abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221078038
https://www.bnr.nl/nieuws(...)lot-van-keir-starmer

quote:
Slechts 0,1 procent van de Britse kiezers bepaalt vandaag het lot van Keir Starmer

De toekomst van de Britse premier Keir Starmer en mogelijk die van de hele Labour Party wordt vandaag bepaald door slechts 70.000 kiezers, goed voor ongeveer 0,1 procent van de Engelse kiezers. Als die stemmers een rechtse populist naar het parlement sturen, is dat een fikse opsteker voor de Reform Party van Nigel Farage. Maar wint de megapopulaire Labour-burgemeester Andy Burnham, nu nog burgemeester van Greater Manchester, dan kunnen de sociaaldemocraten opgelucht ademhalen.

Voor Starmer zelf hoeft een overwinning van Burnham echter niet per se goed nieuws te zijn. De verwachting is dat Burnham dan meteen campagne zal gaan voeren om Starmer zo snel mogelijk uit Downing Street te krijgen en zelf premier te worden.

VK-correspondent Lia van Bekhoven stak alvast de thermometer in Makerfield, waar wordt gekozen wie de zetel in het Lagerhuis krijgt. 'Andy Burnham mag dan een van de populairste Britse politici zijn, maar niet overal, zelfs niet in het kiesdistrict Makerfield, dat tot Greater Manchester behoort', aldus Van Bekhoven.

Volgens een oud-mijnwerker en zijn vrouw, die Van Bekhoven sprak en hun hele leven Labour hebben gestemd, is de partij de weg kwijt. 'Beloofde veranderingen bleven uit, inkomsten zijn laag, winkels en kroegen gingen dicht en migratie nam toe.' Het stel zegt daarom 'honderd procent Reform' te stemmen.

Ook andere kiezers keren Labour de rug toe. 'Ik heb nooit gestemd in al die jaren, maar ik ga voor het eerst op Restore Britain stemmen, omdat ik moe ben van de manier waarop het in dit land de afgelopen twintig, dertig jaar is gegaan', zegt een andere inwoner van Makerfield.

Nationalistische partijen zoals Reform en Restore zien vooral in dit voormalige industriegebied in Noordwest-Engeland hun populariteit groeien, legt Van Bekhoven uit. De belangrijkste reden daarvoor is immigratie.

Populariteit Burnham
Ondanks zijn Labour-achtergrond wordt Burnham als burgemeester van Greater Manchester niet direct geassocieerd met de landelijke Labour-regering, zegt een Labour-partijactivist. Dat lijkt in zijn voordeel te werken.

'Hoeveel er van deze verkiezing afhangt, merk je hier op het tijdelijke hoofdkwartier van de Burnham-campagne. Tientallen activisten staan hier te wachten voordat ze met stapels posters de straat op gestuurd worden', zegt Van Bekhoven.

Wat Van Bekhoven echter opviel, is dat ze niemand tegenkwam die expliciet tegen Burnham zegt te stemmen. 'Vote Andy, vote hope' staat er op de plakkaten hier. Maar ik denk niet dat hoop iets is waar ze hier nog veel van hebben. Kiezers die ik gesproken heb willen geen hoop, ze willen verandering.'

Dat verlangen naar verandering klinkt overal door in Makerfield. 'Het maakt me niet uit hoe die verandering eruitziet, misschien heb ik het mis, misschien niet, maar ik wil absoluut verandering', aldus een kiezer.
Lose-lose situatie voor Keir Starmer.
Labour staat op koers om de grootste verkiezingsnederlaag ooit in de VK te incasseren.

Voor Starmer zou het in principe positiever uitpakken als Labour verliest vandaag, anders staat zijn positie op het spel.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_221078364
Hup Rupert w/
-XOXO-
pi_221078434
Wat een onduidelijk artikel.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_221079833
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 12:18 schreef nostra het volgende:
Wat een onduidelijk artikel.
Inderdaad, bij de NOS staat een betere
Fan van Hiddendoe en sanasoufi
  donderdag 18 juni 2026 @ 15:44:42 #5
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_221080300
Starmer had al lang eieren voor zijn geld moeten kiezen. Waardeloze islampijper.
  donderdag 18 juni 2026 @ 15:51:31 #6
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221080355
quote:
1s.gif Op donderdag 18 juni 2026 15:44 schreef Mubassie het volgende:
Starmer had al lang eieren voor zijn geld moeten kiezen. Waardeloze islampijper.
Niet alleen Islam. Hij zit er ook ballsdeep in bij de Indische community.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  donderdag 18 juni 2026 @ 18:03:58 #7
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_221080998
Kies je voor een progressief geluid en krijg je dan Islam en censuur of kies je voor Engeland en krijg je dan een volksmenner? Behoorlijk vreemd dat hier de elementaire keuzes over gaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')