abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221036251
https://www.jmouders.nl/h(...)ee-op-kinderen-past/

quote:
Heleen (39): ‘Mijn schoonmoeder wil onze pinpas mee als zij op onze kinderen past’

Heleen is ontzettend blij dat haar schoonmoeder zo vaak wil oppassen op haar kinderen. Zeker met twee drukke banen is die hulp goud waard. Toch begint er de laatste tijd iets te wringen en dat heeft opvallend genoeg vooral met geld te maken.

“Mijn schoonmoeder past iedere week een middag op onze kinderen na schooltijd. Echt superfijn natuurlijk, want mijn man en ik werken allebei veel en zonder haar zouden we een groot probleem hebben. De kinderen zijn dol op haar, dus in dat opzicht is het ideaal.

Pinpas meenemen
Alleen sinds een tijdje lijkt iedere oppasmiddag een compleet uitje te moeten worden. Dan gaan ze weer naar de bioscoop, naar Monkey Town, ijsjes halen, uitgebreid boodschappen doen voor ‘lekkere dingen’, noem maar op. En nu heeft mijn schoonmoeder aangegeven dat ze voortaan onze pinpas wil meenemen als ze op de kinderen past. Het wordt haar namelijk te duur.

Ik weet niet wat ik daarvan moet denken. Waarom moet alles überhaupt altijd geld kosten? Het gaat maar om een paar uurtjes na schooltijd. Ze kunnen toch ook gewoon naar de speeltuin? Of thuis een film kijken? Even knutselen, buiten spelen of iets bakken. Waarom moet ze iedere week een compleet programma met de kinderen aflopen, inclusief hoge kosten?

Continu verwennen
Soms voelt het alsof ze de kinderen continu wil verwennen, terwijl ik juist denk: kinderen hoeven echt niet constant vermaakt te worden met dure uitstapjes. En natuurlijk, ze doet veel voor ons. Dat zie ik echt wel. Maar ergens voelt het gek dat wij dan ook nog iedere week allerlei uitjes moeten betalen waar we zelf niet eens voor kiezen.

Laatst kwam ik thuis en hoorde ik dat ze met de kinderen naar Monkey Town was geweest, daarna nog pannenkoeken had gegeten én speelgoed had gekocht ‘omdat ze zo lief waren’. Dan denk ik echt: waarom?

Normaal vinden
Mijn kinderen beginnen het nu ook normaal te vinden. Zodra oma komt, verwachten ze bijna automatisch dat er iets gekocht of gedaan wordt. En daar baal ik misschien nog wel het meest van. Ik wil helemaal niet dat oppassen gelijkstaat aan geld uitgeven.

Mijn man vindt dat ik moeilijk doe. Die zegt: ‘Ze bedoelt het toch goed?’ En dat weet ik ook wel. Mijn schoonmoeder geniet ervan om leuke dingen met ze te doen, maar ik vind wel dat daar grenzen aan mogen zitten.

Zelf aan bijdragen
Bovendien: waarom zou ze onze pinpas nodig hebben? Als zij per se iedere week zulke uitjes wil doen, dan mag ze daar best zelf af en toe iets aan bijdragen. Ik voel me er soms bijna ondankbaar door, terwijl dat helemaal niet is wat ik bedoel. Ik ben blij met haar hulp, echt. Maar oppassen hoeft toch geen mini-vakantiepakket te worden iedere woensdagmiddag en zeker niet met mijn pinpas.”
Wat vinden jullie hiervan? Geven jullie geld mee aan je oppas? Als er van je schoonmoeder verwacht worst dat ze gaat oppassen, mag daar best wat tegenover staan...

En als je bekend staat als de leuke schoonmoeder, dan mag dat ook wat kosten. Mensen verwachten meestal een gratis oppas van de familie.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 14 juni 2026 @ 09:49:25 #2
284411 crew  heywoodu
pi_221036371
Het lijkt me flinke onzin dat élke standaard oppasmiddag bij oma gelijk een heel avontuur met allerlei kostbare uitjes moet zijn, ja.
pi_221036387
Hier is het juist omgedraaid en willen de oma’s absoluut geen geld van ons hebben en wordt er zelfs voor wat boodschappen geen tikkie gestuurd of iets verwacht.
  Moderator zondag 14 juni 2026 @ 09:57:38 #4
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221036411
Oppas betaal je gewoon voor zijn of haar tijd

Oma doet gratis, dan mag daar best wat tegenover staan al maakt deze het wel heel bont geloof ik
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 14 juni 2026 @ 09:59:02 #5
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_221036422
Ik kreeg vroeger altijd 100 gulden van mijn oma als ik daar kwam.
Daar moest ik het mee doen, niks geen uitjes want daar had ze ook totaal de energie niet voor en geen zin in. En terecht.
pindazakje
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 14 juni 2026 @ 09:59:24 #6
284411 crew  heywoodu
pi_221036424
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 09:54 schreef GerryDV het volgende:
Hier is het juist omgedraaid en willen de oma’s absoluut geen geld van ons hebben en wordt er zelfs voor wat boodschappen geen tikkie gestuurd of iets verwacht.
Mijn ouders kennende verwacht ik dat ook, hoewel ik dan zelf vooral geneigd ben om het te 'betalen' met andere dingen: ze uitnodigen om hier te komen eten, wat lekkers te eten/drinken meenemen als we een middag/avond naar ze toe gaan, dat soort zaken.
pi_221036476
Oma wil op kosten van de ouders de leuke oma spelen. :')
pi_221036478
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 09:59 schreef Hyaenidae het volgende:
Daar moest ik het mee doen, niks geen uitjes want daar had ze ook totaal de energie niet voor en geen zin in. En terecht.
En je kwam daar omdat oma even moest oppassen?
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_221036546
Spoort niet wat een aso die oma. Hoezo heeft ze überhaupt een pinpas? Ik zou zeggen oppassen graag of niet. Anders gaat het lekker naar de opvang.
blablablabla
pi_221036621
Geef oma voor elk kind ¤1,50 zodat ze een ijsje kunnen kopen. En voor oma zelf nog eens ¤2,35 voor een cornetto. Dat moet voldoende zijn.

Pinpas geven 😂
  Spellchecker zondag 14 juni 2026 @ 10:22:30 #11
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_221036623
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 09:57 schreef sp3c het volgende:

Oma doet gratis, dan mag daar best wat tegenover staan al maakt deze het wel heel bont geloof ik
Alles voor de content he :')
  Spellchecker zondag 14 juni 2026 @ 10:23:53 #12
197773 crew  maily
pi_221036639
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 09:49 schreef heywoodu het volgende:
Het lijkt me flinke onzin dat élke standaard oppasmiddag bij oma gelijk een heel avontuur met allerlei kostbare uitjes moet zijn, ja.
Heel dit artikel is onzin.
pi_221036646
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2026 10:23 schreef maily het volgende:

[..]
Heel dit artikel is onzin.
Ja volgens mij ook. Van die verzinnen verhaaltjes die al dan niet door AI geschreven zijn om te shockeren.

Sommige van die verhaaltjes over een bepaald thema komen met andere namen of net andere samenstelling ook steeds terug zo om de paar jaar .
blablablabla
  Moderator zondag 14 juni 2026 @ 10:32:03 #14
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221036697
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2026 10:22 schreef maily het volgende:

[..]
Alles voor de content he :')
Alles!
pi_221036725
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 09:49 schreef heywoodu het volgende:
Is maar 1x in de week. Uitstapjes zijn dan ook leuk voor de kids, dagje klimparadijs, duinrell, ballorig of naar het zwembad.

Kunnen de kinderen ook wel waarderen.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
  zondag 14 juni 2026 @ 10:36:11 #16
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221036729
Oma eerst bij het Nibud afzetten. Bij aanhoudend strooien, bewindvoerder aanstellen en als het echt niet meer gaat inwisselen voor een verse bejaarde.
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
pi_221036733
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 09:54 schreef GerryDV het volgende:
Was hier ook altijd zo, maar oma had wel de financiën. In de OP lees ik dat zelfs de bioscoop als een heel uitje wordt gezien. Als dat duur is voor oma, kan moeder toch wel even meebetalen..
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
pi_221036736
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2026 10:18 schreef Elan het volgende:
Spoort niet wat een aso die oma. Hoezo heeft ze überhaupt een pinpas? Ik zou zeggen oppassen graag of niet. Anders gaat het lekker naar de opvang.
De opvang is ook erg duur. 1x per week naar de bios met oma is stukken goedkoper.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
pi_221036774
Aparte pinpas aanvragen voor oma, met een limiet tot zoveel.
Zij blij, kinders blij en mams en paps ook weer heppie. :muziek:
  Moderator zondag 14 juni 2026 @ 11:01:11 #20
5428 crew  miss_sly
pi_221036864
Ieder week in een paar uurtjes woensdagmiddag uitjes als bios, Monkey Town, ijsjes en lekkere boodschappen proppen lijkt me zwaar overdreven. Dat is tevens de keuze van oma, het is niet iets waarvan de ouders aan oma vragen het te doen.

Mijn ouders pasten een hele dag per week op, omdat ze dat zelf wilden. En dan gingen ze een stuje wandelen, soms ergens zitten en wat eten of drinken, ijsje halen, etc. Naar de gratis speeltuintjes in de omgeving. En dan bleven ze eten eh hadden voor ons allemaal gekookt als wij thuis kwamen van ons werk. Heel mooie herinneringen O+

Kinderen hoeven niet altijd duur ge-entertaind te worden. Juist niet, zou ik zelfs zeggen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_221036866
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 09:57 schreef sp3c het volgende:

Dat je de oppas betaalt voor de uren dat die op de kinderen past is heel normaal.

De meeste oma's zullen dat wellicht niet doen, maar dat terzijde.

Waar het hier om gaat is dat oma de kleinkinderen buitensporig wil verwennen.
Los van dat dat veel geld kost denk ik ook dat dat vootde ontwikkeling van de kinderen niet goed is.
Die zien steeds minder de waarde van geld als alles zonder meer kan, en de pinpas van pa en ma alle poorten opent.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_221036891
De pinpas mee vind ik nogal krankzinnig. Maar even een paar tientjes toestoppen is nog tot daar aan toe. Maar goed schoonmoeders da's toch nog altijd wel een dingetje.
Ook in moeilijke tijden.
pi_221036921
Mijn moeder past ook regelmatig op de kleinkinderen, en die heeft eigenlijk elke keer oppassen normaal oppassen, veel buitenspelen, spelletjes met oma, mee boodschappen doen, taart bakken met oma, opa op de boerderij helpen en zo af en toe een uitje die mijn moeder zelf betaald.
En die uitjes zijn ook altijd vrij normaal, 2 of 3 keer per jaar bios of lokaal theater, 1 keer per jaar ofzo zwemmen, en meestal 1 keer per jaar naar de dierentuin maar dan neemt ze de dochter vaak ook mee.

Lijkt me vrij normaal toch? Elke keer grote dingen doen lijkt me echt niet te doen, en ook voor die kinderen niet.
Twiddel
  zondag 14 juni 2026 @ 11:24:04 #24
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221036988
Verwende snotneuzen gewoon tegenwoordig. Oppassen hoeft niet duur te zijn.

Mijn oma had twee grote kisten met oud speelgoed in een berghok staan waar ik me uren mee vermaakte. Qua eten stond ze de hele dag in de keuken te kokkerellen. Taart maken, broodjes, soep, stoofpot, noem maar op. Dat deden omaatjes vroeger standaard. Hoefden ze geen extra geld voor.

Vroeger was het gewoon je helpt mij ik help jou. Als oma een keer moet op passen, dan kun je haar bijvoorbeeld weer met iets anders helpen als dat nodig is.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 14 juni 2026 @ 11:24:57 #25
284411 crew  heywoodu
pi_221036992
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 11:24 schreef Harvest89 het volgende:
Verwende snotneuzen gewoon tegenwoordig. Oppassen hoeft niet duur te zijn.

Mijn oma had twee grote kisten met oud speelgoed in een berghok staan waar ik me uren mee vermaakte. Qua eten stond ze de hele dag in de keuken te kokkerellen. Taart maken, broodjes, soep, stoofpot, noem maar op. Dat deden omaatjes vroeger standaard. Hoefden ze geen extra geld voor.

Vroeger was het gewoon je helpt mij ik help jou. Als oma een keer moet op passen, dan kun je haar bijvoorbeeld weer met iets anders helpen als dat nodig is.
Ik vermoed dat dat tegenwoordig bij het merendeel nog steeds zo is :+
  zondag 14 juni 2026 @ 11:31:41 #26
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221037045
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2026 11:24 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Ik vermoed dat dat tegenwoordig bij het merendeel nog steeds zo is :+
Ja klopt.
Het is inderdaad maar 1 voorbeeld in de OP.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  Moderator zondag 14 juni 2026 @ 11:32:22 #27
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221037047
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2026 11:01 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat je de oppas betaalt voor de uren dat die op de kinderen past is heel normaal.

De meeste oma's zullen dat wellicht niet doen, maar dat terzijde.

Waar het hier om gaat is dat oma de kleinkinderen buitensporig wil verwennen.
Los van dat dat veel geld kost denk ik ook dat dat vootde ontwikkeling van de kinderen niet goed is.
Die zien steeds minder de waarde van geld als alles zonder meer kan, en de pinpas van pa en ma alle poorten opent.
Dit is wat excessief ja, verzonnem verhaal voor de clicks maar als je moeder op je kinderen past en er leuke dingetjes mee doet zouhet haar imo geen geld moeten kosten
pi_221037207
Een beetje andere discussie, maar ik ben sowieso geen fan van het feit dat ouders voor langere tijd elke week oppassen. Soms gaat het goed, vaak krijg je wrijvingen. Zoals dit dus.
  zondag 14 juni 2026 @ 12:21:08 #29
36431 bleiblei
Afgehaakt.
pi_221037329
Heleen moet niet zeiken en haar kinderen gewoon naar de kinderopvang sturen. Ben je met 5 dagen in de week per kind gemakkelijk 100den euros per maand per kind netto verder maar hoef je niet moeilijk te doen dat je schoonmoeder ergens heen wil met je kinderen. Opgelost.

Verder wat @Sunshine1982 post. Dat schiet niet op als opa en/of oma vaste oppasdagen hebben. Dan worden ze onderdeel van de opvoeding terwijl ik vind dat opa's en oma's gewoon hun kleinkinderen zouden moeten kunnen verwennen als ze dat willen. En dat gaat niet als je je kleinkinderen moet opvoeden.
pi_221037362
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 11:32 schreef sp3c het volgende:

[..]
Dit is wat excessief ja, verzonnem verhaal voor de clicks maar als je moeder op je kinderen past en er leuke dingetjes mee doet zouhet haar imo geen geld moeten kosten
Dart hangt er van af vind ik. Als het doen van leuke dingen geheel op eigen initiatief van oma is, dan vind ik niet dat de ouders daarvoor moeten opdraaien. Als oma of de kinderen aan de ouders een bepaald uitje voorstellen en die gaan daarmee akkoord, dan wordt het een ander verhaal.
  Moderator zondag 14 juni 2026 @ 12:31:14 #31
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221037376
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 12:27 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dart hangt er van af vind ik. Als het doen van leuke dingen geheel op eigen initiatief van oma is, dan vind ik niet dat de ouders daarvoor moeten opdraaien. Als oma of de kinderen aan de ouders een bepaald uitje voorstellen en die gaan daarmee akkoord, dan wordt het een ander verhaal.
Nouikvindvanwelja!
pi_221038555
Wij zorgen ervoor dat er bij mijn ouders en schoonmoeder altijd een pak luiers, bordje, beker, bestekje etc in huis is voor de kleine. Ik vind het niet meer dan logisch dat ze voor dat soort dingen niet hoeven te betalen (al hebben ze ook veel dingen zelf gekocht omdat ze dat gewoon leuk vinden). Als we zouden proberen te betalen voor de tijd zouden we hoogstwaarschijnlijk keihard uitgelachen worden, lekker tijd doorbrengen met hun kleinkind is al beloning genoeg.

Dat de kinderen het te normaal gaan vinden vind ik dan weer een minder goed argument, grootouders zijn er juist voor om kinderen te bestoken met uitjes en eten enzo dat ze thuis nooit krijgen.
pi_221039741
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2026 15:11 schreef Irritatie100 het volgende:
Wij zorgen ervoor dat er bij mijn ouders en schoonmoeder altijd een pak luiers, bordje, beker, bestekje etc in huis is voor de kleine. Ik vind het niet meer dan logisch dat ze voor dat soort dingen niet hoeven te betalen (al hebben ze ook veel dingen zelf gekocht omdat ze dat gewoon leuk vinden). Als we zouden proberen te betalen voor de tijd zouden we hoogstwaarschijnlijk keihard uitgelachen worden, lekker tijd doorbrengen met hun kleinkind is al beloning genoeg.

Dat de kinderen het te normaal gaan vinden vind ik dan weer een minder goed argument, grootouders zijn er juist voor om kinderen te bestoken met uitjes en eten enzo dat ze thuis nooit krijgen.
Dat laatste ben ik met je eens, maar elke week op jouw kosten?
  zondag 14 juni 2026 @ 19:06:10 #34
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221041447
op mijn fb feed komen ook wel eens verhaaltjes voorbij van jmouders enzo, ik heb de indruk dat deze verhalen -die best smeuïg zijn- worden verzonnen.
Hebben meer mensen dat?
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  zondag 14 juni 2026 @ 19:08:48 #35
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221041524
Hier ook zo'n verhaal waarvan je denkt: jájá
https://www.jmouders.nl/g(...)oenen-voor-kinderen/
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  Spellchecker zondag 14 juni 2026 @ 19:53:48 #36
197773 crew  maily
pi_221042463
quote:
7s.gif Op zondag 14 juni 2026 19:08 schreef phpmystyle het volgende:
Hier ook zo'n verhaal waarvan je denkt: jájá
https://www.jmouders.nl/g(...)oenen-voor-kinderen/
Totdat hun dochters die tweedehands spullen niet meer willen dragen :D
pi_221042524
Mijn schoonmoeder is ook zo'n type.

Ze gaat met de kinderen niet iedere week op uitstapje, maar ze dient sinds kort wel een kilometervergoeding in omdat de benzine zo duur is geworden. Ja, ik vind daar iets van en het heeft me al menig discussie met de vrouw opgeleverd.
  Spellchecker zondag 14 juni 2026 @ 20:00:00 #38
197773 crew  maily
pi_221042562
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 19:58 schreef cinderloom het volgende:
Mijn schoonmoeder is ook zo'n type.

Ze gaat met de kinderen niet iedere week op uitstapje, maar ze dient sinds kort wel een kilometervergoeding in omdat de benzine zo duur is geworden. Ja, ik vind daar iets van en het heeft me al menig discussie met de vrouw opgeleverd.
Kilometervergoeding! Dat miste ik al in de OP :D :D
pi_221042605
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 20:00 schreef maily het volgende:

[..]
Kilometervergoeding! Dat miste ik al in de OP :D :D
Wel kunnen roken als een malle (niet in het bij zijn van de kinderen, daar heb ik haar al eens op aangesproken) en met haar zus wekelijks naar Ikea.

Anderzijds, het is een doodgoed mens en ook een leuke oma.
Maar het is niet mijn type zullen we maar zeggen, mede door die acties van km vergoeding in exelbestand vragen.
  Redactie Frontpage zondag 14 juni 2026 @ 20:39:20 #40
35189 crew  Troel
scherp en bot
pi_221043227
Wat een onzinverhaal.
[b]troel (de ~ (v.), ~en)[/b]
[i]1 [inf.] vrouw of meisje[/i]
[i]2 trut[/i]
pi_221068950
Mijn moeder past 1,5 dag per week op, anders komen we niet uit met werk en nog meer naar de opvang/bso vind ik ook wat van. Dat mijn dochter die dagen soms volgepropt wordt met zoetigheid neem ik dan maar op de koop toe, maar blij word ik er niet per se van. Keuzes keuzes.

Wel een lekker edgy verhaal weer.
  woensdag 17 juni 2026 @ 14:53:30 #42
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_221070251
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 09:59 schreef Hyaenidae het volgende:
skere oma

welke oma geeft er nou minder dan een rug?
Lachen joh.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')