Is gewoon onzin. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK507163/ Zie kop onder 'Human Health Effects'quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 22:31 schreef GerryDV het volgende:
Wtf. Vapen is echt veel slechter dan klassiek roken
Volgens mij waren ook de meeste problemen met vapes en liquids uit China en dergelijke.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 08:36 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Is gewoon onzin. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK507163/ Zie kop onder 'Human Health Effects'
2000x geciteerd artikel. Lange termijn moeten we nog zien, maar rook bevat oneindig veel meer schadelijke stoffen. Bovendien heb je ook de teer ook nog.
Klassiek roken is het meest dodelijke wat de mensheid doet.
Dat wel, maar het is lekker laagdrempelig en andere drugs zullen ze niet snel gaan legaliseren. Laat alcohol maar gewoon legaal verkrijgbaar zijn en het liefst met prijzen vergelijkbaar als in Duitsland.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 08:37 schreef Discombobulate het volgende:
Maar goed, het gaat hier over alcohol, dus even ontopic. Alcohol is ook echt één van de matigste drugs die er bestaat.
Als men niet hypocriet wil zijn moeten ze het gewoon verbieden. Of drugs zoals MDMA, wiet, etc. ook legaal maken. Het kan niet zijn dat de meest vernietigende drug net onder cocaïne en heroïne (alcohol dus) gewoon in de supermarkt gekocht kan worden terwijl dingen als MDMA, 3-MMC, etc. illegaal zijn. Dan moet je ook consequent zijn in je beleid.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 08:39 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Dat wel, maar het is lekker laagdrempelig en andere drugs zullen ze niet snel gaan legaliseren. Laat alcohol maar gewoon legaal verkrijgbaar zijn en het liefst met prijzen vergelijkbaar als in Duitsland.
Zo werkt deze wereld en de mensheid niet. Het klinkt oneerlijk, maar dat is het ook. Er ziiijjjn veel goede mensen, maar slechte zijn er ooook.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 08:42 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Als men niet hypocriet wil zijn moeten ze het gewoon verbieden. Of drugs zoals MDMA, wiet, etc. ook legaal maken. Het kan niet zijn dat de meest vernietigende drug net onder cocaïne en heroïne (alcohol dus) gewoon in de supermarkt gekocht kan worden terwijl dingen als MDMA, 3-MMC, etc. illegaal zijn. Dan moet je ook consequent zijn in je beleid.
Ik ben voor óf compleet verbieden of andere drugs ook reguleren en decriminaliseren. Omdat ik tegen betutteling ben ga ik voor dat tweede.
Ok, vanaf volgende week ook Cocaine, MDMA en Heroine verkrijgbaar in de supermarkt vanaf 18 jaar.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 08:42 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Als men niet hypocriet wil zijn moeten ze het gewoon verbieden. Of drugs zoals MDMA, wiet, etc. ook legaal maken. Het kan niet zijn dat de meest vernietigende drug net onder cocaïne en heroïne (alcohol dus) gewoon in de supermarkt gekocht kan worden terwijl dingen als MDMA, 3-MMC, etc. illegaal zijn. Dan moet je ook consequent zijn in je beleid.
Ik ben voor óf compleet verbieden of andere drugs ook reguleren en decriminaliseren. Omdat ik tegen betutteling ben ga ik voor dat tweede.
Kanttekening: deze studie is 8 jaar oud. Intussen is er meer onderzoek gedaan naar de gezondheidseffecten van vapen. Wat toen nog niet vastgesteld kon worden omdat meer onderzoek gedaan moest worden is intussen wel bekend. Daaruit blijkt dat vapen ernstige schade aan de longen en hart en vaatstelsel kan veroorzaken. Bovendien is de manier waarop vapes werken aangepast waardoor gifstoffen op een andere manier vrijkomen. Tenslotte, en dat wordt in de oorspronkelijke studie ook vermeld, wordt er in de onderliggende studies soms gesproken over veilige additieven, terwijl die op dat moment als (relatief) veilig werden beschouwd in voedingsmiddelen. Naar inhalatie van die stoffen was op dat moment nooit gekeken. De veiligheid was er voor orale consumptie, maar de studie gaat over inhalatie. Dat is wel een beetje gek.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 08:36 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Is gewoon onzin. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK507163/ Zie kop onder 'Human Health Effects'
2000x geciteerd artikel. Lange termijn moeten we nog zien, maar rook bevat oneindig veel meer schadelijke stoffen. Bovendien heb je ook de teer ook nog.
Klassiek roken is het meest dodelijke wat de mensheid doet.
Daarom, ook alcohol verbieden en uit de supermarkt. Dat is precies mijn punt, als je consequent wil zijn.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 09:22 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Ok, vanaf volgende week ook Cocaine, MDMA en Heroine verkrijgbaar in de supermarkt vanaf 18 jaar.
Even kijken hoe lang dat goed gaat....
Ik ken ook zat gasten die er zonder alcohol nooit geweest zouden zijn.quote:Op donderdag 25 juni 2026 13:47 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Alsof dat zo slecht zou zijn...
We weten ook dat zonder alcohol er een aantal van ons nog wel geweest zouden zijn.
Die zijn er wel: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15828073/quote:Op woensdag 5 augustus 2026 09:22 schreef Chillegast het volgende:
Naar inhalatie van die stoffen was op dat moment nooit gekeken.
Dat gaat niet over vapes. Jij bent overigens degene die hier verkondigt dat roken echt veel ongezonder is dan vapes, dus laat dat dan ook achterwege.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 09:26 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Die zijn er wel: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15828073/
Maar dit gaat over alcohol, dus laat dat even achterwege.
Wat zit er in de vapes en rookmachines? Propyleneglycol.quote:
Volgens mij lees je niet goed.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 16:12 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Onzin. Wetenschappelijk gewoon niet waar. Het verbranden van plantstof geeft veel en veel meer schadelijke producten. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/41212103/
Ah, mooi, aangezien ik kindvrij ben en zal blijven mag ik dus gewoon prima richting de 80 a 90 of zelfs langer.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 22:40 schreef Kottnauer het volgende:
Er is een ongezonde fixatie op gezond leven.
Biologisch gezien is het voldoende een jaar of 40 à 50 te worden. Dan heb je je normaal gesproken voortgeplant en zijn jouw kinderen zelf (bijna) volwassen.
Je suggereert dus dat onderzoek naar de gezondheidseffecten van rookmachines ook geldig is voor vapes. Eerst kom je met redelijk gedegen metastudies aanzetten en nou dit? Echt waar?quote:Op woensdag 5 augustus 2026 09:28 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Wat zit er in de vapes en rookmachines? Propyleneglycol.
Ik vraag mij ook af hoe neutraal die mensen zijn, zoals bij wel meer instituten en overheidsorganen kan er een duidelijke agenda aan het advies ten grondslag liggen.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 03:26 schreef TAmaru het volgende:
Die gezondheidsraad kost ons miljoenen per jaar. Meer dan 6 miljoen. Zou moeten worden afgeschaft die onzin.
Bij dit soort berichten moet je altijd kijken wie het bericht uitbrengt en wat hun belang is.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 10:06 schreef theunderdog het volgende:
Bij dit soort discussies zou men echt eens moeten definiëren wat men als 'gezond' of 'ongezond' beschouwd.
Een zin als: 'alcohol is ongezond'. Wat bedoel je daarmee? en weet men dat je het altijd over bevolkingsgemiddelde hebt, en dat dat op individueel niveau (zeker bij kleine hoeveelheden) irrelevant is?
Elke glas alcohol vergroot gemiddeld de kans op verschillende ziektes, mankementen. Maar op individueel niveau moet je dat in een heel ander kader bekijken.
En tot hoever de expertise reikt. Dat bevolkingsstatistiekjes tot overheidsbeleid zou moeten leiden gaat al verder buiten de expertise van een arts of medisch wetenschapper, welk beleid dat dan zou moeten zijn is al helemaal drie stappen te ver.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 10:06 schreef theunderdog het volgende:
Bij dit soort discussies zou men echt eens moeten definiëren wat men als 'gezond' of 'ongezond' beschouwd.
Correct, sowieso gaat het om een statistische exercitie in weken gemiddelde levensverlenging waarvan zij helemaal niet kunnen bepalen wat voor waarde die voor een individu heeft, maar ook is bijvoorbeeld vereenzaming zeer ongezond en kan het wel de helft schelen of je in je eentje drinkt of als onderdeel van een levendig sociaal leven.quote:Een zin als: 'alcohol is ongezond'. Wat bedoel je daarmee? en weet men dat je het altijd over bevolkingsgemiddelde hebt, en dat dat op individueel niveau (zeker bij kleine hoeveelheden) irrelevant is?
Elke glas alcohol vergroot gemiddeld de kans op verschillende ziektes, mankementen. Maar op individueel niveau moet je dat in een heel ander kader bekijken.
Laat ik nou zo abnormaal zijn dat ik geen kinderen heb. Mag ik dan 2x40 a 50 jaren gezond zijn en blijven?quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 22:40 schreef Kottnauer het volgende:
Biologisch gezien is het voldoende een jaar of 40 à 50 te worden. Dan heb je je normaal gesproken voortgeplant en zijn jouw kinderen zelf (bijna) volwassen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |