abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_8736534
een tijd terug hadden wij op school een discussie over euthenasie
er waren mensen in de klas die vonden dat euthenasie zelfmoord was...ik was het daar dus totaal niet mee eens...

mensen die euthenasie (laten) plegen doen dat omdat ze weten dat ze dood gaan, ze willen wel blijven leven, maar hun laatste tijd van het leven zal dan vol met pijn zijn...en daarom maken ze die beslissing..

mensen die zelfmoord plegen, kunnen nog een heel leven voor zich hebben, zonder lichamelijke pijn....kunnen zich over een lange tijd veel beter voelen...maar kiezen ervoor om hun leven te beindigen...

daarom vind ik het niet hetzelfde.
Wat is jullie mening hierover?

pi_8736614
Passieve euthanasie ("stekker eruit" dus) vind ik geen zelfmoord, actieve euthanasie (spuit bijv.) wel. Je neemt je eigen leven, en dus is het per definitie zelfmoord.
.
  woensdag 26 februari 2003 @ 20:14:55 #3
17061 mvt
blame Canada
pi_8736615
Euthenasie IS zelfmoord, of je je nu ophangt op je 80e of op je 20e, er zit geen verschil in. Tis alleen zo dat je bij euthenasie probeerd een waardig einde te hebben en je flink met iedereen overlegt en het ook aankondigd. Bij zelfmoord gebeurt dat meestal niet en pak je opeens een treintje mee ofzo.
We were to understand there would be pie and punch?
pi_8736625
nja bij zelfmoord --> denk dat psychische pijn soms erger dan lichamelijke pijn kan zijn,...

Zo ie zo is t niet het zelfde omdat euthanasie meestal door iemand anders wordt gedaan, niet door je zelf!

pi_8736663
euthanasie is idd zelfmoord (zelfdoding, iig).

Maar een bijzondere vorm, waardoor je het niet op één lijn mag trekken met jezelf voor de trein gooien e.d.

Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_8736693
Nee.
pi_8736726
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 20:15 schreef PsychoDude_666 het volgende:
Zo ie zo is t niet het zelfde omdat euthanasie meestal door iemand anders wordt gedaan, niet door je zelf!
Je geeft, indien mogelijk, zelf de opdracht. Dit kan vantevoren al op papier worden gezet.

In het geval dat je bijvoorbeeld zéér vatbaar bent voor hersenbloedingen, kan je dus vantevoren al aangeven dat je, zodra je door ietsdergelijks tot 'n kasplantje met 't verstand van 'd dopertje wordt verneukt, ook niet verder wil leven.

Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_8736744
Waarom mag je het niet op 1 lijn trekken met jezelf voor de trein gooien.

Stel nu dat er mensen zijn die écht euthenasie willen, écht dood willen. Dan springen ze echt wel voor die trein hoor als ze geen spuitje krijgen.

En waarom gooit iemand zich voor de trein? Hij/zij ziet het gewoon helemaal niet meer zitten dit leven, de dingen gaan niet zoals hij/zij wil, hij/zij is doodongelukkig. Geld ook voor die 80 jarige die ziek op bed ligt denk ik, die vind het leven ook maar niks meer, wil ook dood.

Wie zegt je pas als je 80 bent het leven zat mag zijn, en dán pas mag zeggen ik wil dood geef me een spuitje.....

pi_8736748
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 20:19 schreef calvobbes het volgende:
Nee.
Is dat dan 't verschil tussen "moord" en "doding"?

't zou geinig zijn als je wat zou toelichten enzo.

pi_8736790
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 20:09 schreef Ilsjuhh het volgende:
mensen die euthenasie (laten) plegen doen dat omdat ze weten dat ze dood gaan, ze willen wel blijven leven, maar hun laatste tijd van het leven zal dan vol met pijn zijn...en daarom maken ze die beslissing..

mensen die zelfmoord plegen, kunnen nog een heel leven voor zich hebben, zonder lichamelijke pijn....kunnen zich over een lange tijd veel beter voelen...maar kiezen ervoor om hun leven te beindigen...

Mensen die zelfdoding overwegen willen ook wel doorleven zonder pijn hoor.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_8736797
Gezien de vandale

eu·tha·na·´sie (de ~ (v.))

1 het op hun eigen verzoek bewust doen eindigen van het leven van patiënten die ondraaglijk lijden => zachte dood

en

´zelf·moord (de ~)

1 het zich benemen van het leven => suïcide, zelfdoding

Het lijkt er dus op dat het bij euthanasie erom draait dat je hulp vraagt. Bij zelfmoord doe je dat niet.

pi_8736839
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 20:21 schreef Phuturistixxx het volgende:
Waarom mag je het niet op 1 lijn trekken met jezelf voor de trein gooien.

Stel nu dat er mensen zijn die écht euthenasie willen, écht dood willen. Dan springen ze echt wel voor die trein hoor als ze geen spuitje krijgen.

En waarom gooit iemand zich voor de trein? Hij/zij ziet het gewoon helemaal niet meer zitten dit leven, de dingen gaan niet zoals hij/zij wil, hij/zij is doodongelukkig. Geld ook voor die 80 jarige die ziek op bed ligt denk ik, die vind het leven ook maar niks meer, wil ook dood.

Wie zegt je pas als je 80 bent het leven zat mag zijn, en dán pas mag zeggen ik wil dood geef me een spuitje.....

Het gaat er vooral om dat je geen menswaardige toekomst meer hebt, en daarom de dood een handje wil helpen.

