SPOILER: Uitleg symbolen weerkaartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• Weeronline - begrippen (nederlands)
---
• WKN - Actueel weer in Nederland
• KNMI Daggegevens
• KNMI Geografische overzichten van het weer
• KNMI Buienradar
• KNMI Pluim
---
• Klimaateffectatlas
• Nederland in de ban van de 'supercel'
• CAPE + Liftedindex
---
---
User locaties
Zo dat we ook nog weten wie waar ongeveer woont,
let op dit is een screenshot, klik op het kaartje of de link eronder voor live
DM (met plaats/stad naar); @kree om erop toegevoegd te worden of meld je aan in dit topic:
GC / FOK!users kaart (Google Maps) Nieuwe kaart, nieuwe kansen (update) #7
We gaan dit trouwens niet precies op GPS locatie toevoegen (tenzij op verzoek) plaats/stad lijkt me nauwkeurig genoeg voor dit doel![]()
Veel verder omhoog kan ook eigenlijk nietquote:Op zondag 21 juni 2026 21:11 schreef Geschiedkundige het volgende:
Weinig verandering in de nieuwe pluim. Blijven best wat leden voor een mogelijke 40er opteren. Vanaf maandag 29 juni lijkt de weg omlaag iets in te zetten.
Hier in het noorden aankomende drie nachten 14 minimaal. Maandagnacht 12 zelfs.quote:Op zondag 21 juni 2026 21:15 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Veel verder omhoog kan ook eigenlijk niet![]()
Komende nacht als het goed is wel onder de 20 hier
Hopelijk zit ie nu aan de max ja.quote:Op zondag 21 juni 2026 21:15 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Veel verder omhoog kan ook eigenlijk niet![]()
Komende nacht als het goed is wel onder de 20 hier
25 juni is pas de avond met de laatste zonsondergangquote:Op zondag 21 juni 2026 21:27 schreef dick_laurent het volgende:
Langste dag vandaag.
Voor wie er blij om is: de dagen gaan vanaf morgen weer langzaam korter worden!
Voor wie er treurig om is: de dagen gaan vanaf morgen weer langzaam korter worden
Hier is de zon zojuist onder gegaan. Fijne zomeravond allen!
[ afbeelding ]
Dat duurt nog een eeuwigheidquote:Op zondag 21 juni 2026 19:49 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Daarom kan je er maar beter van genieten
Voor je het weet is het weer herfst en koud
Volgend weekend lijkt iets naar beneden te zijn bijgesteld sinds de vorige pluim. Het zijn de kleine dingen waar je aan vastklampt.quote:
Toch ga ik het werkfeestje vrijdag heel zeker aan mij voorbij laten gaan, dat zou echt niet goed gaanquote:Op zondag 21 juni 2026 21:45 schreef kilon het volgende:
[..]
Volgend weekend lijkt iets naar beneden te zijn bijgesteld sinds de vorige pluim. Het zijn de kleine dingen waar je aan vastklampt.
Gewoon brood met koude tomatensoep uit blijk etenquote:Op zondag 21 juni 2026 20:47 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ja, dan is er gewoon geen ontkomen meer aan, zeker als je geen airco hebt. Hoewel ik het binnen wel red verder, maar ik kom in principe geen stap buiten als het niet écht moet - helaas woensdag 20wekenecho, gelukkig nog in de ochtend...
Blij dat ik een vriendin heb die het minder erg vindt om nu boodschappen te doen, anders zou ik kaal brood eten
Genoeg drinken.quote:Op zondag 21 juni 2026 21:47 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Toch ga ik het werkfeestje vrijdag heel zeker aan mij voorbij laten gaan, dat zou echt niet goed gaan
In een traditionele bruidsjurk en pak voor de bruidegom zweet je ook je naat eruit.quote:Op zondag 21 juni 2026 21:48 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Genoeg drinken.
Ik moet naar een bruiloft.
Dit soort perioden zijn ook een reden dat een eventuele bruiloft voor ons écht niet in de zomer gaat zijn, nog niet misschienquote:Op zondag 21 juni 2026 21:48 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Genoeg drinken.
Ik moet naar een bruiloft.
quote:Op zondag 21 juni 2026 21:46 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Misleading scale![]()
Nee, gewoon een logische schaal.
Aankomend weekend tentfeest. Ik hoop dat ze naast bier dat ze in overvloed hebben ook voor veel water zorgen.quote:
Nu donderdag en vrijdag nog!quote:Op zondag 21 juni 2026 21:45 schreef kilon het volgende:
[..]
Volgend weekend lijkt iets naar beneden te zijn bijgesteld sinds de vorige pluim. Het zijn de kleine dingen waar je aan vastklampt.
In de OP staat een link naar de KNMI pluim waar je per regio kan bekijken wat de verwachtingen zijn.quote:Op zondag 21 juni 2026 22:03 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Nu donderdag en vrijdag nog!
Als we Robert hier boven lezen dan is de kans dat het 35+ wordt meer dan 85 procent.
Maar hoe betrouwbaar is hij? En hij heeft het over het midden, ik dacht het zuiden alleen zo heet zou worden. Misschien gaat het verschuiven
Dus binnenkort huppelen er kippen en eenden in de tuin?quote:Op zondag 21 juni 2026 22:05 schreef Geschiedkundige het volgende:
Ondanks de hitte wel veel last van slakken in de moestuin aan huis. Heb hier geen kippen, loopeenden oid rondlopen..
Hebben bijna alle bonenplantjes opgegeten
Heb gelukkig nog wel wat reserves voorgezaaid staan.
Tijd voor rigoreuze maatregelen dus.
We zien de uitnodiging hier voor ons wel verschijnenquote:Op zondag 21 juni 2026 21:59 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dit soort perioden zijn ook een reden dat een eventuele bruiloft voor ons écht niet in de zomer gaat zijn, nog niet misschien
Kippen heb ik wel aan zitten denken, die hebben we op de moestuin ook. Maar meh, alles kost ook veel tijd om het goed te doen en te onderhouden. Zeker als we ook langere periodes vakantie willen vieren, dan zit je toch met de dieren te kijken. Voor de vissen kan ik nog wel iemand regelen, maar kippenhok beetje bijhouden anderhalve maand lang..quote:Op zondag 21 juni 2026 22:06 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dus binnenkort huppelen er kippen en eenden in de tuin?
Ik verwacht wel hartje winter een keerquote:Op zondag 21 juni 2026 22:07 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
We zien de uitnodiging hier voor ons wel verschijnen
Ik denk echt dat we in onze handjes mogen knijpen dat we dit krijgen vlak na een behoorlijk beroerde tweede helft van mei en gemiddelde start van juni. De warmte zit nog niet heel erg in de stenen, dus dat scheelt nog wel een beetje. Dit in juli als juni al best warm is geweest zou pas hel zijn geweest.quote:
Tweede helft van mei was toch juist 'goed'? Ook erg heet en zonnig.quote:Op zondag 21 juni 2026 22:10 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik denk echt dat we in onze handjes mogen knijpen dat we dit krijgen vlak na een behoorlijk beroerde tweede helft van mei en gemiddelde start van juni. De warmte zit nog niet heel erg in de stenen, dus dat scheelt nog wel een beetje. Dit in juli als juni al best warm is geweest zou pas hel zijn geweest.
Ik vermoed oktober of maart, want zij wil het dan weer niet in de winter. Die twee maanden zijn voor mij gemiddeld ook wel degelijkquote:Op zondag 21 juni 2026 22:09 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ik verwacht wel hartje winter een keer
Net even wezen voelen of het in de stenen zit. Laat ik het zo zeggen, als ik voor vandaag een misdaad gepleegd zou hebben zouden ze mijn vingerafdrukken niet meer als bewijs kunnen gebruiken.quote:Op zondag 21 juni 2026 22:10 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik denk echt dat we in onze handjes mogen knijpen dat we dit krijgen vlak na een behoorlijk beroerde tweede helft van mei en gemiddelde start van juni. De warmte zit nog niet heel erg in de stenen, dus dat scheelt nog wel een beetje. Dit in juli als juni al best warm is geweest zou pas hel zijn geweest.
In mijn geheugen was het pas eindelijk een beetje mooi weer helemaal aan het einde van mei.quote:Op zondag 21 juni 2026 22:13 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Tweede helft van mei was toch juist 'goed'? Ook erg heet en zonnig.
Denk dat de warmte - zeker in deze regio - inmiddels wel goed in de stenen zit hoor
Tot die tijd was het prima, eind mei was helemaal kut.quote:Op zondag 21 juni 2026 22:17 schreef Nattekat het volgende:
[..]
In mijn geheugen was het pas eindelijk een beetje mooi weer helemaal aan het einde van mei.
Morgen even enige tijd de tuinslang eropquote:Op zondag 21 juni 2026 22:17 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Net even wezen voelen of het in de stenen zit. Laat ik het zo zeggen, als ik voor vandaag een misdaad gepleegd zou hebben zouden ze mijn vingerafdrukken niet meer als bewijs kunnen gebruiken.
Vroegah was de warmte in mei nog droge warmte. Ik mis vroegahquote:Op zondag 21 juni 2026 22:17 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Tot die tijd was het prima, eind mei was helemaal kut.
Laatste anderhalve week van mei was 25+ hierquote:Op zondag 21 juni 2026 22:17 schreef Nattekat het volgende:
[..]
In mijn geheugen was het pas eindelijk een beetje mooi weer helemaal aan het einde van mei.
Dit jaar ook regelmatig gehad.quote:Op zondag 21 juni 2026 22:18 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Vroegah was de warmte in mei nog droge warmte. Ik mis vroegah
Foto's in herfst kleuren is wel mooi. En nog niet zo koud. Dat is de winter wel.quote:Op zondag 21 juni 2026 22:15 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik vermoed oktober of maart, want zij wil het dan weer niet in de winter. Die twee maanden zijn voor mij gemiddeld ook wel degelijk
Hahaha je zulke verschillen zijn realquote:Op zondag 21 juni 2026 21:09 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Koud is natuurlijk relatief. Zou je moeten meten aan de historische data.
@:MissHobje vindt iets frisjes, terwijl ik al druipend van het zweet over de straat ploeter richting huis.
quote:Op zondag 21 juni 2026 22:52 schreef Abrikozentaart het volgende:
Bedenk goed dat deze zomer de koelste zomer wordt voor de komende jaren.
quote:Op zondag 21 juni 2026 22:52 schreef Abrikozentaart het volgende:
Het is een voorspelling, niet een feitquote:Op zondag 21 juni 2026 23:20 schreef Abrikozentaart het volgende:
[..]
Is gewoon een feit als je de wetenschap volgt
Er is maar één wetenschap: hoe meer je komt te weten des te meer je beseft hoe weinig je eigenlijk weet.quote:Op zondag 21 juni 2026 23:20 schreef Abrikozentaart het volgende:
[..]
Is gewoon een feit als je de wetenschap volgt
Onzin, vorige zomer was qua intense hitte een stuk rustiger dan bijvoorbeeld 2019. Het is geen lineaire lijn omhoog.quote:Op zondag 21 juni 2026 22:52 schreef Abrikozentaart het volgende:
Heb ik ook gedaan met een ventilator voor het raam om koele lucht naar binnen te blazen. Genot.quote:Op zondag 21 juni 2026 23:37 schreef Dutch_view het volgende:
Hier in Noord Drenthe nu een heerlijk koele en relatief droge noorden wind. Heb zelfs de airco uitgezet en de ramen open
Ik doe het ook in de ochtend hoor, maar het maakt volgens mij relatief weinig uit omdat je alleen de lucht in huis afkoelt. Je huis zelf koelt amper af. Als je de ramen en deuren weer dichtdoet neemt het meteen weer toe.quote:Op maandag 22 juni 2026 07:01 schreef heywoodu het volgende:
Binnen van 24 naar 21.5, voor 5 uur naar beneden en op de bank pitten zodat de deur enzo open kan werkte
Ja maar men gaf me hoop dat het na het weekend minder zou worden... (Ik weet dat verder vooruit kijken nooit zin heeft)quote:Op maandag 22 juni 2026 07:19 schreef DemonRage het volgende:
De controlerun van het Amerikaanse weermodel produceert wat schroeikaarten:
Maandag 22-6
[ afbeelding ]
Max: 30°C
Dinsdag 23-6
[ afbeelding ]
Max: 31°C
Woensdag 24-6
[ afbeelding ]
Max: 34°C
Donderdag 25-6
[ afbeelding ]
Vrijdag 26-6
[ afbeelding ]
Max: 36°C
Zaterdag 27-6
[ [url=https://i.imgur.com/ITJqg2Z.png[/img
Zondag 28-6
[img]https://i.imgur.com/dNmV4Iw.png]afbeelding[/url] ]
Max: 32°C
Maandag 29-6
[ afbeelding ]
Dinsdag 30-6
[ afbeelding ]
Woensdag 1-7
[ afbeelding ]
Max: 33°C
Donderdag 2-7
[ afbeelding ]
Vrijdag 3-7
[ afbeelding ]
Max: 37°C
Zaterdag 4-7
[ afbeelding ]
Zondag 5-7
[ afbeelding ]
Jij hebt geen airco of watquote:Op maandag 22 juni 2026 07:01 schreef heywoodu het volgende:
Binnen van 24 naar 21.5, voor 5 uur naar beneden en op de bank pitten zodat de deur enzo open kan werkte
Controlerun van GFS. Niet teveel waarde aan hechten.quote:Op maandag 22 juni 2026 07:21 schreef kilon het volgende:
[..]
Ja maar men gaf me hoop dat het na het weekend minder zou worden... (Ik weet dat verder vooruit kijken nooit zin heeft)
Dit gaat tot september duren of niet soms.
Het maakt het iig wat minder muf in huis.quote:Op maandag 22 juni 2026 07:20 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ik doe het ook in de ochtend hoor, maar het maakt volgens mij relatief weinig uit omdat je alleen de lucht in huis afkoelt. Je huis zelf koelt amper af. Als je de ramen en deuren weer dichtdoet neemt het meteen weer toe.
Precies.quote:Op maandag 22 juni 2026 07:23 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Het maakt het iig wat minder muf in huis.
Ik zie het ook als het verversen van de lucht, voor zover mogelijk.
Als je geen goede ventilatie hebt is dat zeker een goed iets ja. Beetje verse lucht erbij.quote:Op maandag 22 juni 2026 07:23 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Het maakt het iig wat minder muf in huis.
Ik zie het ook als het verversen van de lucht, voor zover mogelijk.
Goede ventilatie als het buiten 30 graden is, is niet leuk.quote:Op maandag 22 juni 2026 07:37 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Als je geen goede ventilatie hebt is dat zeker een goed iets ja. Beetje verse lucht erbij.
Zal hopelijk wel wat onwaarschijnlijk zijn, maar als dit zo uitkomt wordt het wel echt huilenquote:Op maandag 22 juni 2026 07:19 schreef DemonRage het volgende:
De controlerun van het Amerikaanse weermodel produceert wat schroeikaarten:
Maandag 22-6
[ afbeelding ]
Max: 30°C
Dinsdag 23-6
[ afbeelding ]
Woensdag 24-6
[ afbeelding ]
Donderdag 25-6
[ afbeelding ]
Vrijdag 26-6
[ afbeelding ]
Max: 36°C
Zaterdag 27-6
[ afbeelding ]
Zondag 28-6
[ afbeelding ]
Maandag 29-6
[ afbeelding ]
Dinsdag 30-6
[ afbeelding ]
Woensdag 1-7
[ afbeelding ]
Max: 33°C
Donderdag 2-7
[ afbeelding ]
Vrijdag 3-7
[ afbeelding ]
Max: 37°C
Zaterdag 4-7
[ afbeelding ]
Zondag 5-7
[ afbeelding ]
Op zich wel, maar ik begin de dag liever met 21.5 in de woonkamer dan met bijna 25.quote:Op maandag 22 juni 2026 07:20 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ik doe het ook in de ochtend hoor, maar het maakt volgens mij relatief weinig uit omdat je alleen de lucht in huis afkoelt. Je huis zelf koelt amper af. Als je de ramen en deuren weer dichtdoet neemt het meteen weer toe.
Mwoah, gewoon wat harder koelen. Ook geen zin om in een muffe lucht met hoge co2 te zitten.quote:Op maandag 22 juni 2026 07:39 schreef Perrin het volgende:
[..]
Goede ventilatie als het buiten 30 graden is, is niet leuk.
In oktober schijnt het weer wat af te koelen.quote:Op maandag 22 juni 2026 07:39 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Zal hopelijk wel wat onwaarschijnlijk zijn, maar als dit zo uitkomt wordt het wel echt huilen![]()
Denk onwaarschijnlijk. Het Europese weermodel denkt er iig anders over en berekent in de loop van volgende week wat aangennamere dagen ipv aanhoudende schroeihitte.quote:Op maandag 22 juni 2026 07:39 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Zal hopelijk wel wat onwaarschijnlijk zijn, maar als dit zo uitkomt wordt het wel echt huilen![]()
quote:Op maandag 22 juni 2026 07:41 schreef Perrin het volgende:
[..]
In oktober schijnt het weer wat af te koelen.
[ afbeelding ]
Neequote:
Had wel een airco verwacht bij jouquote:Op maandag 22 juni 2026 07:55 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Nee
De komende dagen ook maar weer eens een tijdje buiten zitten, moet toch íets proberen om er misschien iets beter tegen te kunnen
Zowel ECMWF als GFS suggereren na vrijdag een omslag naar een westelijke stroming.quote:Op maandag 22 juni 2026 07:52 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Denk onwaarschijnlijk. Het Europese weermodel denkt er iig anders over en berekent in de loop van volgende week wat aangennamere dagen ipv aanhoudende schroeihitte.
[..]
Dat we nog eens blij zijn met een westelijke stroming.quote:Op maandag 22 juni 2026 07:58 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zowel ECMWF als GFS suggereren na vrijdag een omslag naar een westelijke stroming. Mocht dit scenario uitkomen, dan zou de 'heat dome' worden teruggedrongen en plaatsmaken voor minder warme Atlantische lucht.
Laten we daar maar hard op hopen.quote:Op maandag 22 juni 2026 07:58 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zowel ECMWF als GFS suggereren na vrijdag een omslag naar een westelijke stroming.
Mocht dit scenario uitkomen, dan zou de 'heat dome' worden teruggedrongen en plaatsmaken voor minder warme Atlantische lucht.
Dromen mag, natuurlijk.quote:Op maandag 22 juni 2026 07:58 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zowel ECMWF als GFS suggereren na vrijdag een omslag naar een westelijke stroming.
Mocht dit scenario uitkomen, dan zou de 'heat dome' worden teruggedrongen en plaatsmaken voor minder warme Atlantische lucht.
Dat scenario komt pas na maandag. De komende dagen is het voornamelijk ZW.quote:Op maandag 22 juni 2026 07:58 schreef Perrin het volgende:
[..]
Nu zullen ze weten waarom ze Brabanders heten daar. Bakken en braden wordt t.quote:Op maandag 22 juni 2026 08:54 schreef INViCTuS het volgende:
In het oosten staat een 39 ingetekend
[ x ]
Het is in Nederland iig niet warm in de winter. 10 graden in januari is wel zacht/mild en mag best, maar voor mij is dat nog steeds frisquote:Op zondag 21 juni 2026 22:42 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Hahaha je zulke verschillen zijn real
Benieuwd.. of eigenlijk totaal nietquote:Op maandag 22 juni 2026 08:54 schreef INViCTuS het volgende:
In het oosten staat een 39 ingetekend
[ x ]
Of we de 40 halen? Nou, die ene graad verschil merk je niet, dus doe het dan maar voor in de boekenquote:Op maandag 22 juni 2026 09:16 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Benieuwd.. of eigenlijk totaal niet
Maar koud is de winter natuurlijk ook zelden (meer). Wat we nu hebben is een beetje het equivalent van twee weken lang maxima van -10 in januari, maar ik denk dat we dat toch wel beduidend minder vaak zullen zien dan die ongein van nuquote:Op maandag 22 juni 2026 08:59 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Het is in Nederland iig niet warm in de winter. 10 graden in januari is wel zacht/mild en mag best, maar voor mij is dat nog steeds fris
Klopt, maar echte winters of winterkou is nooit vanzelfsprekend geweest in Nederland. We hebben een gematigd zeeklimaat en zijn echt geen winter land. Vroegâh werd het wel vaker en langer kouder in winters, dat wel.quote:Op maandag 22 juni 2026 09:38 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Maar koud is de winter natuurlijk ook zelden (meer). Wat we nu hebben is een beetje het equivalent van twee weken lang maxima van -10 in januari, maar ik denk dat we dat toch wel beduidend minder vaak zullen zien dan die ongein van nu
Same. Bij een vurige (haha) hittehater als jij had ik op zijn minst één airco in huis verwacht.quote:Op maandag 22 juni 2026 07:55 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Nee
De komende dagen ook maar weer eens een tijdje buiten zitten, moet toch íets proberen om er misschien iets beter tegen te kunnen
Hier ben ik maar 1 graadje naar beneden gegaan 23.5 nu valt wat tegen. Voelt wel nog steeds ok in huis maar houdt mijn hart vast komende dagen. Lijkt wel een bunker hier haha. Vanaf woensdag is het ff zien wat handig is misschien dicht houden of max. 3-6 open. Het is even niet andersquote:Op maandag 22 juni 2026 07:40 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Op zich wel, maar ik begin de dag liever met 21.5 in de woonkamer dan met bijna 25.
Ik hoop het oprechtquote:Op maandag 22 juni 2026 10:06 schreef INViCTuS het volgende:
Het lijkt er wel op dat het vanaf maandag weer enigszins ok gaat worden. Hier in het oosten normaal en aangenaam 24-26. Noorden en westen iets minder en zuiden wellicht tandje hoger.
[ x ]
Geniet er maar van, gaat vanmiddag weer de lucht in.quote:Op maandag 22 juni 2026 10:18 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Ik hoop het oprecht![]()
Vandaag voelt ook een stuk minder benauwd dan gisterscheelt ook al.
Het kost ook nogal wat. Na de aanschafprijs volgen de energiekosten.quote:Op maandag 22 juni 2026 10:07 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Same. Bij een vurige (haha) hittehater als jij had ik op zijn minst één airco in huis verwacht.
Maar goed misschien woon je in een huis met een VVE en die schieten vaak al in een paniekstuip als ze het woord airco alleen al horen
Hier gaat het nog meevallen. Ik ga denk ik morgen even naar kantoor. Dan voor de rest thuiswerken.quote:Op maandag 22 juni 2026 10:21 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Geniet er maar van, gaat vanmiddag weer de lucht in.
Jij woont dan ook in het hoge noorden.quote:Op maandag 22 juni 2026 10:22 schreef ESF1Gamer het volgende:
Ik denk dat ik de komende dagen naar het zwembad ga en daar afkoelen.
[..]
Hier gaat het nog meevallen. Ik ga denk ik morgen even naar kantoor. Dan voor de rest thuiswerken.
Ik zie voor vrijdag 36 graden op de KNMI app. Dat gaat een Fries niet lekker op.quote:Op maandag 22 juni 2026 10:27 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Jij woont dan ook in het hoge noorden.
Mwah, als je het als verwarming gebruikt verdien je hem nog terug ook.quote:Op maandag 22 juni 2026 10:22 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Het kost ook nogal wat. Na de aanschafprijs volgen de energiekosten.
Hier zijn er ook geen.
Ik ben blij dat de volgende wedstrijden van Brazilië en Nederland allebei in de nacht zijn, extra momenten om beneden te zitten en dus de deur open te hebbenquote:Op maandag 22 juni 2026 10:16 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Hier ben ik maar 1 graadje naar beneden gegaan 23.5 nu valt wat tegen. Voelt wel nog steeds ok in huis maar houdt mijn hart vast komende dagen. Lijkt wel een bunker hier haha. Vanaf woensdag is het ff zien wat handig is misschien dicht houden of max. 3-6 open. Het is even niet anders
Dat is dan wel een voordeel van 5 hoog wonen. Er zullen weinig inbrekers de moeite nemen het balkon te bereiken dus de deur kan 's nachts volledig openstaan.quote:Op maandag 22 juni 2026 10:35 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik ben blij dat de volgende wedstrijden van Brazilië en Nederland allebei in de nacht zijn, extra momenten om beneden te zitten en dus de deur open te hebben
Ik zal nooit begrijpen waarom mensen met hitte op zo'n ligstoel op het strand volle bak zon gaan liggen. Kansloos!quote:Op maandag 22 juni 2026 10:36 schreef Eightyone het volgende:
https://eenvandaag.avrotr(...)-zich-niet-in-163994
"1 op 5 mensen die deze zomer bruin willen worden, smeert zich niet in."
De zorgen zijn voor later.
Ik kan best lekker genieten van lekker op het strand liggen. Maar dan wel op een ligstoel onder een parasol.quote:Op maandag 22 juni 2026 10:48 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Ik zal nooit begrijpen waarom mensen met hitte op zo'n ligstoel op het strand volle bak zon gaan liggen. Kansloos!
Ik zorg er op werk echt wel voor dat ik veelal in de schaduw werk.
Omdat ze een bleke huid lelijk vinden.quote:Op maandag 22 juni 2026 10:48 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Ik zal nooit begrijpen waarom mensen met hitte op zo'n ligstoel op het strand volle bak zon gaan liggen. Kansloos!
Ik zorg er op werk echt wel voor dat ik veelal in de schaduw werk.
Zekerquote:Op maandag 22 juni 2026 10:38 schreef kilon het volgende:
[..]
Dat is dan wel een voordeel van 5 hoog wonen. Er zullen weinig inbrekers de moeite nemen het balkon te bereiken dus de deur kan 's nachts volledig openstaan.
Mijn schoonpa is er ook zo een. Nouja hij dist mensen die niet bruin zijn niet, zo is ie niet. Maar hij gaat hier in Spanje dus ook met gemak in mei als de UV index de 8 a 9 aantikt gewoon de hele dag in de zon liggen bakken.quote:Op maandag 22 juni 2026 10:52 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Omdat ze een bleke huid lelijk vinden.
Met name mensen die makkelijk bruinen, peperen dat er graag in bij mensen die niet makkelijk bruinen. "Melkflessen." "Ben jij niet op vakantie geweest?" Enzovoort.
Het is bij lange na niet meer zo droog als in april. Juni is er zelfs best wat neerslag gevallen.quote:Op maandag 22 juni 2026 10:55 schreef heywoodu het volgende:
Oei, ik hoorde net een knal die ik volgens mij wel herken....dat klonk als iets vanuit het ASK bij 't Harde. Mooi weer om lekker te schieten, gok ik!
Geen kaasquote:Op maandag 22 juni 2026 11:02 schreef Dutch_view het volgende:
De NOS is begonnen met een heuse Hitteblog.
Dat lijken me voor de UK bepaald geen normale zomertemperaturen.quote:
Noorden van Schotland lijkt wel aangenaamquote:Op maandag 22 juni 2026 11:36 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dat lijken me voor de UK bepaald geen normale zomertemperaturen.
De populatie stekebeestjes zal daar nu wel exploderen op het moment. Succes.quote:Op maandag 22 juni 2026 11:42 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Noorden van Schotland lijkt wel aangenaam
Nu nog wachten op de KNMI voor code rood.quote:Op maandag 22 juni 2026 11:49 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Daar hebben ze ook al code rood uitgegeven voor de temperatuur
Heeft er iemand DEET mee?quote:Op maandag 22 juni 2026 11:42 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
De populatie stekebeestjes zal daar nu wel exploderen op het moment. Succes.
Gewoon wat agent orange spuiten, gaan die beestjes vanzelf ook doodquote:Op maandag 22 juni 2026 12:01 schreef Perrin het volgende:
[..]
Heeft er iemand DEET mee?
[ afbeelding ]
DEET schijnt niet meer goed te werken.quote:Op maandag 22 juni 2026 12:01 schreef Perrin het volgende:
[..]
Heeft er iemand DEET mee?
[ afbeelding ]
Deed ik ook zaterdag rond deze tijd. Ik kan moeilijk een vacht van kattenhaar op de vloer laten liggen.quote:Op maandag 22 juni 2026 12:04 schreef heywoodu het volgende:
Wat krijg ik toch een jeuk overal als ik hoor dat vriendinlief nú aan het stofzuigen is in huis, hoe haal je dat in je hoofd![]()
![]()
![]()
Kabouters doen het ook nietquote:Op maandag 22 juni 2026 12:04 schreef heywoodu het volgende:
Wat krijg ik toch een jeuk overal als ik hoor dat vriendinlief nú aan het stofzuigen is in huis, hoe haal je dat in je hoofd![]()
![]()
![]()
Als je de daling in de grafiek ziet dan denk je YES! maar als je dan ziet dat het eigenlijk van bijna 40°C naar 25°C gaat dan ben je binnenshuis nog lang niet van de hitte af en zeker niet als tegen die tijd misschien de volgende hittegolf opdoemt in de berekeningen.quote:Op maandag 22 juni 2026 10:06 schreef INViCTuS het volgende:
Het lijkt er wel op dat het vanaf maandag weer enigszins ok gaat worden. Hier in het oosten normaal en aangenaam 24-26. Noorden en westen iets minder en zuiden wellicht tandje hoger.
[ x ]
Kijk, als jij dat nu vannacht had gedaan, had die deur dus langer open kunnen staan en was het koeler geweest. Knuppel.quote:Op maandag 22 juni 2026 12:04 schreef heywoodu het volgende:
![]()
![]()
Klopt, maar als je een week hebt met een verloop van bv 15-25 graden tussen nacht en dag is dat toch mooi meegenomen. Iets met glas half vol (de rest is deze week verdampt).quote:Op maandag 22 juni 2026 12:13 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Als je de daling in de grafiek ziet dan denk je YES! maar als je dan ziet dat het eigenlijk van bijna 40°C naar 25°C gaat dan ben je binnenshuis nog lang niet van de hitte af en zeker niet als tegen die tijd misschien de volgende hittegolf opdoemt in de berekeningen.
Heet zomerweer en Nederlandse huizen...
Snap ik, maar ik was van plan om even rustig met een zachte bezem (die we ook hebben) het wat grovere spul van de grond te vegen, goed alles schoonmaken kan later wel weer hoor. Liever hier en daar een stofje dan nu een half uur hete lucht het huis in blazenquote:
Het is ook nooit goed he. Wees blij dat hij de moeite neemt.quote:Op maandag 22 juni 2026 12:04 schreef heywoodu het volgende:
![]()
![]()
Misschien kun je van Temu een stofzuigerslang van 10 meter kopen, dan zet je het apparaat buiten neer en kun je binnen lekker stofzuigenquote:Op maandag 22 juni 2026 12:27 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Snap ik, maar ik was van plan om even rustig met een zachte bezem (die we ook hebben) het wat grovere spul van de grond te vegen, goed alles schoonmaken kan later wel weer hoor. Liever hier en daar een stofje dan nu een half uur hete lucht het huis in blazen![]()
Nesteldrang?quote:Op maandag 22 juni 2026 12:27 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Snap ik, maar ik was van plan om even rustig met een zachte bezem (die we ook hebben) het wat grovere spul van de grond te vegen, goed alles schoonmaken kan later wel weer hoor. Liever hier en daar een stofje dan nu een half uur hete lucht het huis in blazen![]()
Die hebben me vorige week nog een dag blij gemaakt met een dooie mus, toen ze voorspelden dat na vandaag alle hitte zou gaan verdwijnen.quote:Op maandag 22 juni 2026 07:58 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik koop in Duitsland spul met Icaridine. Dat werkt voor mij het allerbestquote:Op maandag 22 juni 2026 12:04 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
DEET schijnt niet meer goed te werken.
https://www.rtl.nl/editie(...)ert-muggen-geen-reet
Vertel eens meer...wat is het en haal je het bij de DM?quote:Op maandag 22 juni 2026 13:12 schreef Arizona het volgende:
[..]
Ik koop in Duitsland spul met Icaridine. Dat werkt voor mij het allerbestIn Nederland volgens mij nog (bijna) niet verkrijbaar.
Inderdaad gewoon bij de DM. Deze heb ik nu:quote:Op maandag 22 juni 2026 13:23 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
Vertel eens meer...wat is het en haal je het bij de DM?
Voor de dames hier in huis, die worden altijd lek geprikt namelijk
Ik geef doorgaans toe dat ik niet graag met mijzelf zou willen wonenquote:Op maandag 22 juni 2026 12:34 schreef Elan het volgende:
[..]
Het is ook nooit goed he. Wees blij dat hij de moeite neemt.
Ik heb slecht nieuws.quote:Op maandag 22 juni 2026 14:10 schreef LTVDK het volgende:
Gaat met die 35+ van de week ook de luchtvochtigheid omlaag? Het is hier alweer richting de 28 graden aan het gaan, maar die luchtvochtigheid is vooral irritant, dat geplak
Danke!quote:Op maandag 22 juni 2026 13:32 schreef Arizona het volgende:
[..]
Inderdaad gewoon bij de DM. Deze heb ik nu:
https://www.dm.de/p/d/102(...)rotection-plus-multi
Ik werd ook altijd lekgeprikt, met dit spul totaal geen last meer van.
quote:
Ja, code geel is ook ingetrokken de komende dagen ondanks dat de hitte aanzienlijk gaat worden. Het kan ook niet dagenlang zo heet worden als de luchtvochtigheid zo belachelijk is als bijvoorbeeld vrijdag want we weten inmiddels waarin dat resulteert.quote:Op maandag 22 juni 2026 14:10 schreef LTVDK het volgende:
Gaat met die 35+ van de week ook de luchtvochtigheid omlaag? Het is hier alweer richting de 28 graden aan het gaan, maar die luchtvochtigheid is vooral irritant, dat geplak
Thuiswerkdag voor woensdag uit de agenda gehaald.quote:Op maandag 22 juni 2026 13:07 schreef 12Beaufort het volgende:
Woensdag laat harmonie al 39 zien in het zuiden.
[ afbeelding ]
22% maarquote:Op maandag 22 juni 2026 14:30 schreef dick_laurent het volgende:
35C hier nu bij 22% luchtvochtigheid.
Voelt in de schaduw alsof er een warme fohn op je gericht staat.
En dan moeten de 40+ dagen in juli en augustus nog komen...
Even voor mezelf dan maar:
[ afbeelding ]
Maar men mag nog hopen dat dit anders wordt natuurlijk.quote:Op maandag 22 juni 2026 14:49 schreef GarlandBriggs het volgende:
Ik citeer met groot plezier van Weerplaza:
Vorige week zag het er nog naar uit dat de rest van juli vrij wisselvallig zou verlopen. De meest recente weerkaarten laten echter een ander beeld zien. Steeds vaker wordt gekozen voor een aanhoudend stabiel weertype met temperaturen die boven het langjarig gemiddelde blijven uitkomen.
JAAAAAAAAAAAAAquote:Op maandag 22 juni 2026 14:49 schreef GarlandBriggs het volgende:
Vorige week zag het er nog naar uit dat de rest van juli vrij wisselvallig zou verlopen. De meest recente weerkaarten laten echter een ander beeld zien. Steeds vaker wordt gekozen voor een aanhoudend stabiel weertype met temperaturen die boven het langjarig gemiddelde blijven uitkomen.
Welk toernooi?quote:Op maandag 22 juni 2026 14:53 schreef Nattekat het volgende:
[..]
JAAAAAAAAAAAAA
Mijn gebeden worden verhoord
Elk jaar valt dat toernooi in het water, het was ook eens tijd dat we gewoon zomerweer hadden.
Wordt nu afgelast vanwege de warmtequote:Op maandag 22 juni 2026 14:53 schreef Nattekat het volgende:
[..]
JAAAAAAAAAAAAA
Mijn gebeden worden verhoord
Elk jaar valt dat toernooi in het water, het was ook eens tijd dat we gewoon zomerweer hadden.
Waterpolo. Weekendje kamperen rond een natuurplas. 2 jaar geleden niets dan regen en vorig jaar was het ook niet echt top, gelukkig is het noodweer toen pas vlak na vertrek van start gegaan.quote:
Het 30-daagse bericht is alweer van twee dagen terug.quote:Op maandag 22 juni 2026 14:49 schreef GarlandBriggs het volgende:
Jaquote:Op maandag 22 juni 2026 15:07 schreef incel het volgende:
Hoe groot is de kans dat het eind van de week alsnog wat koeler wordt? Of is dit echt gewoon definitief?
Geen idee. Kan volgens de gegevens van bv morgen net zo goed weer niet doorgaan. Wat lijntjes die ook nu nog voor dertigers gaan.quote:Op maandag 22 juni 2026 15:07 schreef incel het volgende:
Hoe groot is de kans dat het eind van de week alsnog wat koeler wordt? Of is dit echt gewoon definitief?
Ik heb in de lunchpauze in het zwembadje gelegen daar vond ik het meer weer voorquote:Op maandag 22 juni 2026 13:13 schreef Arizona het volgende:
Net lekker gewandeld in de lunchpauze, daar is het nu heerlijk weer voor![]()
De kans dat het eind van deze week een beetje mee gaat vallen is wel vrij klein lijkt me, hoe dichterbij, hoe nauwkeuriger de voorspelling.quote:Op maandag 22 juni 2026 15:07 schreef incel het volgende:
Die banner met sneeuwquote:Op maandag 22 juni 2026 15:33 schreef Dutch_view het volgende:
Volgens deze kaart van Rijkswaterstaat is het asfalt in Limburg bijna 50 graaien
https://rijkswaterstaatstrooit.nl/
Nog 14 erbij en je kunt een ei bakken op de snelweg
quote:
Ja, wat is het nou?quote:Op maandag 22 juni 2026 14:27 schreef C64 het volgende:
[..]
Ja, code geel is ook ingetrokken de komende dagen ondanks dat de hitte aanzienlijk gaat worden. Het kan ook niet dagenlang zo heet worden als de luchtvochtigheid zo belachelijk is als bijvoorbeeld vrijdag want we weten inmiddels waarin dat resulteert.
Koel en wisselvallig weer zit ik ook niet op te wachtenquote:Op maandag 22 juni 2026 14:49 schreef GarlandBriggs het volgende:
en wat krijgt de winnaar of moet de verliezer doen?quote:Op maandag 22 juni 2026 15:46 schreef summer2bird het volgende:
Ik heb een weddenschap met een vriend over het weer van de zomer.
Hij wed op nat, fris en wisselvallig, ik wed op droog, heet en stabiel weer.
Ikzelf gok heel erg op de kans dat dat el Nino effect heftig gaat zijn deze zomer.
Voor alsnog lijk ik de voorsprong te hebben
31 mei aan de kust was helemaal niet zo warm. Ik kon toen al eind van de ochtend de laatste dag van de temperatuurslang haken want het was net over de 24,0 heen getikt en daarna ging het meteen weer naar beneden en zou het de rest van de dag koeler blijven.quote:Op zondag 21 juni 2026 22:19 schreef Nattekat het volgende:
En volgens mij was het alleen op 31 mei echt kut, want daarvoor heb ik de airco nog niet eens aangehad.
El Nino heeft amper effect op Nederlandquote:Op maandag 22 juni 2026 15:46 schreef summer2bird het volgende:
Ik heb een weddenschap met een vriend over het weer van de zomer.
Hij wed op nat, fris en wisselvallig, ik wed op droog, heet en stabiel weer.
Ikzelf gok heel erg op de kans dat dat el Nino effect heftig gaat zijn deze zomer.
Voor alsnog lijk ik de voorsprong te hebben
quote:
Hier was het heel broeierig die dag.quote:Op maandag 22 juni 2026 15:48 schreef essnhills het volgende:
[..]
31 mei aan de kust was helemaal niet zo warm. Ik kon toen al eind van de ochtend de laatste dag van de temperatuurslang haken want het was net over de 24,0 heen getikt en daarna ging het meteen weer naar beneden en zou het de rest van de dag koeler blijven.
Hmm dat weet ik niet. Er stak dus wel eind van de ochtend bij Voorschoten een zeewindje op die het al snel een paar graden afkoelde.quote:Op maandag 22 juni 2026 15:57 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Hier was het heel broeierig die dag.
Valt mee, blikje cola hahaquote:Op maandag 22 juni 2026 15:47 schreef hemarookworst het volgende:
[..]
en wat krijgt de winnaar of moet de verliezer doen?
quote:
Bron KNMIquote:El Niño heeft geen directe of grote invloed op het weer in Nederland. Omdat ons land ver van de tropische Stille Oceaan ligt, is de invloed erg zwak en overschaduwd door de dominante aanwezigheid van de Atlantische Oceaan. Hoewel El Niño wereldwijd wel leidt tot extreem weer, zijn de effecten in Nederland minimaal.
Het wordt steeds 'leuker' dat ik nota bene op woensdag van 1 tot 4 buiten moet zijn voor werk.quote:Op maandag 22 juni 2026 15:52 schreef Elan het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Alles boven de 20 is onaangenaam. Bij 23°C zoals woensdag zit je dus in de voor Nederland hoogste categorie van ongemak .
Je moet buiten zijn? Wat ga je dan doen, want op zich zou je werkgever zijn personeel in bescherming moeten nemen en de activiteit verplaatsen of annuleren .quote:Op maandag 22 juni 2026 16:04 schreef kilon het volgende:
[..]
Het wordt steeds 'leuker' dat ik nota bene op woensdag van 1 tot 4 buiten moet zijn voor werk.
Geen directe, geen grote. Dat betekent iets anders dan amper. Invloed heeft het weldegelijk, het ding is dat het niet één bepaald weertype is dat overheerst. De enorme hitte van deze week is mogelijk gemaakt door een weersysteem dat door El Nino vaker kan ontstaan in de zomer.quote:
Prima, dan moeten ze bij het KNMI hun woorden zorgvuldiger kiezen. Recordbrekende hitte zoals we nu meemaken is bepaald geen marginale impact. Tijdens de Europese hittegolf van 2003 lieten zo'n 70.000 mensen het leven. Nog los van economische schade aan gewassen en bosbranden.quote:Op maandag 22 juni 2026 16:08 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Geen directe, geen grote. Dat betekent iets anders dan amper. Invloed heeft het weldegelijk, het ding is dat het niet één bepaald weertype is dat overheerst. De enorme hitte van deze week is mogelijk gemaakt door een weersysteem dat door El Nino vaker kan ontstaan in de zomer.
Of je moet niet zo snel grote conclusies gaan trekken, want dat doe je nu weer. Wat het KNMI daar zegt is feitelijk gewoon juist: statistisch is er geen groot verband tussen El Nino en het weer hier. Maar dat zijn enkel de ruwe cijfers en niet hoe die cijfers tot stand komen, en als je daarnaar kijkt is er wel wat meer duidelijk. Zoals ik net al zei is de huidige omega-blokkade een El Nino symptoom, maar het is ook iets dat gewoon kan ontstaan zonder El Nino. Tegelijkertijd kan het absoluut tyfusweer zijn in West-Europa als El Nino symptoom. Wat er boven de Atlantische Oceaan gebeurt is heel belangrijk voor het weer bij ons, en het westen van die oceaan heeft een vrij duidelijke invloed van El Nino. Het is net klimaatverandering, dat merk je ook niet als je puur naar een jaar kijkt, maar het is wel een trend.quote:Op maandag 22 juni 2026 16:13 schreef Elan het volgende:
[..]
Prima, dan moeten ze bij het KNMI hun woorden zorgvuldiger kiezen. Recordbrekende hitte zoals we nu meemaken is bepaald geen marginale impact. Tijdens de Europese hittegolf van 2003 lieten zo'n 70.000 mensen het leven. Nog los van economische schade aan gewassen en bosbranden.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op maandag 22 juni 2026 15:33 schreef Dutch_view het volgende:
Volgens deze kaart van Rijkswaterstaat is het asfalt in Limburg bijna 50 graaien
De verliezer moet een hemarookworst laten verdwijnen...quote:Op maandag 22 juni 2026 15:47 schreef hemarookworst het volgende:
[..]
en wat krijgt de winnaar of moet de verliezer doen?
Ik gebruik daar altijd water uit de verwarming voor.quote:Op maandag 22 juni 2026 16:26 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Zou geen water uit de motor gebruiken voor het afwassen.
Ik had dus gewoon gelijk en de impact is gering, ik lees het nu ook van andere deskundigen.quote:Op maandag 22 juni 2026 16:19 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Of je moet niet zo snel grote conclusies gaan trekken, want dat doe je nu weer. Wat het KNMI daar zegt is feitelijk gewoon juist: statistisch is er geen groot verband tussen El Nino en het weer hier. Maar dat zijn enkel de ruwe cijfers en niet hoe die cijfers tot stand komen, en als je daarnaar kijkt is er wel wat meer duidelijk. Zoals ik net al zei is de huidige omega-blokkade een El Nino symptoom, maar het is ook iets dat gewoon kan ontstaan zonder El Nino. Tegelijkertijd kan het absoluut tyfusweer zijn in West-Europa als El Nino symptoom. Wat er boven de Atlantische Oceaan gebeurt is heel belangrijk voor het weer bij ons, en het westen van die oceaan heeft een vrij duidelijke invloed van El Nino. Het is net klimaatverandering, dat merk je ook niet als je puur naar een jaar kijkt, maar het is wel een trend.
Zij is klimaatdeskundige bij het KNMI haar woorden neem ik net iets serieuzer dan die van Nattekat van FOK! forum.quote:Homan is op dit punt een stuk nuchterder. Volgens haar heeft El Niño in Nederland "eigenlijk nauwelijks" effect. Na een El Niño is de kans op een iets nattere lente iets groter, maar dat effect is klein. "Je moet er niet te veel geld op inzetten", zegt ze. Er zijn wat kleine effecten elders in Europa zoals een iets grotere kans op een koude winter in Scandinavië maar die zijn allemaal beperkt. Hoe sterker de El Niño, hoe groter de doorwerking wereldwijd, maar voor Nederland blijft de extra invloed volgens Homan gering.
Volgens mij heb ik een keertje een filmpje gekeken over iemand in Nederland die een ei bakte in de auto met een hittegolf. In de auto op het dashboard in een pan lukte het volgens mij.quote:Op maandag 22 juni 2026 15:33 schreef Dutch_view het volgende:
Apenbrein is niet altijd even wakker met dit soort dingen. Hier zit zo goed als zeker geen opzet achter.quote:Op maandag 22 juni 2026 16:33 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Hoezo weet je nog steeds dit niet tijdens hitte?
Ja je hebt gelijk, geniet er lekker van.quote:Op maandag 22 juni 2026 16:34 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik had dus gewoon gelijk en de impact is gering, ik lees het nu ook van andere deskundigen.
Dat zal vast geen bewussie geweest zijn maar een gevalletje van FBS. Maar hoe je dat met 2 kinderen voor elkaar krijgt is mij een raadsel.quote:Op maandag 22 juni 2026 16:33 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Hoezo weet je nog steeds dit niet tijdens hitte?
Godverdomme, dus echt drie, vier dagen zoals afgelopen vrijdag?quote:Op maandag 22 juni 2026 15:52 schreef Elan het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Alles boven de 20 is onaangenaam. Bij 23°C zoals woensdag zit je dus in de voor Nederland hoogste categorie van ongemak .
Vrijdag was extreem qua vochtigheid maar goed dat koelde tenminste af na de terreurbuien op veel plekken, daar hoef je komend week dus niet op te rekenen. Al zie ik wel een heel klein lijntje met neerslag voor woensdag dus wie weet.quote:Op maandag 22 juni 2026 16:41 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Godverdomme, dus echt drie, vier dagen zoals afgelopen vrijdag?![]()
HELP!
Ik dacht dat El Nino niet zo zeer effect had m.b.t. warmte hier in NL, maar wel weer met natheid.quote:Op maandag 22 juni 2026 16:08 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Geen directe, geen grote. Dat betekent iets anders dan amper. Invloed heeft het weldegelijk, het ding is dat het niet één bepaald weertype is dat overheerst. De enorme hitte van deze week is mogelijk gemaakt door een weersysteem dat door El Nino vaker kan ontstaan in de zomer.
Heb je tevens nog een verklaring voor waar al dat klotevocht vandaan komt? Ik bedoel, toen zat er onweer in de lucht.quote:Op maandag 22 juni 2026 16:43 schreef Elan het volgende:
[..]
Vrijdag was extreem maar goed dat koelde tenminste af na de buien daar hoef je komend week niet op te rekenen.
