abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_8732854
quote:
Concorde 'met 'pensioen'
British Airways is aan het bekijken wanneer de Concorde met pensioen kan. Technische problemen en teruglopende belangstelling van het publiek zorgen ervoor dat vliegen met het supersonische toestel nauwelijks nog winstgevend is.
Een woordvoerder vertelde dat de directie zich beraadt over de kwestie, maar geen besluit heeft genomen. Wanneer dat gebeurt, bleef in het midden.

Ramp

De Concorde gaat sneller dan het geluid en vliegt binnen enkele uren de Atlantische Oceaan over. De betrouwbaarheid van het toestel staat al enige tijd ter discussie. Drie jaar geleden verongelukte bij Parijs een Franse Concorde. Het toestel stortte kort na de start neer. De ramp kostte 114 mensen het leven.

Incidenten

Na het ongeluk bleven de Concordes meer dan een jaar aan de grond staan. Pas eind 2001 werden de vluchten hervat. Maar ook daarna deden zich nog incidenten voor. Vorige week nog maakte een Franse Concorde in Canada een noodlanding wegens motorproblemen. British Airways en Air France zijn de enige luchtvaartmaatschappijen die Concordes in hun vloot hebben.

Volgens luchtvaartdeskundigen van de BBC vliegt de Concorde alleen nog maar omdat het toestel het vlaggenschip van British Airways is.


bron

Toch wel jammer, tot 2009 blijft de Concorde zeker vliegen aldus de BBC.

[Dit bericht is gewijzigd door schatje op 26-02-2003 19:55]

pi_8732996
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 16:49 schreef schatje het volgende:

[..]

bron

Toch wel jammer, tot 2009 zal blijft de Concorde zeker vliegen aldus de BBC.


Hij is ook nog in dienst omdat er gewoon mensen zijn die binnen 4 uur de oceaan over moeten zijn. Zoals politici en sommige zakenlui, etc.
Words... nothing but sweet, sweet words that turn into bitter orange wax in my ears
pi_8733453
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 16:54 schreef BigWillyDerSuperSpender het volgende:

[..]

Hij is ook nog in dienst omdat er gewoon mensen zijn die binnen 4 uur de oceaan over moeten zijn. Zoals politici en sommige zakenlui, etc.


Popsterren.
pi_8733852
Het maakt mij echt niet uit waarmee ik vlieg. Als het maar veilig is en ik goed zit.
Maar ik kan me wel voorstellen dat z'n snel vliegtuig handig is als je snel ergens wilt zijn.

past dit niet beter in pta?

"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  woensdag 26 februari 2003 @ 18:23:10 #5
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_8734683
Het zal nog wel even duren voordat je "beam me up" kan zeggen dus opzich wel een verlies voor sommige mensen...
"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
pi_8736170
En dan is er nog de Franse. In het bericht geen woord over wanneer die eventueel met pensioen gaat.
pi_8736226
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 17:35 schreef YPPY het volgende:

past dit niet beter in pta?


Eigenlijk wel ja.
pi_8736572
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 19:53 schreef schatje het volgende:

[..]

Eigenlijk wel ja.


Vangen Krea!
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  Official ESF Kreviewer woensdag 26 februari 2003 @ 20:14:12 #9
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_8736606
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 20:12 schreef YPPY het volgende:

[..]

Vangen Krea!


*vang*

Jammer als het doorgaat. Vind het toch een vd mooiste passagiersvliegtuigen...

  woensdag 26 februari 2003 @ 21:13:25 #10
31603 xyz
Speed Bird
pi_8737727
Hoorde gisteren van een concorde piloot dat het inderdaad waarschijnlijk bijna afgelopen is bij BA. Ik vind het niet zo vreemd, die dingen zijn stokoud en zijn tegenwoordig vaker in onderhoud dan dat ze vliegen. Persoonlijk vind ik niet zo erg. Ik heb het nooit een echt mooi vliegtuig gevonden
Takeoffs are optional. Landings are mandatory.
Mijn weblog
pi_8769416
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 21:13 schreef xyz het volgende:
Hoorde gisteren van een concorde piloot dat het inderdaad waarschijnlijk bijna afgelopen is bij BA. Ik vind het niet zo vreemd, die dingen zijn stokoud en zijn tegenwoordig vaker in onderhoud dan dat ze vliegen. Persoonlijk vind ik niet zo erg. Ik heb het nooit een echt mooi vliegtuig gevonden
Maar minder vlieguren dan een Boeing 747 toch??
pi_8769470
Is er geen nieuwe Concorde, inmiddels?

Of isdie nog in ontwikkeling?

pi_9712452
Air France stopt eind mei en Britisch Airways eind oktober.
pi_9712454
Ik heb al een optie genomen op zo'n bak, als prive-jet.
  vrijdag 11 april 2003 @ 06:25:14 #15
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_9712780
quote:
Op vrijdag 28 februari 2003 11:57 schreef Henk-Wim het volgende:
Is er geen nieuwe Concorde, inmiddels?

Of isdie nog in ontwikkeling?


Dat vraag ik me ook af. We gaan zo wel terug in de tijd wat betreft snel vervoer.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_9718902
quote:
Concorde eind oktober definitief aan de grond
LONDEN, vrijdag
Wat het begin van het supersonische tijdperk in de burgerluchtvaart leek te worden is in elk geval ook het voorlopig einde van reizen met meer dan de snelheid van het geluid.
De legendarische Concorde, waarmee de Britse en Franse luchtvaartindustrie de Amerikaanse vliegtuigfabrikanten eind jaren '60 de loef afstaken, wordt ten grave gedragen. Eind oktober is de laatste vlucht van de ranke witte vogel, in de vluchtnummers bijzonder aangeduid als speedbird.
De Concorde sneuvelt in het geweld van de crisis, die de luchtvaart al enkele jaren teistert, aangewakkerd door de recente crisis rond Irak en de gevreesde sars-besmetting. Het supersonische toestel was in deze 'oorlogstijd' eenvoudig niet langer meer economisch in de lucht te houden. Saddam Hoessein heeft in ieder geval indirect geholpen om de laatste supersonische vliegtuigen uit de lucht te krijgen. De oorlogsdreiging en de slag om Irak decimeerden het aantal passagiers, dat zich de Concorde kon permitteren.
De Concorde is het enige toestel in de burgerluchtvaart dat sneller kan vliegen dan het geluid. Het vliegtuig maakte de eerste commerciële vlucht op 21 januari 1976 van Londen naar Bahrain. Air France deed hetzelfde van Parijs naar Rio de Janeiro.
In de zomer van 2000 stortte een Concorde na de start neer bij Parijs. Alle 113 passagiers kwamen om het leven. Het supersonische vliegtuig blijft met dat ene ongeluk, hoe dan ook, één van de veiligste passagierstoestellen die ooit hebben gevlogen.
Het luxe vliegtuig was de laatste weken nog maar voor minder dan 20% gevuld. Sterren, regeringsleiders en tycoons uit het zakenleven, die zich de $ 9300 konden permitteren voor een retourtje over de Atlantische oceaan verdwenen als sneeuw voor de zon.
Al begin jaren '90 repte de toenmalige president-directeur van Ahold, Pierre Everaers, over 680 retourtjes, die hij toen al supersoon had gemaakt.
De voorganger van de inmiddels opgestapte Cees van der Hoeven bleek meer onder de indruk van de snelheid dan van de toch ook buitengewone service met kaviaar, de beste wodka's en een keuze uit minstens vijf champagnes. In de Concorde gold: zegt u het maar! "Ook al wordt de champagne me in de schoot geworpen, zolang ik nog om een colaatje moet vragen is van een goede service geen sprake", meende de Ahold-topman.
De snelheid en de status waren ook voor de Nederlandse topondernemer de grootste aantrekkingskracht voor een vlucht met de Concorde. De vlucht tussen Parijs of Londen en New York, de enige bestemming waarop vanwege milieu en politieke beperkingen nog kon worden gevlogen, duurde 3 uur en 50 minuten. De snelste oversteek maakte het supersonische toestel ooit in 2 uur, 52 minuten en 59 seconden.
Wie door de kleine raampjes van de Concorde naar buiten kijkt ziet vanaf de veel grotere hoogte dan in andere passagierstoestellen de aarde als een bol onder zich door schieten. De lucht is op bijna 20 kilometer hoogte aan de rand van de stratosfeer purper zwart. De raampjes in de Concorde worden ook warm bij de wrijving van de supersone snelheid van ongemerkt uiteindelijk 2,2 mach, wat neerkomt op bijna 2500 kilometer per uur. De 'vliegende witte naald', zoals de Concorde wel wordt genoemd vanwege het indrukwekkende design, wordt door de wrijving tijdens de vlucht 25 centimeter langer.
De Concorde leek in alle opzichten het begin van een nieuw tijdperk voor de burgerluchtvaart. Maar toen het supersone Amerikaanse project in de jaren '70 definitief werd afgeblazen en ook in Rusland een soortgelijk project niet van de grond kwam, was het doodvonnis van de Concorde feitelijk getekend.
Het is van de geplande commerciële Concorde-vluchten naar Australië, Azië en Zuid-Amerika eigenlijk nooit echt gekomen. De burgerluchtvaartmaatschappijen kozen bij de snelle groei, waarvan laatste decennia sprake is geweest, vooral voor grotere en voordeliger vliegtuigen. Prestige kon niemand zich permitteren.
Mooier dan de topman van Air France, Jean Cyril Spinetta, deed, kon het einde van het Concorde tijdperk gisteren niet worden aangekondigd. "De Concorde stopt niet met vliegen omdat het toestel zal blijven voort leven in de herinneringen van de mensheid. Een mooier vliegtuig zal er nooit worden ontworpen", zei hij nadat toch nog onverwacht het einde van de Concorde eind oktober was bekend gemaakt. Nog vorige week werd 2007 voor de laatste landing aangekondigd.
bron
pi_9881531
quote:
Concorde leeft in zijn nadagen op
PARIJS (ANP) - De belangstelling voor de Concorde neemt in de nadagen van het snelle passagiersvliegtuig plotseling toe. Meer dan 80 procent van de stoelen op de laatste vluchten van het toestel, zijn gereserveerd. Dat maakte de luchtvaartmaatschappij zaterdag bekend.

Air France houdt zijn vijf Concordes tot 31 mei in de lucht.

Air France en British Airways meldden eerder deze maand de vluchten van hun Concordes nog dit jaar stop te zetten. De onderhoudskosten voor de vliegtuigen lopen op, terwijl de passagiersaantallen teruglopen. British Airways vliegt nog tot november van Londen naar New York. De Franse branchegenoot houdt de snelle vluchten vanuit Parijs op New York volgende maand voor gezien.

De exploitatie van de toestellen is in het nauw gekomen nadat in juli 2000 een Franse Concorde neerstortte. Bij dat ongeval kwamen 113 mensen om het leven. De terreuraanslagen van 11 september en de oorlog in Irak hielpen het prestigeobject dieper in de problemen. Air France zei dat de bezettingsgraad van zijn toestellen was gedaald tot ongeveer 20 procent, toen Amerika de aanval op Irak had ingezet.


pi_14097916
Vandaag laatste vluchten van de Concorde.
Live te volgen op de BBC, zo heb ik begrepen, die britten vinden het toch wel heel erg dat "hun" (ok de Fransen hebben ook bijgedragen, maar zeg dat nooit te hard tegen een Brit) vlaggeschip van de luchtvaartindustrie gaat verdwijnen....
Met een verbeten grimas en een verborgen glimlach.
pi_14098100
Is die Russische Concorde-kloon nooit commercieël uitgebuit trouwens?

Wel jammer had ooit nog eens in zo'n kreng willen zitten maarja.

If consequences dictate my course of action I should play GOD and shoot you myself.[br] I'm very tired of waiting. I should kick you,beat you, fuck you, and then shoot you in your fucking head.
  vrijdag 24 oktober 2003 @ 09:36:02 #20
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_14098285
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2003 09:22 schreef Grayburn het volgende:
Is die Russische Concorde-kloon nooit commercieël uitgebuit trouwens?
Aeroflot heeft ze een tijdland gehad, maar het is al jaaaaren geleden dat ze geschrapt zijn.
Ik weet dat er één in een museum staat en de andere zullen wel beetje aan het wegrotten zijn...
pi_14098359
echt jammer dat ie met pensioen is, was mijn lievelingsvliegtuig
pi_14099766
En het duur ook al niet zo lang meer voordat ik het geluid van straaljagers moet gaan missen...

* Hagedis woont zowat onder de landingsbaan van de luchmachtbasis Twente, en vind voor de verandering dat wel cool!

  vrijdag 24 oktober 2003 @ 13:52:21 #23
66117 ExOdus
May U live 2 see the dawn
pi_14105026
zojuist de laatste "take off" vanaf JFK in New York live op CNN

Farewell Concorde, U where great!

In 1968 it took the computing power of 2 C-64's to fly a rocket to the moon.in 1998 it takes the Power of a Pentium 200 to run Microsoft Windows 95.Something must have gone wrong
pi_14112774
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2003 09:22 schreef Grayburn het volgende:
Is die Russische Concorde-kloon nooit commercieël uitgebuit trouwens?
Waren ze daar niet mee gestopt toen die vlak na de introductie neerstortte bij een vliegshow?
A mind with a heart of it's own
pi_14113282
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2003 09:22 schreef Grayburn het volgende:
Is die Russische Concorde-kloon nooit commercieël uitgebuit trouwens?
Dat Russische ding is nooit echt wat geworden, dat project is al heel snel in de ijskast gezet.
quote:
Wel jammer had ooit nog eens in zo'n kreng willen zitten maarja.
Maarre, ik weet nog niet of je nog ergens 11.000 EUR had liggen? Dat kost(te) namelijk een retourtje London - NY. 25.000 ouwerwetse guldens zegmaar, geen geld toch?
pi_14118458
Virgin wil Concordes van BA overkopen, maar die lopen er nog niet echt warm voor. Hopelijk gaat het Virgin lukken
pi_14122069
Zag gisteren op tv een docu erover en moest bijna een traantje wegpinken. Wat een mooi vliegtuig is dat toch.
Ben toen ik 10 was ofzo een keer in eentje geweest. (Stond aan de grond, maar goed, het gaat om het idee ) En dat was trouwens serie nummer 002 (dus de 2e Concorde gemaakt). Deze was van British Airways. Nummer 001 is van Air France.
Renault Clio 1.5 dCi
pi_14123259
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2003 23:36 schreef wunderbaum het volgende:
Virgin wil Concordes van BA overkopen, maar die lopen er nog niet echt warm voor. Hopelijk gaat het Virgin lukken
Alleen voor onderhoud zijn ze afhankelijk van Airbus en die hebben al gezegd daarmee te stoppen. Dus het zal erg moeilijk worden er weer een lijndienst mee te beginnen.
A mind with a heart of it's own
  zaterdag 25 oktober 2003 @ 11:40:36 #29
53283 Captain_Chaos
Aláááááááárm.....
pi_14123425
Ik denk dat de Concorde net als Concordski een kleurrijkere toekomst tegemoet gaat als high-performance testplatform.

Concorde (Concorde Type 1 Variant 102, G-BOAC)

Concordski (Tupolev 144)

Overigens wel raar dat niet veel mensen de Concordski kennen. Hij is veel leuker met die guitige canards achter de cockpit.

Jawohl Herr Kaloin!
pi_14127464
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2003 08:19 schreef jeucken het volgende:
Zag gisteren op tv een docu erover en moest bijna een traantje wegpinken. Wat een mooi vliegtuig is dat toch.
Ben toen ik 10 was ofzo een keer in eentje geweest. (Stond aan de grond, maar goed, het gaat om het idee ) En dat was trouwens serie nummer 002 (dus de 2e Concorde gemaakt). Deze was van British Airways. Nummer 001 is van Air France.
Ja, het stemde mij ook bedroefd.

Ik heb er een keer mee gevolgen naar New York, dat was toen een speciale aktie, en het was echt een unieke ervaring .

pi_14179403
Geconcordoleerd allemaal
Dag concorde! We zullen je missen als snelste verbinding naar Amerika die er ooit was!

  maandag 27 oktober 2003 @ 19:32:48 #32
18811 sooty
Hab' meine Frist verlänge
pi_14179584
HGW XX/7 gewidmet, in Dankbarkeit.
pi_14179667
Een pracht vliegtuig ...
Jammer dat het ding niet meer vliegt, zou em graag willen zien starten/landen .
pi_14179823
Het zou leuk geweest zijn als Branson ermee doorging.Maar tussen hem en BA botert het niet echt .

Echt zonde gewoon.

  maandag 27 oktober 2003 @ 20:01:35 #35
18811 sooty
Hab' meine Frist verlänge
pi_14180141
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 19:44 schreef schatje het volgende:
Het zou leuk geweest zijn als Branson ermee doorging.Maar tussen hem en BA botert het niet echt .

Echt zonde gewoon.


Er blijft er sowieso één operationeel voor "events" (vliegshows ed., maar zeker niet passagiersvervoer).

En afaik zijn de onderhandelingen met Branson nog niet afgerond.

HGW XX/7 gewidmet, in Dankbarkeit.
pi_14180532
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 20:01 schreef sooty het volgende:

[..]

En afaik zijn de onderhandelingen met Branson nog niet afgerond.


Dat is dan goed nieuws.Waar heb je dat gelezen??
pi_14180659
Concorde, een commerciele flop zo groot dat je alleen maar dankbaar kunt zijn dat ze ''m uit z'n lijden hebben geholpen.
  maandag 27 oktober 2003 @ 21:12:25 #38
18811 sooty
Hab' meine Frist verlänge
pi_14181978
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 20:14 schreef schatje het volgende:

[..]

Dat is dan goed nieuws.Waar heb je dat gelezen??


Niet gelezen. Gezien. Zaterdagavond was er een 'talkshow-achtig programma met publiek' op de BBC. Branson was één van de gasten. Zijn antwoorden omtrent dit onderwerp zijn het best te beschrijven als 'non-conclusive'.
HGW XX/7 gewidmet, in Dankbarkeit.
pi_14184245
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 21:12 schreef sooty het volgende:

[..]

Niet gelezen. Gezien. Zaterdagavond was er een 'talkshow-achtig programma met publiek' op de BBC. Branson was één van de gasten. Zijn antwoorden omtrent dit onderwerp zijn het best te beschrijven als 'non-conclusive'.


Volgens Branson is er een clausule waaruit zou blijken dat indien BA zou stoppen met de Concorde, een andere Britse luchtvaartmaatschappij de fakkel zou mogen overnemen.
pi_14189397
Branson wil de route londen - sydney ermee gaan vliegen. Dat is nu 24 uur oid.
pi_14195883
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 08:47 schreef wunderbaum het volgende:
Branson wil de route londen - sydney ermee gaan vliegen. Dat is nu 24 uur oid.
Hij wil dan ook een standaard klasse invoeren, wat dan zal resulteren in goedkopere tickets.
pi_14196323
De Concorde moet blijven en verder ontwikkeld worden!

Het is toch zonde, het is zo'n mooi vliegtuig. Ik heb er zelf ook 1, een klein schaalmodelletje dan he.

pi_14203400
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 13:42 schreef HPoi het volgende:
De Concorde moet blijven en verder ontwikkeld worden!

Het is toch zonde, het is zo'n mooi vliegtuig. Ik heb er zelf ook 1, een klein schaalmodelletje dan he.


Ik heb toen zo'n wit koffertje gekregen van BA met daarin ook een klein schaalmodelletje.
pi_14204275
In het Duitse Sinsheim hebben ze een Concorde van Air France bij het Technik Museum aldaar.
Deze zal op palen bovenop het dak van het museum komen, naast de Russiche Tu-144 'Concordski'.

http://www.technik-museum.de

  dinsdag 28 oktober 2003 @ 20:20:30 #45
42486 redted
Pinball-Wizard
pi_14206297
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2003 19:41 schreef mbvt het volgende:

[..]

Maarre, ik weet nog niet of je nog ergens 11.000 EUR had liggen? Dat kost(te) namelijk een retourtje London - NY. 25.000 ouwerwetse guldens zegmaar, geen geld toch?


Het was rond de 8000 euro. Ik heb het weleens willen doen, maar vond het te duur.
In plaats hiervan ben ik wel eens meegevlogen op een "Supersonic Champagne Flight". Dit was een rondvlucht die vertrok van Charles de Gaulle, boven de oceaan mach2 en dan weer terug, dit was rond de 1500 euro, ook niet weinig maar beter dan 8000.
pi_14208591
Ik vloog naar New York heen met de Concorde, en terug met een Boeing 747.Met vier nachten in het Helmsley hotel kwam het op zo'n kleine 8000 gulden.
pi_14664305
Op Ebay worden onderdelen van de Concorde geveild :

Concorde Part - Nose Wheel & Tyre £820.00

Concorde Part - Pair of Original Seats £740.00

Concorde Part - Cockpit Controls Panel (A) £155.00

  zaterdag 15 november 2003 @ 21:19:02 #48
18811 sooty
Hab' meine Frist verlänge
pi_14664392
Vandaag is er ook een dergelijke veiling geweest bij Christie's in Parijs.
HGW XX/7 gewidmet, in Dankbarkeit.
pi_14703280
Concorde-neus van half miljoen:
quote:
PARIJS, maandag
Op een veiling van Concorde-snufjes zaterdag in Parijs heeft een karakteristieke neus van het supersonische vliegtuig bijna een half miljoen euro opgebracht. Het was een van de ruim tweehonderd onderdelen die bij Christie's onder de hamer gingen. Het veilinghuis had verwacht dat de 3,5 meter lange spitse neus 10.000 euro zou opleveren.
.
  maandag 17 november 2003 @ 16:51:57 #50
42486 redted
Pinball-Wizard
pi_14704072
quote:
Op maandag 17 november 2003 16:24 schreef schatje het volgende:
Concorde-neus van half miljoen:
[..]

.


Absurd veel geld voor een kegel.
Zo'n setje stoelen zou ik wel willen hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')