abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221216834
quote:
Miljoenen reizigers getroffen door Europees douanesysteem: ‘Werkt voor geen meter’
BNR Webredactie | 12:44

Het zogeheten Entry/Exit Systeem (EES) op Europese luchthavens zorgt voor steeds grotere problemen. Het systeem moet in 29 landen digitaal bijhouden welke mensen zonder EU-nationaliteit de Unie binnenkomen, om op die manier paspoortstempels te vervangen. Maar dat leidt tot vertragingen die inmiddels zo groot zijn, dat passagiers vluchten missen en vliegtuigen niet volledig gevuld vertrekken. Voorzitter Marnix Fruitema van luchtvaartkoepel Barin pleit daarom voor uitstel van het systeem.

Van passagiers zonder EU-nationaliteit worden in het systeem de namen, paspoortgegevens en biometrische gegevens, zoals vingerafdrukken en een gezichtsopname geregistreerd. Het idee van Brussel is dat met dit systeem de buitengrenzen beter worden beveiligd, en dat visa-misbruik wordt tegengegaan. 'Maar in de praktijk werkt dat dus voor geen meter', zegt Fruitema.

In april van dit jaar werd het systeem ingevoerd en volgens Fruitema leidt dat nu al tot 'hele grote verstoringen'. Door problemen in de automatisering zijn er lange wachttijden bij de registratie en grote vertragingen voor passagiers die hun overstap moeten halen. 'Tientallen miljoenen passagiers missen hun vluchten.' De financiėle schade voor luchthavenmaatschappijen loopt dan ook op, zegt Fruitema. 'Barin heeft daarom brieven gestuurd naar Brussel, Den Haag en Schiphol om te pleiten de EES-registratie stop te zetten en het systeem in september pas weer te invoeren als het 100 procent is'.

Niet alleen op Schiphol

De problemen doen zich niet alleen voor in Nederland, Schiphol, maar overal ter wereld. 'We zien het van Lissabon tot Athene en van Frankfurt tot Parijs.' Een oplossing zou kunnen zijn het oude systeem te gebruiken bij lange wachttijden. Daar pleit Barin dan ook voor. Die stap heeft de luchthaven van Rome al genomen. Fruitema benadrukt bovendien dat het hoogseizoen er aan komt. 'Ik verwacht dan ook echt dat dit binnen enkele dagen opgelost moet zijn.'
https://www.bnr.nl/nieuws(...)erkt-voor-geen-meter

de EU, wereldkampioen lullen, maar als het op uitvoeren aankomt...wauw. en dan willen wij ook nog zo graag onafhankelijk worden van amerikaanse IT. lol

wanneer een schijnbaar helder digitaal grenscontroleproject al leidt tot een operationele implosie, dan waarom zouden we moeten vertrouwen op een goede uitvoering van de EU AI Act, de CBDC (digitale euro), TEN-E (grensoverschrijdende energieinfrastructuur), asiel- en migratiepact, EHDS (digitaliseren van de zorg), etc
  donderdag 2 juli 2026 @ 17:46:59 #2
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_221216861
Wat werkt niet :? Waarom is het te traag?

Matig artikel
pi_221216900
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 17:46 schreef Frozen-assassin het volgende:

Matig artikel
Als ik de andere artikels er over lees dan lijkt het er op dat bij sommige vliegvelden vertragingen zijn geweest omdat het systeem technische storingen had maar het overgrote deel lijkt simpelweg te komen doordat er te weinig kiosken/stafleden zijn om de piek aankomsttijden op te vangen.
  donderdag 2 juli 2026 @ 19:31:19 #4
17829 Lone_Gunman
Badda Bing Badda Bang
pi_221217442
De terminologie in de titel van het artikel van BNR klopt niet. Stelletje prutsers daar. Douane gaat over goederen. Het gaat om een grenscontrolesysteem en dan gaat over personen. In Nederland is de KMar hier verantwoordelijk voor.

Dit wordt in de volksmond wordt dit te vaak doorelkaar gebruikt maar van een BNR mag je dit niet verwachten.
"Go Ahead, Make My Day !!"
  donderdag 2 juli 2026 @ 19:52:54 #5
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_221217586
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 17:46 schreef Frozen-assassin het volgende:

Matig artikel
Ja omdat het voor geen meter werkt, duh!

Valt me steeds vaker op dat artikelen een beetje informatie zonder achtergrond of context je beeldscherm inboeren en dan heb ik het nog niet eens over het gebruik van onterechte woorden als "douane" terwijl het om grenscontrole gaat :r

Laatst ook een artikel over China dat een [technische term] zelf kon produceren en de ONTWRICHTENDE GEVOLGEN hiervan. Detail nergens werd uitgelegd waar het nu eigenlijk om ging. Had net zo goed over een elektronische aardappel als een nucleair ontstekingsmechanisme getriggerd door bavianen kunnen gaan.
pi_221222178
Ik heb het even opgezocht. Het is pas in 2025 ingevoerd. Je moet zoiets de kans geven om zich te ontwikkelen en volwassener te worden. Als het na drie tot vijf jaar nog steeds dezelfde problemen oplevert, dan is dat natuurlijk een ander verhaal. Ik kan me wel voorstellen dat reizigers het als negatief ervaren.
  vrijdag 3 juli 2026 @ 10:56:59 #7
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_221222241
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 17:57 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Als ik de andere artikels er over lees dan lijkt het er op dat bij sommige vliegvelden vertragingen zijn geweest omdat het systeem technische storingen had maar het overgrote deel lijkt simpelweg te komen doordat er te weinig kiosken/stafleden zijn om de piek aankomsttijden op te vangen.
Dan is het dus gewoon onwil/onkunde van de luchthavens. Ze weten namelijk exact hoeveel vliegtuigen er elke dag vertrekken, die vliegtuigen komen niet opeens uit de lucht vallen.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_221222490
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 19:31 schreef Lone_Gunman het volgende:
De terminologie in de titel van het artikel van BNR klopt niet. Stelletje prutsers daar. Douane gaat over goederen. Het gaat om een grenscontrolesysteem en dan gaat over personen. In Nederland is de KMar hier verantwoordelijk voor.

Dit wordt in de volksmond wordt dit te vaak doorelkaar gebruikt maar van een BNR mag je dit niet verwachten.
dit "artikel" is ook niet meer dan een column voor de opinie van Marnix Fruitema van luchtvaartkoepel Barin...
een belangenorganisatie van luchtvaartondernemingen.

Het geeft niet eens een voorbeeld wat er nu precies misgaat... de suggestie is dat het systeem niet zou functioneren, maar een voorbeeld daarvan kunnen ze niet noemen... het lijkt er eerder om te gaan dat dit voor luchtvaartondernemingen in de intake kennelijk tot meerwerk leid en die daarin geen zin hebben...
immers, de luchtvaartondernemingen zijn verantwoordelijk voor de registratie van alle niet-EU burgers die met hun vluchten reizen.

voor eu-burgers verandert er helemaal niks.
de invoering van EES is stapsgewijs begonnen vorig jaar al, vanaf 12 October 2025 ... en toen hadden de luchtvaartondernemingen 6 maanden om alles op orde te krijgen tot 12 april het volledig in werking trad en kennelijk is hen dat niet goed gelukt.

uit een brief van de "Airports Council" (een belangenorganisatie van Luchthavens) aan de commissie, blijkt duidelijker waar het eigenlijk misgaat... men heeft niet de capaciteiten en ligt ver achter in het goed doorvoeren van het gebruik van dit systeem, waardoor het tot capaciteitsproblemen komt..
het computersysteem lijkt niet specifiek problemen te hebben, maar de luchthavens en ondernemingen daar hebben niet genoeg capaciteit ingepland:

overigens heeft de eu al ingegrepen en een specifiek aspect van het voorstel, namelijk dat van niet-EU-burgers ook biometrische data verzameld en/of gecontroleerd moesten worden, voorlopig op pause gezet, omdat dat nog meer capaciteiten zou vragen.
echter, als je meer controle wil hebben over verkeer van niet-EU-bruegrs over de binnengrenzen moet je daar ook uiteindelijk wel op controleren.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_221222977
Ik ben de afgelopen dagen in zowel Australie als Zuid-Korea door dit systeem gegaan, en dat werkte prima. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik permanent residency heb in beide landen - zonder PR kun je het systeem niet gebruiken. In Europa lijken ze het systeem te willen gebruiken juist voor mensen die geen PR hebben (en die je om meerdere redenen juist in de gaten moet houden).
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')