Op de zolderkamer met het raam open is het ook nog wel uit te houden, vooral door de wind die best aangenaam naar binnen komtquote:Op maandag 22 juni 2026 16:41 schreef Discombobulate het volgende:
Vandaag is echt nog heerlijk hier met een koel briesje. Binnen ook 23,5 op dit moment.
Ik heb deze post uit zelfbehoud gedelete in mijn hoofdquote:Op maandag 22 juni 2026 15:06 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Het 30-daagse bericht is alweer van twee dagen terug.Er kan soms nogal wat veranderen in korte tijd, en zou niet de eerste keer zijn.
Zag in de ECMWF-EXPERT-run van vandaag toch echt wel mogelijke terugkeer van (licht) wisselvallig weer in de eerste week van juli.
https://www.weerplaza.nl/15daagse/?type=eps_pluim&r=midden
Alles toch beter dan schroeihitte!
De lucht is nu te vochtig om te verdampenquote:Op maandag 22 juni 2026 16:46 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Heb je tevens nog een verklaring voor waar al dat klotevocht vandaan komt? Ik bedoel, toen zat er onweer in de lucht.
Nu zit er water in de grond, maar je zou zeggen dat de bovenlaag daarvan na een paar dagen 25-30 met juni-zon ook wel weer verdampt is.
Het feit dat we omring zijn door water helpt niet mee zeg maarquote:Op maandag 22 juni 2026 16:46 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Heb je tevens nog een verklaring voor waar al dat klotevocht vandaan komt? Ik bedoel, toen zat er onweer in de lucht.
Nu zit er water in de grond, maar je zou zeggen dat de bovenlaag daarvan na een paar dagen 25-30 met juni-zon ook wel weer verdampt is.
quote:KNMI geeft code oranje af voor hitte vanaf woensdag
Het KNMI heeft voor komende woensdag vanaf 12.00 uur code oranje afgegeven voor extreme hitte. De weerswaarschuwing gaat gelden voor het midden en zuiden van Nederland.
Het meteorologische instituut geeft code oranje af omdat het verwacht dat het zeker drie dagen 34 graden Celsius gaat worden. In de loop van de week wordt het waarschijnlijk nog warmer.
Code oranje betekent dat iedereen in de betreffende regio klachten kan krijgen zoals uitdroging en oververhitting. Vooral ouderen en mensen met een kwetsbare gezondheid lopen risico, net als mensen die zware lichamelijke inspanningen leveren. Tussen 12.00 en 18.00 uur worden zware lichamelijke activiteiten afgeraden. Ook moeten activiteiten en evenementen worden aangepast, bijvoorbeeld voor mensen die buiten werken.
https://nos.nl/liveblog/2(...)g-in-vanaf-12-00-uur
Speciaal voor het wk wedstrijd Nederland - Tunesiëquote:
quote:
Het zou ook wel eens drie dagen 36 graden kunnen worden...quote:Het is uitzonderlijk dat het KNMI code oranje afkondigt vanwege extreme hitte. Dit gebeurt alleen wanneer het drie dagen op rij 34 graden is,twee dagen 36 graden of één dag 38 graden.
Geloof me maar dat ik je voor benquote:Op maandag 22 juni 2026 17:46 schreef Beathoven het volgende:
Ik vind winters dikke prima, maar ik introduceer graag de zomerdepressie met drukkende 36 graden overdag en 20+ s'nachts.
En lekker je koude bed in.quote:Op maandag 22 juni 2026 18:03 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Geloof me maar dat ik je voor ben(en ik niet alleen gok ik)
Straks ergens in oktober weer helemaal opleven als het weer lekker begint te worden
Dan heb je ergens zo'n magisch moment dat er nergens in de vooruitzichten nog een 20+ staat en weet je dat we het weer achter de rug hebben![]()
Vooral extremer. Maar -5 en 5 zijn gemiddeld hetzelfde als -2 en 2 natuurlijk.quote:Op maandag 22 juni 2026 16:44 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik dacht dat El Nino niet zo zeer effect had m.b.t. warmte hier in NL, maar wel weer met natheid.
Het vervolg vind je hier (met beelden uit die tijd): https://www.maxvandaag.nl(...)-mooiweermoe-worden/quote:De onvergetelijke hete zomer van 1976, de zomer waarin veel Nederlanders ‘mooiweermoe’ worden
Publicatiedatum: 22 juni 2026
Vanaf 23 juni 1976, in 2026 50 jaar geleden, zucht Nederland onder een hittegolf die 17 dagen duurt. Met 10 dagen die boven de 30 graden uitkomen, is deze hittegolf die met de meeste tropische dagen van de 20e eeuw. Bruin gras, lage waterstanden in de rivieren, blauwe luchten en klagende Nederlanders over de hitte typeren de zomer van 1976. Het wordt zelfs zo erg, dat veel Nederlanders ‘mooiweermoe’ worden.
17 dagen durende hittegolf tijdens de zomer van 1976
De zomer van 1976 staat op de 6e plaats met een gemiddelde van 18.4 graden van de warmste zomers sinds 1901 in De Bilt gemeten. De hoogste temperatuur wordt op 3 juli gemeten: het wordt in De Bilt 34,9 graden. Er valt weinig regen en het is daardoor kurkdroog in Nederland. De hittegolf van 1976 duurt 17 dagen: van 23 juni tot en met 9 juli. Waarvan 10 dagen boven de 30 graden uitkomen en dus tropisch zijn. Deze hittegolf staat daarmee op de 2e plaats van de 20e eeuw en staat op de eerste plaats qua aantal tropische dagen. De hittegolf van 1975 houdt ons land zelfs 18 aaneengesloten dagen in de greep, waarvan er 6 tropisch zijn. Een hittegolf is een opeenvolging van in De Bilt minimaal 5 zomerse dagen (maximumtemperatuur 25,0 °C of hoger), waarvan er minimaal 3 tropisch (maximumtemperatuur 30,0 °C of hoger) zijn.
Krijg ik pas richting eind maart. Eindelijk weer zon, meer daglicht en dat je weer naar buiten kan in een t-shirt. Dat je überhaupt weer fijn buiten kan vertoeven. Het einde van de 5 maanden herfstige treurnis.quote:Op maandag 22 juni 2026 18:03 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Geloof me maar dat ik je voor ben(en ik niet alleen gok ik)
Straks ergens in oktober weer helemaal opleven als het weer lekker begint te worden
Dan heb je ergens zo'n magisch moment dat er nergens in de vooruitzichten nog een 20+ staat en weet je dat we het weer achter de rug hebben![]()
Weet niet wanneer je precies kind was maar in de jaren 70 en 80 waren hete zomers zeker niet normaal. Vaker verregende zomers gehad dan heel hete zomers.quote:Op maandag 22 juni 2026 18:28 schreef MadMaster het volgende:
Als kind was een hete zomer eigenlijk min of meer normaal.
We verbleven dan vaak aan de kust en met de zee in de buurt beleefde je de hittegolf eigenlijk niet als zodanig.
Over de hittegolf van 1976 kwam ik net dit verhaal tegen:
[..]
Het vervolg vind je hier (met beelden uit die tijd): https://www.maxvandaag.nl(...)-mooiweermoe-worden/
Qua verregend denk ik vooral aan die van 1993.quote:Op maandag 22 juni 2026 18:51 schreef Elan het volgende:
[..]
Weet niet wanneer je precies kind was maar in de jaren 70 en 80 waren hete zomers zeker niet normaal. Vaker verregende zomers gehad dan heel hete zomers.
Aaah, bloedhitte, bloed rode kleurenquote:Op maandag 22 juni 2026 13:07 schreef 12Beaufort het volgende:
Woensdag laat harmonie al 39 zien in het zuiden.
[ afbeelding ]
In 1976 was ik 11 en zaten we wekenlang vrijwel dagelijks op het strand. Dik ingesmeerd en onder een parasol of in de schaduw van een windscherm.quote:Op maandag 22 juni 2026 18:51 schreef Elan het volgende:
[..]
Weet niet wanneer je precies kind was maar in de jaren 70 en 80 waren hete zomers zeker niet normaal. Vaker verregende zomers gehad dan heel hete zomers.
Feit dat 1976 een recordlange hittegolf kende en alsnog slechts 6e staat in de top warmste zomers ooit zegt eigenlijk alles
Omegagenotquote:Op maandag 22 juni 2026 19:07 schreef INViCTuS het volgende:
Enig verschil met wat het meestal is, is dat deze hitte opstoot wel een tijdje duurt. Normaal is het 1-2 dagen tyfus mokerheet en daarna weer koeler. Nu zeker 5-6 dagen
In mei hadden we er ook 1. Eind toen meer Zuidoost/oost. Was toen wel genieten met lage luchtvochtigheid en 24-26 gradenquote:
Dat is toch voor de doorsnee persoon gewoon lekker weer. Deze kansloze tyfushitte is voor een enkeling fijn.quote:Op maandag 22 juni 2026 19:22 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
In mei hadden we er ook 1. Eind toen meer Zuidoost/oost. Was toen wel genieten met lage luchtvochtigheid en 24-26 graden
Dus als het tien graden is en regent in juni ben je ook blij?quote:Op maandag 22 juni 2026 19:23 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik ben zo'n figuur die plezier haalt uit weerextremen.
Ze waren vooral minder heet. Zomers zijn tegenwoordig heter.quote:Op maandag 22 juni 2026 18:28 schreef MadMaster het volgende:
Als kind was een hete zomer eigenlijk min of meer normaal.
We verbleven dan vaak aan de kust en met de zee in de buurt beleefde je de hittegolf eigenlijk niet als zodanig.
Over de hittegolf van 1976 kwam ik net dit verhaal tegen:
[..]
Het vervolg vind je hier (met beelden uit die tijd): https://www.maxvandaag.nl(...)-mooiweermoe-worden/
Ja dat is helaas wel waarquote:Op maandag 22 juni 2026 10:21 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Geniet er maar van, gaat vanmiddag weer de lucht in.
Als je niet kunt koelen (airco bv) denk ik dat die nachttemperaturen erg vervelend zijn. Zeker omdat het juist ook zo heet overdag is. Iemand als @THEFXR die kookt dan in z'n huis vrees ik.quote:Op maandag 22 juni 2026 19:37 schreef INViCTuS het volgende:
Ik weet eigenlijk nog niet wat ik erger ga vinden. Paar dagen van 35 of meer of nachttemperaturen van 20-24
Nee, geen airco helaas. Ik wil verhuizen, maar lastig in deze markt. Wellicht maar eens zo'n mobiel dingquote:Op maandag 22 juni 2026 19:40 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Als je niet kunt koelen (airco bv) denk ik dat die nachttemperaturen erg vervelend zijn. Zeker omdat het juist ook zo heet overdag is. Iemand als @:THEFXR die kookt dan in z'n huis vrees ik.
Ik denk de nachten, ik kijk er niet naar uit. Heb wel een fijne ventilator vandaag nog niet aangeweest, afgelopen dagen wel..vrijdag en zondag vond ik al redelijk horror maar slapen was te doen, daar vrees ik wel een beetje voor.quote:Op maandag 22 juni 2026 19:37 schreef INViCTuS het volgende:
Ik weet eigenlijk nog niet wat ik erger ga vinden. Paar dagen van 35 of meer of nachttemperaturen van 20-24
Dat is nogal een dingetje tegenwoordig ja.quote:Op maandag 22 juni 2026 19:43 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Nee, geen airco helaas. Ik wil verhuizen, maar lastig in deze markt. Wellicht maar eens zo'n mobiel ding
quote:Op maandag 22 juni 2026 20:16 schreef LTVDK het volgende:
Waarom is het in het noorden 10 graden kouder
Gelukkig is het buiten afgekoeld en is het inmiddels net zo warm als binnenquote:
Ik ben zo blij met de airco, vooral boven is het de beste investering ooit. Ik slaap weer met deze hitte, bij een heerlijke 21 gr.quote:Op maandag 22 juni 2026 20:24 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Gelukkig is het buiten afgekoeld en is het inmiddels net zo warm als binnen
(27 graden)
Heb het afgelopen jaar wel nieuwe kozijnen laten plaatsen met triple glas en de zoldervloer geïsoleerd. Had gehoopt dat het ook een beetje zou meehelpen bij warmte, maar lijkt vooral nuttig te zijn geweest voor de winterquote:Op maandag 22 juni 2026 20:28 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Ik ben zo blij met de airco, vooral boven is het de beste investering ooit. Ik slaap weer met deze hitte, bij een heerlijke 21 gr.
En het waait ook nog wel beetjequote:Op maandag 22 juni 2026 20:51 schreef MissHobje het volgende:
Afkoelingsalle ramen open
zalig!! Vrees de laatste keer deze week
heul heul heul misschien morgen nog
Het is hier toch al 23.5 buiten. Dat is koeler dan binnenquote:
27 hierquote:Op maandag 22 juni 2026 21:07 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Het is hier toch al 23.5 buiten. Dat is koeler dan binnen
Poh hahaha. Dit is echt niet goed hoorquote:Op maandag 22 juni 2026 21:22 schreef Scjvb het volgende:
Maakt uw borst maar vast nat!![]()
[ afbeelding ]
Hitte zet landelijk nog een tandje bij, dus haast zeker horror in het zuiden!
quote:Op maandag 22 juni 2026 21:22 schreef INViCTuS het volgende:
Zware onweersbuien in de planning
Weermodellen komen richting het weekend opnieuw met onweerskansen. Het lagedrukgebied komt dan dichter in onze buurt te liggen en dat zorgt ook een verrijking van vochtige lucht. De atmosfeer wordt zeer onstabiel als het afgelopen weekend met veel energie in de atmosfeer. CAPE waardes schieten weer richting Amerikaanse begrippen met 2000 tot lokaal 4000 J/KG. Ook andere dagen zien wij deze waardes in terugkomen, maar de luchtsoort is te droog om als trigger te dienen voor het laten ontwikkelen van onweersbuien. De aandacht gaat echt uit naar het weekend.
Wat ook een aandachtspunt is, de hoeveelheid windschering in de atmosfeer, want als we dachten dat het afgelopen vrijdag al heftig was, kan het komend weekend nog een schepje bovenop doen zodra er meer windschering aanwezig is in de atmosfeer. Windschering dient als motor voor het laten ontwikkelen van onweersbuien. hoe meer shear, des de zwaarder de buien gaan uitpakken. Denk hierbij aan zeer zware windstoten (valwinden) en grote hagelstenen. Dit is nog even een aandachtpuntje wat we de komende dagen gaan volgen, maar de hitte zal ongetwijfeld afgestraft gaan worden met zwaar onweer. We houden het de komende week voor jullie in de gaten!
quote:Op maandag 22 juni 2026 21:44 schreef Anti_schaap het volgende:
Paniek !1
Vroeger heette dit gewoon zomer
Ik dnek dat je hier nog de meest betrouwbare info krijgt.quote:Op maandag 22 juni 2026 21:55 schreef Guanabana het volgende:
Ik ga denk ik maar stoppen hier te kijken, want ik word helemaal niet goed ervan.
vroeger hadden we niet bijna 40 gradenquote:Op maandag 22 juni 2026 21:44 schreef Anti_schaap het volgende:
Paniek !1
Vroeger heette dit gewoon zomer
We houden die tyfushitte aan de grens tegenquote:Op maandag 22 juni 2026 20:16 schreef LTVDK het volgende:
Het heet niet voor niets Friesland.quote:Op maandag 22 juni 2026 20:16 schreef LTVDK het volgende:
Dat idee heb ik ook. Veel gereden vandaag naar Limburg via Duitsland en weer terug. Lekker de arko aan ipv de airco.quote:Op maandag 22 juni 2026 21:47 schreef cinderloom het volgende:
Vandaag was het heet, maar ik vond het tov gisteren beter te doen.
Was het minder benauwd misschien?
Ja lagere luchtvochtigheid vandaag. Komende nacht ook. Ik ga nog even maximaal luchten vannacht, nu het nog kan.quote:Op maandag 22 juni 2026 21:47 schreef cinderloom het volgende:
Vandaag was het heet, maar ik vond het tov gisteren beter te doen.
Was het minder benauwd misschien?
Ja maar die terreurbuien komen van die pleurishittequote:Op maandag 22 juni 2026 23:08 schreef Dutch_view het volgende:
Ik vind die terreurbuien eigenlijk nog erger dan de pleurishitte
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |