wijn op een gegeven moment geen wijn meer is, maar vooral water. Resultaat in het Westen is in elk geval vooral dat de RK leeg loopt.
Als dat de primaire reden was, dan zouden deze mensen de RK verlaten hebben voor andere christelijke stromingen of zelfs een compleet andere religie, want de zingevingsbehoefte / spirituele behoefte is immers niet minder.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 08:07 schreef Halcon het volgende:
[..]
Die beerput heeft de RK geen goed gedaan, inderdaad.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 10:00 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Als dat de primaire reden was zouden deze mensen de RK verlaten hebben voor andere christelijke stromingen of zelfs een compleet andere religie, want de zingevingsbehoefte / spirituele behoefte is immers niet minder.
De realiteit in Nederland is dat van de uitstroom afgelopen 50 jaar vrijwel alles naar "geen religieuze affiliatie" ging en zelfs als je breder kijkt naar Europa is de uitstroom overwegend ongebonden: atheïst, agnost, of “niets in het bijzonder” (Pew research center).
Nee, de beerput die afgelopen decennia open is gegaan rondom de RK heeft veel meer schade gedaan. Dat soort mensen zijn namelijk wél klaar met religie.
Ja, alleen dan gaan allerlei "liberale" krachten zich roeren en daar lijkt het Vaticaan (helaas) gevoelig voor te zijn.quote:
Mijn God wat creepy. Uit welke horrorfilm komt dat dan?quote:Op donderdag 2 juli 2026 23:01 schreef Tengano het volgende:
Aldus het "heiligdom".
[ afbeelding ][ afbeelding ]
Dat is een gebouw in vaticaanstad. Volgens mij heet het de audience hall.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 11:20 schreef YoopY het volgende:
[..]
Mijn God wat creepy. Uit welke horrorfilm komt dat dan?![]()
Het moet de gruwelijkheden van de mensheid na een nucleaire oorlog voorstellen. Jezus komt erin weer tot leven uit een krater gemaakt door een atoombom.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 11:20 schreef YoopY het volgende:
[..]
Mijn God wat creepy. Uit welke horrorfilm komt dat dan?![]()
Ik zat eraan te denken inderdaadquote:Op donderdag 2 juli 2026 21:56 schreef Harvest89 het volgende:
Dat was de vorige keer geen groot succes
https://en.wikipedia.org/wiki/Western_Schism
Een beetje??quote:Op vrijdag 3 juli 2026 12:29 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Het moet de gruwelijkheden van de mensheid na een nucleaire oorlog voorstellen. Jezus komt erin weer tot leven uit een krater gemaakt door een atoombom.
Beetje luguber wel ja voor een bijeenkomsthal
quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |