Dat klinkt hoopvol! De isolatie is prima. We hebben rolluiken buiten aan de zonkant en er komt een nieuwe schuifpui in met hoge isolatiewaarde.quote:Op donderdag 18 juni 2026 14:39 schreef Plompzakker het volgende:
Dat lukt hier prima. Vaak kan ik met alleen de airco op zolder de eerste verdieping ook genoeg koelen want koude lucht zakt naar beneden.
Of je huis moet zo beroerd geïsoleerd zijn dat je meer koelcapaciteit nodig hebt.
En zonwering is ook je vriend. Elke joule aan warmte die er niet in komt hoeft de airco ook niet weg te pompenquote:Op donderdag 18 juni 2026 15:09 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Dat klinkt hoopvol! De isolatie is prima. We hebben rolluiken buiten aan de zonkant en er komt een nieuwe schuifpui in met hoge isolatiewaarde.
Als je huis een beetje geïsoleerd is dan is het geen verloren energie. Als je een bepaalde ruimte een tijd niet koelt gaat de warmte in de isolatie zitten, met als gevolg dat wanneer je dan de lucht gaat koelen de ruimte in no time weer warm is wanneer de airco uit gaat. Heel vervelend op bijvoorbeeld een slaapkamer waar je dat ding snachts niet aan wil hebben.quote:Op donderdag 18 juni 2026 17:39 schreef CoolGuy het volgende:
Ik heb hier wel 4 airco's gedaan voor 4 ruimtes. De woonkamer + keuken, 2 slaapkamers en de zolder waar tevens mijn kantoor is. Daar zijn dan 2 buiten units bij.
Ik had nl geen zin om als ik het ergens koel wil hebben omdat ik ergens ben, ik daar ook een andere ruimte voor moet koelen. Dat heeft geen zin want ik ben daar dan niet. Om diezelfde reden heb ik geen centrale airco op de overloop boven, want als ik die aanzet moet ik dus alle deuren geopend houden per se anders wordt het op de relevante slaapkamers niet koel.
Tevens wordt dan ook de overloop gekoeld wat zinloos is en omdat koude lucht naar beneden zakt ben ik ook beneden de hal aan het koelen, terwijl het doel is de slaapkamers te koelen. Daarom heb ik losse binnen units. Wat jij wil zal ongetwijfeld werken, ik heb gewoon een andere keuze gemaakt.
Waarom zou ik dat niet aan willen hebben? Wij slapen elke nacht met dat ding aan (als het ons te warm is natuurlijk he). Het maakt nauwelijks geluid.quote:Op donderdag 18 juni 2026 19:16 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Als je huis een beetje geïsoleerd is dan is het geen verloren energie. Als je een bepaalde ruimte een tijd niet koelt gaat de warmte in de isolatie zitten, met als gevolg dat wanneer je dan de lucht gaat koelen de ruimte in no time weer warm is wanneer de airco uit gaat. Heel vervelend op bijvoorbeeld een slaapkamer waar je dat ding snachts niet aan wil hebben.
Vanwege het geluid. En volgend jaar wanneer je niet meer kunt salderen gaat het overdag goedkoper zijn, ook al is een airco natuurlijk wel efficiënter als het buiten kouder isquote:Op donderdag 18 juni 2026 19:21 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Waarom zou ik dat niet aan willen hebben? Wij slapen elke nacht met dat ding aan (als het ons te warm is natuurlijk he). Het maakt nauwelijks geluid.
Nou, wat ik kan zien is dat het initiele afkoelen even wat stroom kost, maar afgelopen nacht hebben er 2 airco's gedraaid, te weten die op onze slaapkamer, en die op de kamer van onze dochter, tot de ochtend toen we opstondenquote:Op donderdag 18 juni 2026 19:26 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Vanwege het geluid. En volgend jaar wanneer je niet meer kunt salderen gaat het overdag goedkoper zijn, ook al is een airco natuurlijk wel efficiënter als het buiten kouder is
Gratis energie van de zonnepanelen is dan nog goedkoper. Ook omdat je bij een accu voor elke kWh een paar cent afschrijving betaalt.quote:Op donderdag 18 juni 2026 19:40 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, wat ik kan zien is dat het initiele afkoelen even wat stroom kost, maar afgelopen nacht hebben er 2 airco's gedraaid, te weten die op onze slaapkamer, en die op de kamer van onze dochter, tot de ochtend toen we opstonden
Die uren voor de zon op kwam was vanaf 0.00u afgelopen nacht het verbruik (wat ik voor het gemak volledig aan de airco toe schrijf) in totaal 0,65 + 0,50 + 0,46 + 0,41 + 0,46 + 0,38 + 017 kWh, en gisteravond is hij net na 23u aan gegaan, en dat was 0,8 kWh. Dat maakt een totaal van 3,83 kWh voor de gehele nacht (vanaf het moment dat er naar bed gingen), voor 2 airco's.
Daarbij is het vermogen alleen even boven de 1400 watt geweest in het begin, want ik kan het verloop van het energieverbruik zien. Dat is met een kleine accu met gemak op te vangen, omdat kleinere ruimtes sneller zijn afgekoeld en dan ook makkelijker op temperatuur te houden zijn dan één grote ruimte.
Ja, die heb ik dan ook, maar die doen gedurende de nacht niks, dan stop ik het liever in een accu want de afschrijving is niet 23,6ct per kWh.quote:Op donderdag 18 juni 2026 19:47 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Gratis energie van de zonnepanelen is dan nog goedkoper. Ook omdat je bij een accu voor elke kWh een paar cent afschrijving betaalt.
Moet je bij een multisplit altijd de 2 (of meer) binnenunits tegelijk aanzetten voor beste effect?quote:Op donderdag 18 juni 2026 17:39 schreef CoolGuy het volgende:
Ik had nl geen zin om als ik het ergens koel wil hebben omdat ik ergens ben, ik daar ook een andere ruimte voor moet koelen.
Nee en nee.quote:Op donderdag 18 juni 2026 22:04 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Moet je bij een multisplit altijd de 2 (of meer) binnenunits tegelijk aanzetten voor beste effect?
zoja, ook p dezelfde temperatuur dan?
Praktische overweging: kan je de deuren altijd open laten staan als je wil koelen? Ik werk vaak in de avond nog, en dan slapen de kinderen al. Of als ik na school met de kinderen naar huis kom, dan zit mijn vrouw vaak thuis nog te telefoneren voor haar werk. Alle deuren dan open laten staan zou voor mij in beide scenarios's geen goede optie zijn.quote:Op donderdag 18 juni 2026 14:31 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Als je de deuren van de kamers dan open laat staan krijg je het dan ook gekoeld?
Wat is de conclusie geworden?quote:Op vrijdag 19 juni 2026 12:03 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Bedankt voor de ervaringen en tips allen. Stroom is niet echt een issue. Ik heb zonnepanelen en ondanks twee plugin accu's nog steeds behoorlijk overcapaciteit.
Probleem is wel dat de open binnenruimtes precies midden in het huis zijn dus dat is qua leidingwerk wellicht weer niet handig.
Mijn kinderen gaan vaak later naar bed dan ikdus het is dan aan hun of ze hun deur open willen houden of niet. Maar ik zal het zeker nog in de groep gooien.
Het zijn binnenunits per kamer geworden. Qua kosten was het vrijwel om het even. Het meerwerk voor de leidingen was net zo duur als de aanschaf van de extra units.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 12:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Wat is de conclusie geworden?
Voor je leidingwerk zou je een lepe hoek in je trapgat kunnen toepassen.
Net zo duur als 3 units?quote:Op dinsdag 14 juli 2026 13:54 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Het zijn binnenunits per kamer geworden. Qua kosten was het vrijwel om het even. Het meerwerk voor de leidingen was net zo duur als de aanschaf van de extra units.
Ik heb nu zes binnenunits en drie buitenunits die veel dichterbij de binnenunits geplaatst kunnen worden waardoor er veel minder boor en leidingwerk nodig is.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 14:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Net zo duur als 3 units?
Je hebt toch veel meer spullen en leidingwerk nodig?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |