Rip... de held. De pindakaas vloer (de banaan met tape aan de muur van die tijd). Stem van Ernie, en ik kende hem ook vooral van We Zijn Weer Thuis.quote:Wim T. Schippers is op 10 juni overleden in zijn woonplaats Amsterdam, meldt zijn stichting. Hij verwierf bekendheid met diverse televisieprogramma’s, maar ook als kunstenaar en als stemacteur van bijvoorbeeld Ernie (van Bert en Ernie) en Kikker.
Belangrijk nieuws
Schippers groeide uit tot een van de meest invloedrijke en eigenzinnige kunstenaars en mediamakers van Nederland. Hij begon zijn carrière eind jaren vijftig in de beeldende kunst. Een van zijn bekende werken is de pindakaasvloer, een laag pindakaas verspreid over een vloer dat op elke gewenste grootte uit te voeren is.
Als vertegenwoordiger van de Nederlandse tak van de internationale Fluxusbeweging was Schippers initiatiefnemer van meerdere acties en mediaevenementen, zoals televisiepraatprogramma Hoepla in 1967. Later bereikte hij een groter publiek met vernieuwende televisie- en radioprogramma’s als De Barend Servet Show, Sjef van Oekel Show en Ronflonflon.
Veel Nederlanders kennen Schippers als de stem van Ernie in Sesamstraat. Hij sprak de stem van Ernie decennialang in, en schreef samen met Bert-stemacteur Paul Haenen meerdere kinderliedjes.
Tot op hoge leeftijd bleef Schippers actief als kunstenaar, schrijver en theatermaker. In 2024 werd de Stichting Wim T. Schippers opgericht om zijn artistieke nalatenschap te bewaren en voort te zetten.
Schippers wordt in besloten kring begraven.
quote:Hutspot met warme croquetten
En een doekje om de mond te betten
Oude kaas in vele talen
Oude vis kan veel verhalen
Hij wordt in zee gegooid bij Petten.quote:Op maandag 15 juni 2026 19:49 schreef thedeedster het volgende:
Hij wordt trouwens begraven op de begraafplaats bij het Willie Dobbe plantsoen.
In 2018 sprak ik even met hem en dat was gewoon écht een heel erg gaaf en lief gesprek. Ik heb er nog een leuke paar foto's met 'm aan overgehouden. Ik ga 'm missen.quote:Op maandag 15 juni 2026 19:39 schreef ArnieAlberts het volgende:
Wim T. Schippers is overleden.Jeugdheld, voor meerdere generaties.
Voor wie hem (niet) kent kan ik niet genoeg delen:
- Hoepla (1967), een jongerenprogramma bekend van onder andere legendarische optredens en de eerste blote vrouw op de Nederlandse televisie, wiens eer was weggelegd voor Phil Bloom
- Van Oekel's Discohoek (1974-1975), wat ook meteen laat zien dat Schippers mede aan de wieg stond van het legendarische personage gespeeld door Dolf Brouwers
- Waldolala (alias Het is weer zo laat - 1978) - Eigenlijk een spirituele opvolger voor Van Oekel's Discohoek, heerlijk leunend op hysterie, chaos en muziek. En Luv!
- We zijn weer Thuis (1989-1994) - Langlopende comedyserie, een beetje het tegengeluid op de Zeg 'ns Aaa's en de OPPASSEN!!!'s uit die tijd. Een goeie cast met bekende acteurs, maar allen in een nieuw personage dan wat ze eerder speelden in de Schippers-series uit de jaren 80.
In de jaren 80 (en eigenlijk als voortzetting uit de 70's, vanaf Van Oekel) begon hij namelijk aan een soort van VPRO series-universum, met reeksen op zowel TV als radio die zich allen in één en dezelfde leefwereld afspeelden, waarbij personages en plaatsen uit verschillende reeksen dus ook wel eens konden kruisen:
- De Lachende Scheerkwast (1981-1982) - Eerst op TV, toen verder op de radio, en tenslotte toch weer verder op tv
- Opzoek Naar Yolanda (1984) - Mijn grote favoriet die ik als tiener voor het eerst zag, een hele geestige serie met onder anderen Kenneth Herdigein, met daarin onder andere het officiële afscheid van Sjef van Oekel. Heerlijke liedjes die ik vandaag de dag nog steeds neurie.
- RonFlonFlon met Jacques Plafond (1984-1991) - Gelijktijdig met Opzoek naar Yolanda begon Schippers bij de VPRO-radio met deze wekelijkse radioshow, waarin hij als overijverige dj Jacques Plafond zin en onzin aan elkaar praatte in een wonderlijk maar historisch uurtje radio. Ruim 320 afleveringen gemaakt, en door een crowdfunding tussen de VPRO en luisteraars die missende afleveringen destijds hebben opgenomen, allemaal teruggevonden.
- Plafond over de vloer (1986) - Een verder uitgewerkte TV-versie van het radioprogramma.
Nogmaals: bovenstaande had dus allemaal met elkaar te maken, personages konden uit de ene serie zo in de andere opduiken, en vice versa. Briljant.
Tot slot een paar one-offs:
- Going to the Dogs (1986) - Een compleet theaterstuk gespeeld door honden.
- Zomergasten (1997) - Schippers was de interviewer tijdens seizoen 1997
- De Nationale Wetenschapsquiz (1995-2003) - Van 1995 tot en met 2003 presenteerde Schippers bij de VPRO de Nationale Wetenschapsquiz (Vanaf 1998 ook met een junior editie, waarvan hier de editie uit 2003).
- Sesamstraat in Paradiso (2000) - Eigenlijk had ik heel graag hiermee willen besluiten, maar je ziet, die doet het niet. In dit oudejaarsavondprogramma presenteerde Wim een reeks van Sesamstraat-liedjes tijdens een concert voor kinderen, gezongen door bekende Nederlandse artiesten. Geweldig om te zien. Daarom zou ik zeggen; kijk joe 'm lekker even elders.
Had ik wel eens een discussie over.quote:Op maandag 15 juni 2026 20:47 schreef YoopY het volgende:
Een pindakaas vloer is natuurlijk wel de ultieme flex, of niet dan?
![]()
R.I.P.
Het gaat qua zijn kunstzinnige uitspattingen meestal over zijn Pindakaasvloer, maar helaas veel te weinig over de geuren-expositie, of over het 'zwevende propje'. Ik ben zelf groot fan van de 'voorgedeukte auto':quote:Op maandag 15 juni 2026 20:47 schreef YoopY het volgende:
Een pindakaas vloer is natuurlijk wel de ultieme flex, of niet dan?
![]()
R.I.P.
Mijn vader en ik bedachten daar ooit bij een nieuwbouwhuis een "voorgescheten WC" variant op.quote:Op maandag 15 juni 2026 21:04 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Iedereen heeft het altijd maar over zijn Pindakaasvloer.
Ik ben zelf groot fan van de 'voorgedeukte auto':
Bekijk deze YouTube-video
Tsja. De vuile was buitenhangen. Als daar goede en nette afspraken over waren, wie zijn wij dan om daarover te oordelen?quote:Op maandag 15 juni 2026 21:14 schreef golfer het volgende:
Recent nog het boek 'Alles voor de reis' van Adriaan van Dis gelezen. Over de in 2023 overleden vrouw van Wim T., Ellen Jens, waarmee Adriaan van Dis 37 jaar een verhouding had en daarvan was Wim T. op de hoogte.
In het boek van Van Dis werd Wim T. consequent 'de ander' genoemd.
Ik oordeel ook niet. Vond het een mooi persoonlijk boek.quote:Op maandag 15 juni 2026 21:20 schreef ArnieAlberts het volgende:
Tsja. De vuile was buitenhangen. Als daar goede en nette afspraken over waren, wie zijn wij dan om daarover te oordelen?
Die is ook wel cool, ja.quote:Op maandag 15 juni 2026 21:04 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Het gaat qua zijn kunstzinnige uitspattingen meestal over zijn Pindakaasvloer, maar helaas veel te weinig over de geuren-expositie, of over het 'zwevende propje'. Ik ben zelf groot fan van de 'voorgedeukte auto':
Sorry, bedoel het ook zeker niet zo bot als het overkwamquote:Op maandag 15 juni 2026 21:22 schreef golfer het volgende:
[..]
Ik oordeel ook niet. Vond het een mooi persoonlijk boek.
Ging daar ook niet iemand overheen lopen?quote:Op maandag 15 juni 2026 21:50 schreef DrDentz het volgende:
Ik vind dit wel geniaal, die mannen die ook geen idee hebben waarom ze eigenlijk een pindakaasvloer moeten aanleggen
RIP
Vanaf ongeveer 47.30: Wim vertelt het publiek dat Bert en Ernie niet konden komen. Gelukkig kan hij zelf een beetje Ernie nadoen en Paul Haenen kan toevallig invallen voor Bert. Dus dan staan ze daar toch samen te zingen (De dingen waar ik van hou) als Bert en Ernie.quote:Op maandag 15 juni 2026 19:39 schreef ArnieAlberts het volgende:
- Sesamstraat in Paradiso (2000) - Eigenlijk had ik heel graag hiermee willen besluiten, maar je ziet, die doet het niet. In dit oudejaarsavondprogramma presenteerde Wim een reeks van Sesamstraat-liedjes tijdens een concert voor kinderen, gezongen door bekende Nederlandse artiesten. Geweldig om te zien. Daarom zou ik zeggen; kijk joe 'm lekker even elders.
Echt één van mijn favoriete TV-fragmenten ever. Het gaat ook een klein beetje mis tijdens het zingen en ze improviseren gewoon wat kreten eruitquote:Op dinsdag 16 juni 2026 01:04 schreef TanteMathilde het volgende:
[..]
Vanaf ongeveer 47.30: Wim vertelt het publiek dat Bert en Ernie niet konden komen. Gelukkig kan hij zelf een beetje Ernie nadoen en Paul Haenen kan toevallig invallen voor Bert. Dus dan staan ze daar toch samen te zingen (De dingen waar ik van hou) als Bert en Ernie.![]()
![]()
Ik meen het volgende oprecht: ik wil dolgraag nu naar het Bomans van Beuningen om massaal plakken (oud) brood er bovenop te leggen. Het liefste de vloer compleet bedekken, maar ik denk dat ze me dan al voortijdig in de kraag hebben gegrepen.quote:Op maandag 15 juni 2026 21:50 schreef DrDentz het volgende:
Ik vind dit wel geniaal, die mannen die ook geen idee hebben waarom ze eigenlijk een pindakaasvloer moeten aanleggen
RIP
RonFlonFlon met Wilhelmina Kut(t)je junior. Ja ja dat was geweldig. Een leuke partij onzin. De VPRO radio en tv was in mijn jeugd ook de fav. zender.quote:Op maandag 15 juni 2026 19:44 schreef Hyperdude het volgende:
Mijn jeugd, wat doe je?![]()
Wij woonden toen in Zwitserland, daar doen ze niet aan flauwekul. Mijn neefje heeft wel eens een paar cassettes gestuurd met zelf gemaakte opnames.![]()
Misschien wel ouderdom?quote:Op dinsdag 16 juni 2026 23:58 schreef 0108daniel het volgende:
Ernie leeft in je voort Schippers.
Weet iemand waaraan hij is overleden of mag dat niet gezegd worden?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |