ik zag wel veel video's waar de zee leegtrok.. maar fijn dat er dan geen tsunami meer komt iigquote:Op donderdag 25 juni 2026 02:36 schreef ootjekatootje het volgende:
Ja Steve is live, heel hotel ingestort. Een overlevende zojuist gevonden.
Bizar, maar geen kans op een tsunami meer.
quote:Op donderdag 25 juni 2026 02:36 schreef ootjekatootje het volgende:
Ja Steve is live, heel hotel ingestort. Een overlevende zojuist gevonden.
Bizar, maar geen kans op een tsunami meer.
Is dat opvallend? Ik weet het niet.quote:Op donderdag 25 juni 2026 06:09 schreef Maanvis het volgende:
[ x ]
man loopt van trap af in een flatgebouw, om naar buiten te komen
opvallend hoe de schade in het trappenhuis steeds erger wordt naar mate ie dichter bij de begane grond komt
Vooral dat laatste ja. Vaak worden gebouwen maar op 1 as een heen weer bewogen. Net als een kaartenhuis stort het veel sneller in als je van de zijkant gaat schuiven maar je hebt altijd gebouwen die 90 graden gedraaid staan. Maarja als een tweede beving die dan ook pakt....quote:Op donderdag 25 juni 2026 07:47 schreef Perrin het volgende:
Deze twee zware aardbevingen vonden bijna op dezelfde plek plaats, met slechts 38 seconden ertussen. Hoewel ze sterk op elkaar leken, wijzen de gegevens erop dat de aardkorst bij beide schokken niet helemaal op dezelfde manier brak (ze hadden een heel verschillende 'seismische moment tensor').
De tweede schok was bovendien duidelijk krachtiger en gaf ongeveer drie keer zoveel energie vrij als de eerste. Samen waren de twee aardbevingen ongeveer vergelijkbaar met één aardbeving van magnitude 7,6.
Voor gebouwen is zo'n dubbele klap vaak zwaarder dan één enkele aardbeving. De eerste schok kan een constructie al beschadigen, waarna de tweede, sterkere schok volgt voordat het gebouw zich als het ware heeft kunnen settelen. Als de trillingen daarbij ook nog uit een iets andere richting komen, kan dat extra belasting veroorzaken. Daardoor kan schade veel sneller oplopen dan bij één afzonderlijke aardbeving.
Zeker, maar ik weet niet hoe dat werkt met aardbevingen en flats en of het dan opvallend is dat hoe lager je komt hoe meer schade er is.quote:Op donderdag 25 juni 2026 07:21 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hij mag blij zijn dat het trappenhuis niet ingestort is als ik dat zo zie.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |