"Maatschappijen mogen wel kortingen bieden aan reizigers die bijvoorbeeld zonder koffer willen vliegen."quote:EU verbiedt budgetvliegmaatschappijen kosten te rekenen voor handbagage
Na tien jaar onderhandelen heeft de Europese Unie de rechten van luchtvaartpassagiers opnieuw vastgesteld. Volgens de nieuwe regels moet handbagage meenemen gratis zijn en behouden reizigers bij drie uur vertraging of meer recht op een financiële vergoeding van 250 tot 600 euro. De regels moeten volgend jaar ingaan.
De nieuwe regels maken een einde aan de extra kosten die budgetluchtvaartmaatschappijen rekenen voor handbagage. Passagiers hebben straks recht op een gratis persoonlijk item van 40 bij 30 bij 15 centimeter en een kleine rolkoffer met een maximaal gewicht van 7 kilo.
Maatschappijen mogen wel kortingen bieden aan reizigers die bijvoorbeeld zonder koffer willen vliegen.
Luchtvaartbedrijven stellen dat de strengere regels onvermijdelijk leiden tot hogere ticketprijzen.
Compensatiebedragen verduidelijkt
Jarenlang is onderhandeld over de rechten van vliegtuigpassagiers tussen de Europese Commissie, het Europees Parlement en de lidstaten.
De Commissie had voorgesteld de compensatiegrens op te rekken van drie naar vijf uur vertraging. Lidstaten stelden de hoogte van de compensatie ter discussie, met het argument dat deze te duur zou zijn voor luchtvaartmaatschappijen.
Uiteindelijk zijn de bedragen die passagiers kunnen claimen hetzelfde gebleven als in de huidige wet, die stamt uit 2004.
Volgens Euronews verduidelijkt de nieuwe wettekst wel dat luchtvaartmaatschappijen 300 euro moeten betalen voor vluchten van meer dan 3.500 kilometer en 600 euro als de vertraging meer dan vier uur bedraagt of als de vlucht wordt geannuleerd.
Het akkoord wordt vanavond officieel bekrachtigd en moet daarna nog door het Europees Parlement worden goedgekeurd. De verwachting is dat hiermee wordt ingestemd, omdat het akkoord is bereikt door een delegatie die namens het parlement onderhandelde.
De EU-passagiersrechten gelden voor alle vluchten vanuit de EU en voor vluchten naar de EU met een Europese luchtvaartmaatschappij.
DIe maten liggen exact vast en als het te groot is kun je fors bijbetalenquote:Op maandag 15 juni 2026 23:29 schreef Kottnauer het volgende:
Schijtziek word je van die mensen met “handbagage”. Niet zelden is dat een grote zware rugzak en daarnaast een gigantische rolkoffer.
Dus nu is dan een reis bijv. 380 euro en 10KG handbagage 20 euro.quote:Op maandag 15 juni 2026 23:21 schreef Mikeytt het volgende:
https://nos.nl/artikel/26(...)enen-voor-handbagage
[..]
"Maatschappijen mogen wel kortingen bieden aan reizigers die bijvoorbeeld zonder koffer willen vliegen."
Helaas worden die maten niet vaak genoeg gecontroleerd.quote:Op maandag 15 juni 2026 23:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
DIe maten liggen exact vast en als het te groot is kun je fors bijbetalen
De realiteit is dat er waarschijnlijk nog een tientje bovenop komt inclusief de kortingquote:Op maandag 15 juni 2026 23:32 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dus nu is dan een reis bijv. 380 euro en 10KG handbagage 20 euro.
Straks is een reis dan bijv. 400 euro en als je geen handbagage meeneemt krijg je 20 euro korting.
Handig
Hoezo word jij daar schijtziek van?quote:Op maandag 15 juni 2026 23:29 schreef Kottnauer het volgende:
Schijtziek word je van die mensen met “handbagage”. Niet zelden is dat een grote zware rugzak en daarnaast een gigantische rolkoffer.
Omdat dit onnodig veel tijd in beslag neemt bij het boarden. Ik zeg: loop naar binnen en ga zitten. Bagage gewoon in het ruim. Natuurlijk kun je wel een kleine handtas bij je houden, daar heeft niemand last van. Maar die enorme bagagepakketten die dan bovenin moeten worden gepropt, wat niet past waardoor er weer heen en weer gelopen moet worden met die rotzooi, enzovoorts.quote:
Alleen Ryan Air lijkt dat te handhaven, zal me niks verbazen als de medewerkers een commissie krijgen als ze het spottenquote:Op maandag 15 juni 2026 23:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
DIe maten liggen exact vast en als het te groot is kun je fors bijbetalen
Nooit echt problemen mee gehad. Ik boek altijd wel een nooduitgang stoel voor meer beenruimte waardoor je ook eerst mag boarden, dus weinig last van anderen.quote:Op maandag 15 juni 2026 23:40 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Omdat dit onnodig veel tijd in beslag neemt bij het boarden. Ik zeg: loop naar binnen en ga zitten. Bagage gewoon in het ruim. Natuurlijk kun je wel een kleine handtas bij je houden, daar heeft niemand last van. Maar die enorme bagagepakketten die dan bovenin moeten worden gepropt, wat niet past waardoor er weer heen en weer gelopen moet worden met die rotzooi, enzovoorts.
Binnenkort in de EU wel.quote:Op maandag 15 juni 2026 23:43 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Alleen Ryan Air lijkt dat te handhaven, zal me niks verbazen als de medewerkers een commissie krijgen als ze het spotten![]()
Verder is het wel irritant dat er niet één norm is voor cabinebagage. Ik heb een koffertje wat precies conform KLM is, maar bij Lufthansa is het officieel weer 2cm te diep, voor Ryan Air is het te groot maar het past weer ruimschoots in de maten van Transavia![]()
Hoezo is hier geen iso norm voor
Neem je dan ruimbagage mee? Dan sta je altijd zo'n tijd te wachten..quote:Op maandag 15 juni 2026 23:48 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Binnenkort in de EU wel
40 bij 30 bij 15 centimeter minimaal.
Ik neem zelden handbagage mee, maar als ik dat wel doe, ben ik nooit gecontroleerd oid
Dat is de rugzak (onder de stoelquote:Op maandag 15 juni 2026 23:48 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Binnenkort in de EU wel.
40 bij 30 bij 15 centimeter minimaal.
Ik neem zelden handbagage mee, maar als ik dat wel doe, ben ik nooit gecontroleerd oid
Bij ryanair is ruimbagage soms goedkoper dan handbagage.quote:Op maandag 15 juni 2026 23:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Neem je dan ruimbagage mee? Dan sta je altijd zo'n tijd te wachten..
Meestal alleen een rugzak. Bij verre reizen echt een handbagagekoffer.quote:Op maandag 15 juni 2026 23:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Neem je dan ruimbagage mee? Dan sta je altijd zo'n tijd te wachten..
Klopt. Voor de rolkoffer geen maten helaas.quote:Op maandag 15 juni 2026 23:50 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Dat is de rugzak (onder de stoel)zeker? De koffertjes zitten meestal rond de ~55x35x25 mrr per maatschappij kan het een centimer of 5 per maat schelen
![]()
Gelukkig in de praktijk nog geen problemen mee gehad maar dat gaat natuurlijk wel gebeuren als er weer zo'n MBA'er een "efficientieslag" aankondigt
Ik reserveer altijd een stoel bij de nooduitgang bij Easyjet. Dan krijg je handbagage er gratis bij.quote:Op maandag 15 juni 2026 23:50 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Bij ryanair is ruimbagage soms goedkoper dan handbagage.
Nog nooit meegemaakt.quote:Op maandag 15 juni 2026 23:40 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Omdat dit onnodig veel tijd in beslag neemt bij het boarden. Ik zeg: loop naar binnen en ga zitten. Bagage gewoon in het ruim. Natuurlijk kun je wel een kleine handtas bij je houden, daar heeft niemand last van. Maar die enorme bagagepakketten die dan bovenin moeten worden gepropt, wat niet past waardoor er weer heen en weer gelopen moet worden met die rotzooi, enzovoorts.
Dat is dan een mini koffertje: tussen de ene maatschappij en de andere zit nogal een verschil.quote:Op maandag 15 juni 2026 23:54 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Klopt. Voor de rolkoffer geen maten helaas.![]()
Maar meestal staat er een kaartje in de winkel met "geschikt voor handbagage", dan zou die binnen de maten moeten zijn van alle maatschappijen.
Die norm gaan ze nu invoeren.quote:Op maandag 15 juni 2026 23:43 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Alleen Ryan Air lijkt dat te handhaven, zal me niks verbazen als de medewerkers een commissie krijgen als ze het spotten![]()
Verder is het wel irritant dat er niet één norm is voor cabinebagage. Ik heb een koffertje wat precies conform KLM is, maar bij Lufthansa is het officieel weer 2cm te diep, voor Ryan Air is het te groot maar het past weer ruimschoots in de maten van Transavia![]()
Hoezo is hier geen iso norm voor
Als ze dat nou eens vastgelegd hadden in een wet dan hadden ze nog iets nuttigs gedaan.quote:Op maandag 15 juni 2026 23:50 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Dat is de rugzak (onder de stoel)zeker? De koffertjes zitten meestal rond de ~55x35x25 mrr per maatschappij kan het een centimer of 5 per maat schelen
![]()
Gelukkig in de praktijk nog geen problemen mee gehad maar dat gaat natuurlijk wel gebeuren als er weer zo'n MBA'er een "efficientieslag" aankondigt
Dat staat er:quote:Op dinsdag 16 juni 2026 05:23 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Als ze dat nou eens vastgelegd hadden in een wet dan hadden ze nog iets nuttigs gedaan.
Maar dat voorkomt deze maatregel niet.quote:Maar dit lijkt me eigenlijk een verkapte klimaatmaatregel die bedoeld is om Ryanair-vluchten van een tientje te voorkomen.
er veranderd dus wel wat, minder mensen die voor een habbekrats naar de andere kant van de wereld kunnen, prima ontwikkelingquote:Op maandag 15 juni 2026 23:21 schreef Mikeytt het volgende:
https://nos.nl/artikel/26(...)enen-voor-handbagage
[..]
"Maatschappijen mogen wel kortingen bieden aan reizigers die bijvoorbeeld zonder koffer willen vliegen."
De EU met hun bureaucratie... Dit verandert helemaal niets. Alle prijzen gaan nu omhoog.
die kleine rolkoffer is extreem vaag als dat niet beter gedefineerd isquote:Op dinsdag 16 juni 2026 05:35 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat staat er:
Passagiers hebben straks recht op een gratis persoonlijk item van 40 bij 30 bij 15 centimeter en een kleine rolkoffer met een maximaal gewicht van 7 kilo.
[..]
Maar dat voorkomt deze maatregel niet.
Deze maatregel schept meer duidelijkheid over wat qua bagage inbegrepen zit bij de vlucht.
Nu is dat bij elke maatschappij anders en wordt dat ook weer aangepast.
Wat op luchthavens veel frustratie oplevert omdat de rolkoffer bij de vorige vlucht nog wel mocht en nu niet.
Of dat je een handbagage koffer aanschaft die aan de regels voldoet, en een half jaar later niet meer.
Nu is dat gelijk getrokken, en kunnen maatschappijen nog altijd korting geven als je zelf de handbagage uitvinkt bij het boeken.
Je hebt er dan expliciet voor gekozen, wat verwarring op de luchthaven voorkomt.
Nee hoor.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 08:10 schreef mschol het volgende:
[..]
er veranderd dus wel wat, minder mensen die voor een habbekrats naar de andere kant van de wereld kunnen, prima ontwikkeling
Hoezo de specificaties staan er toch bij? Daarnaast hebben ze tegenwoordig zo een meet ding, past het er niet in dan is hij te groot.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 08:11 schreef mschol het volgende:
[..]
die kleine rolkoffer is extreem vaag als dat niet beter gedefineerd is
er is dus verschil en dus haken genoeg mensen afquote:Op dinsdag 16 juni 2026 08:13 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Nee hoor.
Nu:
Ticket 20 euro (+20 indien handbagage)
Straks:
Ticket 40 euro (-20 indien zonder handbagage
nee, een persoonlijk item met maat Xquote:Op dinsdag 16 juni 2026 08:14 schreef raptorix het volgende:
[..]
Hoezo de specificaties staan er toch bij? Daarnaast hebben ze tegenwoordig zo een meet ding, past het er niet in dan is hij te groot.
Wat is het verschil tussen 20 euro en 40-20 euro? Ze mogen korting aanbieden voor mensen die geen handbagage meenemen. Eindprijs zal dus hetzelfde zijn, alleen met meer administratie.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 08:16 schreef mschol het volgende:
[..]
er is dus verschil en dus haken genoeg mensen af
want die 20 euro, die werd door lang niet iedereen betaald omdat een rolkoffertje gewoon meemocht
verschil dat alles duurder is schatquote:Op dinsdag 16 juni 2026 08:17 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Wat is het verschil tussen 20+20 en 40-20?
Nee. Ticket zonder handbagage van 20 euro, blijft straks ook 20 euro.quote:
Ik zie inderdaad geen afmetingen staan.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 08:11 schreef mschol het volgende:
[..]
die kleine rolkoffer is extreem vaag als dat niet beter gedefineerd is
Ja want boarden is vet efficiënt en onder enorme tijdsdruk. Notquote:Op maandag 15 juni 2026 23:40 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Wat verdienen ze op een gemiddelde budget vlucht?quote:Op dinsdag 16 juni 2026 08:20 schreef raptorix het volgende:
Ik heb lang voor luchtvaarmaatschappijen gewerkt, hun marges zijn zo belachelijk klein dat 20 euro ze enorm hard zou raken, dat berekenen ze echt wel door in de prijs.
Er zijn ontzettend veel parameters, budget vluchten zitten juist relatief vol naar mijn weten, het is vooral de wat verdere vluchten die kostbaar zijn, daarnaast krijgen vliegtuigmaatschappijen ook weer van allerlei kickbacks omdat ze juist op de vlucht niets verdienen, veel prijsvechters proberen je bijvoorbeeld ook een huurauto aan te smeren.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 10:38 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wat verdienen ze op een gemiddelde budget vlucht?
En wat als het toestel half leeg is?
Alleen voor de tas/rugzak staat de maat erbij. Niet voor de rolkoffersquote:Op dinsdag 16 juni 2026 08:14 schreef raptorix het volgende:
[..]
Hoezo de specificaties staan er toch bij? Daarnaast hebben ze tegenwoordig zo een meet ding, past het er niet in dan is hij te groot.
Ik denk zo'n 10% tot 15% van de ticketprijs is wat ze overhouden.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 10:38 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wat verdienen ze op een gemiddelde budget vlucht?
En wat als het toestel half leeg is?
Bedrijven als Ryanair verdienen relatief veel op zut rond de reis heen, KLM verdient weer veel op onderhoud.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 12:57 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Ik denk zo'n 10% tot 15% van de ticketprijs is wat ze overhouden.
Grofweg moet een vliegtug dus 85 to 90% vol zitten om wat te verdienen.
Als je de jaarwinst van Ryanair (ruim 2 miljard) deelt door het aantal passagiers (ruim 200 miljoen) kom je op een tientje winst per passagier uit. Daar is dan ook wel alles van betaald. Onderhoud, brandstof, alle personeel, gebouwen, aankoop of lease vliegtuigen.
Massa=Kassa maar als vliegtuigen halfvol zitten gaat het 10x zo hard omlaag.
Of krijgen korting.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 18:34 schreef Halcon het volgende:
Wat een onzin. Dan betalen de mensen zonder handbagage mee aan de handbagage van anderen…
Waar het om gaat is dat ze niet meer mogen adverteren met een lage prijs waar dan bij het afrekenen opeens nog handbagage bij moet worden opgeteld. Dat is misleidend, omdat de ene maatschappij dat dus wel doet en de andere niet. Nu wordt dat gelijk getrokken en ik vind dat wel goed geloof ik.quote:Op maandag 15 juni 2026 23:32 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dus nu is dan een reis bijv. 380 euro en 10KG handbagage 20 euro.
Straks is een reis dan bijv. 400 euro en als je geen handbagage meeneemt krijg je 20 euro korting.
Handig
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |