abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221228329
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2026 21:11 schreef obligataire het volgende:

[..]
Het project had geen (kunstmatig gekweekte) vliegende start..Misschien staat de hoogte van zijn (papieren) inkomen de mensen wat tegen en misschien dat het om deels verhuurd o/g gaat, dat zou lastig kunnen zijn bij uitwinning?
Huur is toch kortlopend aan uitzendkrachten. Dat komt snel leeg. Hopelijk niet aan werkers in de vleesindustrie.
  vrijdag 3 juli 2026 @ 23:34:44 #27
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_221228389
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2026 22:30 schreef quepos het volgende:

[..]
Ook lekker wazig verhaal, ik sla over
Ik ook, lage winstgevendheid, hypotheekrechten kunnen vervallen tijdens aflossingstraject, investeerders eerder CCF project hebben voorrang. Nee laat maar.
pi_221228638
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2026 23:23 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Huur is toch kortlopend aan uitzendkrachten. Dat komt snel leeg. Hopelijk niet aan werkers in de vleesindustrie.
Nou nee in die wereld worden ook 5 jarige huurcontracten afgesloten zonder opzeggingsmogelijkheid. Er zit bijna altijd een huisvester tussen.
Pecunia non olet
pi_221229907
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2026 21:07 schreef obligataire het volgende:
Ik vraag me ook af of dat werkelijk zo is, de problematiek met de eigendom is toch ook pas veel later aan het licht gekomen? Destijds was er geen vuiltje aan de lucht, gewoon een project als alle andere. Waarvoor was die (extra) toestemming dan nodig?
Dat er sprake was van een Groninger akte was bekend bij CCF. Dit staat in de pitch.

Wat ik lees is dat bij een Groninger akte er altijd extra risico is voor het hypotheekrecht als het aankoopbedrag niet tijdig wordt voldaan. De notaris is er van uitgegaan dat de medewerkers van CCF dat wisten, maar dat was niet zo.

CCF ging er vanuit dat alle nog te betalen bedragen uit de Groninger akte vanuit de notaris aan de verkoper werden voldaan, maar dat hoeft dus niet bij een Groninger akte. Hierdoor is een deel van het opgehaalde bedrag bij de koper terecht gekomen die vervolgens dit geld niet heeft overgemaakt aan de verkoper. Hierna werd het hypotheekrecht waardeloos toen eigendom terugging naar de verkoper.

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 04-07-2026 11:00:14 ]
pi_221230167
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 juli 2026 16:37 schreef KrekelJapie het volgende:
Notaris zat fout inzake F*stiv**ls CCF
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat dit betekent voor schadevergoeding/verzekeringsclaim is onduidelijk.
Hm appeleren is riskeren.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_221230929
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 03:32 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Dat er sprake was van een Groninger akte was bekend bij CCF. Dit staat in de pitch.

Wat ik lees is dat bij een Groninger akte er altijd extra risico is voor het hypotheekrecht als het aankoopbedrag niet tijdig wordt voldaan. De notaris is er van uitgegaan dat de medewerkers van CCF dat wisten, maar dat was niet zo.

CCF ging er vanuit dat alle nog te betalen bedragen uit de Groninger akte vanuit de notaris aan de verkoper werden voldaan, maar dat hoeft dus niet bij een Groninger akte. Hierdoor is een deel van het opgehaalde bedrag bij de koper terecht gekomen die vervolgens dit geld niet heeft overgemaakt aan de verkoper en het hypotheekrecht waardeloos werd toen eigendom terugging naar de verkoper.
Leerzame casus, ik had wel eens gehoord van een Groninger akte maar de kern is me nu duidelijk.

Wat me ook duidelijk is dat de notaris fouten heeft gemaakt, maar dat CCF de risico's ook niet goed heeft onderkend. Weliswaar stond er niets over de voorwaardelijke levering in de hypotheekakte (fout notaris), en was er ook nog eens geen correcte registratie van de voorwaardelijkheid geweest in het kadaster (fout kadaster of dezelfde notaris, maar dit punt is verder niet benoemd), maar notaris had wel telefonisch de risico's doorgegeven. En je zou van CCF mogen verwachten dat ze bekend zijn met de consequenties van de Groninger akte, of zich anders goed laten adviseren.

Als CCF goed op de hoogte was geweest van de consequenties had ze kunnen vastleggen dat de gelden rechtstreeks naar verkoper moesten gaan, maar dat hebben ze verzuimd af te spreken met de notaris.
pi_221230936
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 10:19 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Leerzame casus, ik had wel eens gehoord van een Groninger akte maar de kern is me nu duidelijk.

Wat me ook duidelijk is dat de notaris fouten heeft gemaakt, maar dat CCF de risico's ook niet goed heeft onderkend. Weliswaar stond er niets over de voorwaardelijke levering in de hypotheekakte (fout notaris), en was er ook nog eens geen correcte registratie van de voorwaardelijkheid geweest in het kadaster (fout kadaster of dezelfde notaris, maar dit punt is verder niet benoemd), maar notaris had wel telefonisch de risico's doorgegeven. En je zou van CCF mogen verwachten dat ze bekend zijn met de consequenties van de Groninger akte, of zich anders goed laten adviseren.

Als CCF goed op de hoogte was geweest van de consequenties had ze kunnen vastleggen dat de gelden rechtstreeks naar verkoper moesten gaan, maar dat hebben ze verzuimd af te spreken met de notaris.
Die Groninger akte is sowieso een lastig fenomeen. Er zijn heel specifieke situaties waar dit handig kan zijn maar als er sprake is van een extern financier bij een transaactie moet je er eigenlijk niet aan beginnen omdat je altijd een probleem hebt als deze ingeroepen wordt.
pi_221231634
Ik vrees dat bij HCN nu de cashflow van Fat Phills is opgedroogd. Capelle lost niet meer af, 2 weken over tijd.
5 probleemprojecten heb ik nu. Neem geen nieuwe projecten meer mee.
pi_221231770
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 11:34 schreef zeeland6 het volgende:
Ik vrees dat bij HCN nu de cashflow van Fat Phills is opgedroogd. Capelle lost niet meer af, 2 weken over tijd.
Over HCN gesproken: het wordt ook weer eens tijd voor een update over de projecten van indian delivery cs. Want dat duurt ook maar terwijl er weinig beweging in lijkt te zitten.
pi_221232084
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 11:58 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Over HCN gesproken: het wordt ook weer eens tijd voor een update over de projecten van indian delivery cs. Want dat duurt ook maar terwijl er weinig beweging in lijkt te zitten.
Ik heb ze er twee weken geleden per mail en vertrouwelijk naar gevraagd.
Tot op heden 0 reactie op gekregen.
pi_221232087
quote:

[..]
Pand staat te huur: https://www.fundainbusine(...)32450-weg-en-bos-11/

Wij hebben een hypotheek op een deel van dit pand: 11D
pi_221232116
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 13:00 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Pand staat te huur: https://www.fundainbusine(...)32450-weg-en-bos-11/

Wij hebben een hypotheek op een deel van dit pand: 11D
Ik denk niet dat nr #11 en #11D hetzelfde object betreft. Het zit dan wel onder één dak, maar meer dan buren zullen ze niet zijn.
pi_221232213
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 10:22 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Die Groninger akte is sowieso een lastig fenomeen. Er zijn heel specifieke situaties waar dit handig kan zijn maar als er sprake is van een extern financier bij een transaactie moet je er eigenlijk niet aan beginnen omdat je altijd een probleem hebt als deze ingeroepen wordt.
Wat me nog het meest verbaast is dat er überhaupt een hypotheekrecht gevestigd kan worden als de eigendom van het onderliggende onroerend goed in de toekomst nog kan komen te vervallen. Immers dan vervalt de automatisch de zekerheid en juist die zekerheid is reden om het hypotheekrecht te vestigen :?

Het lijkt er op dat deskundigheid van Team Beheer een stuk groter is dan de deskundigheid bij Team Acquisitie :Y
Pecunia non olet
pi_221232312
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 13:19 schreef obligataire het volgende:

[..]
Wat me nog het meest verbaast is dat er überhaupt een hypotheekrecht gevestigd kan worden als de eigendom van het onderliggende onroerend goed in de toekomst nog kan komen te vervallen. Immers dan vervalt de automatisch de zekerheid en juist die zekerheid is reden om het hypotheekrecht te vestigen :?

Het lijkt er op dat deskundigheid van Team Beheer een stuk groter is dan de deskundigheid bij Team Acquisitie :Y

Zoals ik het begrepen heb, wordt een Groninger akte vooral gebruikt als de financiering nog niet rond is, zodat het eigendom al (voorwaarlijk) naar de nieuwe eigenaar kan. Voor deze situatie lijkt het helemaal niet bedoeld want als de financier aan boord is kan de verkoper direct bij overdracht betaald worden.
pi_221232583
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 11:34 schreef zeeland6 het volgende:
Zijn dit nieuwe probleemprojecten of dezelfde projecten waar we het pas ook al over hadden?
FP heeft ondertussen heel wat vestigingen en het aantal (franchise)vestigingen dat mogelijk problemen heeft is volgens mij niet groot, laten we daarom voorzichtig zijn met al te grote uitspraken
pi_221232877
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 13:34 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Zoals ik het begrepen heb, wordt een Groninger akte vooral gebruikt als de financiering nog niet rond is, zodat het eigendom al (voorwaarlijk) naar de nieuwe eigenaar kan. Voor deze situatie lijkt het helemaal niet bedoeld want als de financier aan boord is kan de verkoper direct bij overdracht betaald worden.
Er heeft wel tijd tussen gezeten:
- mei 2021 overdracht dmv Groninger akte
- jan 2023 financiering ccf
- mei 2023 uiterlijke betaaldatum

Het was vast de bedoeling van CCF om met financiering alle nog te betalen bedragen aan verkoper te voldoen, maar dat is niet gebeurd. Als dit wel goed was gegaan zou er geen probleem zijn. Nu is het hypotheekrecht weg en is er een 100% voorziening bij de investeerders.

CCF is alles aan gelegen om dit zo goed als mogelijk op te lossen voor de investeerders, want anders denk ik dat ze behoorlijk lastig gaan krijgen bij bv Kifid.

Bij hypotheekvestiging hebben ze niet goed gehandeld. Dat is zo uit de uitspraak te halen. Ook is investeerders een hele lage ltv voorgehouden en gecommuniceerd dat alle panden verhuurd waren, terwijl de panden geen dag verhuurd zijn geweest.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 04-07-2026 16:12:03 ]
pi_221232986
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 14:45 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Er heeft wel tijd tussen gezeten:
- mei 2021 overdracht dmv Groninger akte
- jan 2023 financiering ccf
- mei 2023 uiterlijke betaaldatum

Het was vast de bedoeling van CCF om met financiering alle nog te betalen bedragen aan verkoper te voldoen, maar dat is niet gebeurd. Als dit wel goed was gegaan zou er geen probleem zijn. Nu is het hypotheerecht weg en is er een 100% voorziening bij de investeerders.

CCF is alles aan gelegen om dit zo goed als mogelijk op te lossen voor de investeerders, want anders denk ik dat ze behoorlijk lastig gaan krijgen bij bv Kifid.

Bij hypotheekvestiging hebben ze niet goed gehandeld. Dat is zo uit de uitspraak te halen. Ook is investeerders een hele lage ltv voorgehouden en gecommuniceerd dat alle panden verhuurd waren, terwijl de panden geen dag verhuurd zijn geweest.
SPOILER
Ik zit er gelukkig zelf niet in maar als ik dit zo allemaal lees dan valt inderdaad zowel de Notaris als Collin wel een en ander te verwijten in deze.
pi_221233150
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 14:57 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik zit er gelukkig zelf niet in maar als ik dit zo allemaal lees dan valt inderdaad zowel de Notaris als Collin wel een en ander te verwijten in deze.
Vergeet leningnemer niet. Die is er met een deel van het geld vandoor gegaan om er onbekende uitgaven van te doen. Andere schulden, privé, wie zal het zeggen. De kerel is gewoon een oplichter of in het meest gunstige geval een gokker.
Pecunia non olet
  zaterdag 4 juli 2026 @ 17:33:12 #44
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_221234055
Er stond nog een betaling uit bij MCF. In december schreven ze:

SPOILER
Uiteraard niets ontvangen. Niemand is verbaasd hierover, behalve MCF zelf waarschijnlijk...
pi_221238185
quote:

[..]
Ik zal Mo eens appen en kijken of ik antwoord van hem krijg.
  zondag 5 juli 2026 @ 00:10:37 #46
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_221239358
Bij CRE weer eens een rits updates. Van enkele 'usual suspects' komt er binnenkort een kleine aflossing (20%). Van andere langslepende projecten is nog niet veel concreets bekend. Het gaat hoogstwaarschijnlijk nog jaren duren voor die allemaal kunnen worden afgesloten.
pi_221241717
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2026 08:30 schreef peterc het volgende:
CRE afloss Heerlen Logist Centr 1
ontvangen
Worden de aflossingen bij CRE gelijktijdig gedaan of gebeurd dit in batches? Dit zou mijn eerste aflossing bij CRE worden en ik heb nog niets binnen (misschien volgt dit morgen...)
pi_221252579
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2026 11:12 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]
Worden de aflossingen bij CRE gelijktijdig gedaan of gebeurd dit in batches? Dit zou mijn eerste aflossing bij CRE worden en ik heb nog niets binnen (misschien volgt dit morgen...)
De meeste afgeloste projecten gingen bij mij in 1x, evenwel de laatste tijd met name bij de BRD projecten welke eigenlijk al geherfinan hadden moeten zijn , is de aflossing ook in batches gedaan.
Zelf een keer navraag gedaan vwb aflossing v e project waarvan een ander fokforumlid al aflossing had ontvangen en ik nog niet. Gebeld en toezegging gekregen en ff later de ¤ op de bank
pi_221252614
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2026 11:12 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]
Batches, ik heb ze (ASN) elke maandagochtend vroeg op de rekening staan. Per 2 weken dan.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_221253109
Twee nieuwe object financieringen:

Herfinanciering Slotermeerlaan 119-123 te Amsterdam
SPOILER
Biedt meer zekerheid, maar tijdelijke krappe cashflow. Er staat welliswaar 315k klaar om geinvesteerd te worden.

Vastgoedbelegger M. Nobel (Nieuwmarkt, Amsterdam)
SPOILER
Hoge LTV, maar goede cashflow...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')