abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221115634
Een paar jaar geleden heb ik het huis gekocht waarin ik nu woon. Het is een jaren zestig rijtjeshuis met voor en achter een tuintje. En een balkonnetje. Ongeveer 1 meter bij 1.80, met toegang vanuit het kleinste slaapkamertje. Het balkonnetje stond op het plat dak van de berging, ongeveer 80 cm lager dan de slaapkamer. Dus had je een trappetje nodig om er te komen. Totale waanzin, en dus is het balkon verwijderd toen we de slaapkamer hebben omgebouwd tot de badkamer. Vandaar 'stond'. Eind goed al goed.

Maar nu liep ik laatst wat te mijmeren met mijn hond door de wijk, en wat viel me op? Bijna elk huis heeft wel zo'n balkonnetje. En ik vraag me af, waarom? Bij een flat snap ik de functie wel. Dan heb je toch iets van een buiten bij gebrek aan een tuin. Maar bij een doorzonwoning? Wat voor nut heeft zoiets? En het zijn allemaal van die kleine balkonnetjes. Amper breder dan de deur ernaartoe. Je kunt er net niet een droogrek neerzetten. Of een stoel. Pure geldverspilling om zoiets aan je huis te bouwen. Sommege van die balkonnetjes zijn ook nog eens inpandig. Dus is je slaapkamer 2 vierkante meter kleiner vanwege een balkonnetje waar je niets mee kunt. Wanneer is zoiets in de mode gekomen? Om maar te zwijgen over franse balkonnetjes. Dat is gewoon een deur met een hek ervoor.

Klacht: de onzinnige architectuur van nutteloze balkonnetjes.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  Redactie Frontpage maandag 22 juni 2026 @ 10:45:32 #2
38148 crew  Innisdemon
pi_221115796
Franse balkonnetjes zijn een slecht gekozen naam idd
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  maandag 22 juni 2026 @ 10:49:00 #3
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221115810
Franse balkons zijn enkel leuk als je uitzicht ook leuk is. Deurtje open, frisse buitenlucht, cappuccinootje en croissantje derbij...
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
pi_221115855
Perplexity:

Het woonideaal in de jaren 50/60 lag bij de doorzonwoning met veel licht via grote ramen en een tuin; het balkon zelf was secundair en meer een extraatje dan een volwaardige buitenruimte.

Balkons waren in oudere bouwperiodes technisch lastiger en duurder: een uitkragende betonplaat of stalen liggers moesten voldoende sterk zijn, wat bij grotere uitkragingen meer wapening, zwaardere profielen en zorgvuldiger detaillering vereiste.

Daarom koos men vaak voor kleine betonnen “schotel‑” of plaatbalkonnetjes die net diep genoeg waren om even buiten te staan, maar niet om er echt op te leven.
Een balkon gold historisch ook als statuskenmerk en was oorspronkelijk klein van stuk; pas later, met sterkere beton‑ en staalconstructies en een andere wooncultuur, zijn grotere leefbalkons en galerijen gebruikelijk geworden.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_221115979
Is om vurige politieke toespraken te kunnen houden :Y
-XOXO-
pi_221116018
Ik vind een Frans balkon wel lekker, maar dan wel in combinatie met een tuin of normaal balkon. In de woonkamer balkon, in je slaapkamer deuren van vloer tot plafond.

Maar inderdaad, met een tuin is zo'n balkon overbodig. Mooi kut als het inpandig is en je ruimte opoffert voor niks. Vriend van me heeft dat ook, zo'n inpandig "balkon". Echt 2x2 meter van de woonkamer wat je verliest voor een soort van zitkamer met Frans balkon. In de regen kan je er niet zitten want je vloer word nat, als het waait komen alle bladeren je huis in. Dus je hebt er eigenlijk niks aan.
  Eindredactie Games maandag 22 juni 2026 @ 11:05:34 #7
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_221116076
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2026 10:14 schreef Wantie het volgende:
rijtjeshuis
tuintje
balkonnetje
slaapkamertje
balkonnetje
trappetje
balkonnetje
balkonnetjes
balkonnetjes
balkonnetje
balkonnetjes
balkonnetjes
*ril
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
pi_221116752
quote:
15s.gif Op maandag 22 juni 2026 11:05 schreef 2dope het volgende:

[..]
*ril
Neuh, vind ik niet. Binnen deze context is het duidelijk dat de verkleinwoordjes precies aangeven waar ze voor bedoeld zijn.
  Moderator / Redactie FP maandag 22 juni 2026 @ 11:45:25 #9
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_221116772
quote:
15s.gif Op maandag 22 juni 2026 11:05 schreef 2dope het volgende:

[..]
*ril
"Een aardappeltje, groentje en vleesje."

:X

quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2026 11:41 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Neuh, vind ik niet. Binnen deze context is het duidelijk dat de verkleinwoordjes precies aangeven waar ze voor bedoeld zijn.
Dit dus wel :P
Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: https://www.twitch.tv/drizzt_dourden
pi_221116836
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2026 11:41 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Nou, het was ook cringe bedoeld :7
zeer vocale Trump hater - VEM2012
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')