Oftewel "inner groove distortion" in het Engels. Het is het gegeven dat het tracken tegen het midden van de plaat minder wordt en dezelfde distortion optreedt als wanneer je distortion op een gitaarversterker van een miniscule fractie openzet.
Misschien zit ik er wel volledig naast, maar ik heb het idee dat oude spelers dit probleem niet hadden met oude LP's of moderne varianten waarop niet op iedere milimeter een track wordt gepropt. Het afloopvlak van veel goed gewaardeerde albums die ik hier heb is best ruim. Het zijn met name de platen die tot de binnenrand toe gevuld zijn, waar dit bij optreedt. Platen van groepen waarbij de LP op de laatste plaats komt en verzamelwerken.
Ik weet het, de oplossing zal vast "een beetje" in de soort stylus zitten en vooral (gecheckt) in duurdere moderne variant platenspeler met technieken die dit beter benaderen of wat camoufleren. Maar ik vind het wel prima zo.
![images?q=tbn:ANd9GcSnkLHn_NTfGD-mn_dRspTL1AFAZJtaL5U4gUuomlmrTsumZf-DZ0MT8rC0&s=10]()
Oproep aan producenten. Prop er wat minder op, of zet de tracks die sowieso al wat vervormder zijn tegen het einde, en niet de werken met pianopartijen.
Welkom terug in de analoge wereld
[ Bericht 1% gewijzigd door Beathoven op 14-06-2026 12:43:23 ]