Speciaal voor het wk wedstrijd Nederland - Tunesiëquote:
quote:
Het zou ook wel eens drie dagen 36 graden kunnen worden...quote:Het is uitzonderlijk dat het KNMI code oranje afkondigt vanwege extreme hitte. Dit gebeurt alleen wanneer het drie dagen op rij 34 graden is,twee dagen 36 graden of één dag 38 graden.
Geloof me maar dat ik je voor benquote:Op maandag 22 juni 2026 17:46 schreef Beathoven het volgende:
Ik vind winters dikke prima, maar ik introduceer graag de zomerdepressie met drukkende 36 graden overdag en 20+ s'nachts.
En lekker je koude bed in.quote:Op maandag 22 juni 2026 18:03 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Geloof me maar dat ik je voor ben(en ik niet alleen gok ik)
Straks ergens in oktober weer helemaal opleven als het weer lekker begint te worden
Dan heb je ergens zo'n magisch moment dat er nergens in de vooruitzichten nog een 20+ staat en weet je dat we het weer achter de rug hebben![]()
Vooral extremer. Maar -5 en 5 zijn gemiddeld hetzelfde als -2 en 2 natuurlijk.quote:Op maandag 22 juni 2026 16:44 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik dacht dat El Nino niet zo zeer effect had m.b.t. warmte hier in NL, maar wel weer met natheid.
Het vervolg vind je hier (met beelden uit die tijd): https://www.maxvandaag.nl(...)-mooiweermoe-worden/quote:De onvergetelijke hete zomer van 1976, de zomer waarin veel Nederlanders ‘mooiweermoe’ worden
Publicatiedatum: 22 juni 2026
Vanaf 23 juni 1976, in 2026 50 jaar geleden, zucht Nederland onder een hittegolf die 17 dagen duurt. Met 10 dagen die boven de 30 graden uitkomen, is deze hittegolf die met de meeste tropische dagen van de 20e eeuw. Bruin gras, lage waterstanden in de rivieren, blauwe luchten en klagende Nederlanders over de hitte typeren de zomer van 1976. Het wordt zelfs zo erg, dat veel Nederlanders ‘mooiweermoe’ worden.
17 dagen durende hittegolf tijdens de zomer van 1976
De zomer van 1976 staat op de 6e plaats met een gemiddelde van 18.4 graden van de warmste zomers sinds 1901 in De Bilt gemeten. De hoogste temperatuur wordt op 3 juli gemeten: het wordt in De Bilt 34,9 graden. Er valt weinig regen en het is daardoor kurkdroog in Nederland. De hittegolf van 1976 duurt 17 dagen: van 23 juni tot en met 9 juli. Waarvan 10 dagen boven de 30 graden uitkomen en dus tropisch zijn. Deze hittegolf staat daarmee op de 2e plaats van de 20e eeuw en staat op de eerste plaats qua aantal tropische dagen. De hittegolf van 1975 houdt ons land zelfs 18 aaneengesloten dagen in de greep, waarvan er 6 tropisch zijn. Een hittegolf is een opeenvolging van in De Bilt minimaal 5 zomerse dagen (maximumtemperatuur 25,0 °C of hoger), waarvan er minimaal 3 tropisch (maximumtemperatuur 30,0 °C of hoger) zijn.
Krijg ik pas richting eind maart. Eindelijk weer zon, meer daglicht en dat je weer naar buiten kan in een t-shirt. Dat je überhaupt weer fijn buiten kan vertoeven. Het einde van de 5 maanden herfstige treurnis.quote:Op maandag 22 juni 2026 18:03 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Geloof me maar dat ik je voor ben(en ik niet alleen gok ik)
Straks ergens in oktober weer helemaal opleven als het weer lekker begint te worden
Dan heb je ergens zo'n magisch moment dat er nergens in de vooruitzichten nog een 20+ staat en weet je dat we het weer achter de rug hebben![]()
Weet niet wanneer je precies kind was maar in de jaren 70 en 80 waren hete zomers zeker niet normaal. Vaker verregende zomers gehad dan heel hete zomers.quote:Op maandag 22 juni 2026 18:28 schreef MadMaster het volgende:
Als kind was een hete zomer eigenlijk min of meer normaal.
We verbleven dan vaak aan de kust en met de zee in de buurt beleefde je de hittegolf eigenlijk niet als zodanig.
Over de hittegolf van 1976 kwam ik net dit verhaal tegen:
[..]
Het vervolg vind je hier (met beelden uit die tijd): https://www.maxvandaag.nl(...)-mooiweermoe-worden/
Qua verregend denk ik vooral aan die van 1993.quote:Op maandag 22 juni 2026 18:51 schreef Elan het volgende:
[..]
Weet niet wanneer je precies kind was maar in de jaren 70 en 80 waren hete zomers zeker niet normaal. Vaker verregende zomers gehad dan heel hete zomers.
Aaah, bloedhitte, bloed rode kleurenquote:Op maandag 22 juni 2026 13:07 schreef 12Beaufort het volgende:
Woensdag laat harmonie al 39 zien in het zuiden.
[ afbeelding ]
In 1976 was ik 11 en zaten we wekenlang vrijwel dagelijks op het strand. Dik ingesmeerd en onder een parasol of in de schaduw van een windscherm.quote:Op maandag 22 juni 2026 18:51 schreef Elan het volgende:
[..]
Weet niet wanneer je precies kind was maar in de jaren 70 en 80 waren hete zomers zeker niet normaal. Vaker verregende zomers gehad dan heel hete zomers.
Feit dat 1976 een recordlange hittegolf kende en alsnog slechts 6e staat in de top warmste zomers ooit zegt eigenlijk alles
Omegagenotquote:Op maandag 22 juni 2026 19:07 schreef INViCTuS het volgende:
Enig verschil met wat het meestal is, is dat deze hitte opstoot wel een tijdje duurt. Normaal is het 1-2 dagen tyfus mokerheet en daarna weer koeler. Nu zeker 5-6 dagen
In mei hadden we er ook 1. Eind toen meer Zuidoost/oost. Was toen wel genieten met lage luchtvochtigheid en 24-26 gradenquote:
Dat is toch voor de doorsnee persoon gewoon lekker weer. Deze kansloze tyfushitte is voor een enkeling fijn.quote:Op maandag 22 juni 2026 19:22 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
In mei hadden we er ook 1. Eind toen meer Zuidoost/oost. Was toen wel genieten met lage luchtvochtigheid en 24-26 graden
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |