abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221144274
Hi :)

Zijn er op dit forum mensen die het spelletje Tour Challenge kennen of misschien zelfs gespeeld hebben?

Tour Challenge (.nl) was een text/web based managerspel waarin je een wielerploeg onder je leiding had. Je moest trainingen plannen, je jeugd organiseren en je financiën op orde houden. Helaas is dit spel een jaar of 10 geleden vrij plotseling gestopt. Er is op internet gek genoeg ook niks meer te vinden over Tour Challenge, net alsof het nooit bestaan heeft.

Met de komst van de AI tools is het voor (relatieve) leken ook een stukje makkelijker geworden om zelf een dergelijke website te maken. Een poosje geleden heb ik het idee uitgewerkt om een soort handelsspel te maken waarin je voetballers verhandelde alszijnde aandelen. Ik had de toestemming van de mods om dit te posten op dit forum, maar ik kreeg helaas de API werkingen (en dus de waardebepaling van de spelers) niet werkend waardoor het hele systeem niet werkte.

Ik ben nu echter begonnen met het opnieuw leven inblazen van een spel als Tour Challenge. Naar mijn beleving is er momenteel namelijk geen goed alternatief.

Het idee is eigenlijk een spel als hattrick(.org), maar dan voor wielrennen. Op dit moment ben ik bezig met de match engine te ontwerpen. Ik heb al goed nagedacht over de jeugdopleiding, de training en de financiën.

Zou er vanuit die forum animo zijn voor een dergelijk spel? En misschien wel even belangrijker voor nu: wat zijn features/opties die je graag terug zou willen zien? Mocht je wat verstand hebben van web/text based spelen en tijd hebben om mee te denken in het spel, stuur me dan gerust even een berichtje.

[ Bericht 0% gewijzigd door Solispolar op 25-06-2026 12:29:49 ]
  Moderator donderdag 25 juni 2026 @ 12:25:01 #2
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_221144440
Leuk idee. Jaren geleden een soortgelijk spelletje gespeeld, dat lijkt nog te bestaan: https://peloton-game.com/
Misschien kun je daar ook wat inspiratie opdoen :)
pi_221144551
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2026 12:25 schreef noodgang het volgende:
Leuk idee. Jaren geleden een soortgelijk spelletje gespeeld, dat lijkt nog te bestaan: https://peloton-game.com/
Misschien kun je daar ook wat inspiratie opdoen :)
Ik kende deze niet, ga eens kijken :) Ik zoek een beetje naar een middenweg tussen OSM en hattrick. Het 'makkelijke' (qua interface) van OSM en de diepgang van Hattrick.

Ben nu de economics aan het doornemen, zowel in letterlijke zin (financiëel) als ook de stats van de renners, hoe deze relevant zijn in wedstrijden (welke formules hanteer je om te bepalen dat bepaalde events triggeren, en hoeveel RNG bouw je in?), hoe snel trainen renners etc etc.

Kortom: nog genoeg te doen, maar voor sommige dingen is wat feedback soms wel handig :)
pi_221280129
Update: 'bijna klaar'. In die zin dat alle functionaliteiten erin zitten. De economics zijn nu ook in balans, dus dat is fijn. Het sportieve aspect in balans krijgen is wel ontzettend lastig. Hoe snel laat je renners groeien en welke balans zoek je daarin? Te snel en het wordt een overkill aan té goede renners, te langzaam en het wordt een beetje onbevredigend om te spelen.

En de match engine is best lastig om te ontwerpen. Je hebt een soort 'idee' van hoe dat eruit moet zien en om dat werkelijkheid te laten worden is niet zo gemakkelijk :D

Wordt vervolgd :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')