Bijvoorbeeld als je terminaal kankerpatiënt bent. Die willen als 't even kan doodgaan vóórdat de pijnlijke shit begint.
Bejaarden die in aanmerking komen voor euthanasie, zijn bejaarden die aan het eind van hun leven lopen, en héél langzaam aftakelen. In die periode zijn ze onderhevig aan zware pijnen, ze zijn totaal afhankelijk van anderen, ze krijgen te maken met beschamende momenten doordat hun lichaam niet meer in staat is om bijvoorbeeld ontlasting vast te houden en andere eh shit, dus. Die willen de grote rotzooi voor zijn door zelfdoding toe te passen.

Als iemand zich voor de trein gooit, is dat regelmatig omdat zo'n iemand geestelijk niet alles meer op 'n rij heeft, en dat vind ik toch wat anders.

pi_8736956
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 20:26 schreef Jordy-B het volgende:

goed verhaal maar ff -knip-

Als iemand zich voor de trein gooit, is dat regelmatig omdat zo'n iemand geestelijk niet alles meer op 'n rij heeft, en dat vind ik toch wat anders.

Je kijkt naar de omstandigheden. En natuurlijk zijn de redenen voor een 16 jarige jongen die voor een trein springt anders dan die van de 80 jarige die hulpbehoevend is.

En waarschijnlijk, in 90% van de gevallen, als die 16 jarige wordt tegen gehouden zal hij er onder begeleiding wel weer bovenop komen. Dat terzijde

Dus qua redenen doen ze iets verschillends en dan is de term anders, maar uiteindelijk zijn ze allebei dood en is het in mijn ogen dus hetzelfde. Al heeft de een andere motieven dan de ander.

pi_8737019
iemand die 'n natuurlijke dood sterft is even dood als iemand die zelfmoord of euthanasie pleegt.

Dus omdat nou te zeggen dat die twee daarom hetzelfde zijn zie'k niet zo zitten.

pi_8737050
geestelijk lijden kan net zo erg zijn als lichamelijk.

ik denk niet dat je dáárover kunt oordelen, niet als je nooit in iemands schoenen hebt gestaan die zich zo voelt.

en verder valt euthanasie onder zelfdoding en ik ben een absoluut voorstander ervan.

♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_8737057
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 20:35 schreef Jordy-B het volgende:
iemand die 'n natuurlijke dood sterft is even dood als iemand die zelfmoord of euthanasie pleegt.

Dus omdat nou te zeggen dat die twee daarom hetzelfde zijn zie'k niet zo zitten.

nee zo bedoel ik het niet, ze kiezen beide voor de dood, en dan is het in mijn ogen hetzelfde, en waarom ze ervoor kiezen doet er in mijn ogen wat dat betreft niet toe.
pi_8737074
Ik denk het niet........ik weet het niet........eeeuhm ik vind euthenasie beter als ik zou kiezen. Want meestal is zelfmoord uit puren wanhoop euthenasie tuurlijk ook wel maar da is anders weet neit precies hoe ik het moet verwoorden maar daar is beter overna gedacht die mensen gaan met het idee dat ze met deze situatie niet meer kunnen leven en te "zwak" of te slim zijn om zelfmoord te plegen ik vind het een hele moeiljk vraag zal er vanacht als ik weer eens wakker lig over na denken
I am The Magic Master M.
pi_8737097
Nog een vraagje..........ik heb ooit gehoord dat als je zelfmoord pleegt dat er in het leven na dit niet veel goeds zou zijn. Of je zou in de Hel belanden.....weet iemand daar mee over ??? Of met euthenasie is da ook zo ?
I am The Magic Master M.
  woensdag 26 februari 2003 @ 20:39:17 #19
8369 speknek
Another day another slay
pi_8737106
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 20:23 schreef Brad het volgende:
Het lijkt er dus op dat het bij euthanasie erom draait dat je hulp vraagt. Bij zelfmoord doe je dat niet.
Dat hangt er vanaf, voor een trein springen is om hulp vragen van de machinist.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_8737115
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 20:39 schreef Master_M het volgende:
Nog een vraagje..........ik heb ooit gehoord dat als je zelfmoord pleegt dat er in het leven na dit niet veel goeds zou zijn. Of je zou in de Hel belanden.....weet iemand daar mee over ??? Of met euthenasie is da ook zo ?
is dat niet gewoon afhankelijk van je eigen geloofsovertuiging?
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  woensdag 26 februari 2003 @ 20:40:30 #21
8369 speknek
Another day another slay
pi_8737125
quote:
Niemand weet wat over het leven na de dood, er zijn wel een aantal religies die het pogen te vertellen. Een aantal daarvan zien zelfdoding als iets slechts.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_8737144
quote:
Als je de kerk mag geloven wel.

"Jouw leven is een geschenk van God, en hij is de enige die erover mag beslissen of jouw leven wordt beëindigd."

pi_8737150
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 20:40 schreef DarkElf het volgende:

[..]

is dat niet gewoon afhankelijk van je eigen geloofsovertuiging?

ik denk idd dat het afhankelijk is van je geloofsovertuiging ja!
pi_8737155
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 20:39 schreef speknek het volgende:

[..]

Dat hangt er vanaf, voor een trein springen is om hulp vragen van de machinist.

Cru bekeken, ja.

Als ik een pistool gebruik heb ik dus ook hulp nodig van magnum.

pi_8737189
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 20:37 schreef Phuturistixxx het volgende:

[..]

nee zo bedoel ik het niet, ze kiezen beide voor de dood, en dan is het in mijn ogen hetzelfde, en waarom ze ervoor kiezen doet er in mijn ogen wat dat betreft niet toe.

Klopt. Het is dus ook hetzelfde.
Elke overeenkomst tussen jouw realiteit en de mijne berust op zuiver toeval
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')