Bizar.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 00:57 schreef leolinedance het volgende:
Mitsubishi mutisplit uit 2021. Mijn installateur stuurde in 2023 een factuur van Eur 200,- inclusief BTW voor het onderhoud. Hij is volgens mij een half uur langsgeweest. Sindsdien besloten om het schoonmaken van de filters zelf te doen. Laat volgend jaar ofzo wel weer eens onderhoud uitvoeren waarbij het koelmiddel gecontroleerd en waar nodig aangevuld wordt.
Koelmiddel kan ontsnappen, als je pas iets doet als de koelcapaciteit niet meer voldoet dan is je systeem naar de knoppen. Daarom zal er bij een goede onderhoudsbeurt gekeken worden of er nog voldoende inzit, als dat zo is dan is er namelijk geen lek en geen probleem.quote:Op woensdag 24 juni 2026 21:39 schreef cinderloom het volgende:
Dat koelmiddel kan geloof ik ook niet echt minder worden toch? Tenzij je een lek hebt, maar dat merk je dan ook wel aan de koelcapaciteit gok ik
Ja ik vond er ook wat van. Nu is dit wél een zeer kundige en vriendelijke installateur, dus heb ik het er maar bij laten zitten. Ik raad hem zelfs nog aan bij anderen. Maar onderhoud doe ik niet meer ieder jaar.quote:Op woensdag 24 juni 2026 21:39 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Bizar.
Eigenlijk gewoon oplichting.
Dat koelmiddel kan geloof ik ook niet echt minder worden toch? Tenzij je een lek hebt, maar dat merk je dan ook wel aan de koelcapaciteit gok ik
Dat kan normaal niet zomaar ontsnappen, maar als het wel gebeurd dan is het goed om er tijdig bij te zijn. Als er te weinig koelmiddel is krijg je schade en die is nagenoeg altijd duurder om te fixen dan het onderhoud je kost. Maar regulier onderhoud omvat meer dan die check of een filter schoonmaken.quote:Op donderdag 25 juni 2026 00:13 schreef leolinedance het volgende:
Lijkt mij niet dat koelmiddel zomaar kan ontsnappen inderdaad. Koelt nog uitstekend deze hete dagen, dus het zal nog wel goed zijn
Geen Tweakers lezen schavuit!quote:Op donderdag 25 juni 2026 11:24 schreef Boca_Raton het volgende:
Wie heeft er wel eens een lening afgesloten om een airco te kunnen bekostigen? 😄
Mij is geadviseerd (door bedrijf wat installeerde): filters zelf 2x per jaar en 1x per vijf jaar groot onderhoud cq controle door een monteur. Gezien wij hem alleen gebruiken in de hete weken zoals nu.quote:Op donderdag 25 juni 2026 11:16 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Dat kan normaal niet zomaar ontsnappen, maar als het wel gebeurd dan is het goed om er tijdig bij te zijn. Als er te weinig koelmiddel is krijg je schade en die is nagenoeg altijd duurder om te fixen dan het onderhoud je kost. Maar regulier onderhoud omvat meer dan die check of een filter schoonmaken.
Feit dat hij goed koelt zegt niets, dat doet hij namelijk ook als er koelmiddel weglekt. Totdat je te weinig hebt en dan draait hij binnen de kortste keren in de soep met serieuze schade tot gevolg als het tegenzit.
Maar alles staat of valt met gebruik, elk jaar uitgebreid onderhoud van 200+ euro is in veel gevallen onnodig. Toch heeft het ook voordelen, net als bij je verwarmingsketel heb je met jaarlijks onderhoud vaak een contract waarbij je bij storingen geholpen wordt. Als je nu uit het niets een airco installateur nodig hebt dan ben je het haasje. Al moet ik daar wel eerlijk bij zeggen dat een kapotte ketel waardoor je geen verwarming en warm water hebt natuurlijk wel een stuk vervelender is dan een kapotte airco.
Er worden zoveel domme sprookjes over airco verteltquote:Op zondag 21 juni 2026 13:09 schreef cinderloom het volgende:
Ik heb sinds oktober 2021 een LG multisplit-airco (LG PC 12 SQ 3,5 kW).
Met deze temperaturen draait hij vaak van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Gisteren sprak ik iemand die zei dat dit veel te lang is en dat een airco bij zulke temperaturen eigenlijk maar een paar uur achter elkaar kan draaien.
Zelf denk ik dat daar weinig van klopt en dat deze systemen juist gemaakt zijn om langdurig te werken.
Die kennis laat zijn airco elke zes maanden controleren. Mijn installateur zegt echter dat het reinigen van de filters voldoende is en dat eens per vijf jaar een grote reiniging en controle prima is. Hij gebruikt zijn airco overigens ook in de winter, terwijl ik hem alleen tijdens warme periodes gebruik. Daarnaast staat zijn buitenunit op de grond en hangt die van mij aan de gevel.
Daarom ben ik benieuwd naar de ervaringen van andere aircogebruikers:
Hoe lang draait jullie airco op warme dagen?
Wat doen jullie aan onderhoud?
Sowieso filters zelf doen, meestal geeft de unit dat (via de app) aan als het nodig is. Maar het is goed om het bijvoorbeeld te plannen op de langste en kortste dag van het jaar (eenvoudig te onthouden en nuttige momenten een beetje midden in de seizoenen).quote:Op donderdag 25 juni 2026 14:38 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Mij is geadviseerd (door bedrijf wat installeerde): filters zelf 2x per jaar en 1x per vijf jaar groot onderhoud cq controle door een monteur. Gezien wij hem alleen gebruiken in de hete weken zoals nu.
Kun jij je in dit advies vinden @:Geredathan?
Ik dacht inderdaad ook aan een jaar of drie. Maar toen ik de monteur vorig jaar belde zei hij dat vijf jaar genoeg was (nadat hij vroeg hoevaak we hem gebruiken, en omdat we hem niet in de winter aan hebben). Is gewoon een erkend bedrijf wat alleen maar airco's doet.quote:Op donderdag 25 juni 2026 15:42 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Sowieso filters zelf doen, meestal geeft de unit dat (via de app) aan als het nodig is. Maar het is goed om het bijvoorbeeld te plannen op de langste en kortste dag van het jaar (eenvoudig te onthouden en nuttige momenten een beetje midden in de seizoenen).
Vind 1 keer per 5 jaar wel karig. Ik zou zeggen bij intensief gebruik (zomer/winter) 1 keer per jaar en bij geregeld gebruik 1 keer per 2 jaar. Als het over weinig gebruik gaat dan zou 1 keer per 3 jaar wel kunnen, maar ik vind dat wel een randje.
Een mogelijk probleem is namelijk vorming van schimmel in de binnenunit, dat wil je niet hebben en als het wel zo is dan wil je het weg hebben. Bij een onderhoudsbeurt wordt dat gecontroleerd, eventueel schoongemaakt en een middel toegepast om het te voorkomen. Een ander mogelijk probleem is dat je buitenunit vervuild wat invloed kan hebben op de ventilator.
Vind het zelf "penny wise, pound foolish" (zoals de Engelsen dat zo mooi zeggen) om te besparen op onderhoud. Een penny uitsparen om vervolgens een pound te moeten uitgeven. Geldt ook voor verwarmingsketels, auto's, fietsen en dergelijken. Het in goede conditie houden van je spullen zorgt voor meer plezier en een langere levensduur en niet onbelangrijk: dat het hoogstwaarschijnlijk werkt als je het nodig hebt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |