quote:bron
Concorde 'met 'pensioen'
British Airways is aan het bekijken wanneer de Concorde met pensioen kan. Technische problemen en teruglopende belangstelling van het publiek zorgen ervoor dat vliegen met het supersonische toestel nauwelijks nog winstgevend is.
Een woordvoerder vertelde dat de directie zich beraadt over de kwestie, maar geen besluit heeft genomen. Wanneer dat gebeurt, bleef in het midden.Ramp
De Concorde gaat sneller dan het geluid en vliegt binnen enkele uren de Atlantische Oceaan over. De betrouwbaarheid van het toestel staat al enige tijd ter discussie. Drie jaar geleden verongelukte bij Parijs een Franse Concorde. Het toestel stortte kort na de start neer. De ramp kostte 114 mensen het leven.
Incidenten
Na het ongeluk bleven de Concordes meer dan een jaar aan de grond staan. Pas eind 2001 werden de vluchten hervat. Maar ook daarna deden zich nog incidenten voor. Vorige week nog maakte een Franse Concorde in Canada een noodlanding wegens motorproblemen. British Airways en Air France zijn de enige luchtvaartmaatschappijen die Concordes in hun vloot hebben.
Volgens luchtvaartdeskundigen van de BBC vliegt de Concorde alleen nog maar omdat het toestel het vlaggenschip van British Airways is.
Toch wel jammer, tot 2009 blijft de Concorde zeker vliegen aldus de BBC.
[Dit bericht is gewijzigd door schatje op 26-02-2003 19:55]
quote:Hij is ook nog in dienst omdat er gewoon mensen zijn die binnen 4 uur de oceaan over moeten zijn. Zoals politici en sommige zakenlui, etc.
Op woensdag 26 februari 2003 16:49 schreef schatje het volgende:[..]
Toch wel jammer, tot 2009 zal blijft de Concorde zeker vliegen aldus de BBC.
quote:Popsterren.
Op woensdag 26 februari 2003 16:54 schreef BigWillyDerSuperSpender het volgende:[..]
Hij is ook nog in dienst omdat er gewoon mensen zijn die binnen 4 uur de oceaan over moeten zijn. Zoals politici en sommige zakenlui, etc.
past dit niet beter in pta?
quote:Eigenlijk wel ja.
Op woensdag 26 februari 2003 17:35 schreef YPPY het volgende:past dit niet beter in pta?
quote:Vangen Krea!
Op woensdag 26 februari 2003 19:53 schreef schatje het volgende:[..]
Eigenlijk wel ja.
quote:*vang*
Op woensdag 26 februari 2003 20:12 schreef YPPY het volgende:[..]
Vangen Krea!
Jammer als het doorgaat. Vind het toch een vd mooiste passagiersvliegtuigen...
quote:Maar minder vlieguren dan een Boeing 747 toch??
Op woensdag 26 februari 2003 21:13 schreef xyz het volgende:
Hoorde gisteren van een concorde piloot dat het inderdaad waarschijnlijk bijna afgelopen is bij BA. Ik vind het niet zo vreemd, die dingen zijn stokoud en zijn tegenwoordig vaker in onderhoud dan dat ze vliegen. Persoonlijk vind ik niet zo erg. Ik heb het nooit een echt mooi vliegtuig gevonden
quote:bron
Concorde eind oktober definitief aan de grond
LONDEN, vrijdag
Wat het begin van het supersonische tijdperk in de burgerluchtvaart leek te worden is in elk geval ook het voorlopig einde van reizen met meer dan de snelheid van het geluid.
De legendarische Concorde, waarmee de Britse en Franse luchtvaartindustrie de Amerikaanse vliegtuigfabrikanten eind jaren '60 de loef afstaken, wordt ten grave gedragen. Eind oktober is de laatste vlucht van de ranke witte vogel, in de vluchtnummers bijzonder aangeduid als speedbird.
De Concorde sneuvelt in het geweld van de crisis, die de luchtvaart al enkele jaren teistert, aangewakkerd door de recente crisis rond Irak en de gevreesde sars-besmetting. Het supersonische toestel was in deze 'oorlogstijd' eenvoudig niet langer meer economisch in de lucht te houden. Saddam Hoessein heeft in ieder geval indirect geholpen om de laatste supersonische vliegtuigen uit de lucht te krijgen. De oorlogsdreiging en de slag om Irak decimeerden het aantal passagiers, dat zich de Concorde kon permitteren.
De Concorde is het enige toestel in de burgerluchtvaart dat sneller kan vliegen dan het geluid. Het vliegtuig maakte de eerste commerciële vlucht op 21 januari 1976 van Londen naar Bahrain. Air France deed hetzelfde van Parijs naar Rio de Janeiro.
In de zomer van 2000 stortte een Concorde na de start neer bij Parijs. Alle 113 passagiers kwamen om het leven. Het supersonische vliegtuig blijft met dat ene ongeluk, hoe dan ook, één van de veiligste passagierstoestellen die ooit hebben gevlogen.
Het luxe vliegtuig was de laatste weken nog maar voor minder dan 20% gevuld. Sterren, regeringsleiders en tycoons uit het zakenleven, die zich de $ 9300 konden permitteren voor een retourtje over de Atlantische oceaan verdwenen als sneeuw voor de zon.
Al begin jaren '90 repte de toenmalige president-directeur van Ahold, Pierre Everaers, over 680 retourtjes, die hij toen al supersoon had gemaakt.
De voorganger van de inmiddels opgestapte Cees van der Hoeven bleek meer onder de indruk van de snelheid dan van de toch ook buitengewone service met kaviaar, de beste wodka's en een keuze uit minstens vijf champagnes. In de Concorde gold: zegt u het maar! "Ook al wordt de champagne me in de schoot geworpen, zolang ik nog om een colaatje moet vragen is van een goede service geen sprake", meende de Ahold-topman.
De snelheid en de status waren ook voor de Nederlandse topondernemer de grootste aantrekkingskracht voor een vlucht met de Concorde. De vlucht tussen Parijs of Londen en New York, de enige bestemming waarop vanwege milieu en politieke beperkingen nog kon worden gevlogen, duurde 3 uur en 50 minuten. De snelste oversteek maakte het supersonische toestel ooit in 2 uur, 52 minuten en 59 seconden.
Wie door de kleine raampjes van de Concorde naar buiten kijkt ziet vanaf de veel grotere hoogte dan in andere passagierstoestellen de aarde als een bol onder zich door schieten. De lucht is op bijna 20 kilometer hoogte aan de rand van de stratosfeer purper zwart. De raampjes in de Concorde worden ook warm bij de wrijving van de supersone snelheid van ongemerkt uiteindelijk 2,2 mach, wat neerkomt op bijna 2500 kilometer per uur. De 'vliegende witte naald', zoals de Concorde wel wordt genoemd vanwege het indrukwekkende design, wordt door de wrijving tijdens de vlucht 25 centimeter langer.
De Concorde leek in alle opzichten het begin van een nieuw tijdperk voor de burgerluchtvaart. Maar toen het supersone Amerikaanse project in de jaren '70 definitief werd afgeblazen en ook in Rusland een soortgelijk project niet van de grond kwam, was het doodvonnis van de Concorde feitelijk getekend.
Het is van de geplande commerciële Concorde-vluchten naar Australië, Azië en Zuid-Amerika eigenlijk nooit echt gekomen. De burgerluchtvaartmaatschappijen kozen bij de snelle groei, waarvan laatste decennia sprake is geweest, vooral voor grotere en voordeliger vliegtuigen. Prestige kon niemand zich permitteren.
Mooier dan de topman van Air France, Jean Cyril Spinetta, deed, kon het einde van het Concorde tijdperk gisteren niet worden aangekondigd. "De Concorde stopt niet met vliegen omdat het toestel zal blijven voort leven in de herinneringen van de mensheid. Een mooier vliegtuig zal er nooit worden ontworpen", zei hij nadat toch nog onverwacht het einde van de Concorde eind oktober was bekend gemaakt. Nog vorige week werd 2007 voor de laatste landing aangekondigd.
quote:
Concorde leeft in zijn nadagen op
PARIJS (ANP) - De belangstelling voor de Concorde neemt in de nadagen van het snelle passagiersvliegtuig plotseling toe. Meer dan 80 procent van de stoelen op de laatste vluchten van het toestel, zijn gereserveerd. Dat maakte de luchtvaartmaatschappij zaterdag bekend.Air France houdt zijn vijf Concordes tot 31 mei in de lucht.
Air France en British Airways meldden eerder deze maand de vluchten van hun Concordes nog dit jaar stop te zetten. De onderhoudskosten voor de vliegtuigen lopen op, terwijl de passagiersaantallen teruglopen. British Airways vliegt nog tot november van Londen naar New York. De Franse branchegenoot houdt de snelle vluchten vanuit Parijs op New York volgende maand voor gezien.
De exploitatie van de toestellen is in het nauw gekomen nadat in juli 2000 een Franse Concorde neerstortte. Bij dat ongeval kwamen 113 mensen om het leven. De terreuraanslagen van 11 september en de oorlog in Irak hielpen het prestigeobject dieper in de problemen. Air France zei dat de bezettingsgraad van zijn toestellen was gedaald tot ongeveer 20 procent, toen Amerika de aanval op Irak had ingezet.
Wel jammer had ooit nog eens in zo'n kreng willen zitten maarja.
quote:Aeroflot heeft ze een tijdland gehad, maar het is al jaaaaren geleden dat ze geschrapt zijn.
Op vrijdag 24 oktober 2003 09:22 schreef Grayburn het volgende:
Is die Russische Concorde-kloon nooit commercieël uitgebuit trouwens?
* Hagedis woont zowat onder de landingsbaan van de luchmachtbasis Twente, en vind voor de verandering dat wel cool!
Farewell Concorde, U where great!
quote:Waren ze daar niet mee gestopt toen die vlak na de introductie neerstortte bij een vliegshow?
Op vrijdag 24 oktober 2003 09:22 schreef Grayburn het volgende:
Is die Russische Concorde-kloon nooit commercieël uitgebuit trouwens?
quote:Dat Russische ding is nooit echt wat geworden, dat project is al heel snel in de ijskast gezet.
Op vrijdag 24 oktober 2003 09:22 schreef Grayburn het volgende:
Is die Russische Concorde-kloon nooit commercieël uitgebuit trouwens?
quote:Maarre, ik weet nog niet of je nog ergens 11.000 EUR had liggen? Dat kost(te) namelijk een retourtje London - NY. 25.000 ouwerwetse guldens zegmaar, geen geld toch?
Wel jammer had ooit nog eens in zo'n kreng willen zitten maarja.
quote:Alleen voor onderhoud zijn ze afhankelijk van Airbus en die hebben al gezegd daarmee te stoppen. Dus het zal erg moeilijk worden er weer een lijndienst mee te beginnen.
Op vrijdag 24 oktober 2003 23:36 schreef wunderbaum het volgende:
Virgin wil Concordes van BA overkopen, maar die lopen er nog niet echt warm voor. Hopelijk gaat het Virgin lukken
Concorde (Concorde Type 1 Variant 102, G-BOAC)
Concordski (Tupolev 144)
Overigens wel raar dat niet veel mensen de Concordski kennen. Hij is veel leuker met die guitige canards achter de cockpit.
quote:Ja, het stemde mij ook bedroefd.
Op zaterdag 25 oktober 2003 08:19 schreef jeucken het volgende:
Zag gisteren op tv een docu erover en moest bijna een traantje wegpinken. Wat een mooi vliegtuig is dat toch.
Ben toen ik 10 was ofzo een keer in eentje geweest. (Stond aan de grond, maar goed, het gaat om het idee) En dat was trouwens serie nummer 002 (dus de 2e Concorde gemaakt). Deze was van British Airways. Nummer 001 is van Air France.
Ik heb er een keer mee gevolgen naar New York, dat was toen een speciale aktie, en het was echt een unieke ervaring .
Echt zonde gewoon.
quote:Er blijft er sowieso één operationeel voor "events" (vliegshows ed., maar zeker niet passagiersvervoer).
Op maandag 27 oktober 2003 19:44 schreef schatje het volgende:
Het zou leuk geweest zijn als Branson ermee doorging.Maar tussen hem en BA botert het niet echt.
Echt zonde gewoon.
En afaik zijn de onderhandelingen met Branson nog niet afgerond.
quote:Dat is dan goed nieuws.Waar heb je dat gelezen??
Op maandag 27 oktober 2003 20:01 schreef sooty het volgende:[..]
En afaik zijn de onderhandelingen met Branson nog niet afgerond.
quote:Niet gelezen. Gezien. Zaterdagavond was er een 'talkshow-achtig programma met publiek' op de BBC. Branson was één van de gasten. Zijn antwoorden omtrent dit onderwerp zijn het best te beschrijven als 'non-conclusive'.
Op maandag 27 oktober 2003 20:14 schreef schatje het volgende:[..]
Dat is dan goed nieuws.Waar heb je dat gelezen??
quote:Volgens Branson is er een clausule waaruit zou blijken dat indien BA zou stoppen met de Concorde, een andere Britse luchtvaartmaatschappij de fakkel zou mogen overnemen.
Op maandag 27 oktober 2003 21:12 schreef sooty het volgende:[..]
Niet gelezen. Gezien. Zaterdagavond was er een 'talkshow-achtig programma met publiek' op de BBC. Branson was één van de gasten. Zijn antwoorden omtrent dit onderwerp zijn het best te beschrijven als 'non-conclusive'.
quote:Hij wil dan ook een standaard klasse invoeren, wat dan zal resulteren in goedkopere tickets.
Op dinsdag 28 oktober 2003 08:47 schreef wunderbaum het volgende:
Branson wil de route londen - sydney ermee gaan vliegen. Dat is nu 24 uur oid.
Het is toch zonde, het is zo'n mooi vliegtuig. Ik heb er zelf ook 1, een klein schaalmodelletje dan he.
quote:Ik heb toen zo'n wit koffertje gekregen van BA met daarin ook een klein schaalmodelletje.
Op dinsdag 28 oktober 2003 13:42 schreef HPoi het volgende:
De Concorde moet blijven en verder ontwikkeld worden!Het is toch zonde, het is zo'n mooi vliegtuig. Ik heb er zelf ook 1, een klein schaalmodelletje dan he.
quote:Het was rond de 8000 euro. Ik heb het weleens willen doen, maar vond het te duur.
Op vrijdag 24 oktober 2003 19:41 schreef mbvt het volgende:[..]
Maarre, ik weet nog niet of je nog ergens 11.000 EUR had liggen? Dat kost(te) namelijk een retourtje London - NY. 25.000 ouwerwetse guldens zegmaar, geen geld toch?
Concorde Part - Nose Wheel & Tyre £820.00
Concorde Part - Pair of Original Seats £740.00
Concorde Part - Cockpit Controls Panel (A) £155.00
quote:
PARIJS, maandag
Op een veiling van Concorde-snufjes zaterdag in Parijs heeft een karakteristieke neus van het supersonische vliegtuig bijna een half miljoen euro opgebracht. Het was een van de ruim tweehonderd onderdelen die bij Christie's onder de hamer gingen. Het veilinghuis had verwacht dat de 3,5 meter lange spitse neus 10.000 euro zou opleveren.
quote:Absurd veel geld voor een kegel.
Op maandag 17 november 2003 16:24 schreef schatje het volgende:
Concorde-neus van half miljoen:
[..]
![]()
.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |