Als je ziet hoe ze rijden, lijkt het eerder er op dat ze al hersenletsel hebben.quote:De minister wijst erop dat hersenletsel onder jongeren op de elektrische fiets sinds 2020 is verzesvoudigd.
Prima, ik vind het een hartverwarmend idee om het fietspad te moeten delen met vervoersmiddelen die met lichte inspanning harder gaan dan een gewone fiets, maar geen deugdelijke remmen meer hebben.quote:Ondanks de slechte technische staat van het vervoersmiddel ("Een kapotte rem is geen goed teken.") neemt de politie de fiets niet in beslag. Ook volgt er geen boete.
In een week tijd zijn in mijn stadje 3 tieners omgekomen door een ongeluk met een fatbike.quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:05 schreef matspontius het volgende:
De overheid begint 15 juni een campagne in een nieuwe poging om wangedrag op fatbikes aan te pakken. Verantwoordelijk minister Karremans van Infrastructuur wil dat ouders de technische staat van de fatbike van hun kinderen controleren en ze aanspreken op slecht gedrag op de fatbike.
Volgens hem is een nieuwe campagne nodig omdat uit onderzoek(opent in nieuw venster) is gebleken dat jongeren de verkeersregels best kennen, maar massaal aan hun laars lappen. Dit zou komen door groepsdruk, zelfoverschatting of uit weerstand tegen het negatieve beeld over de fatbike.
Andere weggebruikers zouden zich volgens het onderzoek vooral ergeren aan fatbikegebruikers die te snel optrekken, andere verkeersdeelnemers intimideren en te snel rijden. Ook is een ergernis dat vaak twee, drie of zelfs vier personen op één fatbike zitten.
De minister wijst erop dat hersenletsel onder jongeren op de elektrische fiets sinds 2020 is verzesvoudigd. Karremans: "Het zou helpen als ouders bijvoorbeeld het gesprek aangaan met hun kinderen."
Om de campagne alvast af te trappen is Karremans woensdagochtend aanwezig bij een fatbikecontrole in Barendrecht, net als Edwin van de Graaf van de verkeerspolitie. De ochtend begint rustig, maar op het moment dat de scholen bijna opengaan, wordt het steeds drukker. Rond half negen fietsen twee jonge meiden samen op één fatbike de politiefuik in.
Volgens de meiden is hun fatbike niet opgevoerd. Of de controles stom zijn? "Nee, eigenlijk niet", zegt één van hen tegen de NOS. Ze begrijpen de actie wel.
De politieagent constateert echter al snel dat de technische staat van hun fatbike verre van in orde is: een remhendel ontbreekt. De fiets remt niet, zegt de agent. "Hij remt wel, maar dat doet hij slow!", reageert één van de meiden snel. "De rem is net afgebroken, ik heb hem in mijn tas." Druk maken de meiden zich er niet om: de fatbike functioneert prima met één rem, vinden zij.
Op de rollerbank blijkt dat de fiets niet is opgevoerd. Ondanks de slechte technische staat van het vervoersmiddel ("Een kapotte rem is geen goed teken.") neemt de politie de fiets niet in beslag. Ook volgt er geen boete. Aan andere fatbike-bestuurders zijn deze ochtend al wel bekeuringen uitgedeeld. De hoogte daarvan wordt later bepaald door de officier van justitie en kan al snel oplopen tot enkele honderden euro's.
Helmplicht en boetes
Van de Graaf schat in dat de helft van de fatbikes op de openbare weg niet aan de technische eisen voldoet. Volgens hem zijn de meest voorkomende overtredingen remmen die niet werken, remmen die ontbreken of opgevoerde fatbikes die harder kunnen dan 25 kilometer per uur.
Pogingen om de overlast rondom het vervoersmiddel te beteugelen, stuiten al langere tijd op juridische problemen. De kern van het probleem is de definitie: wat is een fatbike en wat wordt gezien als een 'gewone' elektrische fiets?
Zo blijkt dat fabrikanten hun ontwerp snel kunnen aanpassen om juridische omschrijvingen van de fatbike te omzeilen, bijvoorbeeld door er dunnere banden onder te zetten. Ook is er nog geen helmplicht voor jongeren op een fatbike, daar wordt wel sinds 2024 over gesproken.
Eind april kondigde minister Karremans aan dat hij werkt aan een minimumleeftijd voor bestuurders van fatbikes en dat hij "een wettelijke basis" wil maken voor fatbikevrije zones. Het doel is dat deze, net als de helmplicht, in september 2027 ingaan.
In Enschede en in Amsterdam hebben ze daar niet op gewacht, daar zijn al gebiedsverboden voor fatbikes. In het Vondelpark zijn tussen 25 mei en 8 juni 39 boetes en 31 waarschuwingen uitgedeeld, maakte de gemeente Amsterdam vandaag bekend.
https://nos.nl/artikel/26(...)nspreken-op-rijstijl
![]()
![]()
Welke idioot heeft dit plan weer verzonnen? Dat soort volk wordt in het algemeen nergens op aangesproken door hun ouders dus dan gaat dit op zeker niet werken. Wat een land .......
Donnie erbij. Statiemunnie even aan de kaak stellen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:12 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Prima, ik vind het een hartverwarmend idee om het fietspad te moeten delen met vervoersmiddelen die met lichte inspanning harder gaan dan een gewone fiets, maar geen deugdelijke remmen meer hebben.
Maarre: fatbikes, jeugdigen, en een overheidcampagne. Wordt dit weer zo'n plaatsvervangend genante "how do you do fellow kids"-achtige reclame? Met een rap erbij, misschien?
Wanneer je als ouder je kroost op zo'n onding laat rondrijden dan verdien je al die oordelen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:12 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
In een week tijd zijn in mijn stadje 3 tieners omgekomen door een ongeluk met een fatbike.
En ik ken een van de ouders. Het zijn zeker niet altijd tokkie ouders die niet omkijken naar hun kinderen.
Ik snap dat het makkelijk oordelen is vanachter je pc’tje.
Het zijn gewoon robuuste fietsen die relatief goedkoop zijn voor hetgeen ze bieden.quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:15 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Wanneer je als ouder je kroost op zo'n onding laat rondrijden dan verdien je al die oordelen.
O ja?quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:15 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Wanneer je als ouder je kroost op zo'n onding laat rondrijden dan verdien je al die oordelen.
Mooi, maar ik denk dat ze hem liever levend hadden. Ze hadden hem ook geen fatbike kunnen geven.quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:19 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
O ja?
Nou. Weet je wat zijn ouders hebben gedaan? Zijn organen gedoneerd aan een aantal mensen waarmee hij weer levens heeft gered.
Dat vind ik dan weer mooi.
Op een elektrische fiets was het niet gebeurd?quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:21 schreef Momo het volgende:
[..]
Mooi, maar ik denk dat ze hem liever levend hadden. Ze hadden hem ook geen fatbike kunnen geven.
Doorgaans zijn ze makkelijk op te voeren en zijn essentiële onderdelen van gebrekkige kwaliteit. Een groot deel van de ondingen die ik in de praktijk zie rondrijden rijdt met slappe en rotte ketting, (half)lege banden, verkeerd afgestelde verlichting (voor zover die nog functioneert), ... .quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:17 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Het zijn gewoon robuuste fietsen die relatief goedkoop zijn voor hetgeen ze bieden.
Kunnen tegen een stootje, goedkoop in onderhoud en je rijdt er duizenden kilometers zonder problemen mee.
Maar blijf lekker hangen in je onnozele dogma's.
Zie je niet hoe veel kinderen rijden op die fietsen? Over de stoep, met zijn drieën erop, mensen afsnijden, kankerhoer roepen, op mensen spugen etc.quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:21 schreef MissButterflyy het volgende:
Mijn zoon heeft een elektrische fiets gekregen die net zo snel kan.
Waarom is daarop geen stigma? Ik snap het niet.
Telefoon in de ene hand, vape in de andere, en natuurlijk vol gas tegen de rijrichting in terwijl je iedereen en z'n moeder uitscheldt voor alles wat lelijk is.quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:22 schreef Momo het volgende:
[..]
Zie je niet hoe veel kinderen rijden op die fietsen? Over de stoep, met zijn drieën erop, mensen afsnijden, kankerhoer roepen, op mensen spugen etc.
Want een normale ebike is niet stoer en niet zo makkelijk op te voeren.quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:21 schreef MissButterflyy het volgende:
Mijn zoon heeft een elektrische fiets gekregen die net zo snel kan.
Waarom is daarop geen stigma? Ik snap het niet.
Alsof die ouders daar verstand van hebben.quote:dat de ouders de fatbikes van hun kinderen controleren
Met z’n drieën erop zie ik wel, de rest niet.quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:22 schreef Momo het volgende:
[..]
Zie je niet hoe veel kinderen rijden op die fietsen? Over de stoep, met zijn drieën erop, mensen afsnijden, kankerhoer roepen, op mensen spugen etc.
Misschien ligt het aan die kinderen en niet aan de fiets.quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:22 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik overdrijf niet als ik het praktisch dagelijks zie gebeuren. Gisteren lag er weer eentje op de grond na een aanrijding met een normale fiets.quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:25 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Met z’n drieën erop zie ik wel, de rest niet.
Dat durven ze me niet te flikken.
In het Nederlands?!quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:26 schreef DutchDweeb het volgende:
"foei Achmed, niet meer doen hoor!"
#PROBLEMSOLVED!! B:)
Opvoeren is verboden. Dus dat is een handhavingsprobleem. Voor de rest som je allemaal zaken op wat met onderhoud te maken heeft.quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:22 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Doorgaans zijn ze makkelijk op te voeren en zijn essentiële onderdelen van gebrekkige kwaliteit. Een groot deel van de ondingen die ik in de praktijk zie rondrijden rijdt met slappe en rotte ketting, (half)lege banden, verkeerd afgestelde verlichting (voor zover die nog functioneert), ... .
Het is meestal gewoon goedkope brol die veel te snel gaat voor de bouwkwaliteit ervan.
Fatbikes zijn magie van Satan, en onbedorven kindergeesten worden gecorrumpeerd door de zwarte krachten die schuilgaan in deze machines. Laten we bidden dat de Heere zijn dienaren stuurt om strijd te leveren met dit vervoersmiddel dat enkel rijdt over het pad der zonde.quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:25 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Misschien ligt het aan die kinderen en niet aan de fiets.
Maar je geeft ongelooflijk onopgevoede kutkinderen wel een wapen om anderen ook pijn te doen met een fatbike. Ze kunnen ook tegen je oma aanrijden of een 4 jarig kind omgooien.quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:25 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ja, ze vinden wel weer het volgende na een verbod helaasquote:Op woensdag 10 juni 2026 17:31 schreef Momo het volgende:
[..]
Maar je geeft ongelooflijk onopgevoede kutkinderen wel een wapen om anderen ook pijn te doen met een fatbike. Ze kunnen ook tegen je oma aanrijden of een 4 jarig kind omgooien.
Heerlijke boomerreactie.quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:31 schreef Momo het volgende:
[..]
Maar je geeft ongelooflijk onopgevoede kutkinderen wel een wapen om anderen ook pijn te doen met een fatbike. Ze kunnen ook tegen je oma aanrijden of een 4 jarig kind omgooien.
Dit dus en die zijn over het algemeen niet bepaald capabel om hun voorbeeld kroost aan te spreken laat staan te corrigeren!quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:19 schreef Elan het volgende:
Die ouders zijn in essentie net zulke grote Tokkies als die kinderen.
Kan ook een gashendel op.quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:25 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Want een normale ebike is niet stoer en niet zo makkelijk op te voeren.
Joh....quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:25 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Weet ik, maar die Chinese rotzooi is 9/10 via het display al op te voeren. Veel te sterke motoren etcquote:
Daarom eens per jaar grootschalige rollerbankactie. Alle opgevoerde shit de schroothoop op.quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:38 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Weet ik, maar die Chinese rotzooi is 9/10 via het display al op te voeren. Veel te sterke motoren etc
Misschien is het kind nog wel minder schuldig want als 12-jarig jochie over de stoep scheuren hebben we allemaal vermoedelijk gedaan.quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:35 schreef matspontius het volgende:
[..]
Dit dus en die zijn over het algemeen niet bepaald capabel om hun voorbeeld kroost aan te spreken laat staan te corrigeren!
wat een ongelooflijk triest bericht van 3 overleden tieners.quote:
De overgrote meerderheid op zo'n spuuglelijk geval is niet al te snugger. Fatbikes; statussymbool van gelukzoekers en tokkiesquote:Op woensdag 10 juni 2026 17:40 schreef Nicksanders het volgende:
Fatbikes zijn veelal tokkies.
Met de fiets is niks mis maar denk dat 75% van de bestuurders tokkies zijn.
Migratie achtergrond en te jong.
Succes met het aanspreken van due ouders.
Doen ze Arabische voice over?
In grote steden vaak in Arabisch.quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:23 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Telefoon in de ene hand, vape in de andere, en natuurlijk vol gas tegen de rijrichting in terwijl je iedereen en z'n moeder uitscheldt voor alles wat lelijk is.
Per jaar? Het was vroeger elke week feest.quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:40 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Daarom eens per jaar grootschalige rollerbankactie. Alle opgevoerde shit de schroothoop op.
Is het zo gebeurd.
Ja, dat zou wel moeten veranderen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:45 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Nou, met dat strafblad zal het wel meevallen als je niet eens een boete krijgt voor rijden zonder remmen.
[ [url=https://www.komveiligthuis.nl/_next/image?url=https%3A%2F%2Fwww.komveiligthuis.nl%2Fsite%2Fbinaries%2Fcontent%2Fgallery%2Fsite-content%2Fcontent-afbeeldingen%2Febikes%2Fheader-keyvisual-kom-veiligthuis-1920x480.jpg&w=2560&q=85]afbeelding[/url] ]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |