abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Forum Admin donderdag 18 juni 2026 @ 14:31:30 #1
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_221079845
Ik zit er over na te denken om airconditioning aan te schaffen en er zitten hier vast mensen met verstand van airco's.

Ik woon in een huis met op de begane grond de woonkamer en open keuken. De eerste verdieping heeft een hal met daaraan 1 slaapkamer en 2 kantoren
De tweede verdieping heeft een open ruimte met daaraan twee slaapkamers. Alle ruimtes worden redelijk intensief gebruikt.
Als ik alle ruimtes van airco wil voorzien heb ik dus zes van die binnenunits nodig. Zou het ook een optie zijn om er gewoon een binnenunit, krachtige lijkt me dan, per verdieping in de open ruimte op te hangen? Als je de deuren van de kamers dan open laat staan krijg je het dan ook gekoeld?
  Moderator donderdag 18 juni 2026 @ 14:39:23 #2
451823 crew  Plompzakker
Met het ov reizen :')
pi_221079885
Dat lukt hier prima. Vaak kan ik met alleen de airco op zolder de eerste verdieping ook genoeg koelen want koude lucht zakt naar beneden.
Of je huis moet zo beroerd geïsoleerd zijn dat je meer koelcapaciteit nodig hebt.
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
  Forum Admin donderdag 18 juni 2026 @ 15:09:49 #3
Heeft een huisje.
pi_221080036
quote:
1s.gif Op donderdag 18 juni 2026 14:39 schreef Plompzakker het volgende:
Dat lukt hier prima. Vaak kan ik met alleen de airco op zolder de eerste verdieping ook genoeg koelen want koude lucht zakt naar beneden.
Of je huis moet zo beroerd geïsoleerd zijn dat je meer koelcapaciteit nodig hebt.
Dat klinkt hoopvol! De isolatie is prima. We hebben rolluiken buiten aan de zonkant en er komt een nieuwe schuifpui in met hoge isolatiewaarde.
  Moderator donderdag 18 juni 2026 @ 17:07:34 #4
451823 crew  Plompzakker
pi_221080690
quote:
7s.gif Op donderdag 18 juni 2026 15:09 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:

[..]
Dat klinkt hoopvol! De isolatie is prima. We hebben rolluiken buiten aan de zonkant en er komt een nieuwe schuifpui in met hoge isolatiewaarde.
En zonwering is ook je vriend. Elke joule aan warmte die er niet in komt hoeft de airco ook niet weg te pompen
pi_221080703
@CoolGuy

Niet echt tips met betreft het technische, maar ik zou even wachten tot na de zomer voor een offerte.
blablablabla
pi_221080816
Zelf heb ik een huis met begane grond, eerste etage en een zolder (1 complete ruimte) die aan beide kanten een dakkapel heeft.

Zolder heeft 1 airco unit en eerste etage heeft twee airco units (gesplitst) voor drie kamer en een badkamer. Begane grond heet geen airco.

Het werd ook aangeraden om beneden geen airco te nemen. Simpelweg omdat warme lucht stijgt, koude lucht daalt.

Voor verwarming beneden is er vloerverwarming, de airco's verwarmen de andere etages.

En dat werkt in totaal prima als je alle deuren openhoudt aangezien koele lucht dus daalt.

Dus nee, ik raad niet aan om 6 airco's te nemen. Beperk dat aantal.
pi_221080839
Ik heb hier wel 4 airco's gedaan voor 4 ruimtes. De woonkamer + keuken, 2 slaapkamers en de zolder waar tevens mijn kantoor is. Daar zijn dan 2 buiten units bij.

Ik had nl geen zin om als ik het ergens koel wil hebben omdat ik ergens ben, ik daar ook een andere ruimte voor moet koelen. Dat heeft geen zin want ik ben daar dan niet. Om diezelfde reden heb ik geen centrale airco op de overloop boven, want als ik die aanzet moet ik dus alle deuren geopend houden per se anders wordt het op de relevante slaapkamers niet koel.

Tevens wordt dan ook de overloop gekoeld wat zinloos is en omdat koude lucht naar beneden zakt ben ik ook beneden de hal aan het koelen, terwijl het doel is de slaapkamers te koelen. Daarom heb ik losse binnen units. Wat jij wil zal ongetwijfeld werken, ik heb gewoon een andere keuze gemaakt.
  Moderator donderdag 18 juni 2026 @ 19:16:58 #8
451823 crew  Plompzakker
pi_221081594
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 17:39 schreef CoolGuy het volgende:
Ik heb hier wel 4 airco's gedaan voor 4 ruimtes. De woonkamer + keuken, 2 slaapkamers en de zolder waar tevens mijn kantoor is. Daar zijn dan 2 buiten units bij.

Ik had nl geen zin om als ik het ergens koel wil hebben omdat ik ergens ben, ik daar ook een andere ruimte voor moet koelen. Dat heeft geen zin want ik ben daar dan niet. Om diezelfde reden heb ik geen centrale airco op de overloop boven, want als ik die aanzet moet ik dus alle deuren geopend houden per se anders wordt het op de relevante slaapkamers niet koel.

Tevens wordt dan ook de overloop gekoeld wat zinloos is en omdat koude lucht naar beneden zakt ben ik ook beneden de hal aan het koelen, terwijl het doel is de slaapkamers te koelen. Daarom heb ik losse binnen units. Wat jij wil zal ongetwijfeld werken, ik heb gewoon een andere keuze gemaakt.
Als je huis een beetje geïsoleerd is dan is het geen verloren energie. Als je een bepaalde ruimte een tijd niet koelt gaat de warmte in de isolatie zitten, met als gevolg dat wanneer je dan de lucht gaat koelen de ruimte in no time weer warm is wanneer de airco uit gaat. Heel vervelend op bijvoorbeeld een slaapkamer waar je dat ding snachts niet aan wil hebben.
pi_221081633
quote:
1s.gif Op donderdag 18 juni 2026 19:16 schreef Plompzakker het volgende:

[..]
Als je huis een beetje geïsoleerd is dan is het geen verloren energie. Als je een bepaalde ruimte een tijd niet koelt gaat de warmte in de isolatie zitten, met als gevolg dat wanneer je dan de lucht gaat koelen de ruimte in no time weer warm is wanneer de airco uit gaat. Heel vervelend op bijvoorbeeld een slaapkamer waar je dat ding snachts niet aan wil hebben.
Waarom zou ik dat niet aan willen hebben? Wij slapen elke nacht met dat ding aan (als het ons te warm is natuurlijk he). Het maakt nauwelijks geluid.
  Moderator donderdag 18 juni 2026 @ 19:26:27 #10
451823 crew  Plompzakker
pi_221081674
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 19:21 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Waarom zou ik dat niet aan willen hebben? Wij slapen elke nacht met dat ding aan (als het ons te warm is natuurlijk he). Het maakt nauwelijks geluid.
Vanwege het geluid. En volgend jaar wanneer je niet meer kunt salderen gaat het overdag goedkoper zijn, ook al is een airco natuurlijk wel efficiënter als het buiten kouder is
pi_221081786
quote:
1s.gif Op donderdag 18 juni 2026 19:26 schreef Plompzakker het volgende:

[..]
Vanwege het geluid. En volgend jaar wanneer je niet meer kunt salderen gaat het overdag goedkoper zijn, ook al is een airco natuurlijk wel efficiënter als het buiten kouder is
Nou, wat ik kan zien is dat het initiele afkoelen even wat stroom kost, maar afgelopen nacht hebben er 2 airco's gedraaid, te weten die op onze slaapkamer, en die op de kamer van onze dochter, tot de ochtend toen we opstonden

Die uren voor de zon op kwam was vanaf 0.00u afgelopen nacht het verbruik (wat ik voor het gemak volledig aan de airco toe schrijf) in totaal 0,65 + 0,50 + 0,46 + 0,41 + 0,46 + 0,38 + 017 kWh, en gisteravond is hij net na 23u aan gegaan, en dat was 0,8 kWh. Dat maakt een totaal van 3,83 kWh voor de gehele nacht (vanaf het moment dat er naar bed gingen), voor 2 airco's.

Daarbij is het vermogen alleen even boven de 1400 watt geweest in het begin, want ik kan het verloop van het energieverbruik zien. Dat is met een kleine accu met gemak op te vangen, omdat kleinere ruimtes sneller zijn afgekoeld en dan ook makkelijker op temperatuur te houden zijn dan één grote ruimte.
  Moderator donderdag 18 juni 2026 @ 19:47:54 #12
451823 crew  Plompzakker
pi_221081935
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 19:40 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou, wat ik kan zien is dat het initiele afkoelen even wat stroom kost, maar afgelopen nacht hebben er 2 airco's gedraaid, te weten die op onze slaapkamer, en die op de kamer van onze dochter, tot de ochtend toen we opstonden

Die uren voor de zon op kwam was vanaf 0.00u afgelopen nacht het verbruik (wat ik voor het gemak volledig aan de airco toe schrijf) in totaal 0,65 + 0,50 + 0,46 + 0,41 + 0,46 + 0,38 + 017 kWh, en gisteravond is hij net na 23u aan gegaan, en dat was 0,8 kWh. Dat maakt een totaal van 3,83 kWh voor de gehele nacht (vanaf het moment dat er naar bed gingen), voor 2 airco's.

Daarbij is het vermogen alleen even boven de 1400 watt geweest in het begin, want ik kan het verloop van het energieverbruik zien. Dat is met een kleine accu met gemak op te vangen, omdat kleinere ruimtes sneller zijn afgekoeld en dan ook makkelijker op temperatuur te houden zijn dan één grote ruimte.
Gratis energie van de zonnepanelen is dan nog goedkoper. Ook omdat je bij een accu voor elke kWh een paar cent afschrijving betaalt.
pi_221082362
quote:
1s.gif Op donderdag 18 juni 2026 19:47 schreef Plompzakker het volgende:

[..]
Gratis energie van de zonnepanelen is dan nog goedkoper. Ook omdat je bij een accu voor elke kWh een paar cent afschrijving betaalt.
Ja, die heb ik dan ook, maar die doen gedurende de nacht niks, dan stop ik het liever in een accu want de afschrijving is niet 23,6ct per kWh.
pi_221083284
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 17:39 schreef CoolGuy het volgende:
Ik had nl geen zin om als ik het ergens koel wil hebben omdat ik ergens ben, ik daar ook een andere ruimte voor moet koelen.
Moet je bij een multisplit altijd de 2 (of meer) binnenunits tegelijk aanzetten voor beste effect?
zoja, ook p dezelfde temperatuur dan?
pi_221083301
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 22:04 schreef cinderloom het volgende:

[..]
Moet je bij een multisplit altijd de 2 (of meer) binnenunits tegelijk aanzetten voor beste effect?
zoja, ook p dezelfde temperatuur dan?
Nee en nee. :)
pi_221085105
Eén unit per verdieping kan, koude lucht zakt inderdaad. Maar slaapkamers met dichte deur blijven hier sneller warm. Met zes ruimtes zou ik richting multisplit met 3-4 binnenunits denken, niet zes aparte systemen.
pi_221085240
Je kunt zolder pakken.
De hoofdslaapkamer
En de BGG een.

Het is ook afhankelijk van de indeling van de woning, koude lucht gaat niet de hoek om je slaapkamer in.
Echter koel je je huis wel degelijk in zijn geheel iets af.
Dus iets helpt het wel een airco per verdieping maar je slaapkamer wil je graag direct kunnen koelen op de perfecte temperatuur
Vakman pur sang
pi_221085717
Het kan, maar kost je wel meer stroom. Je moet de airco dan de hele dag aan laten. Ik heb een aparte airco in m'n slaapkamer en die kan ik op laagste stand aanzetten in de avond en dan is het de hele nacht koel.

Daarentegen kost meerdere units ook weer meer geld dus tja is een afweging. Ik zou zeggen dat bij goed geïsoleerde woning 1 unit voor de hele verdieping wel te doen is, voor oudere woningen die echt heel heet worden of slaapkamers die vol in de zon staan beter een aparte per ruimte.
Facts don't care about your feelings
pi_221085889
quote:
5s.gif Op donderdag 18 juni 2026 14:31 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Als je de deuren van de kamers dan open laat staan krijg je het dan ook gekoeld?
Praktische overweging: kan je de deuren altijd open laten staan als je wil koelen? Ik werk vaak in de avond nog, en dan slapen de kinderen al. Of als ik na school met de kinderen naar huis kom, dan zit mijn vrouw vaak thuis nog te telefoneren voor haar werk. Alle deuren dan open laten staan zou voor mij in beide scenarios's geen goede optie zijn.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  Forum Admin vrijdag 19 juni 2026 @ 12:03:53 #20
Heeft een huisje.
pi_221086975
Bedankt voor de ervaringen en tips allen. Stroom is niet echt een issue. Ik heb zonnepanelen en ondanks twee plugin accu's nog steeds behoorlijk overcapaciteit.
Probleem is wel dat de open binnenruimtes precies midden in het huis zijn dus dat is qua leidingwerk wellicht weer niet handig.
Mijn kinderen gaan vaak later naar bed dan ik :') dus het is dan aan hun of ze hun deur open willen houden of niet. Maar ik zal het zeker nog in de groep gooien.
pi_221330032
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 12:03 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Bedankt voor de ervaringen en tips allen. Stroom is niet echt een issue. Ik heb zonnepanelen en ondanks twee plugin accu's nog steeds behoorlijk overcapaciteit.
Probleem is wel dat de open binnenruimtes precies midden in het huis zijn dus dat is qua leidingwerk wellicht weer niet handig.
Mijn kinderen gaan vaak later naar bed dan ik :') dus het is dan aan hun of ze hun deur open willen houden of niet. Maar ik zal het zeker nog in de groep gooien.
Wat is de conclusie geworden?
Voor je leidingwerk zou je een lepe hoek in je trapgat kunnen toepassen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Forum Admin dinsdag 14 juli 2026 @ 13:54:49 #22
Heeft een huisje.
pi_221331268
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 12:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Wat is de conclusie geworden?
Voor je leidingwerk zou je een lepe hoek in je trapgat kunnen toepassen.
Het zijn binnenunits per kamer geworden. Qua kosten was het vrijwel om het even. Het meerwerk voor de leidingen was net zo duur als de aanschaf van de extra units.
pi_221331301
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 13:54 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:

[..]
Het zijn binnenunits per kamer geworden. Qua kosten was het vrijwel om het even. Het meerwerk voor de leidingen was net zo duur als de aanschaf van de extra units.
Net zo duur als 3 units?
Je hebt toch veel meer spullen en leidingwerk nodig?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Forum Admin dinsdag 14 juli 2026 @ 14:09:21 #24
Heeft een huisje.
pi_221331339
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 14:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Net zo duur als 3 units?
Je hebt toch veel meer spullen en leidingwerk nodig?
Ik heb nu zes binnenunits en drie buitenunits die veel dichterbij de binnenunits geplaatst kunnen worden waardoor er veel minder boor en leidingwerk nodig is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')