Traditioneel houtskeletbouw met eiken is juist met 'groen' hout. Makkelijker te bewerken en als het droogt worden verbindingen strakker.quote:Op woensdag 17 juni 2026 11:41 schreef Watuntrik het volgende:
Het lijkt erop dat het eiken niet droog genoeg was voordat het werd geplaatst. Het gebeurt ook steeds vaker in de bouw: vers hout laten drogen duurt jaren en met de schaarste en de tijdsdruk wordt dit niet meer lang genoeg gedaan.
Dus is het met alle waarschijnlijkheid te nat geplaatst en dit is het resultaat, scheuren en kieren van de spanning na het drogen en niet van het nat worden.
Wat bedoel je met traditioneel?Aan de rand van het bos blokhutten bouwen?quote:Op donderdag 18 juni 2026 07:10 schreef jasperve het volgende:
[..]
Traditioneel houtskeletbouw met eiken is juist met 'groen' hout. Makkelijker te bewerken en als het droogt worden verbindingen strakker.
Sorry hoor, maar verbindingen worden losser als eiken droogt! Eiken krimpt ik meende rond de 5%. Dus hoe je er bij komt dat verbindingen strakker worden is mij een raadsel.quote:Op donderdag 18 juni 2026 07:10 schreef jasperve het volgende:
[..]
Traditioneel houtskeletbouw met eiken is juist met 'groen' hout. Makkelijker te bewerken en als het droogt worden verbindingen strakker.
Ik kom hierbij door vier jaar lang een meubelmakers opleiding te hebben gedaan.quote:Op donderdag 18 juni 2026 15:08 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar verbindingen worden losser als eiken droogt! Eiken krimpt ik meende rond de 5%. Dus hoe je er bij komt dat verbindingen strakker worden is mij een raadsel.
Schroef je nagel je eiken als het vers is, knapt het je om de oren tijdens het drogen.
Ook het uitlogen van vers eiken is iets wat je nou net niet wil op de bouw.
https://www.greenoakcarpentry.co.uk/what-is-green-oak/quote:Op donderdag 18 juni 2026 11:12 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Wat bedoel je met traditioneel?Aan de rand van het bos blokhutten bouwen?
Maar goed, beter een linkdump dan een eindeloze discussie die nergens op uitkomt.
https://www.frankpouwer.n(...)at-het-bruikbaar-is/
quote:Op vrijdag 19 juni 2026 01:59 schreef jasperve het volgende:
[..]
https://www.greenoakcarpentry.co.uk/what-is-green-oak/
Bekijk deze YouTube-video
Vertaal ik het goed?quote:Green oak is excellent for structural elements, large timber frames, beams, trusses, and exterior work where movement can be accounted for. Seasoned oak is preferred for applications requiring stability, such as glazed conservatories, orangeries, and detailed joinery.
Of waar terugdrogen economisch niet rendabel en niet nodig is zoals bij spanten of gebinten.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 07:40 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
[..]
Vertaal ik het goed?
Nat Hout: Werking toelaatbaar in de zin van, ideaal voor verbindingen uit het directe zichtveld waar esthetische verbindingen niet noodzakelijk zijn...
Waar staat TS in dit geval naar te kijken? Volgens mij naar een constructie waar strakke naadjes gewenst waren.
Denk dat je ook een foto van de buitenkant zou moeten zien om hier iets zinnigs over te zeggen.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 08:51 schreef Lienekien het volgende:
Ik heb eigenlijk andere vragen n.a.v. de OP: hoe is die watervlek er gekomen? Komt dat door die kieren of staan die kieren er los van?
Lijkt me van belang ivm die kieren: vindt TS ze alleen niet mooi of zijn ze ook echt een probleem ivm die waterschade?quote:Op vrijdag 19 juni 2026 10:28 schreef jasperve het volgende:
[..]
Denk dat je ook een foto van de buitenkant zou moeten zien om hier iets zinnigs over te zeggen.
Wanneer ik deze zin lees, van TS in OP, dan is er al een vraag beantwoord voordat deze gesteld werd.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 10:24 schreef jasperve het volgende:
[..]
Of waar terugdrogen economisch niet rendabel en niet nodig is zoals bij spanten of gebinten.
TS heeft het over een spant. Er is niet beschreven wat de afmetingen zijn. Maar bij een spant verwacht ik een grotere afmeting.
Ook heeft TS niet beschreven wat bouwer voor hout heeft gebruikt. Vers/wind gedroogd/kunstmatig gedroogd. Dit maakt dus nogal wat uit in wat je verwachtingen mogen zijn.
Los hiervan blijft hout natuurlijk gewoon altijd werken. En als je het hart in de balk laat zitten kun je er wel vanuit gaan dat er scheuren in zitten/komen.
TS heeft het over een kier. Welke kier hebben we het dan over. De scheur in de middenbalk Of de kier in de verbindingen?
Dan interpreteer ik dat de lekkage, zoals te lezen, wellicht is ontstaan door de werking van de balken…quote:Het spant met raam heeft waterschade opgelopen doordat niet alle eiken houten balken goed op elkaar aansloten.
Laat maar. Heb geen zin in discussie met jou hierover. Je hebt geen idee hoe dat glas is aangebracht en welke methode hiervoor is gebruikt.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 18:35 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Wanneer ik deze zin lees, van TS in OP, dan is er al een vraag beantwoord voordat deze gesteld werd.
[..]
Dan interpreteer ik dat de lekkage, zoals te lezen, wellicht is ontstaan door de werking van de balken…
Zelfs in de door jou aangegeven link staat vermeld, "glaswerk (kozijnen) + juiste houtkeuze = zou droog genoeg hout moeten zijn gebruikt...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |