abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221051913
Graag wil ik twee vragen stellen over ons eiken spant. Het spant met raam heeft waterschade opgelopen doordat niet alle eiken houten balken goed op elkaar aansloten.

Ik heb nu enerzijds te maken met een openstaande kier en anderzijds watervlekken in het spant. Over de kier is verschil van inzicht omdat plaatser niet echt een oplossing weet. Hij is geen voorstander van houtvuller en anderzijds niet van een wig. Hoe denken jullie hierover?

Dat zelfde is van toepassing op de ontstane watervlekken. Er is al oxaalzuut toegepast en polijsten met een staalborstel. Dit lijkt nog niet de oplossing. Wat kunnen we nog meer doen om de vlek weg te werken of camoufleren?

Alvast bedankt voor hulp en advies.

pi_221052201
Als je dit soort dingen bouwt van massief eikenhout, hoort dat er een beetje bij. Je kan het eigenlijk alleen voorkomen in een geconditioneerde omgeving en als je dat niet hebt kan je het een beetje in de hand houden door er iets op te smeren (olie, verf, beits).

Dus onbehandeld eikenhout in een omgeving met temperatuur en vochtigheid wisselingen is een garantie op kieren. Als je er houtvulmiddel of wigjes ertussen smeert of duwt, wordt het er alleen maar lelijker op/erger van.
pi_221052220
Oxaalzuur schijnt trouwens alleen te werken (aldus iemand op woodworking.nl) als het hout minder dan 14% vochtig is. Ik denk niet dat je die vlekken er helemaal uit krijgt, maar met schuren denk ik dat je wel een heel eind komt. Als ik mij niet vergis is het het looizuur dat naar de oppervlakte van het hout komt.
pi_221052295
Vandaag is er een kleine poging gewaard met een staalborstel op de boor. Daarmee werden de kringen wat minder, maar na 5 minuten leken de vlekken weer zichtbaarder te worden.
pi_221059038
Kier in onbehandeld eiken bij een raam met vocht erin krijg je nooit netjes dicht, tenzij je van tevoren olie of beits erop smeert. Wig of houtvuller wordt inderdaad snel lelijk. Die vlekken: oxaalzuur werkt soms maar alleen als het hout echt droog is, eerst met vochtmeter checken. Staaldraadborstel kan tannine weer naar boven halen, verklaart dat het na een dag weer zichtbaarder wordt.
pi_221063051
Het is dus zaak om het hout alsnog te bewerken als ik goed beluister. Degene die het gemaakt heeft, heeft de kieren deels dichtgekit aan de buitenkant. De binnenkant is bewust niet gekit volgens deze persoon.
pi_221068544
Het lijkt erop dat het eiken niet droog genoeg was voordat het werd geplaatst. Het gebeurt ook steeds vaker in de bouw: vers hout laten drogen duurt jaren en met de schaarste en de tijdsdruk wordt dit niet meer lang genoeg gedaan.

Dus is het met alle waarschijnlijkheid te nat geplaatst en dit is het resultaat, scheuren en kieren van de spanning na het drogen en niet van het nat worden.
pi_221076800
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2026 11:41 schreef Watuntrik het volgende:
Het lijkt erop dat het eiken niet droog genoeg was voordat het werd geplaatst. Het gebeurt ook steeds vaker in de bouw: vers hout laten drogen duurt jaren en met de schaarste en de tijdsdruk wordt dit niet meer lang genoeg gedaan.

Dus is het met alle waarschijnlijkheid te nat geplaatst en dit is het resultaat, scheuren en kieren van de spanning na het drogen en niet van het nat worden.
Traditioneel houtskeletbouw met eiken is juist met 'groen' hout. Makkelijker te bewerken en als het droogt worden verbindingen strakker.
pi_221078006
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 07:10 schreef jasperve het volgende:

[..]
Traditioneel houtskeletbouw met eiken is juist met 'groen' hout. Makkelijker te bewerken en als het droogt worden verbindingen strakker.
Wat bedoel je met traditioneel?Aan de rand van het bos blokhutten bouwen?

Maar goed, beter een linkdump dan een eindeloze discussie die nergens op uitkomt.

https://www.frankpouwer.n(...)at-het-bruikbaar-is/
  donderdag 18 juni 2026 @ 15:08:22 #10
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_221080026
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 07:10 schreef jasperve het volgende:

[..]
Sorry hoor, maar verbindingen worden losser als eiken droogt! Eiken krimpt ik meende rond de 5%. Dus hoe je er bij komt dat verbindingen strakker worden is mij een raadsel.
Schroef je nagel je eiken als het vers is, knapt het je om de oren tijdens het drogen.
Ook het uitlogen van vers eiken is iets wat je nou net niet wil op de bouw.
pi_221084814
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 15:08 schreef ueberduitser het volgende:

[..]
Sorry hoor, maar verbindingen worden losser als eiken droogt! Eiken krimpt ik meende rond de 5%. Dus hoe je er bij komt dat verbindingen strakker worden is mij een raadsel.
Schroef je nagel je eiken als het vers is, knapt het je om de oren tijdens het drogen.
Ook het uitlogen van vers eiken is iets wat je nou net niet wil op de bouw.
Ik kom hierbij door vier jaar lang een meubelmakers opleiding te hebben gedaan.

Als ik het heb over verbindingen heb ik het niet over schroeven en nagels. Dat heeft niets met traditionele verbindingen te maken.

"But what about joints?! How does shrinking affect oak joints?

Oak shrinks more in width than length, so all joints stay strong. As a matter of fact, oak shrinks around joints to create a stronger connection than before the shrinkage. So whether it be mortise and tenon or dowel connections, they become tighter throughout the shrinking process."

[ Bericht 15% gewijzigd door jasperve op 19-06-2026 02:05:14 ]
pi_221084817
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 11:12 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Wat bedoel je met traditioneel?Aan de rand van het bos blokhutten bouwen?

Maar goed, beter een linkdump dan een eindeloze discussie die nergens op uitkomt.

https://www.frankpouwer.n(...)at-het-bruikbaar-is/
https://www.greenoakcarpentry.co.uk/what-is-green-oak/

Bekijk deze YouTube-video

[ Bericht 11% gewijzigd door jasperve op 19-06-2026 03:03:33 ]
pi_221085188
quote:
quote:
Green oak is excellent for structural elements, large timber frames, beams, trusses, and exterior work where movement can be accounted for. Seasoned oak is preferred for applications requiring stability, such as glazed conservatories, orangeries, and detailed joinery.
Vertaal ik het goed?

"Groen hout is uitstekend geschikt voor constructies waar de werking van het hout toelaatbaar is."

"Droog hout heeft de voorkeur bij het toepassen van stabiliteit (minder werking dus) en gedetailleerde (strakke) verbindingen."

Ik ben timmerman noch meubelmaker. Vandaar de vraag aan jou als gestudeerd vakman... Interpreteer ik het goed? Voor het geval dat sommige termen in jullie jargon misschien iets anders betekenen.

Nat Hout: Werking toelaatbaar in de zin van, ideaal voor verbindingen uit het directe zichtveld waar esthetische verbindingen niet noodzakelijk zijn...

Droog hout: de voorkeur wanneer strakke, esthetische en stabiele naadjes gewenst zijn.

Waar staat TS in dit geval naar te kijken? Volgens mij naar een constructie waar strakke naadjes gewenst waren.

Ook de man in de video geeft in de eerste 2 minuten van zijn verhaal al aan: 'Ken je hout en weet wat waar en wanneer te gebruiken'. "Natte eiken heeft een grotere dichtheid (meer en kleinere cellen) en zal daarom tijdens het drogen met meer spanning scheuren en werken." Vandaar zijn voorkeur voor naaldboomhout, waar de rest van zijn verhaal over gaat.

Ik ben even de weg kwijt. Waar wil je met dat groene hout naartoe in dit verhaal?

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 19-06-2026 07:51:21 ]
  vrijdag 19 juni 2026 @ 08:51:12 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_221085471
Ik heb eigenlijk andere vragen n.a.v. de OP: hoe is die watervlek er gekomen? Komt dat door die kieren of staan die kieren er los van?
The love you take is equal to the love you make.
pi_221085941
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 07:40 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
[..]
Vertaal ik het goed?

Nat Hout: Werking toelaatbaar in de zin van, ideaal voor verbindingen uit het directe zichtveld waar esthetische verbindingen niet noodzakelijk zijn...

Waar staat TS in dit geval naar te kijken? Volgens mij naar een constructie waar strakke naadjes gewenst waren.
Of waar terugdrogen economisch niet rendabel en niet nodig is zoals bij spanten of gebinten.

TS heeft het over een spant. Er is niet beschreven wat de afmetingen zijn. Maar bij een spant verwacht ik een grotere afmeting.

Ook heeft TS niet beschreven wat bouwer voor hout heeft gebruikt. Vers/wind gedroogd/kunstmatig gedroogd. Dit maakt dus nogal wat uit in wat je verwachtingen mogen zijn.

Los hiervan blijft hout natuurlijk gewoon altijd werken. En als je het hart in de balk laat zitten kun je er wel vanuit gaan dat er scheuren in zitten/komen.

TS heeft het over een kier. Welke kier hebben we het dan over. De scheur in de middenbalk Of de kier in de verbindingen?
pi_221085964
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 08:51 schreef Lienekien het volgende:
Ik heb eigenlijk andere vragen n.a.v. de OP: hoe is die watervlek er gekomen? Komt dat door die kieren of staan die kieren er los van?
Denk dat je ook een foto van de buitenkant zou moeten zien om hier iets zinnigs over te zeggen.
  vrijdag 19 juni 2026 @ 10:52:31 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_221086115
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 10:28 schreef jasperve het volgende:

[..]
Denk dat je ook een foto van de buitenkant zou moeten zien om hier iets zinnigs over te zeggen.
Lijkt me van belang ivm die kieren: vindt TS ze alleen niet mooi of zijn ze ook echt een probleem ivm die waterschade?

Oftewel: gaat het alleen om cosmetische problemen of moet er ook een lekkageprobleem worden opgelost?
The love you take is equal to the love you make.
pi_221090368
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 10:24 schreef jasperve het volgende:

[..]
Of waar terugdrogen economisch niet rendabel en niet nodig is zoals bij spanten of gebinten.

TS heeft het over een spant. Er is niet beschreven wat de afmetingen zijn. Maar bij een spant verwacht ik een grotere afmeting.

Ook heeft TS niet beschreven wat bouwer voor hout heeft gebruikt. Vers/wind gedroogd/kunstmatig gedroogd. Dit maakt dus nogal wat uit in wat je verwachtingen mogen zijn.

Los hiervan blijft hout natuurlijk gewoon altijd werken. En als je het hart in de balk laat zitten kun je er wel vanuit gaan dat er scheuren in zitten/komen.

TS heeft het over een kier. Welke kier hebben we het dan over. De scheur in de middenbalk Of de kier in de verbindingen?
Wanneer ik deze zin lees, van TS in OP, dan is er al een vraag beantwoord voordat deze gesteld werd.
quote:
Het spant met raam heeft waterschade opgelopen doordat niet alle eiken houten balken goed op elkaar aansloten.
Dan interpreteer ik dat de lekkage, zoals te lezen, wellicht is ontstaan door de werking van de balken…

Zelfs in de door jou aangegeven link staat vermeld, "glaswerk (kozijnen) + juiste houtkeuze = zou droog genoeg hout moeten zijn gebruikt...
pi_221090714
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 18:35 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Wanneer ik deze zin lees, van TS in OP, dan is er al een vraag beantwoord voordat deze gesteld werd.
[..]
Dan interpreteer ik dat de lekkage, zoals te lezen, wellicht is ontstaan door de werking van de balken…

Zelfs in de door jou aangegeven link staat vermeld, "glaswerk (kozijnen) + juiste houtkeuze = zou droog genoeg hout moeten zijn gebruikt...
Laat maar. Heb geen zin in discussie met jou hierover. Je hebt geen idee hoe dat glas is aangebracht en welke methode hiervoor is gebruikt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')