Na 2x oranje blijven we nog even zitten voor het blauw uit ons koninkrijk: Curacao. We kunnen veel zeggen over Koeman en hoe matig hij het allemaal doet, maar een punt tegen Japan heeft hij alvast binnen. Dat kunnen we niet zeggen over dit deel van ons koninkrijk, Advocaat staat nog altijd op nul. Vandaag zal het dan écht moeten gebeuren, de missie voor een WK-punt of misschien zelfs een overwinning.
Er zijn goede dingen over Curaçao te zeggen. Bijvoorbeeld dat ze in een WK-rijtje met Brazilië staan. Toch het land met de meeste WK-winsten. Dat het dan gaat over landen die met 7-1 van Duitsland verloren op een WK zeggen we er maar niet bij. Ik vermoed dat ze in Brazilië nog even stuiptrekkingen kregen toen ze die uitslag zagen. Ik moet zeggen dat ik delen van de eerste helft ook niet slecht vond. Toen was er een hoop moraal, een mooie goal, wat kansjes op meer en werd er prima tegengehouden totdat die corner er in plofte. Maar de tweede helft was het tegenhouden en dat deden Obispo en Bazoer niet erg goed. Ik zag wel waarom we Obispo niet al voor miljoenen verkocht hebben en Bazoer blijkt toch maar een middenvelder.
Maar goed, bij Curacao waren er geen verwachtingen. Ze zijn er bij, hebben hun moment of fame gehad tegen Duitsland en alles wat ze meenemen is winst. Al is het wel jammer van het doelsaldo. Bij Ecuador is het anders. Tweede in de CONMEBOL-kwalificatie, dan verwacht je toch wel dat je de KO-fase haalt. Maar dat wordt spannend door de late nederlaag tegen de Ivorianen. Ja, er is de route van de beste nummers 3, maar daarvoor moet Ecuador vandaag flink scoren of in de laatste wedstrijd goed tegenhouden tegen Duitsland. Kan allebei, want defensief was Ecuador 80 minuten prima en Curacao heeft geen defensie, maar Ecuador raakte ook drie maal het houtwerk in de eerste helft tegen Ivoorkust en in de tweede helft lieten ze eigenlijk niets zien. Uiteindelijk toch wel een beetje terecht het deksel op de neus.
Ondanks de redelijk nabije ligging speelden Ecuador en Curacao nooit eerder tegen elkaar. Natuurlijk bij andere bonden, en Curacao was nooit echt een aantrekkelijke tegenstander, natuurlijk. We hebben dus geen stukje historie om uit te putten. Toch durf ik hem wel aan: Ecuador wint met een zakelijke 2-0. Daarmee moeten ze tegen Duitsland in de laatste pot vooral tegenhouden. En voor de
blue wave is het dan eigenlijk wel voorbij. 3 punten is leuk als je een beetje een doelsaldo hebt, maar dat heeft Curacao al verspeeld. Er is een flinke stunt nodig in het Arrowhead Stadium in Kansas. Misschien kan ons basiskamp nog een beetje helpen?