abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221211186
quote:
Rotterdam voor miljoenen de mist in met ICT-project: 'De burger betaalt de absolute hoofdprijs'
Herman Vriend | Vandaag, 10:09

Rotterdam verliest tientallen miljoenen euro's aan een ICT-project. Ook zijn de jaarlijkse kosten voor het gebruik van software veel hoger dan verwacht. PRO heeft daarom een spoeddebat aangevraagd. "De burger betaalt de absolute hoofdprijs voor een ICT-droom die is uitgelopen op een nachtmerrie", zegt raadslid Marvin Biljoen.

Het gaat om Oracle Fusion. Dit is het belangrijkste computersysteem van de gemeente. Het regelt de financiële administratie, de inkoop, contracten en subsidies. Ook gebruikt de gemeente het voor de begroting en voor de uitleg over de inkomsten en uitgaven.

In 2022 begon de gemeente met het installeren van Oracle Fusion. Adviesbureau Deloitte hielp daarbij. Er was 16 miljoen euro beschikbaar. De gemeente wilde het systeem in 2024 gaan gebruiken.

Drie keer zoveel
De projectkosten liepen echter sterk op. Ook haalde de gemeente de planning voor 2024 niet. Dat schrijft het huidige college in een brief aan de gemeenteraad. Het invoeren van Oracle Fusion en het aanpassen van de software kostte uiteindelijk 44,5 miljoen euro. Dat is bijna drie keer zoveel als begroot. Geen 16 miljoen maar 44,5 miljoen.

Nu Oracle Fusion ongeveer een jaar in gebruik is, verwacht het college nog meer extra kosten. Dit jaar gaat het om 12 miljoen euro. Volgend jaar is dat 13 miljoen euro. Daarna dalen de kosten naar 7 miljoen euro in 2030. Het geld is onder meer nodig voor het beheer, het onderhoud en het verder verbeteren en aanpassen van het computerprogramma.

Door alle aanpassingen is Oracle Fusion erg groot en ingewikkeld geworden. Daardoor is de kans op storingen en fouten groter. De gemeente onderzoekt daarom of onderdelen uit het systeem kunnen worden gehaald. Ambtenaren gebruiken Oracle Fusion dan alleen nog voor de financiële administratie. Voor de andere onderdelen moet andere software gevonden worden. Ook dat gaat waarschijnlijk extra geld kosten.

'Wethouder heeft wat uit te leggen'
Marvin Biljoen (PRO) heeft voor komende donderdag een spoeddebat aangevraagd over de kwestie. "De Rotterdammer mag verwachten dat de gemeente zorgvuldig met belastinggeld omgaat", zegt het raadslid. "Bij een project waarvan de kosten bijna verdrievoudigen en waarvan de exploitatie nog jarenlang miljoenen extra kost, past volledige openheid en politieke verantwoording. De wethouder heeft dus echt wat uit te leggen.”

Biljoen: "We praten hier niet over een kleine tegenvaller. Er is 44,5 miljoen euro aan Rotterdams belastinggeld overgemaakt aan een commerciële partij en we krijgen er een systeem voor terug dat piept, kraakt og structureel vele miljoenen extra kost. De burger betaalt de absolute hoofdprijs voor een ICT-droom die is uitgelopen op een nachtmerrie..”

Wisseling van wethouder
De verantwoordelijk wethouder is nu nog Ronald Buijt (Leefbaar Rotterdam). Het wordt een bijzonder debat. Vanaf volgende week is er een nieuw college, met nieuwe wethouders. PRO zit nu nog in de oppositie, maar is straks een coalitiepartij, samen met VVD, D66, CDA en Volt. Ronald Buijt zit over een week als raadslid voor Leefbaar Rotterdam in de oppositie.

De kans is groot dat de rest van de gemeenteraad niet in een kort spoeddebat wil spreken over de miljoenenoverschrijdingen. In het advies dat de aanvraag van Biljoen heeft meegekregen, staat dat het onderwerp beter in een raadscommissie of in een reguliere gemeenteraadsvergadering behandeld kan worden.

College kritisch op zichzelf
Het college is kritisch op zichzelf. Het erkent dat het oorspronkelijke plan met de verwachte kosten en opbrengsten te optimistisch was. Ook was de aansturing van het project niet goed genoeg. Tijdens het project kregen de financiële gevolgen te weinig aandacht. Daarnaast verliep de samenwerking met Deloitte niet goed. Ingrijpen was lastig, omdat het project toen al te ver was gevorderd.

De miljoenenoverschrijdingen zijn een financiële tegenvaller voor het nieuwe college. Dat zal op zoek moeten naar geld op de begroting om de extra kosten te kunnen te betalen.
https://www.rijnmond.nl/n(...)-absolute-hoofdprijs

ach, overheid en ict, wat is er nieuw...
  woensdag 1 juli 2026 @ 23:59:44 #2
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221211334
ICT bedrijven zijn een enorme doorn in het oog. Ze schrijven zich in op aanbestedingen, regelen de basis in en alles wat erbij komt betaal je het veelvoudige voor. Met "consultatiekosten" van 200 euro per uur om een procesje in te richten.

Dat mag ook wel een tandje meer integer.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_221211384
Altijd nog minder erg dan Amsterdam met hun geflopte betaalsysteem
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_221211538
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2026 23:59 schreef inslagenreuring het volgende:
ICT bedrijven zijn een enorme doorn in het oog. Ze schrijven zich in op aanbestedingen, regelen de basis in en alles wat erbij komt betaal je het veelvoudige voor. Met "consultatiekosten" van 200 euro per uur om een procesje in te richten.

Ambtenaren kunnen ook lang niet altijd goed uitleggen wat ze nu willen, en veranderen de wensen ook nog eens regelmatig tijdens het proces.
Maar van 16 naar 44.5 miljoen is wel erg lekker binnenlopen voor Oracle en Deloitte.

Wel opmerkelijk dat meneer Biljoen nog op de miljoentjes let.
pi_221212256
Het probleem met overheden is met name dat ze altijd denken dat hun Software heel speciaal geschreven moet worden omdat ze zich heel speciaal vinden. Als je kiest voor COTS producten dan moet je die nemen zoals ze komen, maar overheden willen altijd tot in den treure dat elke feature precies moet werken zoals van te voren beschreven, ja dan word het 3 keer zo duur.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  donderdag 2 juli 2026 @ 02:58:50 #6
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_221212352
Waarom gebruiken niet alle steden gewoon hetzelfde systeem? Dan maak je deze fout een keer, en copy/paste je dat daarna naar Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Eindhoven, Tilburg, Breda etc.

Maar nee, die steden gaan weer eenzelfde traject in wat weer op een drama uitloopt.
pi_221212596
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 02:58 schreef leolinedance het volgende:
Waarom gebruiken niet alle steden gewoon hetzelfde systeem? Dan maak je deze fout een keer, en copy/paste je dat daarna naar Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Eindhoven, Tilburg, Breda etc.

Maar nee, die steden gaan weer eenzelfde traject in wat weer op een drama uitloopt.
Ik heb collega's die een standaardpakket in de gemeentemarkt verkopen en dat wordt wel degelijk bij een groot deel van de gemeenten verkocht en verkoopt zich ook vooral via mond-op-mond reclame tussen gemeenten. Maar dat betekent echter niet dat het een kwestie is van neerzettten en klaar. Iedere gemeente heeft natuurlijk weer eigen werkwijzen en processen, waardoor de inrichting overal weer anders is. Hetzelfde geldt overigens in het bedrijfsleven natuurlijk. Ik heb nu al zoveel ERP / CRM implementaties gezien die volgens de sales van de leverancier met een paar clicks in te richten zijn en vervolgens uitmonden in jarenlange projecten die zwaar over budget gaan en uiteindelijk ook nog gewoon een hele bak maatwerk vergen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  donderdag 2 juli 2026 @ 07:46:36 #8
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221212601
Sowieso Oracle
  donderdag 2 juli 2026 @ 07:53:32 #9
508729 recidivist
zedendelinquent
pi_221212613
Goed gedaan door Deloitte als advies. Lekkere consultantkosten afschrijven voor 200 euro per uur en vastzitten aan een eeuwig oplopend licentiesysteem _O_

Overheid is je beste klant, niemand wordt er toch op afgerekend. Gewoon wat aanpassen in de begroting. Geld genoeg.
enkelband
pi_221212629
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 07:53 schreef recidivist het volgende:
Goed gedaan door Deloitte als advies. Lekkere consultantkosten afschrijven voor 200 euro per uur en vastzitten aan een eeuwig oplopend licentiesysteem _O_

Overheid is je beste klant, niemand wordt er toch op afgerekend. Gewoon wat aanpassen in de begroting. Geld genoeg.
Waarschijnlijk een trainee business management zonder IT ervaring die even een Garnter Rapportje erbij gepakt heeft en een product gepicked heeft uit de rechtsboven quadrant.
pi_221212631
Met Deloitte heb ik eigenlijk ook alleen maar slechte ervaringen. Veelal krijg je jongens en meisjes die net afgestudeerd zijn, geen diepgaande IT kennis hebben en die moeten dan implementaties van dit soort standaardpakketjes gaan doen.
pi_221212642
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 07:59 schreef Monolith het volgende:
Met Deloitte heb ik eigenlijk ook alleen maar slechte ervaringen. Veelal krijg je jongens en meisjes die net afgestudeerd zijn, geen diepgaande IT kennis hebben en die moeten dan implementaties van dit soort standaardpakketjes gaan doen.
Gingen ze de implementatie maar doen, dan zouden ze de volgende keer betere producten gekozen hebben.
pi_221212721
quote:
Marvin Biljoen (PRO) heeft voor komende donderdag een spoeddebat aangevraagd over de kwestie.
Nomen est omen :)
pi_221212725
Ik heb ooit een migratie naar Oracle Fusion binnen tijd afgerond. Wie wil me aanraken?
pi_221212759
De bekende softwarefuik die we nu toch al zo’n 40 jaar kennen.

De overheid neemt zelf geen ingenieurs meer in dienst, want die zijn te duur. Misplaatste zuinigheid. Wel grossiert deze overheid in pennenlikkkers en boekhouders die van toeten noch blazen weten. Die laten zich elk praatje van elke ICT-boer op de mouw spelden. Boeit hen ook niet, want het is immers niet hun eigen geld. Projecten duren steevast meerdere jaren en gaan drie, vier, vijf keer over de kop. Vaak zonder dat er uiteindelijk een werkend systeem wordt opgeleverd.

De politiek mag de hand ook in eigen boezem steken. Zij bedenken die onzinnige wetten van toeslagen, bijslagen, kortingen, subsidies, etc. met op elke regel uitzonderingen en op elke uitzondering weer nieuwe uitzonderingen. Al deze onzin moet dan worden toegevoegd aan iets dat eigenlijk een standaardpakket zou moeten zijn, maar uiteindelijk topzwaar maatwerk wordt.
  donderdag 2 juli 2026 @ 08:40:24 #16
508729 recidivist
zedendelinquent
pi_221212788
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 07:59 schreef raptorix het volgende:

[..]
Waarschijnlijk een trainee business management zonder IT ervaring die even een Garnter Rapportje erbij gepakt heeft en een product gepicked heeft uit de rechtsboven quadrant.
Zo gaat dat inderdaad wel makkelijk. Onder het mom van "Deloitte hebben we aangesteld om advies te geven" wordt het advies dan al snel opgevolgd dat dan door een consultant in elkaar is geflanst die te weinig ervaring en kennis van zaken heeft. Maarja, Deloitte.....en de anderen bij de gemeente die erover beslissen hebben ook te weinig kennis van zaken dus nemen dat al snel aan. En zo worden er foute beslissingen genomen waar je vervolgens niet meer snel van af komt of makkelijk kan terugdraaien (dit staat ook in het artikel). En aangezien niemand erop wordt afgerekend of diegenen die doorslaggevende beslissing hierin hadden alweer weg zijn herhaalt zich dit makkelijk. En het geld komt ook uit niemand zijn zakken maar uit de begroting, dus ja. Foutje, bedankt. Better luck next time.
enkelband
pi_221212889
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 08:29 schreef Kottnauer het volgende:
De bekende softwarefuik die we nu toch al zo’n 40 jaar kennen.

De overheid neemt zelf geen ingenieurs meer in dienst, want die zijn te duur. Misplaatste zuinigheid. Wel grossiert deze overheid in pennenlikkkers en boekhouders die van toeten noch blazen weten. Die laten zich elk praatje van elke ICT-boer op de mouw spelden. Boeit hen ook niet, want het is immers niet hun eigen geld. Projecten duren steevast meerdere jaren en gaan drie, vier, vijf keer over de kop. Vaak zonder dat er uiteindelijk een werkend systeem wordt opgeleverd.

De politiek mag de hand ook in eigen boezem steken. Zij bedenken die onzinnige wetten van toeslagen, bijslagen, kortingen, subsidies, etc. met op elke regel uitzonderingen en op elke uitzondering weer nieuwe uitzonderingen. Al deze onzin moet dan worden toegevoegd aan iets dat eigenlijk een standaardpakket zou moeten zijn, maar uiteindelijk topzwaar maatwerk wordt.
Overigens maken veel IT consultants de misvatting dat ze veel verdienen, toen ik van consultant naar vaste dienst ging ging ik er 30% op vooruit, als ik die organisaties nou eens gewoon echt het salaris in hun vacatures zouden zetten zouden ze veel makkelijker personeel krijgen.
  donderdag 2 juli 2026 @ 09:15:03 #18
508729 recidivist
zedendelinquent
pi_221212926
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 09:07 schreef raptorix het volgende:
Overigens maken veel IT consultants de misvatting dat ze veel verdienen, toen ik van consultant naar vaste dienst ging ging ik er 30% op vooruit, als ik die organisaties nou eens gewoon echt het salaris in hun vacatures zouden zetten zouden ze veel makkelijker personeel krijgen.
Mwah, als je als consultant een uurtarief hebt van 100 euro verdien je toch wel meer dan de meesten in vaste dienst. Aannemende dat je met dat uurtarief het vanuit een BV doet. Alleen zit er wel een stukje ondernemersrisico bij qua pensioen/niet doorbetaalde vakanties etc waar je dat in vaste dienst niet hebt. Niet iedereen vindt dat het waard of heeft daar zin in.
enkelband
  donderdag 2 juli 2026 @ 09:18:54 #19
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_221212969
quote:

Jeetje, weet je dan wel hoeveel baantjes overbodig worden?

Dat willen ze natuurlijk niet.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  donderdag 2 juli 2026 @ 09:25:24 #20
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_221212998
Tja. ontzettend triest.

Er zullen wel weer heel wat lunches, presentaties, en overleggen overheen gegaan zijn om die 45 miljoen te verkwisten.
Geld dat in o.a. de haven, en door ander keihard fysiek werk verdiend wordt.

Hoe kan het in godsnaam zo zijn dat je ipv 16 miljoen , 45 miljoen uitgeeft en nog niet klaar bent?!
Ik weet wel hoe, mensen doen hun werk niet. Wat een onzin weer.

ICT aanbestedingen zijn onwijs complex maar komop, vantevoren had echt wel uitgevogeld kunnen worden wat een beetje normaal mogelijk zou moeten zijn.
Lachen joh.
  donderdag 2 juli 2026 @ 09:26:33 #21
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_221213005
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 09:15 schreef recidivist het volgende:

[..]
Mwah, als je als consultant een uurtarief hebt van 100 euro verdien je toch wel meer dan de meesten in vaste dienst. Aannemende dat je met dat uurtarief het vanuit een BV doet. Alleen zit er wel een stukje ondernemersrisico bij qua pensioen/niet doorbetaalde vakanties etc waar je dat in vaste dienst niet hebt. Niet iedereen vindt dat het waard of heeft daar zin in.
Ja dan verdien je wel meer inderdaad, maar niet schrikbarend veel meer of je moet 40 uur per week kunnen factureren...
Lachen joh.
pi_221213020
Het goede nieuws is

quote:
Daarna dalen de kosten naar 7 miljoen euro in 2030.
Helaas weten we ook dat de gemeente Rotterdam rond 2030 waarschijnlijk weer een nieuwe aanbesteding voor deze software moet uitschrijven en begint het spelletje gewoon weer opnieuw.
pi_221213073
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 09:15 schreef recidivist het volgende:

[..]
Ik bedoele dan ook geen ZZP, maar zelfs dan lijkt het vaak mooier dan het is, zeker met de nieuwe wetgeving en dat er steeds minder werk is, ik zie nu behoorijk wat ZZPers in de IT die weer voor een bedrijf gaan werken.
pi_221213179
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 09:07 schreef raptorix het volgende:

[..]
Sowieso zijn de salarissen bij 'eindklanten' echt wel aardig bijgetrokken. Ik zit nog vrij goed omdat ik bij een kleinere consultancyclub vandaan kom, maar we zijn overgenomen door een grotere club en daar merk je dat de salarissen al niet eens meer kunnen concurreren met wat je bij veel klanten ziet. Die klanten zetten de salarisrange overigens wel regelmatig gewoon in hun vacatures.
pi_221213211
De overheid moet gewoon zelf talent aannemen en (veel) van die consultancy bureaus er uit trappen.

Daarnaast moet er ook meer samengewerkt worden en niet dat elke overheidsinstelling het wiel opnieuw probeert uit te vinden.
pi_221213289
Oracle Fusion zorgt al jaren voor problemen bij vele overheidsinstanties en toch steeds weer daarvoor kiezen. :') Haast iedere eerstejaars student ICT kan in een paar maanden iets beters maken voor bijna noppes.
Fan van Hiddendoe en sanasoufi
  donderdag 2 juli 2026 @ 10:29:53 #27
508729 recidivist
zedendelinquent
pi_221213406
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 09:26 schreef Pajanus het volgende:

[..]
Ja dan verdien je wel meer inderdaad, maar niet schrikbarend veel meer of je moet 40 uur per week kunnen factureren...
Meesten die ik ken facturen gewoon 32/36 voor die rollen, of 40 als het niet overheid is.
enkelband
pi_221213412
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 09:26 schreef Pajanus het volgende:

[..]
Facturatie gaat met een vork. Die uren halen ze makkelijk
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
  donderdag 2 juli 2026 @ 10:35:48 #29
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221213439
quote:

Volgens mij werkt elke aanbesteding zo.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_221213441
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2026 10:09 schreef ikbennieuwstopfok het volgende:
Oracle Fusion zorgt al jaren voor problemen bij vele overheidsinstanties en toch steeds weer daarvoor kiezen. :') Haast iedere eerstejaars student ICT kan in een paar maanden iets beters maken voor bijna noppes.
Oracle is een flutbedrijf, ik moest 3 jaar terug weer eens met hun Database werken, maar die lui hebben nog steeds geen eigen fatsoenlijke client, moet je weer werken met allerlei andere obscure tooltjes :')
pi_221213452
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 10:36 schreef raptorix het volgende:

[..]
Oracle is een flutbedrijf, ik moest 3 jaar terug weer eens met hun Database werken, maar die lui hebben nog steeds geen eigen fatsoenlijke client, moet je weer werken met allerlei andere obscure tooltjes :')
Eigen clients voor databases zijn zo Microsoft. :P
  donderdag 2 juli 2026 @ 10:37:48 #32
508729 recidivist
zedendelinquent
pi_221213456
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 09:35 schreef raptorix het volgende:
Ik bedoele dan ook geen ZZP, maar zelfs dan lijkt het vaak mooier dan het is, zeker met de nieuwe wetgeving en dat er steeds minder werk is, ik zie nu behoorijk wat ZZPers in de IT die weer voor een bedrijf gaan werken.
Zeker waar. Alleen ligt ook aan de ervaring/expertise die je meebrengt (wat je de markt hebt te bieden) en daarnaast zie je nu al de laatste 8 weken een kleine kentering dat opdrachten die expliciet niet voor freelance openstonden vanuit met name overheid dat wel weer staan. En dat komt omdat die DBA-wetgeving en qua toepassing ervan iets is aangescherpt en men in deze branche daar blijkbaar vertrouwen uit haalt dat het ok is om freelancers aan te nemen onder de juiste voorwaarden. Waar men tot voor kort met de intreding wet-DBA juist risicomijdend was. En daarmee vele ZZP-ende freelancers de IT opdrachten zagen opdrogen en terug in vaste dienst gingen.
enkelband
  donderdag 2 juli 2026 @ 10:39:04 #33
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_221213462
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 09:25 schreef Pajanus het volgende:
Tja. ontzettend triest.

Er zullen wel weer heel wat lunches, presentaties, en overleggen overheen gegaan zijn om die 45 miljoen te verkwisten.
Geld dat in o.a. de haven, en door ander keihard fysiek werk verdiend wordt.

Hoe kan het in godsnaam zo zijn dat je ipv 16 miljoen , 45 miljoen uitgeeft en nog niet klaar bent?!
Ik weet wel hoe, mensen doen hun werk niet. Wat een onzin weer.

ICT aanbestedingen zijn onwijs complex maar komop, vantevoren had echt wel uitgevogeld kunnen worden wat een beetje normaal mogelijk zou moeten zijn.
Incompetentie viert hoogtij. Domme mensen die domme besluiten nemen.

En bloedzuigers als Deloitte die dat ten volste uitbuiten.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_221213471
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 10:37 schreef Monolith het volgende:

[..]
Eigen clients voor databases zijn zo Microsoft. :P
pi_221213560
En de reden dat ZZPers in loondienst gaan is ook deels de nieuwe wetgeving waardoor werkgevers veel huiveriger zijn om ZZPers aan te nemen, laat staan voor langere tijd. Klant waar ik nu ziet heeft echt wel een harde deadline voor ZZPers na 2 jaar en die hebben ze in principe ook voor externen zoals ik (geen ZZPer). Daarvoor bestaat dan nog wel de mogelijkheid om verlenging na 2 jaar aan te vragen, maar daar moet goedkeuring op MT niveau op gegeven worden. Die aanvraag loopt voor mij ook, omdat ze nu in een soort van groundhog day zitten met een groot complex project waar elke 2 jaar weer een hele bak kennis de deur uit loopt.
  donderdag 2 juli 2026 @ 10:54:13 #36
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221213665
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 10:36 schreef raptorix het volgende:

[..]
Oracle gebruik je niet omdat het fijn en handig is. Oracle gebruik je omdat je het al hebt. :')
pi_221213683
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 10:40 schreef raptorix het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Ik gebruik gewoon de JetBrains IDE en die hebben ook prima geïntegreerde databaseondersteuning voor het gros van de databases.
pi_221214016
quote:

Dat is hoe Denemarken het geloof ik doet. In Nederland zegt de centrale overheid: Dit is wat we willen weten van jullie (provincies, gemeentes), en vul zelf maar in hoe je aan die informatie komt.
Dat is een goudmijn voor ZZP'ers en bedrijfjes. Elke gemeente en provincies tuigt zijn eigen databases en software programmas op, en die moeten met fusies van gemeentes ook nog regelmatig aan elkaar geknoopt worden.

In Denemarken zegt de centrale overheid: Hier is de database, vul hem! Een centrale database die alle gemeentes moeten vullen. Daardoor veel minder gehannes met data, veel meer overzicht ook. Dat zag je met Covid heel erg, Denemarken had altijd veel sneller en beter zicht op de verspreiding ervan, omdat in Nederland de GGD's allemaal op eigen houtje werken.

Wat mij betreft zouden de provincien als bestuurlijke laag eruit kunnen (bij elke Provinciale verkiezingen moeten ze uitleggen wat ze nu eigenlijk doen), en gemeentes verder vergroten. Projecten die gemeentes overstijgen kunnen dan naar de overheid. En centrale databases die gemeentes moeten vullen, en niet allemaal zelf iets optuigen.
pi_221214219
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 11:23 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Dat is hoe Denemarken het geloof ik doet. In Nederland zegt de centrale overheid: Dit is wat we willen weten van jullie (provincies, gemeentes), en vul zelf maar in hoe je aan die informatie komt.
Dat is een goudmijn voor ZZP'ers en bedrijfjes. Elke gemeente en provincies tuigt zijn eigen databases en software programmas op, en die moeten met fusies van gemeentes ook nog regelmatig aan elkaar geknoopt worden.

In Denemarken zegt de centrale overheid: Hier is de database, vul hem! Een centrale database die alle gemeentes moeten vullen. Daardoor veel minder gehannes met data, veel meer overzicht ook. Dat zag je met Covid heel erg, Denemarken had altijd veel sneller en beter zicht op de verspreiding ervan, omdat in Nederland de GGD's allemaal op eigen houtje werken.

Wat mij betreft zouden de provincien als bestuurlijke laag eruit kunnen (bij elke Provinciale verkiezingen moeten ze uitleggen wat ze nu eigenlijk doen), en gemeentes verder vergroten. Projecten die gemeentes overstijgen kunnen dan naar de overheid. En centrale databases die gemeentes moeten vullen, en niet allemaal zelf iets optuigen.
Jup ik heb jarenlang veel rondgelopen in de Umbraco Communitie, dat is een Deens Opensource CMS, en in 2011 werd dat toen al bij Deense Gemeentes uitgerold, het mooie is dat je eigenlijk als het ware een starterpackage krijgt, en wil je dan zelf nog iets tweaken dan kun je dat gewoon modulair erin stoppen, en eventueel weer delen.
  donderdag 2 juli 2026 @ 11:34:22 #40
363374 Regilio_
Witte Neger
pi_221214263
Jaaaaa een overheid en ICT-faalproject deel 93473467784357 _O_ _O_ _O_ _O_ _O_
OH NOES!!1*&@^!!*@!!@$*^!!!!!!!!
pi_221214358
quote:

quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 07:44 schreef Monolith het volgende:

[..]
Ik heb collega's die een standaardpakket in de gemeentemarkt verkopen en dat wordt wel degelijk bij een groot deel van de gemeenten verkocht en verkoopt zich ook vooral via mond-op-mond reclame tussen gemeenten. Maar dat betekent echter niet dat het een kwestie is van neerzettten en klaar. Iedere gemeente heeft natuurlijk weer eigen werkwijzen en processen, waardoor de inrichting overal weer anders is. Hetzelfde geldt overigens in het bedrijfsleven natuurlijk. Ik heb nu al zoveel ERP / CRM implementaties gezien die volgens de sales van de leverancier met een paar clicks in te richten zijn en vervolgens uitmonden in jarenlange projecten die zwaar over budget gaan en uiteindelijk ook nog gewoon een hele bak maatwerk vergen.
het is totaal gestoord dat zo'n klein landje als nederland zo gedecentraliseerd is. dat en versnippering van regels en systemen tussen gemeenten zorgen voor enorme inefficiëntie, hoge kosten en vertragingen bij dit soort projecten alsook de woningbouw e.d.

gemeenten hebben in NL wettelijk vastgelegde beleidsvrijheid om eigen keuzes te maken, er heerst in de politiek en bij ambtenaren een sterke reflex om voor elk specifiek lokaal probleem een unieke regeling te ontwerpen, en elke gemeente heeft over de decennia heen formulieren en IT-systemen opgebouwd, waardoor harmonisering technisch een gigantische operatie is

het ironische is dat al jaren wordt geprobeerd om meer eenheid te creëren, maar de praktijk is weerbarstig. de omgevingswet moest alle regels voor de leefomgeving bundelen en harmoniseren, maar de invoering hiervan liep echter zelf jarenlang vertraging op door (jawel...) complexe IT-problemen en de angst dat gemeenten juist nóg meer eigen regels in hun 'omgevingsplan' zouden stoppen.

de VNG (vereniging van nederlandse gemeenten) probeert met initiatieven één gezamenlijke ICT-infrastructuur voor gemeenten te bouwen, maar deelname is vrijwillig en heeft geen echte landelijke regie vanuit het Rijk

zolang de rijksoverheid weigert gemeenten wettelijk te verplichten om exact dezelfde standaarden, IT-architectuur en bouwregels te gebruiken, schieten we echt geen meter op in dit land en het kost het allemaal een boel tijd en geld
  donderdag 2 juli 2026 @ 12:06:23 #42
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_221214442
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 09:59 schreef Joppiez het volgende:
De overheid moet gewoon zelf talent aannemen en (veel) van die consultancy bureaus er uit trappen.

Daarnaast moet er ook meer samengewerkt worden en niet dat elke overheidsinstelling het wiel opnieuw probeert uit te vinden.
Dat strookt totaal niet met het idee dat we niet te veel ambtenaren hebben.
Daarnaast, wie gaat er als ICT/consultancy talent voor de overheid werken?

Als je ambitieus bent ga je toch geen maanden wachten voordat een knoop doorgehakt wordt?
Lachen joh.
  donderdag 2 juli 2026 @ 12:09:22 #43
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_221214455
quote:
10s.gif Op donderdag 2 juli 2026 11:34 schreef Regilio_ het volgende:
Jaaaaa een overheid en ICT-faalproject deel 93473467784357 _O_ _O_ _O_ _O_ _O_
Kansloze kneuzenbende :N Allemaal amateurs.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 2 juli 2026 @ 12:17:12 #44
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_221214484
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 07:44 schreef Monolith het volgende:

[..]
Mond-tot-mondreclame :P
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  donderdag 2 juli 2026 @ 12:18:22 #45
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_221214496
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 01:38 schreef raptorix het volgende:
Het probleem met overheden is met name dat ze altijd denken dat hun Software heel speciaal geschreven moet worden omdat ze zich heel speciaal vinden. Als je kiest voor COTS producten dan moet je die nemen zoals ze komen, maar overheden willen altijd tot in den treure dat elke feature precies moet werken zoals van te voren beschreven, ja dan word het 3 keer zo duur.
En Rotterdam wil sowieso altijd alles anders doen dan de rest..
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_221214628
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2026 12:18 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
En Rotterdam wil sowieso altijd alles anders doen dan de rest..
Dat kun je eigenlijk voor alle overheden zien, Amsterdam is nog erger met de stadsdelen die ook allemaal weer hun eigen IT hebben, het was nog erger we hadden ook nog Substadsdelen tot een aantal jaar terug.
pi_221216759
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 09:53 schreef Monolith het volgende:

[..]
Sowieso zijn de salarissen bij 'eindklanten' echt wel aardig bijgetrokken. Ik zit nog vrij goed omdat ik bij een kleinere consultancyclub vandaan kom, maar we zijn overgenomen door een grotere club en daar merk je dat de salarissen al niet eens meer kunnen concurreren met wat je bij veel klanten ziet. Die klanten zetten de salarisrange overigens wel regelmatig gewoon in hun vacatures.
Mijn ervaring is dat bedrijven een hoger salaris aan mensen geven die vanuit buiten komen en consultantervaring hebben dan mensen die op dezelfde functie zijn gekomen door binnen het bedrijf door te groeien. En vanuit buiten kom je ook sneller op zo'n positie dan door doorgroeien.

Die paar jaar als consultant werken als je toch nog geen kinderen hebt is een investering in je carrière.
pi_221216924
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2026 17:21 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Mijn ervaring is dat bedrijven een hoger salaris aan mensen geven die vanuit buiten komen en consultantervaring hebben dan mensen die op dezelfde functie zijn gekomen door binnen het bedrijf door te groeien. En vanuit buiten kom je ook sneller op zo'n positie dan door doorgroeien.

Die paar jaar als consultant werken als je toch nog geen kinderen hebt is een investering in je carrière.
Ik denk dat je voor de helft gelijk hebt. Overstappen levert je altijd geld op, maar daarbij is 'consultancy' verder niet zo relevant. Blijf je bij een bedrijf dan is je salarisgroei doorgaans wat matig. Stap je over, dan kan er opeens 20-30% bij als ze je echt willen hebben.
pi_221217250
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 11:45 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
[..]
het is totaal gestoord dat zo'n klein landje als nederland zo gedecentraliseerd is. dat en versnippering van regels en systemen tussen gemeenten zorgen voor enorme inefficiëntie, hoge kosten en vertragingen bij dit soort projecten alsook de woningbouw e.d.

gemeenten hebben in NL wettelijk vastgelegde beleidsvrijheid om eigen keuzes te maken, er heerst in de politiek en bij ambtenaren een sterke reflex om voor elk specifiek lokaal probleem een unieke regeling te ontwerpen, en elke gemeente heeft over de decennia heen formulieren en IT-systemen opgebouwd, waardoor harmonisering technisch een gigantische operatie is

het ironische is dat al jaren wordt geprobeerd om meer eenheid te creëren, maar de praktijk is weerbarstig. de omgevingswet moest alle regels voor de leefomgeving bundelen en harmoniseren, maar de invoering hiervan liep echter zelf jarenlang vertraging op door (jawel...) complexe IT-problemen en de angst dat gemeenten juist nóg meer eigen regels in hun 'omgevingsplan' zouden stoppen.

de VNG (vereniging van nederlandse gemeenten) probeert met initiatieven één gezamenlijke ICT-infrastructuur voor gemeenten te bouwen, maar deelname is vrijwillig en heeft geen echte landelijke regie vanuit het Rijk

zolang de rijksoverheid weigert gemeenten wettelijk te verplichten om exact dezelfde standaarden, IT-architectuur en bouwregels te gebruiken, schieten we echt geen meter op in dit land en het kost het allemaal een boel tijd en geld
"ja maar zo staan we dichter bij de burger"
pi_221217275
quote:

Een ICT bedrijf kan er weinig aan doen dat hun counterpart bij de gemiddelde gemeente niet competent genoeg is om een scope te bepalen en kleine lettertjes te lezen. Plus dat die ICT afdelingen bij gemeenten het liefst minimaal hun budget uitgeven voor hun eigen bestaansrecht/relevantie en het jaar erop niet gekort te worden. Een beetje competente IT-/projectmanager voorkomt dit soort belachelijke overschrijdingen van budget door daadwerkelijk proposities nauwkeurig door te lezen (oftewel écht aan het werk te gaan) en pas te tekenen als alles goed is afgekaderd.
pi_221217415
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 18:04 schreef Monolith het volgende:

[..]
Ik denk dat je voor de helft gelijk hebt. Overstappen levert je altijd geld op, maar daarbij is 'consultancy' verder niet zo relevant. Blijf je bij een bedrijf dan is je salarisgroei doorgaans wat matig. Stap je over, dan kan er opeens 20-30% bij als ze je echt willen hebben.
Het zal vast van functies afhangen, in mijn werk moet je vaak 'de organisatie in' en zoeken ze vaak ex-consultants omdat die over het algemeen zelfstandiger zijn. Als je echt consultant bent tenminste, je hebt natuurlijk genoeg verkapte uitzendkrachten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')