Ja want in een situatie waarin een vrouw die pepperspray zou willen gebruiken is ze natuurlijk al niet weerloosquote:Pepperspray blijft verboden: minister vindt het te gevaarlijk voor de vrouw zélf
Pepperspray blijft toch een verboden wapen: het kabinet overwoog het middel legaal te maken zodat vrouwen zich kunnen verdedigen tegen (seksueel) geweld. Maar het is té gevaarlijk, oordeelt minister David van Weel (Justitie, VVD). Daders zouden het middel tegen de vrouwen kunnen gebruiken.
Ook is het kabinet bang dat legalisering van pepperspray ertoe kan leiden dat burgers het middel tegen de politie en tegen elkaar gaan inzetten. Als het makkelijk verkrijgbaar wordt, gaan criminelen pepperspray vaker tegen elkaar gebruiken als geweldsmiddel, vreest Van Weel.
Het debat over het legaliseren van pepperspray laaide op na de moord op Lisa (17) uit Abcoude. De Tweede Kamer voelde er wel wat voor en ook Van Weel zei het te willen onderzoeken.
De minister erkent dat ‘het dragen van pepperspray een gevoel van veiligheid kan geven’. Maar hij is bang dat de ‘agressor’ het middel kan afpakken en dan juist tegen de aangevallen vrouw kan gebruiken. Door ‘onervarenheid’, of weersomstandigheden, zou het erop uit kunnen draaien dat de vrouw ‘zelf weerloos’ wordt.
https://www.ad.nl/politie(...)vrouw-zelf~a37b7e5b/
Nou laten we maar AK-47’s bij de Appie gaan verkopen danquote:Op woensdag 10 juni 2026 15:25 schreef deedeetee het volgende:
Stel je voor dat mensen zich echt gaan verdedigen en een aanvaller kwaad kunnen doen...
Tja, dit, of overgeleverd aan de goden in sommige wijken of in het ov. Wat zou jij je dochter adviseren?quote:Gemiddelde/richtlijn straf bij simpel bezit: Vooral een geldboete. Eerste keer: Vaak ¤290 tot ¤500.Bij twijfelachtige omstandigheden of herhaling: ¤500+ of taakstraf (bijv. 50-80 uur). Celstraf is zeldzaam bij puur bezit zonder gebruik.
Je moet iets gebruiken wat erg genoeg prikt om weg te kunnen komen. Pepperspray is een beproefd middel en redelijk veilig, maar het kabinet heeft liever dat we andere middelen gaan gebruiken. Nou, dan doen we dat toch!quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:11 schreef Gibson88 het volgende:
Ik moedig elke vrouw aan, welke leeftijd ook, zich niks aan te trekken van dit gezever. Koop een flacon. Als er straks weer een slachtoffer te betreuren is zit de TK zeker weer collectief verontwaardigd te zitten doen. Met het ge-mi-mi-mi oh wat erg en dit mag niet....
'die boete betaal ik wel voor je, dat heb ik liever voordat je 'Lisa' wordt 'quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:47 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Tja, dit, of overgeleverd aan de goden in sommige wijken of in het ov. Wat zou jij je dochter adviseren?
Ja zou kunnen. Er zijn denk ik grofweg 4 opties.quote:Op woensdag 10 juni 2026 18:04 schreef potjecreme het volgende:
Dacht dat onderzoek bleek dat in stress situaties, mensen (slachtoffer) zichzelf onderspuiten ipv dader.
Ik heb het nog nooit gezien in Duitsland. Zijn dat dan speciaalzaken ofzo?quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:31 schreef Straatcommando. het volgende:
In Duitsland is dit vrij te verkrijgen. Doe met die informatie wat je wil.
Zo ver ik weet zijn er momenteel wat import beperkingen op Russische wapens.quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:37 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Nou laten we maar AK-47’s bij de Appie gaan verkopen dan
Maar het zou wel gewoon moeten kunnen. Ik kan me nog een tijd herinneren dat je geen bullseye op je rug had als je een duur horloge droeg. Hint....bepaalde bevolkingsgroepen waren toen nog niet of nauwelijks aanwezig.quote:Op woensdag 10 juni 2026 18:42 schreef Edding345 het volgende:
Ga als vrouw dan ook niet alleen halfnaakt tijdens foute uren op dr verkeerde plekken gvd
Ik loop toch ook niet met een rolex snachts door de bijlmer
https://www.der-hollander.shop/nl/c/self-defence/peppersprayquote:Op woensdag 10 juni 2026 18:35 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Ik heb het nog nooit gezien in Duitsland. Zijn dat dan speciaalzaken ofzo?
Gewoon te bestellen op amazon.dequote:Op woensdag 10 juni 2026 18:35 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Ik heb het nog nooit gezien in Duitsland. Zijn dat dan speciaalzaken ofzo?
Ik heb gehoord dat PostNL het gewoon bij je deur komt afleverenquote:Op woensdag 10 juni 2026 17:31 schreef Straatcommando. het volgende:
In Duitsland is dit vrij te verkrijgen. Doe met die informatie wat je wil.
Ja, alleen als je zelf of je vrouw bijvoorbeeld in het onderwijs zit heb je dus wél een probleem. Dan kun je fluiten naar een VOGquote:Op woensdag 10 juni 2026 18:04 schreef Sjemmert het volgende:
Gewoon uit buitenland bestellen. Pakkans is vrijwel nul en gevolg als je wel gepakt wordt is ook vrijwel nul, boete van ¤350 en een aantekening op je strafblad, nou lekker boeien, kan wel het leven van je dierbare redden.
Gasdrukwapens (zelfs vol-automatisch met vergelijkbare kracht tov vuurwapens) zijn ook gewoon legaal in NL. Zelfs geen vergunning voor nodig. Waarom dan moeilijk doen over een busje pepperspray?quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:35 schreef ChildoftheStars het volgende:
Dit is wel een ingewikkelde... Waar trek je de grens met het toestaan van wapens... en in hoeverre is de maatschappij voor iedereen veiliger te krijgen? Of het legaliseren van wapens daaraan toedraagt betwijfel ik.
Die vraag stel ik liever andersom: waarom een gasdrukwapen wel legaliseren terwijl je er kwaad mee kan doen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:39 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Gasdrukwapens (zelfs vol-automatisch met vergelijkbare kracht tov vuurwapens) zijn ook gewoon legaal in NL. Zelfs geen vergunning voor nodig. Waarom dan moeilijk doen over een busje pepperspray?
Daarom zette ik het erbij. Maar zelfs dan nog kan je vaak gewoon een VOG krijgen hoor. Ligt er ook aan waarvoor je die VOG aanvraagt. Voor het onderwijs is dat mogelijk geen probleem, maar voor bijvoorbeeld beveiliging, politie of defensie mogelijk weer wel.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:33 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ja, alleen als je zelf of je vrouw bijvoorbeeld in het onderwijs zit heb je dus wél een probleem. Dan kun je fluiten naar een VOG
Het is wel grappig dat de straf op gebruik van pepperspray bijna net zo hoog is als voor een verkrachter.quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:47 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Tja, dit, of overgeleverd aan de goden in sommige wijken of in het ov. Wat zou jij je dochter adviseren?
Met een schilmesje kun je ook kwaad doen. Die terrorist in Belfast had bijvoorbeeld een keukenmes.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:41 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Die vraag stel ik liever andersom: waarom een gasdrukwapen wel legaliseren terwijl je er kwaad mee kan doen.
Wapens zijn geen oplossing voor een maatschappelijk probleem, hooguit creëer je er een volgend maatschappelijk probleem mee
witte mannen?quote:Op woensdag 10 juni 2026 18:49 schreef Hathor het volgende:
[..]
Maar het zou wel gewoon moeten kunnen. Ik kan me nog een tijd herinneren dat je geen bullseye op je rug had als je een duur horloge droeg. Hint....bepaalde bevolkingsgroepen waren toen nog niet of nauwelijks aanwezig.
Een keukenmes(je) heeft als doel om hun eten te bereiden. Net als een honkbalknuppel. Die is niet gemaakt om iemand dood mee te slaan, die is gemaakt om te sporten.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:44 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Met een schilmesje kun je ook kwaad doen. Die terrorist in Belfast had bijvoorbeeld een keukenmes.
Daarnaast is 'schieten' met gasdruk of vuurwapens voor velen een sport. Moet kunnen.
Maar inderdaad:quote:Op woensdag 10 juni 2026 15:17 schreef Elan het volgende:
De minister erkent dat ‘het dragen van pepperspray een gevoel van veiligheid kan geven’. Maar hij is bang dat de ‘agressor’ het middel kan afpakken en dan juist tegen de aangevallen vrouw kan gebruiken. Door ‘onervarenheid’, of weersomstandigheden, zou het erop uit kunnen draaien dat de vrouw ‘zelf weerloos’ wordt.
Dit is een redenatiefout: een vals dilemmaquote:De minister erkent dat ‘het dragen van pepperspray een gevoel van veiligheid kan geven’. Maar hij is bang dat de ‘agressor’ het middel kan afpakken en dan juist tegen de aangevallen vrouw kan gebruiken. Door ‘onervarenheid’, of weersomstandigheden, zou het erop uit kunnen draaien dat de vrouw ‘zelf weerloos’ wordt.
Dat is dan misschien weer wat overdreven, maar je kunt best meiden op de middelbare school leren hoe ze pepperspray effectief moeten gebruiken. In plaats van gekut met busjes haarlak zoals hierboven geopperd werd. Want daarmee maak je je belager alleen maar bozer. Een goeie OC spray geeft je kans om te vluchten en heeft bovendien een kalmerend effect op agressors.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:52 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Maar inderdaad:
[..]
Dit is een redenatiefout: een vals dilemma
Het gebruikt angst als factor in het slechtst mogelijke scenario, de minister baseert zijn mening op een hypothetisch rampscenario in plaats van de realiteit. Het argument dat een verdedigingsmiddel mogelijk tegen de eigenaar gebruikt kan worden, geldt theoretisch voor elk alarmsysteem, autoslot of zelfverdedigingscursus. Door beleid te maken op basis van angst voor wat er in het ergste geval zou kunnen gebeuren, ontneemt de minister vrouwen bij voorbaat elke effectieve kans om zichzelf te beschermen in situaties waarin dat mogelijk wel zou kunnen lukken.
Overigens laat het ook zien dat hij weinig van de werking van pepperspray begrijpt, het idee is juist dat dit middel op meerdere meters afstand ingezet kan worden juist om een aanvaller op afstand te houden.
Daarnaast is er een valse vergelijking aangezien hij lijkt te impliceren dat een vrouw zonder pepperspray veiliger is. Terwijl dat als een aanvaller fysiek sterker is, wat noodzakelijk is om de vrouw de pepperspray te kunnen afpakken, juist pepperspray de enige mogelijkheid is om de aanvaller op afstand te kunnen houden.
Een betere oplossing zou het trainen van vrouwen in het gebruik van pepperspray zodat zij juist weerbaarder worden, niet het verbieden er van.
Ik denk dat we deze minister het best weg kunnen zetter als een smerige vrouwenhater.
Ik had het niet geopperd als de minister met rechtmatige argumenten gekomen was. In dit geval gaat het om het weigeren van mogelijke oplossingen waarmee levens gered kunnen worden.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:54 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat is dan misschien weer wat overdreven, maar je kunt best meiden op de middelbare school leren hoe ze pepperspray effectief moeten gebruiken. In plaats van gekut met busjes haarlak zoals hierboven geopperd werd. Want daarmee maak je je belager alleen maar bozer. Een goeie OC spray geeft je kans om te vluchten en heeft bovendien een kalmerend effect op agressors.
Dit is niet alleen van belang bij zaken zoals Lisa, maar ook bij vrouwen met relatieproblematiek. Het ontzeggen van een dergelijke bescherming aan vrouwen is bijzonder vrouwonvriendelijk.quote:Pepperspray is zeer effectief bij zelfverdediging en biedt een succespercentage van 90% tot 95% bij het tegenhouden van aanvallers wanneer het rechtstreeks in de ogen en het gezicht wordt gespoten
Witte mannen bestaan niet.quote:
Hmm.quote:
Ja helemaal mee eens hoor. In veel landen om ons heen zoals Duitsland is het ook gewoon verkrijgbaar en toegestaan, dat spul heeft zijn nut allang wereldwijd bewezen als verdrdigingsmiddel.quote:Op woensdag 10 juni 2026 20:03 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik had het niet geopperd als de minister met rechtmatige argumenten gekomen was. In dit geval gaat het om het weigeren van mogelijke oplossingen waarmee levens gered kunnen worden.
Alleen al de mogelijkheid om een aanvaller op afstand te houden, te desoriënteren en daarmee afstand te kunnen nemen. Dit biedt meer mogelijkheden op in het zicht te komen van voorbijgangers, tijd voor de politie om te kunnen opdagen et cetera.
[..]
Dit is niet alleen van belang bij zaken zoals Lisa, maar ook bij vrouwen met relatieproblematiek. Het ontzeggen van een dergelijke bescherming aan vrouwen is bijzonder vrouwonvriendelijk.
Een aanvaller kan natuurlijk ook pepperspray gebruiken.quote:Op woensdag 10 juni 2026 15:25 schreef deedeetee het volgende:
Stel je voor dat mensen zich echt gaan verdedigen en een aanvaller kwaad kunnen doen...
Ik zou dan persoonlijk inzetten op het aanleren van patroonherkenning, uit de buurt blijven is veel effectiever dan symptoombestrijding.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:54 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat is dan misschien weer wat overdreven, maar je kunt best meiden op de middelbare school leren hoe ze pepperspray effectief moeten gebruiken. In plaats van gekut met busjes haarlak zoals hierboven geopperd werd. Want daarmee maak je je belager alleen maar bozer. Een goeie OC spray geeft je kans om te vluchten en heeft bovendien een kalmerend effect op agressors.
In dat geval kun je het beste binnensteden van grote steden vermijden. Maar is dat wenselijk? Je wil ook gewoon uitgaan.quote:Op woensdag 10 juni 2026 23:57 schreef DrRobotnik het volgende:
[..]
Ik zou dan persoonlijk inzetten op het aanleren van patroonherkenning, uit de buurt blijven is veel effectiever dan symptoombestrijding.
Met een brandende aansteker erbij.quote:Op woensdag 10 juni 2026 15:43 schreef Gia het volgende:
Gewoon een klein busje haarlak (reisverpakking 75 ml) in je tas doen, klaar voor gebruik en dat in de ogen spuiten. Mag niet. Maar mij aanvallen ook niet. Dus.....
Ik wil ook met een doorzichtige koffer geld door Zuid-Amerikaanse favella's lopen, zou ook gewoon moeten kunnen. Je moet het doen met de wereld zoals deze is, niet zoals je die graag zou wensdenken.quote:Op donderdag 11 juni 2026 00:06 schreef Elan het volgende:
[..]
In dat geval kun je het beste binnensteden van grote steden vermijden. Maar is dat wenselijk? Je wil ook gewoon uitgaan.
In situaties waarin je daadwerkelijk pepperspray nodig hebt heb je vaak te maken met een eenling, een gek. Zoals Lisa.
Je hoort en leest vrij vaak dat meiden worden lastiggevallen in de grote steden dus die kun je beter vermijden. Maar dat gaat dan om seksistische opmerkingen en misschien iemand die met met je meeloopt. Dat is vervelend maar niet levensbedreigend.quote:Op donderdag 11 juni 2026 00:08 schreef DrRobotnik het volgende:
[..]
Ik wil ook met een doorzichtige koffer geld door Zuid-Amerikaanse favella's lopen, zou ook gewoon moeten kunnen. Je moet het doen met de wereld zoals deze is, niet zoals je die graag zou wensdenken.
Hoax. Als je geluk hebt bij de buren, maar in zijn algemeenheid gewoon daar waar het hen het beste uitkomt.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:31 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ik heb gehoord dat PostNL het gewoon bij je deur komt afleveren
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |