abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221096599
Hai,
Ik woon in een huurwoning en kan geen echte airco aan laten sluiten.
Met dit weer ben ik momenteel op mijn ventilatoren en een stokoude mobiele airco aangewezen.

Ik zit al een tijdje te kijken voor een betere.
Wat raden jullie aan?
Ik heb een appartement van 75 vierkante meter waarvan het woonslaap gedeelte ongeveer 30 is. De andere helft valt mee qua hitte. Hij zal niet de hele dag aanstaan, doe ik nu ook niet.
Geluid is niet een ding voor mij, ik slaap al met witte ruis.

Ik zoek het liefst eentje die niet ontzettend heftig is qua energieverbruik, ik weet dat aircos altijd (en zeker mobiele) veel energie verbruiken maar ik kan echt geen vaste laten aansluiten.

Ik heb een kiepraam waar ik hem aansluit.
Online duizelt me het een beetje, het wemelt van de aircos en ik weet niet echt wat prut is en wat goed is.

Tips? Ook als je alleen weet welke merken en dingen ik moet vermijden hoor ik het graag.
Twiddel
pi_221096644
Mijn enige tip is misschien een mobiele split airco, want dat bestaat blijkbaar ook. Ik heb ooit in een winkel gewerkt waar het erg warm werd en de manager zo'n ding had neergezet en die deed het verrassend goed. Wat ik van hem begreep wel duurder dan een normale mobiele airco, maar je voorkomt die "wasdroger" slang en raam ver open.

Zou dan wel kijken of het eventueel los te koppelen is, omdat je anders die hele buitenunit door je raam moet krijgen. En natuurlijk of je hem ergens op een balkon oid kwijt kan. En wat de ervaringen zijn, want nu is het alleen mijn anecdotal evidence.
  Redactie Frontpage zaterdag 20 juni 2026 @ 12:21:08 #3
510587 crew  Watmoetjenou
pi_221096661
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2026 12:18 schreef Sapstengel het volgende:
Mijn enige tip is misschien een mobiele split airco, want dat bestaat blijkbaar ook. Ik heb ooit in een winkel gewerkt waar het erg warm werd en de manager zo'n ding had neergezet en die deed het verrassend goed. Wat ik van hem begreep wel duurder dan een normale mobiele airco, maar je voorkomt die "wasdroger" slang en raam ver open.

Zou dan wel kijken of het eventueel los te koppelen is, omdat je anders die hele buitenunit door je raam moet krijgen. En natuurlijk of je hem ergens op een balkon oid kwijt kan. En wat de ervaringen zijn, want nu is het alleen mijn anecdotal evidence.
Dan heb je nog eem motor buiten hangen toch
pi_221096667
Een waaier. Je kunt hele mooie kopen bij diverse webwinkels, maar een krant of tijdschrift voldoet meer dan genoeg.

https://www.bing.com/images/search?q=waaiers&form=HDRSC3&first=1
pi_221096673
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2026 12:21 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Dan heb je nog eem motor buiten hangen toch
Het is beetje een tussenvorm, zon standaard mobiele airco binnen unit en die motor zet je dan gewoon om het hoekje door het raam of deur. Zonder allerlei ophangwerk, leidingen etc dus opzich ideaal voor een huurwoning. Dit idee.

pi_221096679
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2026 12:18 schreef Sapstengel het volgende:

Zat ik ook al naar te kijken maar wel flink buiten mijn budget helaas. Misschien dat die dingen in de toekomst wat gebruikelijker worden en goedkoper worden

Wasdrogers slang maakt mij niet veel uit, als het ding maar goed koelt :)
Twiddel
  Redactie Frontpage zaterdag 20 juni 2026 @ 12:27:28 #7
510587 crew  Watmoetjenou
pi_221096690
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2026 12:23 schreef Sapstengel het volgende:

[..]
Het is beetje een tussenvorm, zon standaard mobiele airco binnen unit en die motor zet je dan gewoon om het hoekje door het raam of deur. Zonder allerlei ophangwerk, leidingen etc dus opzich ideaal voor een huurwoning. Dit idee.

[ afbeelding ]
Ah, klinkt wel handig
pi_221096773
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2026 12:29 schreef marc0871 het volgende:
Ik zag vanmorgen deze langskomen.

Bekijk deze YouTube-video
Ja lijkt me handig, zijn alleen nog wel heel duur.
Ik zie wel meer van dat soort modellen op de markt dan vorig jaar, misschien gaat er ook nog een budget versie van komen.
Twiddel
  zaterdag 20 juni 2026 @ 12:55:37 #10
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_221096817
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2026 12:29 schreef marc0871 het volgende:
Ik zag vanmorgen deze langskomen.

Bekijk deze YouTube-video
Ik vind het altijd wel interessant om de comments te lezen. Voor mij springt eruit: apparaat vier jaar in gebruik, doet het niet meer, geen reparateur voor te vinden.

Dat vind ik wel een groot nadeel voor zo’n duur apparaat.
The love you take is equal to the love you make.
pi_221096914
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juni 2026 12:55 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ik vind het altijd wel interessant om de comments te lezen. Voor mij springt eruit: apparaat vier jaar in gebruik, doet het niet meer, geen reparateur voor te vinden.

Nou ja, je weet hoe dat gaat he. De slechte reviews hoor je eerst.
Als je daar op afgaat, durf je niks meer te kopen.
Maar tussen hemelhoog en dalen diep, zal wel ergens een middenweg zijn.
pi_221096935
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juni 2026 12:55 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dat is wel heel zuur ja, heb je zoveel geld uit gegeven kan niemand hem repareren.

Ik heb een fossiel die ik ooit gekregen heb van een vriendin omdat zij een nieuwe kocht, ding is erg oud maar draait altijd nog wel.
Twiddel
pi_221097479
Degene waarmee je ruzie krijgt met de buren. Die zijn het beste
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
Als je niet kan relativeren, heb je weinig aan kennis.
pi_221097502
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2026 12:44 schreef summer2bird het volgende:

[..]
Ja lijkt me handig, zijn alleen nog wel heel duur.
Ik zie wel meer van dat soort modellen op de markt dan vorig jaar, misschien gaat er ook nog een budget versie van komen.
Alles met een slang is kut, zeker die met een luchtslang
De gene met een dikke slang waar heel veel warme lucht naar buiten gaan: Bedenk je dan dat de lucht ergens vandaan moet komen, die komt vanuit je huis (wat je net hebt gekoeld) en vervolgens zuig je door roosters, naden en kieren weer loeihete lucht naar binnen

De variant in deze video heeft daar veel minder last van en is dus zeker de helft zuiniger dan een mobiele airco met luchtslang (die moet je dus echt nooit kopen, dat is echt geld weggooien)
pi_221098144
Als ik een goeie airco heb ga ik misschien ook een ombouw maken zoals in dit draadje

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1929530/0
Twiddel
pi_221105856
Voor 30m² slaap/woon zou ik richting dual-hose gaan, enkel-slang trekt warme lucht na. 9000-12000 BTU is realistisch, let op buisdiameter. DeLonghi Pinguino dual hose wordt vaak genoemd maar check reviews per model.
  zondag 21 juni 2026 @ 09:09:53 #17
483584 incel
they/them
pi_221105976
De hornbach heeft altijd wel goeie
  zondag 21 juni 2026 @ 09:13:55 #18
483584 incel
they/them
pi_221105991
Lol die mobiele split units heb je 9 van de 10x niks aan, ja als je toevallig net een balkon bij je slaapkamer hebt of zo maar als je in appartement woont van 9 hoog probeer dat ding maar eens aan de buitenkant op te hangen die pleurt er gegarandeerd een keer af
  Moderator zondag 21 juni 2026 @ 13:32:41 #19
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_221108465
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 09:13 schreef incel het volgende:
Lol die mobiele split units heb je 9 van de 10x niks aan, ja als je toevallig net een balkon bij je slaapkamer hebt of zo maar als je in appartement woont van 9 hoog probeer dat ding maar eens aan de buitenkant op te hangen die pleurt er gegarandeerd een keer af
Klein spanbandje er omheen doet natuurlijk wonderen.
pi_221111049
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 13:32 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
incel denkt altijd in de meest negatieve vormen
  maandag 22 juni 2026 @ 08:30:23 #21
483584 incel
they/them
pi_221115173
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 13:32 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
En waar maak je het aan vast dan? meeste ramen hangen gewoon boven de afgrond. Ben gewoon benieuwd hoe handig die split dingen zijn.

Dan zou er ook een soort van ophangyssteem bij moeten zitten anders krijgt iemand hem op straat een keer op z'n kop of als het een beetje waait en je vergeet hem optijd binnen te halen of zo dan zou ik niet op een spanband vertrouwen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')